to
door tonitapym Jun 26, 2013 om 13:38
Huishouden & energie

Hoog Gasverbruik door Defecte CV Ketel

Vanaf 1 juli 2012 huur ik een tussenwoning van Vesteda. Op 21 maart 2013 is mijn verwarmingsketel gecontroleerd door Wolter & Dros TBI Techniek uit Maastricht. Zij constateerden dat het binnenwerk van de verwarmingsketel er dusdanig erg aan toe was dat het expansievat compleet vervangen moest worden. De reden hiervoor was dat de vorige bewoonster verzaakt had de verwarmingsketel te laten controleren in 2012. Deze was voor het laatst gecontroleerd in januari 2011.
Van 1 juli 2012 tot en met 21 maart 2013 heb ik dus, zonder het te weten, een op hol geslagen verwarmingsketel in huis gehad, die steeds maar bleef bijwarmen en bijwarmen en bijwarmen vanwege het defecte expansievat. Ik ging er (onterecht) van uit dat als ik een huurwoning van Vesteda betrok, de aanwezige apparatuur in orde was. Nu verneem ik echter van mijn gas- en energieleverancier Essent dat mijn gasverbruik in de periode 1 juli 2012 tot en met eind juni 2013 meer dan 3000 m3 is geweest (het drievoudige van wat mijn gasverbruik normaal is als alleenstaande die overdag werkt) en dat ik een naheffing kan verwachten van ruim 1200 euro! Dit hoge gasverbruik is echter volledig te wijten aan de defecte verwarmingsketel en niet aan mijn eigen gasverbruik. Zij hebben mij dan ook geadviseerd deze kosten op Vesteda, dan wel op nalatigheid van de vorige bewoonster te verhalen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

33829 13 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Jun 26, 2013 om 14:05
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb er verder geen verstand van, maar dat het aan het expansievat ligt? Een defecte thermostaat lijkt me eerder de oorzaak. Een expansievat is om drukverschillen in de leidingen op te vangen, maar regelt m.i. niet of de verwarmingsketel aan of uit gaat.

to
door tonitapym - Jun 26, 2013 om 14:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je antwoord! Ik heb er ook geen verstand van maar de installateur zei dat hierdoor de cv ketel steeds weer opnieuw aansprong? Met de thermostaat is niks mis voor zover ik weet en ook de gasmeter was in orde. Het enige wat ik weet is dat mijn gasverbruik het afgelopen jaar 3 maal zo hoog was als wat ik normaal verbruik en dat dit volgens de installateur aan de defecte cv ketel lag. En Essent zegt dat zij alleen iets voor mij kunnen betekenen als de gasmeter defect bleek te zijn. Nu moet ik het extra gasverbruik gewoon betalen en de kosten proberen te verhalen elders. Ik ben geen expert, vandaar dat ik om advies vraag hoe dit aan te pakken.

ekiem
door ekiem - Jun 26, 2013 om 14:20
681 Antwoorden / 101 Vragen

Ook ik heb er niet zoveel verstand van maar hen wel het afgelopen voorjaar te maken gehad met een op hol geslagen verwarmingsketel.
Op de gekste momenten sloeg de ketel aan, ook op momenten dat dit niet nodig was.
De thermostaat was geprogrammeerd en op momenten dat er niet opgewarmd moest worden waren de radiatoren kokend heet.
Bleek achteraf een kapotte drieweg klep te zijn !!!

Maar om op je vraag terug te komen, heb je een rechts bijstand verzekering. Of anders het juridischloket, zij zullen je zeker goed kunnen adviseren.
Het hoge gas verbruik zal mischien te wijten zijn aan de defecte verwarmings keten maar je hebt ook een eigen verantwoordelijkheid.

succes, gr. Ekiem

to
door tonitapym - Jun 26, 2013 om 14:50
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor je antwoord! Ik weet dat het inderdaad ook mijn eigen verantwoordelijkheid is en in het vervolg ga ik mijn meterstanden gewoon wekelijks bijhouden, dan weet ik gelijk of er iets aan de hand is. Maar naieveling die ik ben ging ik gewoon uit van "het goede" van mijn verhuurder. Rechtsbijstand verzekering heb ik inderdaad, maar ook die zullen me waarschijnlijk zeggen dat ik moet bewijzen dat het hoge gasverbruik buiten mijn schuld om is. Juridisch loket kan ik wellicht proberen, daar had ik nog niet aan gedacht. Dankjewel!

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2013 om 15:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hoge verbruik lag natuurlijk helemaal niet aan dat lekke expansievat.

Het woord zegt het al, het vangt de druk op door het uitzetten van het warme water.

En dan dat verhaal: "dat het binnenwerk van de ketel er dusdanig erg aan toe was, dat het expansievat compleet vervangen moest worden". Wat een sprookjes vertelt die installateur.

Expansievaten kunnen in de loop der jaren lek gaan, inwendig, maar het vervangen is een fluitje van een cent en uiteraard wordt het hele drukvat vervangen, dat is een rood tonnetje.

Ik neem niet aan dat u dagelijks water bij moest vullen in het cv systeem. Anders zou u wel eerder gerappelleerd hebben bij de verhuurder. Dus er was geen verlies van (warm) water. Het is ook grote onzin, dat dit zou zijn ontstaan omdat er in 2012 geen onderhoud gepleegd zou zijn. Aan het expansievat doet men niets.

Als de cv maar bleef bijwarmen, moet het in huis toch tropisch geweest zijn? En hoe weet u dat de thermostaat in orde is?

U bent in een ander huis komen wonen, dus u hebt geen idee hoeveel gas u gaat gebruiken. Hebt u de meterstand wel opgenomen op 1 juli 2012 en is de meterstand nu ook opgenomen of is die geschat?

me
door mein33 - Jun 26, 2013 om 15:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een defecte expansievat heeft niets te maken met gebrek aan onderhoud.
Dit probleem kan spontaan onstaan als gevolg van een defect membraam in het expansievat en zal tot gevolg hebben dat er (zeer) regelmatig bijgevuld moet worden om het systeem op druk te houden.
Bij te lage druk moet kan de Cv regelmatig en op ongewenste tijden aanspringen, dit zou u gemerkt moeten hebben omdat de radiatoren ook warm werden als ze volgens de thermostaatstand koud zouden moeten zijn. Als de druk in het geheel wegvalt zal de Cv helemaal uitvallen.
Voor het onderhoud is de verhuurder aansprakelijk en als een bewoner geen toegang geeft kan/moet de verhuurder dit afdwingen, maar waarschijnlijk was de vorige huurster op datum van onderhoud niet thuis en was de onderhousfirma niet genegen op een andere datum het onderhoud alsnog uit te voeren.
Denk dat u alleen Vesteda aansprakelijk kunt stellen, maar die zullen niet makkelijk toegeven.

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2013 om 15:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de druk te laag is gaat de cv juist niet aan.

to
door tonitapym - Jun 26, 2013 om 16:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie wel allemaal voor jullie antwoorden! Nogmaals ik heb geen verstand van cv ketels en herhaal alleen wat de goede man zegt. Ik heb op 1 juli 2012 de gasmeterstand opgenomen en heb gisteren wederom de gasmeterstand opgenomen. Die is ruim 2900 m3 hoger. In de afgelopen 8 jaar heb ik altijd alleen gewoond en altijd overdag gewerkt en heb ik nooit meer verbruikt dan 1200 m3 per jaar. Essent zegt dat het gemiddelde gasverbruik voor een alleenstaande de overdag werkt en in een tussenwoning woont, gemiddeld rond de 1400 m3 per jaar ligt. Dus als het volgens jullie niet aan de cv ketel ligt en ik weet dat het niet aan de gasmeter en niet aan thermostaat ligt, dan weet ik ook niet meer hoe ik dat 3 keer zo hoge gasverbruik kan verklaren. Ben ik weer terug bij af...

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 26, 2013 om 17:44
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet dat vele om de 2 jaar de ketel controleren en daar is niets mis mee normaal.
Maar even de meters in de gaten houden is altijd slim.
Er word wel eens vaker stroom getapt voor Wiet plantage en dat kan vaak in oudere huizen.

Maar ook ik wilde ooit warm water en kreeg bloedheet huis, drieweg klep bleef hangen en alleen ketel uit hielp.
Maar wat als je niet thuis bent....
Volgend jaar weet je het normale verbruik pas en daarmee deze extra kosten bij de verhuurder terug claimen.
Dus nu melden dat zij een niet goed werkende ketel leverden en dat U het verbruik van 1e en 2e jaar het verschil vergoed wilt hebben.

Dat lijkt mijn redelijk want zij hadden een goed onderhoudscontract met betrouwbare firma en redelijk merk kachel moeten leveren.

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2013 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar was het dan bloedheet in uw huis en moest u de cv regelmatig bijvullen of niet?

wolfenjong
door wolfenjong - Jun 26, 2013 om 18:55
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Weet u wel zeker toen u het huis ging huren dat de meterstand van het gas wel klopte, daar licht volgens mij eerder de oorzaak van u hoge verbruik, daar een cv ketel er in de meeste gevallen er mee stopt als er mankementen aan zijn, en het expansievat verhaal is kletskoek, daar een cv ketel dan er mee stopt als er te weinig of geen druk is, (wat anderen ook al aangaven) dus in feite zou daar het verbruik niet van stijgen maar zou u eerder minder zijn.
Zonder bewijzen van de oorzaak waar van ook, zal dit moeilijk worden, dat u verbruik veel te hoog geweest is dat zo, maar dat alleen is niet genoeg.

Succes er mee.

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2013 om 19:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp ook dat u een "slimme" meter hebt, dat zij uw verbruik kunnen "zien"?

ge
door gewalo man - Jun 26, 2013 om 21:11
36 Antwoorden / 1 Vragen

Als de ketel ook warmwater geeft, kan een lek in de warmwaterleiding of warmwaterkraan, het verbruik sterk verhogen (gas en water).