brynnar
door brynnar Jun 4, 2010 om 12:21
Huishouden & energie

Hoe gaat het plastic scheiden in uw gemeente?

Sinds 1 januari zijn verschillende gemeentes verplicht om voorzieningen te treffen voor het gescheiden inzamelen van plastic afval.

De gemeente waar ik woon, heeft gekozen voor het distribueren van speciale plastic zakken onder de bevolking, die eens in de maand worden opgehaald. Deze kun je gewoon op de afhaaldag aan de straatkant zetten. Nieuwe zakken kun je bij de buurtsuper ophalen.

Op zich een nobel streven natuurlijk, om gebruikt plastic in te zamelen, zodat het hergebruikt kan worden. Maar een aantal zaken storen mij persoonlijk.

Allereerst een eenvoudige constatering. Bij een rondgang in mijn de buurt, blijkt dat bij meeste mensen (die actief scheiden) iets meer dan de helft van het afval uit plastic bestaat en de andere helft uit restafval. Soms wat meer, soms wat minder, maar gemiddeld iets meer dan de helft.

Laten we aannemen dat de totale hoeveelheid afval van een gemiddeld huishouden niet is veranderd. Waarom moeten er dan nu per maand 3, in plaats van 2 vuilniswagens door de wijk rijden? Zou de gemeente er niet wijs aan doen om weer terug te gaan naar twee vuilniswagens per maand? Eén per maand voor het restafval en één voor het plastic.

Daarmee vangt de gemeente driet vliegen in één klap. Enerzijds beantwoorden ze daarmee beter aan milieu- en klimaatdoelstellingen (een extra vrachtwagen per maand om de CO2-emissie voor de verbranding van plastic te voorkomen is natuurlijk je reinste flauwekul). Ten tweede wordt de burger zo actief aangespoord om daadwerkelijk de plastic te gaan scheiden (wat nog niet iedereen doet). En ten derde verlagen ze de kosten voor het uitbesteden voor het vuilnis ophalen. Drie vrachtwagens kosten meer dan twee, dus een kostenreductie is te halen, niet geheel onbelangrijk in deze tijd van bezuinigen.

Maar goed, dat zijn de dingen waarover ik me verbaas bij de gemeente en de punten die ik ook zal gaan voorleggen bij de desbetreffende balie in het gemeentehuis.

Maar....

Hoe gaat uw gemeente hiermee om?
Wat zijn uw positieve kritiekpunten?
Wat zijn uw negatieve kritiekpunten, wat zou uw gemeente nog kunnen verbeteren?
Waar maakt ù zich verder druk om?

Wellicht kunnen we samen tot betere oplossingen komen? Wie heeft er nieuwe ideeën? Suggesties?

Mvgr - B

1519 29 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 4, 2010 om 13:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi Brynar,

Leuk dat je er nog/weer bent.

Bij ons hebben ze afval-rolcontainers, een voor restafval (zwart) en een voor groenafval (groen)
de bakken worden om de week geleegd, week zwart / week groen.
Je kon ook nog een paierbak krijgen die 1x in de 2 weken geleegd wordt, maar heb ik zelf niet gedaan, loop zelf wel langs de papierbak met m`n stapeltje kranten.

Verder zijn er nog voor flatbewoners ondergrondse afvalcontainers, die scheiden dus niet echt rest/groen afval, daar gaan de vuiliniszakken zo in.

En er is een centraal punt, dicht bij de winkels, met ondergrondse containers voor glas en papier waarnaast sinds kort ook 2 plastic containers staan.
Die zullen nog wel ondergronds gaan verwacht ik want ze stonden al 2x in de brand ;-(
Bij de supermarkt staat ook nog een kledingcontainer voor het rode kruis.

Voor grof vuil kun je bellen en afspraak maken en halen ze op of je kunt het zelfbrengen, we hebben hier een afvalpas waar als je brengt via weegbrug aantal klio`s wordt geregistreerd en x-aantal kilo`s is per jaar dan onbetaald.
Hoe en of ze ophaal registreren is mij niet bekend, maar neem aan dat als je wekelijks zou bellen dat ze daar wel iets mee doen.
Ze halen overigens niet alles meer op, tuinhout en bouwafval ed moet je zelf brengen want dat scheiden ze.

Ik vind het hier persoonlijk wel goed geregeld.

Groetjes,

brynnar
door brynnar - Jun 4, 2010 om 13:35
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hi Stacey,

Dank voor je reactie. Inderdaad ben ik er nog/weer. Ik was afgehaakt na de restyling. Ik ben voornemens om af en toe nog eens acte de presence te geven, maar minder als voorheen, i.v.m. overvolle combi werk/deeltijdstudie (nog een extra BSc-tje)/gezin.

Bedankt voor je input iig.

Mvgr - B

melomaan
door melomaan - Jun 4, 2010 om 14:03
157 Antwoorden / 1 Vragen

Hier in Den Haag wordt er niets aan gedaan. Wel wordt papier apart opgehaald en staan er glasbakken. Verder komt alles in de vuilniszakken terecht.
Door de grote hoeveelheid portiekwoningen is het ook lastig om te scheiden.

pl
door plebpleb - Jun 4, 2010 om 15:20
113 Antwoorden / 60 Vragen

Gemeent Roerdalen was ooit de eerst gemeente die gescheiden afval
toen al invoerde voor glas-plastic-blik en papier op 'n milieu-park..
Tig jaren ging alles prima en nu hebben ze vanaf dit jaar alles rigoureus veranderd...Plastic mogen we 1x p/m aan de straat zetten in 'n doorschijnende zakken van de gemeente...Als je al dat plastic 1 maand moet blijven bewaren met etensresten (nu zomers) kan 't behoorlijk stinken..
Blik moeten we nu in de bak bij 't algemene afval aan de straat zetten,tegen betaling per kilo....
Dit systeem is heel veel slechter dan voorheen....
De provincie Limburg heeft dit systeem verplicht aan de gemeentes opgelegd...Niet alle gemeentes doen er aan mee...
Maar de burgers van Roerdalen zijn nu wel de pineut door de hebbelijkheid van één bedrijf die connecties heeft met de provincie...

zinook
door zinook - Jun 4, 2010 om 16:37
261 Antwoorden / 7 Vragen

Hier in onze gemeente wordt er iedere 2 weken plastic opgehaald. Groene container ook om de 2 weken en 1 keer in de 4 weken kun je samen met het plastic je zwarte container (restafval) aan de straat zetten.

Dus:

week 1: plastic en zwarte container
week 2: groene container
week 3: plastic
week 4: groene container
en daarna het hele riedeltje opnieuw.

Ik vind het wel goed geregeld. Je stimuleert de mensen om nog beter het plastic te scheiden aangezien ze de zwarte container nu nog maar 1 keer in de maand kunnen aanbieden.

sonjaatje
door sonjaatje - Jun 4, 2010 om 19:07
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben hier een grijze container (huisvuil), een groene (tuin-groente-fruit) en een blauwe (papier).
Van apart plastic inzamelen weet ik niks.

Ik vind 3 bakken in de tuin eigelijk wel genoeg.
En mocht er een aparte bak ergens in het dorp staan, dan moet ik eerlijk bekennen dat ik geen zin heb om het thuis te verzamelen en dan daar te deponeren.

tdehond
door tdehond - Jun 4, 2010 om 19:24
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Plastic moet apart naar containers die her en der staan gebracht worden.

erik008
door erik008 - Jun 4, 2010 om 19:56
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Hier staan de oranje containers bij de supermarkt, naast de glasbak.

edrick3
door edrick3 - Jun 4, 2010 om 20:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo,

Wij hebben een duobak met een chip. Je betaalt een vast bedrag per jaar + een bedrag per keer dat je de bak aan de weg zet.
Wagen komt elke week langs.
Verder komt er elke eerste maandag van de maand een wagen langs voor het oud papier. En op dinsdag etc in een andere wijk. Dit gebeurt in het begin van de avond en de ophalers (m.u.v. de chauffeur) zijn vrijwilligers. Opbrengst komt ten goede aan scholen in betreffende wijk.
Plastic zakken zijn hier uitgedeeld en kun je om de 4 weken aan de straat zetten.
De verpakkingsindustrie zou zich eens moeten beraden of het niet wat minder kan. Al die blisterverpakkingen zijn ondingen en nog moeilijk te openen ook.
Al met al vind ik dat onze gemeente het goed geregeld heeft.
Je kunt ook nog groenafval en grofvuil naar de stort brengen. Afhankelijk van de hoeveelheid moet je hier natuurlijk wel voor betalen.

spooky01
door spooky01 - Jun 4, 2010 om 20:32
418 Antwoorden / 56 Vragen

hier in Zaandam moet je het plastic brengen naar verzamelpunten bij bijvoorbeeld de supermarkt. Ikzelf woon in een flat en heb een grijze container met bruin deksel waar alles samen in gaat. Ik kan geen gft afval scheiden.

blekkie
door blekkie - Jun 4, 2010 om 20:49
18 Antwoorden / 7 Vragen

wij hebben ook die zakken ( brunssum) voor plastic .voordelen zijn je houd ruimte over in de afvalbak, nadeel ik zet de zakken altijd in mijn bergruimte maar gaat wel stinken en als je niet oppast veel vliegen..

melomaan
door melomaan - Jun 4, 2010 om 21:14
157 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erik008 schreef op vrijdag 4 jun 2010, 19:56]Hier staan de oranje containers bij de supermarkt, naast de glasbak.

Dit zou ik voor Den Haag ook een goede oplossing vinden. Nu de gemeente nog.

jscholtes
door jscholtes - Jun 4, 2010 om 22:30
777 Antwoorden / 31 Vragen

Wij hebben duobak. Eén keer per week wordt deze geleegd. Scheiding van GFT en overig afval. Papier wordt 1x per maand opgehaald door voetbalvereniging, afgeven op P-Plaats bij voetbalvereniging op bijna elk willekeurig moment is andere optie. Plastic kan bij Supermarkt in speciale ondergrondse bak. Het niet gescheiden aanleveren van plastic (dus via overig afval) lijkt vooralsnog geen problemen op te leveren.

frau_antje
door frau_antje - Jun 5, 2010 om 03:00
65 Antwoorden / 8 Vragen

Sinds 1 maart jl. wordt er in de gemeente Capelle aan den IJssel gescheiden ingezameld.

In het begin - medio februari 2010 - een A4-envelop met informatiemagteriaal en een transperante zak ontvngen. In die informatie stond niet in wanneer en waar er wordt opgehaald noch containerlocatie noch hoe je wederom aan een nieuwe transperante zak aan kunt komen. Ik zit thuis al ruim drie maanden met een overvolle transperante zak met de voorgeschreven kunststof. De gemeente hanteert een ophaalkalender van 1 x per maand, doch de wijken zijn dan wel goed bekend, edoch de plaats waar het wordt opgehaald dus niet. Container(s)?

De eerste maand was er ca. 2.500 kg. opgehaald.

frau_antje
door frau_antje - Jun 5, 2010 om 03:03
65 Antwoorden / 8 Vragen

De aangeboden kunststof moet ook nog eens schoon zijn, dus niet met restanten van voedsel e.d.

di
door dirk2 - Jun 5, 2010 om 09:10
364 Antwoorden / 21 Vragen

Nog minder vaak afval ophalen is slecht voor de gezondheid. Een keer per maand wil brynnar. Vroeger was dat zelfs 2 keer per week. Milieu is toch niet belangrijker dan gezondheid?

stacey
door stacey - Jun 5, 2010 om 15:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=dirk2 schreef op zaterdag 5 jun 2010, 09:10]Nog minder vaak afval ophalen is slecht voor de gezondheid. Een keer per maand wil brynnar. Vroeger was dat zelfs 2 keer per week. Milieu is toch niet belangrijker dan gezondheid?[/quote]

Als het milieu om zeep is zal er van je gezondheid snel weinig overblijven........

Maar hoezo zou het ten koste gaan van je gezondheid als er maar 1x in de maand vuil opgehaald zou worden......?
Scheelt alwel hoop vervuilende vrachtwagen die rond rijden.
Zijn bijna overal ook wel mogelijkheden huisvuil zelf weg te brengen als je er (eerder) vanaf wilt

di
door dirk2 - Jun 5, 2010 om 16:58
364 Antwoorden / 21 Vragen

Zal moeilijk gaan op de fiets, ik kan niet fietsen met een vuilniszak op de bagagedrager. En ik betaal bovendien een hoop voor de afvalstoffenheffing.
Naar mijn idee kan het statiegeld systeem verbetert worden als ik zie hoeveel lege flessen ze aan de overkant meegeven als het plastic opgehaald wordt.
Ik zag dat ze bij Marskramer al een plastic bak verkopen voor het plastic afval, loont het dan nog?

stacey
door stacey - Jun 5, 2010 om 17:17
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=dirk2 schreef op zaterdag 5 jun 2010, 16:58]Naar mijn idee kan het statiegeld systeem verbetert worden

Ben het met je eens dat er nog een wel aantal dingen verbetert kunnen worden, oa op alle plastic flessen statiegeld of vervangen door iets minder belastends of beter recyclebaar`ders.
Maar het is wel de consument - wij - die uit gemakzucht oa plastic wilden ipv de flessen cola in glas die je vroeger had......
Je sjouwde je een breuk met die zwareflessen en niet zonder risico, heb er eens een uit elkaar zien klappen met vervelende gevolgen..........
Van mij hoeven al die plastic velletjes tussen 1 plakje vlees nu ook weer niet maar blijkbaar willen veel consumenten dit wel anders zou het mi niet gebeuren.

Maar je moet ergens beginnen, wordt er minder vaak opgehaald zijn mensen wellicht ook meer geneigd wat minder te kopen/weg te gooien omdat de bak anders zo vol raakt ;-)

Maar het is en blijft moeilijk zulke dingen weer terug te draaien tot een voor het milieu en gezondheid minder belastend niveau, want gemak dient de mens was het motto geworden...........

jscholtes
door jscholtes - Jun 5, 2010 om 17:24
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=stacey schreef op zaterdag 5 jun 2010, 17:17][quote=dirk2 schreef op zaterdag 5 jun 2010, 16:58]Naar mijn idee kan het statiegeld systeem verbetert worden

Van mij hoeven al die plastic velletjes tussen 1 plakje vlees nu ook weer niet maar blijkbaar willen veel consumenten dit wel anders zou het mi niet gebeuren.

Mijns inziens is dit geen wens van de consument. Je ziet het vaak alleen bij duurdere vleessoorten... In wiens belang zou dat plastic dan zijn??

di
door dirk2 - Jun 5, 2010 om 18:09
364 Antwoorden / 21 Vragen

Zat ik ook net te denken Stacey, laatst zag ik iemand een plastic flesje met actimel oid kopen. Ook sauzen zitten allemaal in plastic flessen ipv glas.
Overigens verwacht ik geen milieuwinst van minder vaak ophalen. De vuilniswagen zit hier tenminste vaak zo vol dat die eerst naar de vuiverbranding moet en dan terug moet rijden om het rondje af te maken. Elke week de grijze bak legen of een ander systeem zonder containers is wellicht beter.

stacey
door stacey - Jun 5, 2010 om 18:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jscholtes schreef op zaterdag 5 jun 2010, 17:24][Mijns inziens is dit geen wens van de consument. Je ziet het vaak alleen bij duurdere vleessoorten... In wiens belang zou dat plastic dan zijn??

Dat belang is van de consument die duur wil betalen om dit vlees `mooi` uit te serveren denk ik, ik hoef zo`n `presentatie` niet en zal er dus zeker niet meer geld voor betalen, mensen die het Wel kopen stellen het blijkbaar op prijs anders zouden ze wel een goedkoper product/andere manier van verpakken kiezen lijkt me.

Het draait ook allemaal - voor verkoop althans - om `mooie `presentatie, als ze cola in melkkarton zouden verkopen zou ik dat ook prima vinden (hoewel ik niet weet of dat minder milieubelastend zou zijn ) maar denk dat hoop mensen dat toch beetje vreemd of niet leuk of onhandig vinden en het zullen laten staan en voor iets anders zullen kiezen, wordt het een feit dat het alleen zo te koop is dan wordt het ander verhaal...............maar wie neemt de eerste stap met zoiets als de concurrent wellicht niet ook die kant op wil.......

Draait allemaal simpelweg weer om verkoop - winst ofwel GELD
en en koste van alles lijkt het wel tegenwoordig.......... ;-(

di
door dirk2 - Jun 5, 2010 om 18:42
364 Antwoorden / 21 Vragen

Vroeger ging kleding veel langer mee, ik denk dat als je naar zulke dingen kijkt je ook veel milieuwinst kan maken.
Net als al die draadloze telefoons voor binnenshuis die iedereen koopt, reuze handig maar wel weer een apparaat met een accu en die stroom gebruikt.

jscholtes
door jscholtes - Jun 5, 2010 om 21:41
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=stacey schreef op zaterdag 5 jun 2010, 18:19][quote=jscholtes schreef op zaterdag 5 jun 2010, 17:24][Mijns inziens is dit geen wens van de consument. Je ziet het vaak alleen bij duurdere vleessoorten... In wiens belang zou dat plastic dan zijn??

Dat belang is van de consument die duur wil betalen om dit vlees `mooi` uit te serveren denk ik, ik hoef zo`n `presentatie` niet en zal er dus zeker niet meer geld voor betalen, mensen die het Wel kopen stellen het blijkbaar op prijs anders zouden ze wel een goedkoper product/andere manier van verpakken kiezen lijkt me.

Het draait ook allemaal - voor verkoop althans - om `mooie `presentatie, als ze cola in melkkarton zouden verkopen zou ik dat ook prima vinden (hoewel ik niet weet of dat minder milieubelastend zou zijn ) maar denk dat hoop mensen dat toch beetje vreemd of niet leuk of onhandig vinden en het zullen laten staan en voor iets anders zullen kiezen, wordt het een feit dat het alleen zo te koop is dan wordt het ander verhaal...............maar wie neemt de eerste stap met zoiets als de concurrent wellicht niet ook die kant op wil.......

Draait allemaal simpelweg weer om verkoop - winst ofwel GELD
en en koste van alles lijkt het wel tegenwoordig.......... ;-(

Ik denk dat de slager zijn rosbief, rookvlees e.d. graag voorziet van een velletje goedkoper plastic..... Dat is dus volgens mij geen consumentenbelang!

stacey
door stacey - Jun 5, 2010 om 22:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jscholtes schreef op zaterdag 5 jun 2010, 21:41]
Ik denk dat de slager zijn rosbief, rookvlees e.d. graag voorziet van een velletje goedkoper plastic..... Dat is dus volgens mij geen consumentenbelang!

Gaat niet om duurder of goedkoper plastic maar om al dat onnodige plastic afval........

Waarom plastic ertussen ?! Dan is het Makkelijker een plakje te pakken/ plakt het niet aan elkaar.............
Alsof dat nu zo`n ramp zou zijn, smaak wordt daar niet minder van.
Maar gemak dient de mens hè .....

di
door dirk2 - Jun 6, 2010 om 10:38
364 Antwoorden / 21 Vragen

Ik erger mij daar niet zo aan, vind het veel vervelender als iets snel kapot gaat omdat het slecht gemaakt en dat je het ook niet kan repareren.
Mijn fiets bijvoorbeeld roest enorm omdat de fabrikant geen grondverf heeft gebruikt. Bijna alle onderdelen heb ik al vervangen.

brynnar
door brynnar - Jun 7, 2010 om 11:44
1782 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dirk2 schreef op zaterdag 5 jun 2010, 09:10]Nog minder vaak afval ophalen is slecht voor de gezondheid. Een keer per maand wil brynnar. Vroeger was dat zelfs 2 keer per week. Milieu is toch niet belangrijker dan gezondheid?
Hallo Dirk,

Interessante stellingname. Mijn suggestie was ingegeven vanuit mijn persoonlijke situatie. Dezelfde hoeveelheid afval in mijn gemeente wordt nu door drie vrachtwagens opgehaald, vorig jaar waren dit er maar twee. Dus waarom niet terug naar twee wagens? Eén voor het plastic, één voor de rest.

Ik kan me je zorg wel voorstellen, maar ik denk dat gezondheidsrisico's voor de meesten te verwaarlozen zijn. Het restafval gaat bij de meeste mensen toch al in de gewone bak, etensresten en tuinafval in de biobak. De gewone bak heeft een deksel (dus afgesloten) en is uitsluitend voor restafval bedoeld, dus geen etensresten. Ook de biobakken zijn gesloten containers, deze worden 1x per 2 weken opgehaald bij de meesten. Gezien de bederflijke aard van het afval, lijkt het me acceptabel om dit gewoon te laten voor wat het is. Ik heb het dervalve dan ook verder niet over het GFT-afval.

Voor plastic is echter meestal geen aparte container beschikbaar bij de meeste huishoudens, waardoor het vaak in losse zakken in de achtertuin of in een schuurtje wordt gezet. De huiskatten van de buren of muizen doen vervolgens wat de natuur hen ingeeft: dat ene plastic traytje waar gehakt in zat of die lege yoghurtbeker ruikt wel heel erg aantrekkelijk. Een verzameling troep is het resultaat.

Als dit probleem ondervangen zou worden, dan zou er m.i. geen beletsel meer zijn om het restafval en het plastic beiden eens per maand op te halen.

Mvgr - B

di
door dirk2 - Jun 8, 2010 om 08:10
364 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn suggestie was ingegeven vanuit mijn persoonlijke situatie.
Zoals ik al eerder zei, bij ons rijden ze heel vaak 2 keer als de grijze bak geleegd moet worden. Minder rijden is geen optie.
-Als je minder gaat legen gaan mensen hun afval ergens anders heenbrengen (nu al ligt er regelmatig afval in het openbaar groen).
-De vrachtwagens kosten ook geld (afschrijving) als ze stilstaan.
-Meerpersoons huishoudens produceren meer afval, de grijze bak is voor hen vaak te klein.
-Je kan de vrachtwagens op een alternatieve brandstof laten rijden.
-Je betaalt nu al zoveel dat je niet minder service mag bieden.
Als je minder vaak zou ophalen dan krijg je afvaltoerisme, een slecht plan dus.

cl
door clairy - Jun 8, 2010 om 11:08
13 Antwoorden / 0 Vragen

In onze gemeente: ondergrondse containers voor restafval, papier, glas en sinds kort ook voor plastic. (1x per 2 weken worden de rolemmers voor gft-afval geleegd)
De containers voor plastic zijn vaak snel vol. Ze zouden vaker geleegd moeten worden. Liever nog: op meer lokaties containers bijplaatsen, zodat de bewoners gemotiveerd blijven naar de plasticcontainer te gaan.