en
door enigje Jan 27, 2005 om 12:57
Huishouden & energie

Hoge Gasrekening van Essent

Eergisteren heb ik de eindafrekening van het gas van Essent ontvangen.Na het doorgeven van de meterstanden had ik al contact gehad met de klantenservice van Essent omdat er op hun site aangegeven werd dat het verbruik erg hoog was.Maar volgens de medewerkster hoefde ik mij geen zorgen te maken,ik had gemiddeld hetzelfde verbruikt als voorgaande jaren.

Nou,ik ben me lam geschrokken na het openen van de envelop.Ondanks dat ik maar 46 m3 extra heb verbruikt dan vorig jaar moet ik ruim 156 euro bijbetalen.En daar is de nieuwe termijn nog niet eens in meegenomen. De maand termijn is trouwens ook nog eens met 48 euro per maand opgeschroefd naar 163 euro.En dat terwijl ik maar een 2 persoons huishouden heb,waarvan 1 kind van 7 jaar.

Ik heb nogmaals contact opgenomen met de klantenservice, maar daar werd me verteld dat het allemaal wel klopte,en kreeg ik een onsamenhangend verhaal te horen waar ik totaal geen wijs uit werd, en dus ben ik nog geen stap verder.

Zijn er meer mensen met dezelfde ervaringen met Essent? Want volgens mij kloppen deze jaarafrekeningen van geen kant.

783 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 27, 2005 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat hier alleen om mijn gasrekening, de energie rekening ontvang ik van de NUON, vandaar dat ik het bedrag zo ontzettend hoog vind.

ve
door verwijderd - Jan 27, 2005 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag enigje,

Je schrijft dat je de gasafrekening van essent hebt gekregen. Naar ik inschat is dat de energierekening, dus ook electriciteit en water. Als dat zo is, dan is het wel even slikken maar voor een tweepersoonshuishouding niet abnormaal. Je voorschotbedrag is dan plusminus € 12,- per maand te laag geweest en als je daar de gemiddeld te voorziene 20% verhoging van het komende jaar bijdoet kom je ongeveer aan € 152,-. Je zou dus bij essent een verzoek kunnen indienen op het voorschotbedrag te verlagen naar € 152,- per maand. Dit verzoek kunnen ze niet weigeren omdat dat verlagingsverzoek binnen de 10% blijft. Je betaalt dan in januari nog € 163,- en daarna de andere maanden € 152,-. Ik geef toe dat dit ook nog een forse verhoging is, maar de verwachting is dat de energiekosten toch echt met zo'n 20% gaan stijgen. Als je daar geen rekening mee houdt dat kom je volgend jaar echt klem te zitten en krijg je een rekening om pakweg € 325,- bij te betalen en dan schrik je je echt wezenloos. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Jan 27, 2005 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag enigje,

Daar begrijp ik dus echt niks van. Je gasverbruik zou exclusief de netwerkbeheerkosten plusminus € 550,- kunnen zijn en inclusief netwerkbeheer plusminus € 750,-. Wat overeenkomt met een verbruik van plusminus 1350 m3. Er klopt dus echt iets niet. Zou het de meter kunnen zijn??? Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Jan 27, 2005 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zou best eens kunnen, ik ga dan ook mijn meter en mijn cv na laten kijken, ik vond dat ik al een behoorlijk maandbedrag betaalde maar dit is echt niet normaal meer.Ik ga morgen contact opnemen om de boel te laten nakijken en dan maar afwachten wat dat oplevert.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2005 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vragen krijgen wij ook vaak binnen. Bij de bepaling van uw nieuwe termijnbedrag word geen rekening gehouden met verhogingen in prijs of verbruik. Sinds 2003 zijn de prijzen gestegen en uw verbruik (ook al was dat niet veel) Vergelijk de prijzen van de jaarnota van 2003 en 2004 eens met elkaar en u ziet het verschil.

Wat betreft uw nieuwe termijnbedrag kan ik u het volgende aanraden. Negen van de tien keer werkt deze methode (levert wel wat schrik op voor u. Waarschuwing)...

Neem uw jaarafrekening. Lees het verbruik af en beschouw dit als een jaarverbruik (periode kan best een paar dagen langer of korter zijn maar laat dit even buiten beschouwing)

Ga nu naar de site van uw energiebedrijf. Kijk of u de tarieven van 1 jan. 2004 kunt vinden. Reken uw verbruik af tegen dit tarief en deel het totale bedrag door twaalf. LET OP DAT U ALLE POSTEN MEERREKENT.

Ga nu naar de tariefen van jan. 2005 en doe het zelfde. Ziet u het verschil. Vaak is het nu berekende maandbedrag nog hoger dan het energiebedrijf aangeeft. Houdt hier rekening mee...

Tip: doe dit in juli 2005 na vasstelling van de nieuwe tarieven nog eens. Uw termijnbedrag wordt dan namelijk niet aangepast. Mogelijk komt u nu niet meer uit aan het einde van het jaar. De energiemaatschappijen houden geen rekening meer met mogelijk prijsstijgingen.