ma
door marian doddema Jul 19, 2016 om 13:06
Huishouden & energie

Huurhuis

Ik huur een huis in de vrije sector.  In de keuken hebben wij een afdekplaatje aan het plafond waarachter allerlei draden zitten. Gister klonk er ineens een raar gekraak en gesis uit dat plaatje en viel de stroom in de keuken en bijkeuken uit. Ik heb de makelaar gebeld en toen die een electricien gestuurd had zei die man dat we ongelofelijk veel mazzel hebben gehad omdat er al een lasdoos doorgebrand was en we dus zo brand hadden kunnen krijgen!
Hij heeft die lasdozen vernieuwd maar hij zei dat het problraeem onstaan is doordat de wasmachine niet op een aparte groep is aangesloten. Vandaag heb ik dus weer de makelaar gebeld (acm vastgoed) en die zei mij dat ik dat zelf moet betalen!

Ik vraag mij dus echt af of dit normaal is...  Als je een huis huurt (voor een flink bedrag per maand) mag je er toch van uit gaan dat de electra goed is?? Wij hebben ook niet veel aparaten aangesloten op die electra groep..alleen de wasmachine en de vriezer (geen droger, magnetron etc etc) .

7146 16 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 19, 2016 om 13:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben van mening dat u inderdaad niet verantwoordelijk bent.
Je sluit je wasmachine aan op een beschikbare stekker in de ruimte waar een water  aan en afvoer zitten. U mag er vanuit gaan dat die voorziening op de juiste wijze is aangelegd.  U kunt niet door het plafond heen lasdozen beoordelen, u mag verwachten dat de elektra juist is aangelegd/aangesloten.
Diewilik

da
door datzoekikop - Jul 19, 2016 om 13:20
251 Antwoorden / Vragen

Wellicht zou een officiele keuring van het gehele elektra systeem (desnoods op uw eigen kosten) een resultaat kunnen opleveren dat (mogelijk) de elektra fagekeurd wordt, met gevolg dat de verhuurder een nieuwe mag (lees moet) aanleggen.

gerbera
door gerbera - Jul 19, 2016 om 13:31
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemd verhaal, wat de lasdoos betreft wordt hier bedoeld een lasdop. Een lasdop brand niet zo maar door, dat gebeurt o.a als draden los in de lasdop zitten waardoor vonkvorming onstaat.  Als er een nieuwe lasdop is geplaatst moet het euvel verholpen zijn. Het verbruik wat op die groep is aangesloten, wasmachine en vriezer, kan nooit zo hoog zijn dat de draden dusdanig warm worden dat de lasdop verbrand. Zoals u het beschrijft staat de wasmachine in feite dus op een aparte groep, eventueel kunt u de vriezer dan op een andere groep aansluiten maar volgens mij is dat niet nodig. De kans dat ze gelijktijdig werken is minimaal en volgens mij nog geen probleem.

simon55
door simon55 - Jul 19, 2016 om 13:32
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@ gerbera

t Zal vermoedewlijk n centraaldoos zijn in t plafond

me
door mein33 - Jul 19, 2016 om 13:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@marianne doddema,

U zult moeten controleren hoeveel apparaten er op de betreffende groep zijn aangesloten en hoeveel apparaten er tegelijk stroom (kunnen) afnemen. Een goep kan meerdere ruimtes beslaan.
Mogelijk zit er elders in de woning een aparte aansluiting voor de wasmachine, zoals bijv. in de badkamer.
Als er teveel apparaten op één groep zijn aangesloten dan levert dit problemen op.
Normaal gesproken zal bij een goed werkende installatie bij overbelasting van een groep de betreffende zekering automatisch worden uitgeschakeld en dat is in uw situatie klaarblijkelijk niet gebeurd, maar was er sprake van kortsluiting.
De verhuurder dient de installatie grondig te laten controleren aangezien er wel degelijk iets fout blijkt te zitten en laat u niet met een kluitje het riet insturen.

ha
door harry25961 - Jul 19, 2016 om 13:43
23 Antwoorden / Vragen

Een wasmachine is een apparaat dat, en dan vooral tijdens een kookwas, nogal wat stroom verbruikt.  Evenals een (bij U niet aanwezig) een droger en een magnetron.  Echter wasmachines zijn apparaten die al generaties lang gebruikt worden. Dus U mag verwachten, zeker in een huurhuis in de vrije sector.  Dat er in een huis een aansluiting zit voor een wasmachine die aan alle eisen voldoet.  Dus niet alleen water aan en afvoer, maar zeker
ook een stopcontact dat volgens de daarvoor geldende eisen is aangelegd.   Verder kan ik me alleen aansluiten bij het antwoord van: "DATZOEKIKOP"  , Namelijk de elektrische installatie laten keuren (eventueel op eigen kosten)   Met als mogelijk gevolg dat de eigenaar van uw woning een groot probleem heeft.   Verder kan ik U alleen maar adviseren om eens te lezen in uw huurcontract of er iets in staat van welke reparaties U moet betalen en welke de eigenaar. Dit is een bindende tekst, immers U heeft het huurcontract indertijd zelf getekend.

gerbera
door gerbera - Jul 19, 2016 om 13:43
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@simon 55
Ja en ?? Knap als er een centraaldoos (ook wel lasdoos genoemd) verbrand. Er is een verschil tussen lasdoos en lasdop. In een lasdoos (centraaldoos) komen draden van diverse leidingen bij elkaar, met een lasdop worden die draden van dezelfde kleur met elkaar verbonden. En een centraaldoos, ook wel lasdoos genoemd, is geen lasdop

ro
door ronny530 - Jul 19, 2016 om 14:45
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Brand zal er niet ontstaan zijn want de stroom is door de installatie afgeschakeld. De ouderwetse lasdoppen zijn bijna failsafe omdat de draden getwist worden voordat de lasdop wordt aangebracht. De nieuwe generatie lasblokjes waarbij de kern van de draad in het blokje gefrommeld moet worden geeft vaker problemen want de lengte van de kern bepaalt of de draad goed vast geklemd is. Het deksel op het plafond maakt deel uit van het centraaldoos systeem zoals die in de meeste woningen wordt toegepast en vanuit die centraaldoos zijn meerdere stopcontacten en lichtpunten aangesloten. De wasmachine op een eigen groep aansluiten verdient wel de voorkeur maar of dat werkelijk noodzakelijk is durf ik te betwijfelen want mijn oude Miele gebruikt 2200 watt tijdens het opwarmen en daarna enkel het motorvermogen van 300 watt. In de piek fase van de wasmachine blijft er nog mimstens 6 ampere over voor andere apparaten over en dat is ruim voldoende voor een vriezer. Het lijkt me logisch dat de verhuurder op basis van een verkeerd gemonteerde lasblok niet de gehele installatie gaat aanpassen.

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2016 om 14:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die elektricien verkoopt een beetje onzin. Ten eerste hoeft een wasmachine niet per se op een aparte groep aangesloten te zijn en ten tweede gebruikt een wasmachine niet zoveel stroom dat er geen andere gebruikers op die groep zouden mogen zitten. Niet natuurlijk een apparaat wat bijvoorbeeld ook 2000 Watt gebruikt.

Maar als daar in die lasdoos de draden niet goed in de lasdoppen zitten, kan het fout gaan.

Dus van die groep maar eens goed nalopen welke stopcontacten daar ook op zitten. Dan weet u welk stopcontact u eventueel niet kunt gebruiken voor een koffiezetapparaat of waterkoker, als de wasmachine draait.

ph
door philip36 - Jul 19, 2016 om 15:14
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Geen kosten maken door een aparte groep aan te laten leggen.
Als de lassen in de lasdoos goed zijn gemaakt kunnen deze makkelijk een stroom van 16A hebben.
Wanneer er teveel apparaten op die groep zitten waardoor de totaalstroom groter wordt dan 16A gaat de zekering door.
Voor de wasmachine maakt het niet uit op wat voor een groep hij zit.
Een aparte groep heeft in tegenstelling tot een normale lichtgroep geen lassen waardoor storing door slechte lassen niet voorkomt.
Ik zou me vooralsnog geen zorgen maken.
De electricien heeft het weer in orde gemaakt dus niets veranderen.

1paul
door 1paul - Jul 20, 2016 om 17:45
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ik zie weer veel antwoporden langs komen die nergens op slaan wat mij betreft, waarschijnlijk is het huis dat u huurt al wat ouder gezien de indeling van de groepen en dan kan het zomaar zijn dat de electra ook niet helemaal in orde is zo hier en daar. en daar lijkt het wel heel sterk op.

sluiting in de centraaldoos wijst hier al op, als alles goed gezekerd was was deze zekering er onmiddelijk uitgesprongen maar dit is blijkbaar niet gebeurd, dit is echt een gevaarlijke situatie.

Verhuurder is trouwens verantwoordelijk en niet u, u huurt van hem en datgene wat u huurt MOET voldoen aan normaal gebruik, nu dit niet kan moet hij dit zo maken dat dit wel kan, bovendien mag hij geen gevaarlijke situatoie veroorzaken, sterker, moet deze voorkomen...

th
door thomas46 - Jul 20, 2016 om 21:49
43 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Marian,

In de meterkast zittten ongetwijfeld wel enkele groepen, je doet er verstandig aan om eens te kijken hoe deze gezekerd zijn, meestal is elke groep gezekert met 16 amp. de stroom sterkte in een huis is meestal 220v, een kleine rekensom geeft aan, dat je dus op 16 amp, maximaal 3250 wat mag gebruiken, je kan dus eens nagaan wat deze wasmichie maximaal verbruikt, het meeste verbruik gebruikt hij tijdens het opwarmen, verders kan je dus kijken wat er nog meer op deze groep verbruikt wordt, als bijvoorbeeld, de wasmachine in gebruik is, en daarnaast een droget staat te werken, dan wordt dat teveel voor een groep, bijvoorbeeld een wasmashine en een strijkijzer tegelijkertijd  op een groep kan wel eens problemen opleveren, korrtom, alles wat wamte produceerd, is groot verbruik,
Dan nog even wat betreft dat brandje in het plafond, denk ik dus ook dat het een lasdop is, die niet goed vastzit op de draden, en gaat dus knetteren, als alles goed vast zit, en het verbruik wordt te hoog, dan gaat gewoon de zekering er uit
Met vriendelijke groet

co
door correl - Jul 21, 2016 om 01:30
5 Antwoorden / 2 Vragen

een deugdelijke elektrische installatie is ten alle tijden de veratwwording van de verhuurder

ma
door manwijf Jul 22, 2016 om 10:52
574 Antwoorden / 1 Vragen

Zo is het en niet anders! Ik verhuur zelf een woning in de vrije sector en ik weet daarom dat de verhuurder en de verhuurder alleen verantwoordelijk is! Als er bij mij iets kapot gaat, wordt ik gebeld en gaat er onmiddelijk een bedrijf heen om het euvel te verhelpen. Zo makkelijk kan het zijn. Slechte verhuurder om dat af te wentelen op de huurder dus.

ar
door ariet - Jul 21, 2016 om 07:52
58 Antwoorden / 13 Vragen

@gerbera, misschien moet je is gaan kijken of het een lasdop of een lasdoos was.

ar
door ariet - Jul 21, 2016 om 08:05
58 Antwoorden / 13 Vragen

Marian Doddema,

Iedere woning - die niet al te oud is - heeft een hoeveelheid standaard voorzieningen ook op elektriciteit gebied. Deze zijn goed gekeurd door de betreffende instanties. Als in uw situatie er iets misgaat kan de oorzaak daarvan worden opgelost, dat is ook gedaan. Staat er teveel op één elektriciteits groep dan gaat de zekering stuk of de automaat slaat uit. Het is niet beslist noodzakelijk dat een wasmachine op een aparte groep komt, in sommige woningen is dat zo uitgevoerd maar in heelveel woningen niet. Als u daar verandering in wil hebben / brengen moet u dat zelf bekostigen. Het is helaas niet anders. Vraag ook eens bij uw buren hoe die het hebben.

Veel suc6, ariet

Be
door Ben 1250 - Jul 21, 2016 om 13:41
3 Antwoorden / Vragen

Weet u of de vorige bewoners de wasmachine daar ook hadden staan.
Als dit de originele plek voor de wasmachine is dan hoort daar sinds mensenheugenis gewoon een aparte groep aanwezig te zijn met een enkel stopcontact of vaste aansluiting (badkamer in oudere woningen)

Maar als je de wasmachine op een andere plek zet dan waar die bij het ontwerp van de woning gepland is en het daar op de originele plek wel netjes geregeld is dan heeft de verkoper gelijk en ben je zelf verantwoordelijk voor de reparatie en een deugdelijke aansluiting op de nieuw gekozen plek.