Hoge Gasrekening van Essent
Eergisteren heb ik de eindafrekening van het gas van Essent ontvangen.Na het doorgeven van de meterstanden had ik al contact gehad met de klantenservice van Essent omdat er op hun site aangegeven werd dat het verbruik erg hoog was.Maar volgens de medewerkster hoefde ik mij geen zorgen te maken,ik had gemiddeld hetzelfde verbruikt als voorgaande jaren.
Nou,ik ben me lam geschrokken na het openen van de envelop.Ondanks dat ik maar 46 m3 extra heb verbruikt dan vorig jaar moet ik ruim 156 euro bijbetalen.En daar is de nieuwe termijn nog niet eens in meegenomen. De maand termijn is trouwens ook nog eens met 48 euro per maand opgeschroefd naar 163 euro.En dat terwijl ik maar een 2 persoons huishouden heb,waarvan 1 kind van 7 jaar.
Ik heb nogmaals contact opgenomen met de klantenservice, maar daar werd me verteld dat het allemaal wel klopte,en kreeg ik een onsamenhangend verhaal te horen waar ik totaal geen wijs uit werd, en dus ben ik nog geen stap verder.
Zijn er meer mensen met dezelfde ervaringen met Essent? Want volgens mij kloppen deze jaarafrekeningen van geen kant.
Het gaat hier alleen om mijn gasrekening, de energie rekening ontvang ik van de NUON, vandaar dat ik het bedrag zo ontzettend hoog vind.
Dag enigje,
Je schrijft dat je de gasafrekening van essent hebt gekregen. Naar ik inschat is dat de energierekening, dus ook electriciteit en water. Als dat zo is, dan is het wel even slikken maar voor een tweepersoonshuishouding niet abnormaal. Je voorschotbedrag is dan plusminus € 12,- per maand te laag geweest en als je daar de gemiddeld te voorziene 20% verhoging van het komende jaar bijdoet kom je ongeveer aan € 152,-. Je zou dus bij essent een verzoek kunnen indienen op het voorschotbedrag te verlagen naar € 152,- per maand. Dit verzoek kunnen ze niet weigeren omdat dat verlagingsverzoek binnen de 10% blijft. Je betaalt dan in januari nog € 163,- en daarna de andere maanden € 152,-. Ik geef toe dat dit ook nog een forse verhoging is, maar de verwachting is dat de energiekosten toch echt met zo'n 20% gaan stijgen. Als je daar geen rekening mee houdt dat kom je volgend jaar echt klem te zitten en krijg je een rekening om pakweg € 325,- bij te betalen en dan schrik je je echt wezenloos. Sukses, groeten, Ton.
Dag enigje,
Daar begrijp ik dus echt niks van. Je gasverbruik zou exclusief de netwerkbeheerkosten plusminus € 550,- kunnen zijn en inclusief netwerkbeheer plusminus € 750,-. Wat overeenkomt met een verbruik van plusminus 1350 m3. Er klopt dus echt iets niet. Zou het de meter kunnen zijn??? Groeten, Ton.
Dat zou best eens kunnen, ik ga dan ook mijn meter en mijn cv na laten kijken, ik vond dat ik al een behoorlijk maandbedrag betaalde maar dit is echt niet normaal meer.Ik ga morgen contact opnemen om de boel te laten nakijken en dan maar afwachten wat dat oplevert.
Deze vragen krijgen wij ook vaak binnen. Bij de bepaling van uw nieuwe termijnbedrag word geen rekening gehouden met verhogingen in prijs of verbruik. Sinds 2003 zijn de prijzen gestegen en uw verbruik (ook al was dat niet veel) Vergelijk de prijzen van de jaarnota van 2003 en 2004 eens met elkaar en u ziet het verschil.
Wat betreft uw nieuwe termijnbedrag kan ik u het volgende aanraden. Negen van de tien keer werkt deze methode (levert wel wat schrik op voor u. Waarschuwing)...
Neem uw jaarafrekening. Lees het verbruik af en beschouw dit als een jaarverbruik (periode kan best een paar dagen langer of korter zijn maar laat dit even buiten beschouwing)
Ga nu naar de site van uw energiebedrijf. Kijk of u de tarieven van 1 jan. 2004 kunt vinden. Reken uw verbruik af tegen dit tarief en deel het totale bedrag door twaalf. LET OP DAT U ALLE POSTEN MEERREKENT.
Ga nu naar de tariefen van jan. 2005 en doe het zelfde. Ziet u het verschil. Vaak is het nu berekende maandbedrag nog hoger dan het energiebedrijf aangeeft. Houdt hier rekening mee...
Tip: doe dit in juli 2005 na vasstelling van de nieuwe tarieven nog eens. Uw termijnbedrag wordt dan namelijk niet aangepast. Mogelijk komt u nu niet meer uit aan het einde van het jaar. De energiemaatschappijen houden geen rekening meer met mogelijk prijsstijgingen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik heb een brief van Pluto BV Termination Experts n.a.v. een opzegging bij Eigen
Ik heb een brief van Pluto BV Termination Experts n.a.v. een opzegging bij vereniging Eigen Huis. Ik was in de veronderstelling dat ik dit via het contactformulier van Eigen Huis deed, maar nu doet deze partij zich voor alsof zij een brief hebben geschreven voor mij, incl. kosten en aanmanning. Kent iemand deze firma? ... Lees meer
Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is
Hallo,
Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?
Wij vinden d
...
Lees meer
Berkenbosch Mode
Goedendag,
Ik heb bij een webshop winkel 3 jurkjes besteld. De jurkjes heb ik ontvangen. 2 van de 3 jurkjes wijken sterk af qua kleur en 1 jurkje is echt totaal een andere kleur. Namelijk zwart i.p.v. salie groen. Nu wil ik de jurkjes retourneren. Via de mail krijg ik antwoord dat ze de jurkjes niet terug willen nemen, want afgeprijsde artikelen nemen ze niet terug. Wel krijg een 25% ko
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer