An
door Anita_Hartgers May 12, 2020 om 13:55
Huishouden & energie

Huurverhoging bij onderhoud/renovatie badkamer

Goedemiddag,

Wij hebben onderhoud aan onze badkamer aangevraagd bij onze huurbaas. De badkamer is voor zover wij weten tussen de 20 - 30 jaar oud. Het enige onderhoud wat er in de laatste 11 jaar (sinds wij er zijn gaan wonen) is geweest is om een lekkage te repareren, waarbij ons halve huis onder water stond. Onze huurbaas is bereid om de badkamer en toilet (gescheiden van elkaar) te vervangen. Hierbij zal het bad vervangen worden door een douche en alle tegels vervangen worden. Dit alleen wel tegen een huurverhoging van €102 (12%) per maand. Wij vinden dit nogal hoog.

Is dit een beetje standaard of probeerd onze huurbaas hiervan te profiteren?

Alvast bedankt!

Anita

9721 17 Rapporteer

lo
door lovewinnie - May 12, 2020 om 14:03
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is natuurlijk niet heel ongewoon en gebruikelijk. Ze moeten zorgen voor werkende keuken en toilet. Ze hoeven niet te voldoen aan de nieuwste mode.
Keuken of badkamer van 25 jaar hoeft daarom geen ramp te zijn.
Huis zal na renovatie meer waard zijn ( krijgt dus meer punten )  en mogen daarom muur huur vragen .
Aan u of u dat wil accepteren ja of nee

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/huurverhoging-na-renovatie

In deze link kunt u er meer over vinden

simon55
door simon55 May 12, 2020 om 14:45
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik lees nergens iets over een keuken

lo
door lovewinnie May 12, 2020 om 15:16
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Nieuwe badkamer en nieuwe keuken valt onder verbetering van de woning . Verbetering kost geld.
Onderhoudt bijv tegeltje vervangen ivm schade of aanrecht blad ivm kapot is reparatie / onderhoudt. Dat kost geen extra geld.
In dit geval is er verbetering en daardoor kan de woningbouw hoger scoren kwa punten en daardoor meer huur vragen .
Het is een complete renovatie .
U kunt dit ook weigeren natuurlijk. Renovatie is niet verplicht . Onderhoudt meen ik wel.
Mijn zus wilde vaste trap naar zolder en dat zou haar 70 euro per maand kosten. Nu heeft ze voor 600 euro zelf trap laten plaatsen na toestemming woningbouw en zo veel goedkoper uit . Door bevriend timmerman.

lo
door lovewinnie May 12, 2020 om 15:18
1210 Antwoorden / 1 Vragen

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/mag-huur-omhoog-badkamer-wordt-vernieuwd

Hier staat er ook nog wat over .
Vervangen van douche of wasbak is onderhoudt.
Compleet badkamer is renovatie en dus meer huur

edrick3
door edrick3 - May 12, 2020 om 14:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lijkt me een beetje veel! Kan je het naar mijn idee beter zelf laten doen.
Ter info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/huurverhoging-na-renovatie

marita5
door marita5 - May 12, 2020 om 14:11
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Anita_ Hartgers ,

Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/mag-huur-omhoog-badkamer-wordt-vernieuwd

Magnum007
door Magnum007 - May 12, 2020 om 14:12
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Anita,

Gast het om een sociale huurwoning of een vrije sector woning?

Is de woning van een woningbouwvereniging?

getty
door getty - May 12, 2020 om 14:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Neem contact met de woonbond. Dit lijkt mij wel extreem hoog.

aurora1
door aurora1 - May 12, 2020 om 14:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het lijkt mij ook wat veel, mede afhankelijk van wat de totale huur van de woning is. U zou het zelf kunnen laten doen.
Bedenk ook dat u met huurverhogingen steeds grotere verhogingen krijgt wegens het hoge en (jaarlijks) groeiende huurbedrag.

Wat u wilt is een renovatie, wijziging in de woning, dat is heet niet " onderhoud". Ik zou me afvragen of u zoveel geld wilt besteden aan een huurwoning en waarbij u bij vertrek mogelijk alles weer in de oude staat moet herstellen.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2020 om 14:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat bedoelt u met 12 procent? Is de huur nu € 850,00?

Als er geen tegels kapot of gescheurd zijn hoeft daar niets aan onderhouden te worden.

Een bad vervangen door een inloopdouche (neem ik aan) is geen onderhoud, maar renovatie/aanpassing

En wat wordt er dan gedaan in het toilet?

Ik vind het wel een flink bedrag.

simon55
door simon55 - May 12, 2020 om 14:48
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Laten zij maar zorgen voor een goed werkende badkamer en toilet. Tegelen moet u gewoon zelf gaan doen , of misschien een handige kennis. En idee huurverhoging is de reinste waanzin voor zo n prijs

Gr
door Grunn1 - May 12, 2020 om 15:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Is deze verbouwing wat u wil of de verhuurder? Zolang alles werkt en nog goed is hoeft het niet vervangen te worden. Als,u heeft gevraagd om het bad te vervangen voor een douche en alles opnieuw te betegelen dan kan hij daar een fikse verhoging voor vragen omdat het buiten het reguliere onderhoud om is.
Wij hebben ook bijvoorbeeld een standaard woningbouw keuken maar onze buren wilden een luxere keuken en dat kon en hebben ze gedaan tegen een huursverhoging verhoging van ruim 150 euro p/m. Dan kan je zeggen van doe het lekker zelf maar een beetje keuken kost nogal wat en als je gaat verhuizen ben je alles kwijt.

tenormin
door tenormin - May 12, 2020 om 16:03
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Jammer dat er bij u alleen gerenoveerd moest worden. In de meeste gevallen doet een verhuurder dat met meerdere woningen tegelijkertijd. Uiteraard als het merendeel van de bewoners ermee akkoord gaat, meen 70% van de mensen. Heb destijds ook renovatie gehad; nieuwe keuken, HR ketel, badkamer, toilet enz. HH+++ ramen enz. Nieuwe tegels overal. De "gewone" kon men kiezen, wilde men iets anders dan ging de huurprijs wel omhoog. Mijn enige "uitspatting" was een verhoogd toilet á 0,60 p.m. Die heb ik inmiddels wel dik betaald ;-)).

gerbera
door gerbera - May 12, 2020 om 16:04
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Er is een onderscheid tussen onderhoud en renovatie. Bij onderhoud worden defecten hersteld en een renovatie wordt veelal uitgevoerd als, in dit geval, de badkamer/toilet niet meer aan de eisen van nu voldoen. In uw geval wordt er, op uw verzoek, een renovatie uitgevoerd en daar zit dan vaak een huurverhoging aan vast. Echter een verhoging van 12% is wel erg veel maar denk dat de verhuurder de kosten zo snel mogelijk terug betaald wil zien.

lo
door lovewinnie May 12, 2020 om 20:29
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Meestal willen ze hun investeringen er in z'n 4 jaar uit hebben. Als huurder zelf omwom vraagt is het ook nog duurder voor verhuurder ) . Goedkoper is wachten op grootschalige renovatie waarbij alle huurhuizen tegelijk onder handen genomen wordt.  Als je lang in het huis wil blijven wonen is zelf doen vaak ook goedkoper en zolang verhuurder toestemming geeft is dat ook geen probleem. Bij verbetering zullen ze niet moeilijk doen . ( Mijn zus heeft zelf vaste trap en keuken geplaatst na toestemming verhuurder ) omdat ze toch niet van plan is te verhuizen en om dan misschien wel 20 jaar lang zoveel extra te betalen voor keuken en badkamer die dan alweer versleten is schiet niet op.

gerbera
door gerbera May 12, 2020 om 21:44
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom plaatst u dit verhaal voor mij, niet ik maar de TS wenst een andere badkamer en daar reageer ik op. En wat er allemaal verder mogelijk is, is voor mij niet interessant

ro
door ron503 - May 12, 2020 om 18:14
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe gedateerd een badkamer en een toilet ruimte ook zijn maakt voor onderhoud niets uit want normaliter hebben het sanitair en de tegels behalve schoonhouden natuurlijk, geen onderhoud nodig. Het is uw wens om de badkamer en de toilet ruimte te laten moderniseren maar noodzakelijk is het voor de verhuurder niet. 102 euro meer huur per maand gaan betalen is fors maar als er een aannemer voor een enkel project ingeschakelt dient te worden lopen de kosten voor de verhuurder ook op.

rj
door rjw - May 12, 2020 om 19:01
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Een beetje afhankelijk van de kwaliteit van de materialen wordt de investering in zo'n 3 a 4 jaar terugbetaald. Pas daarna gaat de verhuurder er van profiteren. Als je van plan bent er langer te blijven wonen kan je de verhuurder voorstellen dat je het zelf laat doen. Dan ben je uiteindelijk goedkoper uit. Maar dan moet je wel zelf dat bedrag ophoesten i.p.v. dat de verhuurder het doet.

an
door annekro - May 13, 2020 om 11:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Anita,
Het verschil is: achterstallig onderhoud, Dad lekt, tegels kapot enz. Daar hoef je niet voor te betalen
Renovatie wel. Schakel het huurteam in voor advies.succes

sira
door sira - May 13, 2020 om 13:09
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Een badkamer tussen de 20 à 30 jaar hoeft helemaal niet "versleten" of gedateerd te zijn.

Ik woon nu bijna 30 jaar in mijn woning en ik schat dat mijn badkamer 40 à 45 jaar oud is, maar zeer mooi (al zeg ik het zelf).en zeker niet gedateerd.

Als u een geheel gerenoveerde en modernere badkamer wenst, kunt u daar zelf ook een aannemer opdracht voor geven. Dan zijn de kosten (en het genot) weliswaar voor u, maar u krijgt daarentegen geen huurverhoging.
Noodzakelijk onderhoud, zoals lekkages, zijn voor rekening van de verhuurder.

1paul
door 1paul - May 13, 2020 om 14:14
3132 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/mag-huur-omhoog-badkamer-wordt-vernieuwd

n
ee dus, niet zomaar en de verhoging moet in verhouding staan tot....

Zeeg
door Zeeg - May 13, 2020 om 15:48
39 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat mag, maar onder voorwaarde dat  de nieuwe huur niet hoger is dan toegestaan bij het nieuwe puntenaantal van de woning.

1paul
door 1paul May 14, 2020 om 08:47
3132 Antwoorden / 0 Vragen

nee dit is niet zo, er moet dan wel degelijk een extra element aan de badkamer toegevoegd worden, tegels vervangen voor tegels is geen renovatie maar groot onderhoud en daar mag geen huurverhoging bij!!!!

Zeeg
door Zeeg May 15, 2020 om 11:44
39 Antwoorden / 0 Vragen

Er is wordt een bad verwijderd en een douche geplaatst

1paul
door 1paul May 15, 2020 om 11:53
3132 Antwoorden / 0 Vragen

dus er word iets WEGgehaald en niet toegevoegd, een douche was er ook al....