Ta
door Tariq020 Jul 31, 2017 om 20:53
Huishouden & energie

Inwonen\

Hallo lezers,

Ik (18jaar) ga nu mijn situatie schetsen.
Ik "woon" al sinds 2013 voornamelijk bij mijn oma. Echter sta ik nog ingeschreven bij mij moeder. Nu ik dus 18 ben dacht ik om mij bij mijn oma in te schrijven. Sinds vorig jaar slaap ik voor 80% bij haar. Door de weeks bij haar voor school en om het weekend bij mijn moeder of familie ed. Gewoon net als veel anderen doen in de weedenden en vakanties die uitwonenden zijn.

Maar nu vraag ik mij af of ik iets moet gaan betalen als ik mij bij mijn oma inschrijf. Zij heeft een koophuis met een hypotheek die lager is dan haar woz-waarde. Ze werkt, heeft een eigen bedrijf, krijgt aow en mijn nicht woont ook al bij haar (bij haar ingeschreven). Ik weet niet of getallen noodzakelijk zijn maar als ik ongeveer kijk is haar hypotheek 260.000 en haar woz 302.000. haar inkomen is tussen de 60.000 en 80.000 p/j. Nogmaals, ik weet niet of dit relevante info is, maar toch voor de zekerheid.

Moet zij of ik meer gaan betalen -voor wat dan ook(dat vraag ik jullie dus)- als ik mij bij haar inschrijf? Ik krijg namelijk dan wel een uitwonende beurs die bij €200,- meer is. En aangezien ik toch al bij haar woon lijkt dat mij geen rare/gierige stap om te zetten.

Ik wardeer bij voorbaat jullie hulp

groet, Tariq

1828 4 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jul 31, 2017 om 21:21
5158 Antwoorden / 12 Vragen

Gaat het u om het geld? Hou dan wel rekening dat een beurs niet automatisch een beurs is en dat u, als u niet aan de voorwaarden voldoet, de beurs wordt omgezet in een lening. Gratis geld kennen wij niet.
Doet u MBO kan het een beurs zijn, HBO of universiteit en u krijgt enkel nog een lening.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2017 om 21:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Haar hypotheek, de waarde van haar huis en haar inkomen zijn helemaal niet van belang.

Aangezien uw nicht daar ook al woont, officieel neem ik aan, maakt het voor haar AOW ook niet uit.

Voor uw uitwonende beurs maakt het ook niet uit of u gratis woont, of moet betalen.

Dus of u iets of meer zou moeten betalen, is geheel tussen uw oma en u.

U kunt ook gewoon zorgtoeslag aanvragen, want u hebt geen toeslagpartner.

ge
door george321 - Jul 31, 2017 om 21:33
390 Antwoorden / 1 Vragen

U woont meer dan 3 nachten per week bij uw oma, dus feitelijk gezien woont u daar zonder in de gemeente admisistratie te zijn ingeschreven. AOW voor alleenstaanden (ik lees geen opa) zal niet veranderen. Er woont al iemand anders ook op dat adres, dus de vervuilings eenheden staan al op 3. Er is geen sprake van toeslagen. Gaat u er inwonen met of zonder (kamer)huurcontract ?

Het begrip 'uitwonende' student zal u (even uitgaande van een studielening) later wel op hogere kosten kunnen brengen.

Uw moeder waar u nu staat ingeschreven zal misschien ook veranderingen (kunnen)  krijgen na uw 'vertrek'.

kamphuysen
door kamphuysen - Aug 8, 2017 om 12:52
252 Antwoorden / 68 Vragen

Echter sta ik nog ingeschreven bij mij moeder.......Gewoon zo laten wat heb je trouwens bij je oma te zijn, behalve die uit te melken je hebt geen inkomen zij heeft dat wel, ze heeft een koophuis dacht je dat dat huis aan jou gaat toevallen als ze er niet meer is of zo. Gewoon bij je moeder je daar bij de gemeente in laten schrijven dan heb je snel een eigen huis want zo gaat het nooit lukken.