ko
door kooimana Dec 4, 2011 om 19:12
Huishouden & energie

Hond heeft problemen aan oog na oogoperatie

Mijn hond is op 4 november j.l. geopereerd aan een goedaardig tumortje aan haar bovenste ooglid.Op aanraden van de DA kon ik maar beter niet te lang wachten,omdat het tumortje,wat inmiddels iets gegroeid was,een druk kon gaan geven op de oogbol.Dus 4 nov.operatie en 4 dec. inmiddels een maand later,hechtingen verwijderd,maar nog steeds terugkerende problemen.Ze knijpt haar oogje dicht,traant erg en is dan ook gelijk minder levenslustig.Terug naar de DA.Weer een controle-consult en pijnstilling voor 3 dagen.Maar dat is nu op en weer gaat ze knijpen,tranen en weer weg vreugde.Wat mag ik eisen van de DA.Heb ik nou recht op dat het kosteloos wordt nagekeken?Of is het normaal dat ik telkens moet betalen voor de klachten die ze heeft overgehouden na de operatie?Ik hoop op antwoorden.

5991 10 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Dec 5, 2011 om 11:20
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Op medische ingrepen word nooit garantie gegeven, of de (dieren) arts zou bewijsbare medische fouten gemaakt moeten hebben.

Dus helaas voor u, moet u alle vervolg ingrepen zelf betalen, maar vragen om enig coulance is natuurlijk altijd mogelijk, maar niet verplicht.

Succes met u hond verder.

vladja
door vladja - Dec 5, 2011 om 11:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je kunt ook een "second opinion" vragen voor een huisdier, dus een andere dierenarts raadplegen. Een goed adres hiervoor is de universiteitskliniek in Utrecht .. Uiteraard moet je daarvoor de rekening betalen, maar dat moet je nu ook. Geen idee hoeveel duurder een bezoek aan Utrecht is, maar je hebt dan wel een heel groot kennisgebied op de achtergrond, waarop teruggevallen kan worden mocht de dierenarts er niet meteen antwoord op weten.

Vladja

youri
door youri - Dec 5, 2011 om 12:40
28 Antwoorden / 4 Vragen

Het lijkt mij dat pijnbestrijding, in dit geval, niet helpt. De oorzaak moet opgespoort worden. Zou er eventueel nog een restant van een hechting zijn blijven zitten ?
En wat betreft de kosten lijkt het mij dat je nu een vervolgconsult moet betalen ipv een consult, want de diagnose is al gestelt. Dat is ongeveer zo'n 14 Euro. Maar wat Vladja zegt, ga even voor een second-opinion.Je dierenarts zal hier graag aan meewerken, hij werkt in het belang en welzijn van het dier. Vraag dan ook even of hij het dossier mee geeft, dat bespaart weer kosten. Maar zet er wel vaart achter, want dit is voor je hond heel pijnlijk !
sukses

tdehond
door tdehond - Dec 5, 2011 om 13:08
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn advies: ga naar een oogarts voor dieren in uw regio.

Laat uw d.a. een verwijsbrief schrijven waarin hij vermeldt wat tot nu toe gedaan is + mogelijk uitslag onderzoek tumor.
Adressen oogartsen: klik

Een oogarts kan eerst nagaan wat de oorzaak is van de klacht en of dit verwijtbaar is aan de d.a. die geopereerd heeft.

iv
door ivon9 - Dec 5, 2011 om 13:19
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik denk dat uw vraag gaat over het feit of u nog consult kosten moet betalen, nadat u nog steeds met uw hond voor hetzelfde probleem moet terug gaan?

Wij moeten elke maand terug of/en zelfs soms om de 2 weken, voor huidproblemen van onze hond.
Daarvoor moesten we alléén de eerste keer het consult betalen, daarna niet meer.
We betalen nu alleen voor medicijnen of onderzoeken ( bv op kweek zetten).

En onze hond moest enkele dagen na een operatie eens opnieuw gehecht worden omdat de wond was opengesprongen.
Niets voor in rekening gebracht...werd gratis gedaan.

Maar misschien verschilt het van praktijk tot praktijk.

vladja
door vladja - Dec 5, 2011 om 13:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een tumor op een ooglid is misschien meer iets voor een huidarts. In Utrecht hebben ze alle specialiteiten in huis.

Vladja

tdehond
door tdehond - Dec 5, 2011 om 13:35
4744 Antwoorden / 9 Vragen

.Ze knijpt haar oogje dicht,traant erg

M.i. een reden om de oogarts ernaar te laten kijken.
Maar ik ben geen dokter en het is aan vraagsteller naar welk diergeneeskundig centrum afgereisd wordt.

sira
door sira - Dec 5, 2011 om 14:16
2532 Antwoorden / 24 Vragen

Beste Kooimana,

Ben het met Vladja eens. Ga voor een second opinion. Omdat ik niet weet waar je woont, is qua afstand misschien een andere optie het Veterinair Specialistisch Centrum “De Wagenrenk" te Wageningen. Je hebt wel een verwijzing nodig en uiteraard zijn de kosten voor jou.

Vriendelijke groet,
Sira

donna53
door donna53 - Dec 5, 2011 om 17:54
98 Antwoorden / 10 Vragen

Als het een ander probleem is dan dat tumortje, moet je , denk ik, weer betalen.
Maar ik zou idd. naar een ander gaan, als jouw DA het niet kan oplossen. Dit duurt te lang. Ik ga met mijn hond altijd naar het dierenziekenhuis in Haarlem (zit ook in Amsterdam) . Daar is heel veel specialisme aanwezig. Kun je naartoe zonder verwijzing. Ligt er dus aan waar je woont.

ko
door kooimana - Dec 5, 2011 om 20:32
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ben net terug van de DA.Ik heb een oogzalf en opnieuw pijnstillers meegekregen.En een verwijsbrief voor de oogspecialist.maar eerst moet het beter gaan met het oogje.Ik baal hier zo verschrikkelijk van.Je denkt er goed aan te doen om uit voorzorg de tumor te laten verwijderen,voor het problemen zou kunnen gaan veroorzaken aan haar oogbol.En dan dit.............En ik voel me zo schuldig.Er zit geen puf meer in.Met het risico dat ze misschien weer geopereerd moet worden.En dan wetende dat ze hiervoor dus geen klachten had.Heb ik dan helemaal geen rechten meer?Het is gekomen na de operatie?Een bijkomend probleem dat het inmiddels zoveel geld gaat kosten dat ik er vreselijk bang voor ben dat ik het niet meer kan betalen.Ik sta er alleen voor.Mijn lieve maatje is aangeschaft in het huwelijk met mijn ex.Dus op 2 salarissen.Ik kan echt wel huilen.Dank jullie voor de informatie en het meedenken.