Elizebeth
door Elizebeth Apr 13, 2023 om 19:10
Huishouden & energie

Is een ondervloer ook verplicht op begane grond?

Is een ondervloer ook verplicht op de begane grond?

4519 19 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 13, 2023 om 19:18
2079 Antwoorden / Vragen

Verplicht voor wie of wat?

ma
door manus59 - Apr 13, 2023 om 19:27
61 Antwoorden / 35 Vragen

Er zal gedacht zijn dat het in een flat verplicht is vanaf de 1e of 2e etage.denk ik!

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 13, 2023 om 19:33
7199 Antwoorden / 3 Vragen

Verplicht zal het niet zijn maar wellicht aangeraden om te isoleren.

tenormin
door tenormin - Apr 13, 2023 om 19:39
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Waarschijnijk niet op de begane grond. Maar of het uw woongenot verhoogt: dat denk ik zeker niet. Tenzij u dik tapijt neerlegt. Maar dan moet u wel van stofzuigen houden. Ik woon zelf op de eerste verdieping; daaronder zijn kelders/garages. Maar een ondervloer was en is (voor mij) onontbeerlijk. Iedere - eigen- stap op laminaat, pvc vloer e.d. geeft een weergalm, dus ik zou gewoon een ondervloer nemen.

sira
door sira - Apr 13, 2023 om 19:39
2351 Antwoorden / 24 Vragen

Dat is toevallig laatst in de Rijdende Rechter geweest. Zie https://www.youtube.com/watch?v=rV5qK-0yvmA
Dit betrof ook een appartement op de begane grond en de bewoners werden verplicht een ondervloer te leggen.

Op deze pagina staan nog een aantal uitspraken van mr. Visser., zie https://www.google.com/search?q=mr.+visser+ondervloer+appartement+begane+grond&client=firefox-b-d&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwjSltijsqf-AhXp87sIHU9cAgEQ_AUoAHoECAwQAg&biw=1280&bih=595&dpr=3

U kunt dus beter een ondervloer leggen, want het is zonde als u dat naderhand moet doen.

Mabelle
door Mabelle Apr 13, 2023 om 19:43
430 Antwoorden / 1 Vragen

Je bent me voor.;-)) Was tussendoor even met de krultang bezig voor strepen op mijn tosti.;-)))

sira
door sira Apr 13, 2023 om 19:46
2351 Antwoorden / 24 Vragen

En, lukte het met de krultang? :-))
Anders een soldeerbout proberen.

Volgens mij was het programma een herhaling.

Mabelle
door Mabelle Apr 13, 2023 om 19:48
430 Antwoorden / 1 Vragen

Heb een mooie gekrulde tosti.;-))

sira
door sira Apr 13, 2023 om 19:51
2351 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, dat kan ook, daar had ik niet aan gedacht

Mabelle
door Mabelle - Apr 13, 2023 om 19:42
430 Antwoorden / 1 Vragen

Zou er maar wel een ondervloer in gooien. Zag recent een aflevering van de Rijdende Rechter waarbij de buren van de naastgelegen woning veel geluidsoverlast hadden. De vloer was gelegd door een professioneel bedrijf, die ook dacht dat het niet nodig was op de begane grond. Daar moest dus achteraf een ondervloer ingelegd worden.

Edit: Het betreft dus echt de buren die ook op de begane grond wonen, zie deze uitzending https://www.npostart.nl/de-rijdende-rechter/23-03-2021/KN_1725725

sira
door sira Apr 13, 2023 om 19:53
2351 Antwoorden / 24 Vragen

Ik dacht dat die dame er boven woonde of zit ik er helemaal naast?

Mabelle
door Mabelle Apr 13, 2023 om 20:00
430 Antwoorden / 1 Vragen

Oh, ik dacht dat ze er naast woonde. Edit: Terug gekeken, het gaat om de buurvrouw die ook op de beg. grond woont.

sira
door sira Apr 13, 2023 om 22:29
2351 Antwoorden / 24 Vragen

Dank, ik had geen zin om terug te kijken.

ne
door neodutchio - Apr 13, 2023 om 19:43
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Zonder juiste ondervloer zal ook de garantie vervallen.

mahadma
door mahadma - Apr 13, 2023 om 19:46
11552 Antwoorden / 51 Vragen

Het staat niet met zoveel woorden dat het op de begane grond niet zou hoeven in de wet, kan het wel door het verhuurcontract van de verhuurder toch verplicht zijn. Immers een slechte isolatie veroorzaakt wat dan weer doordringt naar boven. dus kijk in uw huurvoorwaarden.

getty
door getty - Apr 13, 2023 om 20:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Stel deze vraag aan uw verhuurder of VVE

me
door mein33 - Apr 13, 2023 om 22:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ga er maar even vanuit dat u laminaat o.i.d. op de vloer laat leggen.

Verplicht ?  Nee !
Verstandig ? Ja !
U voorkomt er mee dat uw buren last (zouden kunnen) hebben van contactgeluiden die u ongetwijfeld gaat veroorzaken, met alle negatieve consequenties vandien en waarna/waardoor u alsnog tot het leggen van een ondervloer zult worden gedwongen.
Beter nu een kleine investering doen dan later grote en onnodige kosten maken

Franske1958
door Franske1958 - Apr 14, 2023 om 08:19
430 Antwoorden / 2 Vragen

Op de begane grond is dit zeer zeker wel aan de raden, als is het alleen maar om te voorkomen dat de kou van de ondergrond
naar boven trekt, waardoor U dus altijd met een koude vloer zit.   Een tegenovergestelde situatie is dat als er onder U wel iemand
woont die de boel verwarmt. Dan is het juist wel aan te raden om iets op de vloer te leggen wat de warmte goed doorlaat. Immers
warme lucht stijgt op waardoor de warme lucht van uw onderburen hun plafond dus uw vloer  "gratis" mee verwarmen.

1paul
door 1paul - Apr 14, 2023 om 08:36
3162 Antwoorden / 0 Vragen

scheelt veel wat u erop wilt leggen, veell is een ondervloer niet alleen om geluid te dempen maar ook om de levensduur van uw vloer te verlengen!

bovendien heeft het een isolerende en vochtwerende werking!

rj
door rjw - Apr 14, 2023 om 18:06
3270 Antwoorden / 5 Vragen

Een ondervloer is ook voor jezelf comfortabeler.

Ozymandias
door Ozymandias - Apr 14, 2023 om 19:05
169 Antwoorden / Vragen

Een ondervloer moet je sowieso hebben voor isolatie en bescherming van je bovenvloer. Maar je bedoelt waarschijnlijk een geluidsdempende ondervloer. Ik heb er zelf gewoon een normale ondervloer en ik woon dan op 1 hoog met onder mij de berging. Ik denk dat het op zich wel verplicht is maar ik produceer dus zo goed als geen geluid en heb het niet nodig gevonden.

Als jij gewoon met je sokken binnen loopt en niet al te vaak iets laat kletteren dan kan je gerust voor een normale ondervloer gaan.

Iv
door Ivo W - Apr 14, 2023 om 21:11
731 Antwoorden / Vragen

Een ondervloer is noodzakelijk.

Een goed geluiddempende ondervloer is altijd zeer aan te raden. Contactgeluid klinkt immers niet alleen door naar de ondergelegen verdiepkng maar ook naar naastgelegen vertrekken.

Bij een begane grondvloer is het ook aan te raden om de warmte-isolatie mee te nemen in uw keuze voor de ondervloer. Bij een matige of slecht geïsoleerde vloer is een ondervloer met hoge warmte-isolatie aan te raden. Die verdient zich vanzelf terug. Indien er vloerverwarming aanwezig is, moet juist een speciaal geschikte ondervloer met een zeer beperkte warmte-isolatie gekozen worden. Want u wilt immers dat de warmte van de vloerverwarming wel goed door uw ondervloer heen komt.

En tot slot is het op de begane grond belangrijk om te zorgen voor een vochtwering. Afhankelijk van welke ondervloer u kiest, kan dat een geschikte folie zijn. Maar sommige ondervloeren zijn van zichzelf al vochtwerend. In dat geval hoeft u alleen de naden van de ondervloer zorgvuldig met alu-tape dicht te plakken.

Al met al is het de moeite niet om voor de paar euro verschil te gaan bezuinigen. Een verkeerde ondervloer die tot problemen leidt zorgt er immers voor dat u alleen maar extra op kosten wordt gejaagd.