Tr
door Trudy Bertens Jan 31, 2021 om 13:14
Huishouden & energie

Ik wil mijn huis verkopen zonder de tussenkomst van een makelaar en ben benieuwd wat de verschillen zijn tussen deze woning koop bedrijven?

Ik wil mijn huis snel verkopen zonder een langdurig makelaarstraject met de daarbij behorende hoge makelaarskosten. Nu heb ik het internet afgestruind en kwam ik meerdere mogelijkheden tegen.

Ik heb bij een drietal websites een bod aangevraagd
https://sonsrealestate.nl
https://denationalevastgoedportefeuille.nl
en nog een andere site waarvan ik nu even niet op de naam kom.

Ik heb al biedingen ontvangen op mijn huis en die zijn me alleszins meegevallen.
Ik wil dan ook gebruik maken van een van de biedingen van deze partijen.

Nu is mijn vraag, waar doe ik het beste aan?

8475 26 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2021 om 13:22
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Na snel even zoeken zie ik dat in ieder geval https://sonsrealestate.nl ook een makelaar is. En https://denationalevastgoedportefeuille.nl deze is vooral (de eerste ook) geïnterseerd in vastgoed tegen marktprijs vv investeerders zoals ik eruit opmaak.

Het is echter geheel aan u om de keuze te maken. Ik attendeer u wel op het huidige gegeven dat er vrijwel helemaal geen sporake is van langdurige makelaarstrajecten omdat 'huizen als broodjes worden verkocht'op dit moment in verreweg de meeste gevallen.

En denk eraan dat de door u genoemde 'investeringsrelaties' ook hun geld wensen te verdienen.

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2021 om 13:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo langdurig is dat makelaarstraject niet en ook de kosten zijn zeker gerechtvaardigd.

En al helemaal als u er zelf geen verstand van hebt, u zou anders in een heleboel valkuilen kunnen stappen.

Van de bedrijven die u noemt, heb ik nog nooit gehoord.

tenormin
door tenormin - Jan 31, 2021 om 13:23
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Waar u het beste aan doet is eerst, alvorens met een van de drie in zee te gaan, deze 3 zaken die al een bod hebben gedaan, eerst zelf nog eens goed te gaan uitvogelen op betrouwbaarheid, hebben ze een KvK enz. enz. Want zij zitten daar naturlijk geen filantropisch instellinkje te "spelen", maar willen, net als een ander, goed verdienen. Dus check, check en dubbel check.

gerbera
door gerbera - Jan 31, 2021 om 16:31
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Lees even hier helpt u een beetje op weg en anders kunt u daar nog om raad en daad vragen.

hutch
door hutch - Jan 31, 2021 om 16:44
4515 Antwoorden / 29 Vragen

In ieder geval geen van die biedingen direct accepteren. Vooral tegenwoordig niet, daar de prijzen van de woningen omhoog vliegen.
Altijd veel meer vragen dan u in gedachte had. Zakken kunt u altijd nog.

Een makelaar of welke huizenverkoper/- (tussen)handelaar zal altijd in eerste plaats aan zijn/haar eigen portemonnee denken.
Dat heet dus: snel verkopen, is ook snel geld (in eigen portemonnee).

En pas op met dat soort bedrijven: het zijn meestal zeer gladde praters.
Misschien kunt u het huis zelf te koop zetten via social media en/of Marktplaats enz.

Zie ook (bijv.) de link van @Gerbera.

Succes..... en pas op!!

Ro
door Rob van Dijk 1955 - Jan 31, 2021 om 17:34
1 Antwoorden / Vragen

Hoi Trudy,

ik heb mijn huis ook op deze manier verkocht. [edit commerciële link - redactie]

Hierbij antwoord op je vraag:

je hebt 3 soorten bedrijven waaraan je een huis kunt verkopen.

Een belegger koopt je huis aan om het te gaan verhuren. Zij komen vaak echt met een goed bod omdat ze kijken naar het rendement.

Nadeel is wel dat je geliefde huis verhuurt gaat worden en niet bij een nieuwe eigenaar terecht komt die er net zo veel jaren plezier van gaat hebben als jouw. Bij verhuur komen er namelijk meestal om de paar jaar nieuwe mensen in.

Een huizenopkoper is een partij die snel je woning koopt. Zij zorgen voor een snelle afhandeling en zekerheid. Zij bieden vaak wel ruim 10% onder de marktwaarde dus dit is vaak voor mensen die in financiele problemen zitten. Ik zou persoonlijk dus niet voor een opkoper kiezen, maar ken jouw situatie niet.

Een vastgoedbedrijf biedt vaak ook reeele prijzen. Zij kopen woningen aan verduurzamen het naar een energielabel A en renoveren de woning compleet naar de nieuwste trends en stijl en bieden hem dan weer aan op de markt. Soort vtwonen huizen maken ze er van.

Je moet dus echt zelf kiezen wat het meeste bij je past. Ik adviseer alleen wel om kvk gegevens en referenties op te vragen, zodat je zeker weet dat je wel met echte en betrouwbare bedrijven te maken hebt.

me
door mein33 Jan 31, 2021 om 18:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gemeld als reclame maken !!

tijger1
door tijger1 Jan 31, 2021 om 19:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, spam.

hutch
door hutch Jan 31, 2021 om 20:04
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Inderdaad !!

panter22
door panter22 - Jan 31, 2021 om 18:01
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt toch vrijblijvend een afspraak met een makelaar in je eigen woonplaats maken. Dan krijg je een idee van de verkoopprijs en kun je meteen vragen naar de kosten.

me
door mein33 - Jan 31, 2021 om 18:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Indien u zelf geen enkele kennis heeft van de koop en/of verkoop van een onroerendgoed, dan kunt u maar het beste een reguliere makelaar in de arm nemen !!
Dat zou nog wel eens in uw voordeel kunnen uitpakken.

tenormin
door tenormin - Jan 31, 2021 om 18:16
16835 Antwoorden / 108 Vragen

@trudybertens, bij de door u genoemde 2 bedrijven zie ik in ieder geval van alles behalve een KvK nummer. Niet doen, zou ik zeggen.

@robvandijk1955 lijkt me heerlijk aan het spammen. Tenzij u zelf de aanleiding bent. Kan natuurlijk heel best, achteraf gezien.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 31, 2021 om 18:24
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik wil ook wel zonder  makelaar uw huis kopen....maar......

Of je dan een goede prijs kreeg?
Als het niet te duur is en  ik rustig ga afwachten  is leuke marge mogelijk.
Maar roept U als je jou huis voor veel meer bij Makelaar langs ziet komen?

Er is een groot prijsverschil bij  makelaars en  daar valt meer te halen....
En er zijn helaas ook Dubieuze Makelaars die  kopen en doorverkopen....

Alleen in Groningen zijn enkele dorpen moeilijk verkoopbaar en daar  is opkoper soms  de enige snelle weg helaas..
Ik zie geen woonplaats helaas.

rj
door rjw - Jan 31, 2021 om 18:31
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom zou je in deze tijd, waarin huizen als warme broodjes worden verkocht, in zee gaan met dit soort partijen die er zelf ook wat aan willen verdienen. Geef gewoon een paar duizend euro aan een makelaar en steek het geld wat deze partijen opstrijken in eigen zak.

Maar ik denk dat je eerder reclame aan het maken bent zoals anderen ook al suggereren.
Ik heb even naar beide site gekeken, en het is wel heel toevallig dat de huis/locatie/telefoon icoontjes op beide sites exact hetzelfde zijn.
Van denationalevastgoedportefeuille.nl zijn de registrargegevens afgeschermd en het adres is van een appartement boven de Markthal.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Feb 1, 2021 om 12:10
104 Antwoorden / Vragen

U heeft al een koper. Heeft u al ccontact gehad met een makelaar om te vragen wat zijn kosten zouden zijn? Hij hoeft niet adverteren of bezoek te regelen. Het zou zo kunnen zijn dat die kosten heel erg mee vallen en voorkomt er mee dat u straks een probleem heeft dat u niet gemakkelijk kan oplossen.

he
door hendrikus-a - Feb 1, 2021 om 12:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Verkoop je huis in iedergeval aan een koper die er zelf in gaat wonen. Huisjesmelkers zijn er al genoeg. Beleggers drijven de prijzen op.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 1, 2021 om 12:37
856 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Trudy,

Mijn 'advies' zou zijn om bij een drietal (of meer) makelaars een VRIJBLIJVENDE offerte aan te vragen. Zij hebben, zoals anderen ook al zeggen, een goede kennis van de markt in je woonplaats, weten wat de huizenprijzen doen en geven je goed advies.
Er zijn behoorlijk wat valkuilen waar je, als leek, in kunt vallen zoals anderen beweren met wellicht alle gevolgend van dien. De gemiddelde courtage (https://www.makelaarkosten.nl/courtage-makelaar-hoeveel-procent/) bedraagt 1% bij een verkoopprijs van 250.000. Lijkt mij de moeite van het investeren waard.

Succes met de verkoop van je woning.

Aljairo
door Aljairo - Feb 1, 2021 om 15:12
2 Antwoorden / Vragen

Ik zou eens kijken naar ' makelaarsland'.

 Wij hebben vorig jaar ons huis verkocht via hen.

Je doet de bezichtigingen zelf omdat je ook het beste op de hoogte bent ban je eigen huis.
Zij verzorgen het ' ambtelijk' werk.

Zij werken ook erg snel.

ons heel goed bevallen en zou het zeker weer zo doen.
De bemiddelingskosten zijn heel reël en je kunt zelf aangeven wat je zelf wilt doen.

succes met de verkoop van je woning.

vriendelijke groet,

Hans

ho
door honza23 - Feb 1, 2021 om 15:44
261 Antwoorden / 3 Vragen

U wilt geen geld kwijt zijn aan een makelaar en komt vervolgens op de proppen met partijen die maar 1 commercieel belang hebben en dat is u zo min mogelijk betalen....?

Er is een tekort aan woningen dus als u een normaal huis hebt kunt u dat makkelijk verkopen.

1) u kunt de woning dmv Makelaarsland op Funda zetten, met als vraagprijs de hoogste prijs die u nu geboden is (met daarbij opgeteld de kosten van Makelaarsland).
2) u kunt een flink aantal makelaars in uw eigen omgeving mailen dat uw woning partoculier te koop komt, dat u al een bod heeft (u geeft dan het hoogste bod weer van die 3) en dat u aan hen bereid bent te betalen een provisie van 15% (met een max. van bv €2500) van het bedrag daarboven dat zij weten te bewerkstelligen.
Zij zijn op dit moment blij met iedere woning die ze kunnen verkopen (of helpen aankopen), en u kost het effectief niets: u vangt wat u nu ook zou vangen plus 85% van het meerdere.

latevogel
door latevogel - Feb 1, 2021 om 16:30
86 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Trudy,
Er is maar één advies wat ik jou kan geven en dat is.....neem een betrouwbare makelaar met registratie KvK en informeer eens om je heen in familie- en vriendenkring omtrent dit onderwerp. Met een makelaar die dus betrouwbaar is, weet je wel beter de echte waarde van jouw woning, hij kent de omgeving en weet van "de hoed en de rand" maar misschien heb je er zelf voldoende zicht op? Mogelijk heeft het huis 'verborgen gebreken' waar jij geen zicht op hebt, dan kan een eventuele koper later verhaal bij jou komen halen. Zijn van die vervelende zaken die je met iemand die kennis heeft kunt voorkomen.
Vergelijk het maar met een 2e-hands auto kopen.

Ook kun je veel informatie inwinnen thuis via internet.
En misschien iets op deze sites: https://www.consumentenbond.nl/huis-verkopen
  https://www.consumentenbond.nl/huis-kopen/aankoopmakelaar-nodig

De sites die jij noemt ken ik niet maar ga er vanuit dat overal geld verdient moet worden, dus ook bij hen.
Jouw huis ken ik niet maar de winst die iemand opstrijkt is snel enkele duizenden euro's en als je daarvan een deel kunt behouden?, alleen al door een bonifide verkoper?
"Haastige spoed is zelden goed", hou deze zin in jouw achterhoofd.  Ik wens jou veel succes!

M.
door M. Borgwit - Feb 1, 2021 om 16:52
6 Antwoorden / Vragen

Uw huis zelf verkopen kan best via Marktplaats. Bovendien kan u de onderhandelingen zelf doen. Op het internet (googlen) zijn beslist standaard(concept)koopovereenkomsten te vinden die u zelf naar believen kan aanpassen.

Ik heb 3 jaar geleden ook een huis via Marktplaats gekocht en dat is me erg goed bevallen. Indien ik mijn huis zou moeten verkopen zou ik dat nu beslist ook zonder dure makelaar doen.

Kortom de dure makelaarskosten houdt u in uw zak. Bovendien zijn de notariskosten bij transactie doorgaans voor rekening van de koper..Met een beetje gezond verstand gaat dat u best lukken.. Succes met de verkoop.

NB wees wel voorzichtig met onbekende sites.

mo
door mof - Feb 2, 2021 om 06:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als je zonder makelaar verkoopt doe je het werk zelf, moet je de hele handel, papierwinkel etc zelf organiseren met een notaris. Als je al aanbiedingen hebt, waarom zou je dan nog met een derde partij in zee gaan? Als je het toch doet, neem dan de goedkoopste.

1paul
door 1paul - Feb 2, 2021 om 08:33
3153 Antwoorden / 0 Vragen

de tijd die erover heen gaat is vaakd e tijd die men nodig heeft om een financiering rond te krijgen, dit ligt niet aan de makelaar maar aan de bank....

makelaar is er voor je om je voor valkuilen te behoeden, als je die zelf goed in beeld hebt dan zelf verkopen maar hou er dan rekening mee dat je prijs die je gaat vangen ook lager is, let op, hoeft niet maar die kans is er zeker wel....

bekijk dus gioed verkochte huizen in de buurt, staat grootte en bepaal aan de hand daarvan je vrpr....

karcsi-bacsi
door karcsi-bacsi - Feb 3, 2021 om 12:25
30 Antwoorden / Vragen

Strict genomen heb je geen makelaar nodig, je kunt hem dus uitsparen, maar je moet dan zelf de prijs bespalen en de koopovereenkomst opstellen. Sterkte ermee., Karel

rj
door rjw Apr 8, 2021 om 21:32
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Maar dat geldt bijna voor alles. Loodgiets, dakdekkers, stratenmakers, automonteurs, belastingadviseurs, fysiotherapeuten, tandartsen. Als je echt wilt kan je het allemaal zelf doen. Via Youtube is een hoop informatie beschikbaar hoe het moet. Of het lukt is weer wat anders.

Ni
door Nico vd Meer - Apr 8, 2021 om 15:22
1 Antwoorden / Vragen

Ik zou mijn huis verkopen met de tussenkomst van een makelaar. Ik zou dan kiezen uit een NVM of VBO Makelaar. Ik kan niet direct zien of zei lid zijn van een van deze branche vereningen.

Mo
door Monica123 - Apr 13, 2021 om 15:42
1 Antwoorden / Vragen

[edit redactie, links van commerciële of promotionele aard zijn niet toegestaan]