mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Oct 3, 2023 om 15:21
Huishouden & energie

Hoe ontvet je een plastic bakje het beste?

als ik iets vettigs in een (laat ik het tupperware) bewaarbakje van plastic heb gedaan, dan blijft de binnenkant altijd vettig.... ondanks overdadig afwasmiddel. Hoe krijg je zo'n bakje wel goed vetvrij aan de binnenzijde? Soda en/of azijn werkten helaas niet. Wat wel?

4612 9 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Oct 3, 2023 om 15:24
11553 Antwoorden / 51 Vragen

Nachtje in de biotex?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 3, 2023 om 15:24
2080 Antwoorden / Vragen

In mijn beleving naast wat sop, vooral echt goed heet water gebruiken.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Oct 3, 2023 om 15:27
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Schijfje citroen, of citroen uitknijpen, heet water erbij, deksel erop en schudden. Kan ook nog een druppel afwasmiddel erbij. Of, andere wijze: heet water, stuk keukerol vel in het bakje en ook: schudden.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 3, 2023 om 15:38
7199 Antwoorden / 3 Vragen

Voor verwijderen van vettigheid gebruik ik naar volle tevredenheid.  Dasty

15.55u
Baksoda met daarover azijn bruist vettigheid ook weg.

Topantwoord

sira
door sira - Oct 3, 2023 om 16:41
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Ik gebruik daar citroenzuur voor. Dat ontvet, ontkalkt ontsmet en verwijdert vlekken (ook uit kleding).

Je kunt ook bij de supermarkt een citroen kopen, want iedere citrusvrucht bevat citroenzuur. Maar als je het vaker nodig hebt, kun je beter een jerrycan met 5 ltr. kopen.

Bij Bol hoef je geen verzendkosten te betalen en daardoor ben je goedkoper uit dan bij de leverancier.

Citroenzuur
  • Bewaarmiddel.
  • Geeft een zure smaak aan voedsel.
  • Zuurteregelaar.
  • Versterkt de gel in confituren en marmelades.
  • Voorkomt bruining van fruit.
  • Schoonmaakmiddel bij kalkaanslag en algen.
  • Onderhoud van je koffieapparaat.
  • Haalt roest weg bij metalen voorwerpen.
Bio Ontkalker | Citroenzuur | 5L | Citric Acid | Foodgrade

ES
door ESVDR - Oct 3, 2023 om 19:18
4 Antwoorden / 1 Vragen

Heet water en afwasmiddel: Week het plastic bakje in heet water met een goede hoeveelheid afwasmiddel. Laat het een tijdje weken, bij voorkeur enkele uren of zelfs 's nachts. Het warme water en afwasmiddel zullen helpen om het vet los te maken. Daarna kun je proberen het vet weg te schrobben met een zachte spons of afwasborstel.

Baking soda (zuiveringszout): Strooi wat baking soda in het bakje en voeg warm water toe om een pasta te maken. Wrijf de pasta over de vette plekken en laat het een tijdje intrekken. Baking soda kan helpen om vet en geurtjes te absorberen. Daarna grondig spoelen en afwassen met afwasmiddel.

Witte azijn: Hoewel je aangaf dat azijn niet heeft gewerkt, kun je het opnieuw proberen door het plastic bakje te vullen met een mengsel van witte azijn en water (verhouding 1:1). Laat het een paar uur of 's nachts weken en spoel daarna grondig af.

Schuurmiddel met microdeeltjes: Als het vet nog steeds niet loskomt, kun je overwegen om een schuurmiddel met microdeeltjes te gebruiken. Gebruik echter een zachte spons of doek om krassen op het plastic te voorkomen. Wees voorzichtig en test eerst een klein stukje om er zeker van te zijn dat het plastic niet beschadigd wordt.

Meanderaar
door Meanderaar - Oct 4, 2023 om 13:41
5 Antwoorden / 1 Vragen

Welke soda heb je met azijn gebruikt? Baking soda (bicarbonaat) is wat anders dan kristal soda (natriumcarbonaat). Dat laatste ontvet wel.

mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Oct 4, 2023 om 17:31
34 Antwoorden / 51 Vragen

goeie! ik gebruik baking soda, zal die andere ook eens in de strijd werpen

vg
door vg1971 - Oct 5, 2023 om 20:31
11 Antwoorden / 0 Vragen

Dit probleem had ik ook altijd, totdat ik de keukenontvetter (sprayflacon) daar eens voor gebruikte :-)

Merk maakt niet uit. Goed insprayen, deksel erop (tegen bijv. katten die onbedoeld op het aanrecht komen en denken een lekker bakje uit te kunnen likken), laten intrekken en vervolgens afwassen.

ba
door basic2 - Oct 6, 2023 om 08:29
15 Antwoorden / Vragen

Het enige goede antwoord is gewoon afwasmiddel met heet water. Een vaatwasser maakt het ook vetvrij.
Alle oplossingen met zuren kunnen niet werken. Een zuur zal nooit een vet oplossen. Combinaties met soda en zuur werken ook niet. Dat werkt elkaar tegen.
Als een zuur de verontreiniging wel weghaalt is het dus geen vet.

sira
door sira Oct 13, 2023 om 18:00
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Alle oplossingen met zuren kunnen niet werken. Een zuur zal nooit een vet oplossen.

Onjuist.

Citroenzuur is niet het type zuur waar u aan denkt. Citroenzuur is een puur natuurproduct en wordt zelfs in de voedingsmiddelen- en drankenindustie gebruikt om o.a. de trommels + fusten te reinigen èn ontvetten. Je kunt er zelfs citroenlimonade van maken.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=ontvetten+met+citroenzuur