St
door Stoel2 Mar 20, 2022 om 19:58
Huishouden & energie

Hoe ver moet afvoer afzuig kap uit de erfscheiding

Last van kook lucht op slaapkamer
Met bepaalde gerechten

11385 9 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 20, 2022 om 20:14
11528 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Stoel2 ,

Het aanbrengen van afvoeren t.b.v. afzuigkappen e.d. in de gevel is toegestaan.
De afstand van de uitmonding van een afzuigkap moet vanaf de gevel tot de erfgrens tenminste één meter zijn, gemeten in het vlak van de gevel naar de linker- of rechterkant en een afstand tot de erfgrens van tenminste twee meter, gemeten loodrecht op de gevel .

Bron : Woningbelang.nl

sira
door sira - Mar 20, 2022 om 20:15
2357 Antwoorden / 24 Vragen

Ik weet niet of daar regels voor zijn. Heeft u het er al eens vriendelijk met uw buren over gehad? Misschien zijn er ook buren die last hebben van uw kookluchtjes, maar dat naast zich neerleggen. Kookt uw buurvrouw 's nachts ook?

St
door Stoel2 Mar 20, 2022 om 21:09
Antwoorden / 2 Vragen

Ja al contact over gehad
Nee er word niet s nachts gekookt
En van mijn kookluchtjes heeft niemand last

tenormin
door tenormin - Mar 20, 2022 om 21:50
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Wij, als flatbewoners, hebben allemaal last van de kookgeuren van de naaste (of verder weg gelegen buren). Al onze keukens grenzen aan slaapkamers en, de 1 is heel vroeg met koken bezig, de ander wat later. Dus het meurt simpelweg. Maar "we houden van elkaar" dus, na eerst geklaagd te hebben, doen we nu slaapkamerraampjes maar dicht. Hoewel het ook op de galerij riekt. Een soort mengelmoes van minimaal tig buitenlandse keukens. Tja. Maar u heeft een gewoon huis, dus kan daar niets aan toevoegen.

St
door Stoel2 Mar 20, 2022 om 21:56
Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb mijn ramen dicht als er word gekookt En trekt naar de boven verdieping langs de muur

pe
door pebk Mar 21, 2022 om 14:41
581 Antwoorden / 0 Vragen

Jarenlang op een flat gewoond, maar nooit last gehad van kookluchten. Centrale afzuiging deed goed zijn werk.

tenormin
door tenormin Mar 21, 2022 om 15:11
16844 Antwoorden / 108 Vragen

@pebk, dus omdat je ook jarenlang op een flat hebt gewoond (ik woon overigens in een flat, heb je nooit last van kookluchtjes gehad. Dat is heel fijn voor je. Wij hier allemaal wel last van allerlei Aziatische en Nederlandse geuren. Bloemkool die meurt, b.v. De mechanische afzuiginstallaties werken goed maar voorkomt niet dat alle penetrante kruidengeuren er door worden tegen gehouden.

brui0929_20654
door brui0929_20654 Mar 21, 2022 om 17:53
98 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tenormin
in een flat waar een mechanische ventilatie is geïnstalleerd is het gebruik van een motor loze afzuigkap toegestaan.
Geen last van geuren ook de boven buren niet.

Be
door Bewaklu - Mar 20, 2022 om 23:03
133 Antwoorden / 1 Vragen

Bericht verwijderd

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2022 om 09:24
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Zie ook deze info: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/414 en zie dan vooral ook dit: Verder kan er sprake zijn van overtreding van het Burenrecht. Overlast als gevolg van stank wordt geregeld door het burenrecht uit het Burgerlijk Wetboek. Artikel 5.37 van het NBW luidt: “De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.” Dit betreft privaatrecht.

Omdat hier mogelijk overtreden van de wetgeving m.b.t. burenrecht aan de orde kan zijn (indien in strijd met bouwregels is gehandeld) is het m.i. zinvol om nader advies te vragen bij het Juridischloket en indien dat niet het geval is  overleg te plegen met uw buren om de afvoer aan te passen, mogelijk ondersteund via een instantie voor buurtbemidddeling in uw omgeving (Sociaal Maatschappelijke instelling)

Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kun je je ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 – 8020:    € 0,10 per minuut (met een maximum van € 12,50). Daarnaast betaalt u een starttarief van 4,5 cent en de normale belkosten. Zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

mo
door mof - Mar 21, 2022 om 13:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Of er regels voor zijn, weet ik niet, kan per woningbouwvereniging verschillen, ook per gemeentelijke APV zou iets geregeld kunnen zijn, maar ik denk niet landelijk.
Kooklucht zult u tot op zekere hoogte moeten accepteren, daarbij gelden "normale" kooktijden gerelateerd aan de maaltijden. Dus als iemand utigebreid gaat koken midden in de nacht dan zou een bezwaar zin hebben.

Alles hangt er dus van af waar u woont, huurt u of heeft u een koopwoning, wat is geregeld in de huurvoorwaarden of door een evt. VVE,  of door de gemeente ...

Dat u bepaalde kooklucht  niet kunt verdragen doet niet terzake. Feitelijk wordt de lucht naar de buitenlucht (=publieke ruimte) afgevoerd en dringt die vanaf daar uw woning binnen.

Ook kan het met de windrichting te maken hebben, dus heeft u vaak last of alleen op bepaalde momenten? En is het last, ov is het overlast? LAst moet u dragen, overlast niet.

mo
door mof - Mar 21, 2022 om 13:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En heremietkreeft: kooklucht is geen stank ....

St
door Stoel2 Mar 21, 2022 om 14:28
Antwoorden / 2 Vragen

Daar denken we dan verschillend over

Zjeng3009
door Zjeng3009 - Mar 21, 2022 om 17:17
11 Antwoorden / Vragen

Als je in appartement luchtjes begint te ruiken van o.a koklucht dan is er een heel verouderd slechte circulatie systeem aanwezig. Maar voor een huis kan deze geplaatst worden aan een gevel en minstens 1mtr recht omhoog ,om luchtjes te verwijderen zodat andere buren of naasten hier minder last van zullen hebben.