door william1945 Oct 3, 2011 om 18:46
Huishouden & energie

Is het CBW garantie wettelijk juist?

Wettelijk gezien moet een product voldoen aan de eisen die je er aan mag stellen, Bij verleende CBW garantie betaal je als klant in het tweede jaar na aankoop 33,3 % van reparatiekosten en het derde jaar 66,6 % dit is volgens mij niet juist, graag uw mening.

2255 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 3, 2011 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Wat zijn uw argumenten dat de garantie voorwaarden van het CBW niet juist zijn?

Mvg, Eric

ve
door verwijderd - Oct 3, 2011 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze voorwaarden zijn goedgekeurd door de consumentenbond.
Dus als jij het daar niet mee eens bent zou je daar eens moeten aankloppen.

Succes.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2011 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Garantie betekent niet dat je te allen tijde kosteloos reparatie (of vervangend product) aangeboden krijgt. Het is logisch dat een product een aflopende kwaliteit heeft (naarmate het product ouder wordt), dus is het ook logisch dat de kosten voor reparatie door producent en consument gedeeld worden naarmate het product ouder wordt.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2011 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Nederlandse wet zegt wat anders, deze gaat boven de gestelde voorwaarden van het CBW, trouwens de Europesche wetgeving ook, dus ik denk dat het CBW geen zin heeft en de klant met de door hen gestelde voorwaarden geen genoegen meer hoeft te nemen, ik heb deze vraag ook aan Consuwijzer gevraagd, ben benieuwd naar het antwoord!

ve
door verwijderd - Oct 4, 2011 om 04:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

william1945 schreef op maandag 3 okt 2011, 22:09: De Nederlandse wet zegt wat anders, deze gaat boven de gestelde voorwaarden van het CBW, trouwens de Europesche wetgeving ook, dus ik denk dat het CBW geen zin heeft en de klant met de door hen gestelde voorwaarden geen genoegen meer hoeft te nemen, ik heb deze vraag ook aan Consuwijzer gevraagd, ben benieuwd naar het antwoord!

De voorwaarden van CBW zijn conform de Nederlandse Wetgeving.

Jij stelt:
william1945 schreef op maandag 3 okt 2011, 18:46: Wettelijk gezien moet een product voldoen aan de eisen die je er aan mag stellen

En daar ga je de fout in.

Artikel 17 van wetboek 7 omschrijft:

1 De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2 Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

In de Algemene voorwaarden van CBW staat:

ARTIKEL 15 - Conformiteit en garantie
De geleverde zaak moet die eigenschappen bezitten die de afnemer op grond van de overeenkomst bij normaal gebruik mag verwachten (conformiteit). Dit geldt tevens bij bijzonder gebruik
voor zover dit door partijen bij het sluiten van de overeenkomst is voorzien. Wordt aan deze verwachtingen niet voldaan, dan heeft de afnemer recht op reparatie respectievelijk vervanging,
ontbinding en/of prijsvermindering.

Jij stelt dus dat een product probleemloos gedurende de gemiddelde levensduur mee moet gaan en dat dus de garantieperiodes waardeloos zijn.

Nog steeds worden door de diverse mensen en organisaties de consument verkeerd voorgelicht dat de consument recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft als het product binnen de gemiddelde levensduur of verwachte levensduur buiten de schuld om van de consument kapot gaat.

william1945 schreef op maandag 3 okt 2011, 22:09: De Nederlandse wet zegt wat anders, deze gaat boven de gestelde voorwaarden van het CBW, trouwens de Europesche wetgeving ook,

Waar staat dat dan in de Europese Richtlijn????

Of is dit een gevalletje: wel horen bellen, maar niet weten waar de klepel hangt?

ve
door verwijderd - Oct 4, 2011 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

het ligt aan het product, de verwachte levensduur van het product en wat je ermee hebt gedaan.

stel je hebt een wasmachine, die gaat meer dan 3 jaar mee. meestal toch 5 jaar. dus dan zou het redelijk zijn dat er bij reparatie in het 2e jaar maar 20% zelf betaald moet worden. echter een waterkoker gaat misschien maar 3 jaar mee, en dan is die 33,3% redelijk in het 2e jaar.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2011 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

eva369 schreef op dinsdag 4 okt 2011, 10:42: het ligt aan het product, de verwachte levensduur van het product en wat je ermee hebt gedaan.

De verwachte levensduur is alleen van toepassing als de fabrikant of winkelier heeft aangegeven dat het product een x tijd probleemloos behoort te functioneren.
Staat in de koopovereenkomst een garantieperiode vermeld, is die gewoon van toepassing.

Alleen als er geen garantieperiode of verwachte levensduur in de koopovereenkomst is opgenomen, mag van de gemiddelde levensduur worden uitgegaan.

Dus nergens in de wet staat dat een product gedurende de verwachte levensduur probleemloos mee moet gaan en als het product buiten de schuld om van de consument kapot is gegaan, dat de verkopende partij dan kosteloze reparatie of vervanging moet uitvoeren.

Wat wel in de wetgeving bepaald is, is dat het product ook na het verstrijken van de garantieperiode aan de koopovereenkomst moet blijven voldoen, en dat het product die eigenschappen bezit, welke het volgens de koopovereenkomst had moeten bezitten.

Dus het is niet van belang wat de koper ervan verwacht, maar wat in de koopovereenkomst is vastgelegd.