keessie1
door keessie1 Sep 29, 2007 om 00:26
Huishouden & energie

Hondje 5 jaar, was goed zuiver nu 's nachts niet meer!!

Wie weet een oplosssing voor het volgende probleem?

Ons hondje (Malteser) hebben we van af pup en hij is nu zo'n 5 jaar, hij was goed zuiver. Zelfs als hij overdag heel soms iets te lang moet wachten tot we thuis waren, had hij niets gedaan.

Maar ... sinds zo'n 4 maanden heeft hij de gewoonte dat hij elke nachts, altijd op de zelfde plek, Plast. We hebben deze plek al diverse malen goed ontsmet en met bv amoniak de reuk verwijderd, maar niets helpt.

Ook hebben de een krant of zilverpapier op deze plek gelegt of een stoel op deze plaats gezet, maar dan doen hij het er vlak naast.

Uiteraart hebben we hem al diverse malen licht gestraft, door hem te laten ruiken aan de plas en hem dan bestraffend toe sprekend , en hem buiten te zetten . Maar niets helpt.

Heeft iemand nog sugestie?

P.s. Hij lijkt me gezond, hij drinkt niet meer dan vroeger en krijgt ook het zelfde voer.

Vast bedankt Groeten kees

501 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 29, 2007 om 01:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Kees,

Lijkt mij dat jullie (of een) dierenarts hier wel raad mee weet.

Succes, C.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2007 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien toch een beetje meer thuis en vooral aandacht geven?

Punky

ve
door verwijderd - Sep 29, 2007 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer hem zo laat mogelijk voordat u gaat slapen buiten te laten plassen en zet hem dan tijdelijk voor de nacht in een hoge kartonnen doos met daarin een deken of matrasje. Stel hem gerust en laat hem gaan liggen om te slapen. Normaal bevuilt een hond zijn eigen nest niet maar mogelijk heeft hij gedurende de nacht toch de behoefte om te gaan plassen en zal hij gaan janken om u te wekken. Pak hem dan op en loop direct met hem naar buiten om hem daar te laten plassen. Een hond zal eenmaal opgetild ook niet gaan plassen. Wen hem hieraan en mogelijk wordt hij daarmee weer zindelijk. Als het niet lukt kunt u beter de dierenarts raadplegen.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2007 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Kees

Je geeft niet aan waar de hond 'snachts slaapt.
Mogelijk is het een uiting van ongenoegen.
Honden zijn 'kuddedieren' en willen ook 'snachts dicht bij de roedel zijn.
Misschien dat dit het verklaard?

Vrgr. AF

ve
door verwijderd - Sep 29, 2007 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het echt een grote plas ?
Het kan een teken zijn van incontinentie net als bij mensen.
Mijn York heeft er last van , maar geen voledige plassen .
De dierenarts heeft er wel wat voor.
Ga naar de dierenarts leg het probleem uit en wie weet heeft hij de oplossing.
Maar zeker niet gaan straffen , misschien kan het hondje er wel niets aan doen , en word ie straks alleen maar bang.

ve
door verwijderd - Sep 29, 2007 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een hond 5 jaar zindelijk is en dan opeens niet meer dan moet je je afvragen of er misschien iets is gebeurd wat dit gedrag verklaard.

Het kan iets lichamelijks zijn maar ook iets geestelijks. Zoals eerder al is geadviseerd kan een bezoek aan de dierenarts uitsluiten dat het iets lichamelijks is.

Ga eens na of, vooraf aan het onzindelijk worden, er iets is veranderd bij jullie of ben hem/haar.

Ik heb zelf jaren honden gefokt maar nog nooit meegemaakt dat een hond zonder reden opeens onzindelijk werd.

succ6   Twins

ve
door verwijderd - Sep 30, 2007 om 00:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag kees,

Je schrijft: Uiteraart hebben we hem al diverse malen licht gestraft, door hem te laten ruiken aan de plas en hem dan bestraffend toe sprekend , en hem buiten te zetten . Maar niets helpt.

Dit had je dus juist NIET moeten doen. Een hond kan alleen maar een relatie leggen tussen zijn/haar fout gedrag, als de straf onmiddellijk volgt op het foute gedrag. Ook ruiken aan de plas en buiten zetten helpt dus niet en kan zelfs ander ongewenst gedrag uitlokken. De eerste stap is, om even naar een dierenarts te gaan en daar het probleem te bespreken. Hij/zij kan dan even checken of er medisch gezien iets aan de hand is. Weet die geen oplossing, dan is 's nachts het gebruik van een grote bench aan te bevelen. Zet die niet verstopt in een hoekje en gebruik een leuk kussen. Het gebruik van een kartonnen doos is verkeerd op deze leeftijd. Je ontneemt daarmee de hond het ruimtegevoel en je kunt er vrijwel zeker van zijn dat hij 's nachts veel gaat janken.

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2007 om 00:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden en ik zal inderdaad toch maar eerst even bij een dierenarts laten checken of er niet iets aan de hand is met hem.

Mankeert hij niets zal ik de ander tips ook eens uit proberen.

P.s. iemand vroeg waar de hond 's nachts slaapt, Hij slaapt als 5 jaar beneden in de huiskamer en wij natuurlijk boven, dit is nooit een probleem geweest en hij weet 's morgens ook dat hij fout is geweest want dan komt ie bedrukt begroeten i.p.v. heel spontaan.

Wij weten dan al gelijk dat hij iets gedaan heeft, geen paar druppeltjes maar een volledige plas. Overdag zit hij ook zo'n 7 uur alleen thuis en dan plast hij NOOIT, dus ophouden kan hij het wel.

nogmaals bedankt voor de reactie's

Groeten Kees

ve
door verwijderd - Oct 9, 2007 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

beetje laat, maar ik ben het eens met Read2,  heb je zijn raad geprobeerd?

Kan me niet voorstellen dat het - tenzij lichamelijk- zomaar opeens gebeurt. Is hij soms ooit geschrokken van onweer? Hij wordt ouder, heeft mogelijk behoefte om wat later of wat vaker uitgelaten te worden savonds.....

Ik hoop dat alles nu -maanden later- in orde is gekomen. Als je kunt.... laat wat horen.... mogelijk hebben anderen er ook wat aan.

Grote groet,

djintara

ve
door verwijderd - Oct 9, 2007 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry, ik bedoel natuurlijk paar weekjes

(-:

ve
door verwijderd - Oct 11, 2007 om 00:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goede tip. heeft bij onze hond 3 jr terug ook gewerkt!!!

Succes

Twan

ve
door verwijderd - Oct 19, 2007 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Kees, Je schrijft;We hebben deze plek al diverse malen goed ontsmet en met bv amoniak de reuk verwijderd, maar niets helpt.

In de urine van een hond (elk dier) zit ammoniak. Door de plek schoon te maken met ammoniak denkt de hond dat er een andere hond heeft geplast. Omdat de kamer ZIJN territorium is moet hij instinctmatig er weer overheen plassen om zijn geur weer in huis te krijgen.Daarom doet hij dit steeds op dezelfde plek. Als hij geplast heeft haar je de hond uit de kamer zonder iets te zeggen. En maak dan de plek schoon met Glassex od afwasmiddel en water. Je zal zien dat het binnenshuis plassen snel over is.

Sukses Luus