je
door jetvanhappen Jan 9, 2009 om 17:22
Huishouden & energie

Isoleren onderkant houten verdiepingsvloer

Ik wil heel graag weten hoe je een plafond van een oud huis kan isoleren.Het is een huis van 1929 met een houten verdiepingsvloer.Op de begane grond (kamer) zit een plafond met extra balken met platen daartussen.We kunnen deze platen eruit halen en hebben dus de mogelijkheid om te  isoleren tussen de verdiepingsvloer en het hangend kamer plafond. Waar kunnen we dit het beste mee isoleren ? Het is de bedoeling om te isoleren tegen de warmte en het geluid.  (wij verwarmen de slaapkamers niet)

10943 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Het beste kunt u steenwol platen gebruiken, die zijn er in verschillende dikte,s  te koop en makelijk te verwerken, zeker als u ze binnen gebruikt, voor het geluid scheelt dat ook, er zijn wel platen voor geluid maar die isoleren voor de kou weer bijna niet, en zijn vrij prijzig, je kunt ook steenwol dekens gebruiken, zijn goedkoper, maar lastiger te verwerken, laat u anders  ook nog voorlichten in een bouwcenter in deze.

Succes met keus.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jetvanhappen,

Steenwol is een uitstekend advies. Let bij het aanbrengen wel op de nauwkeurigheid. Hoe preciezer de aansluitingen, hoe beter de effekten. Ook een voordeel is, dat steenwol niet brandbaar is.

Sukses en met vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2009 om 02:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Jet,

Als er ondanks de nauwkeurigheid toch nog naden ontstaan, dan kun je die zo vol schuimen met Poly URethaan schuim. (PUR) Het isoleert heel goed, is stevig en plakt ook heel goed. Zit in een spuitbus en is goedkoop.

Let op! Niet teveel inspuiten want het zet heel erg uit (gasbellen) Maak maar eerst een klein proefstukje zodat je enige notie krijgt van het uitzetten. Maak de bus wel achter elkaar leeg, want je kunt ze meestal niet weer gebruiken omdat het ventiel dicht gaat zitten.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2009 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Hardware ERror Man.

Graag wil ik toch even in gaan op u advies, om binnen en aan het plafon, om mensen daar Pur schuim te adviseren te gebruiken, vind ik toch geen goed idee, als dit spul op  handen en of je kleren terecht komt, dat krijg je dat er bijna niet meer af, of als het op de grond terecht komt, u en ik weten niet wat er voor een vloer in dit huis licht, en mensen lopen hier doorheen, dan is de ramp niet te overzien, met thinner krijg je dat spul nog niet weg, zolang dat vloeibaar is, het gebruik van pur schuim zou dan ook sterk af willen raden  binnen , of alleen door de vakman te gebruiken binnen, bovendien is dat ook helemaal niet nodig, als je de isolatie platen goed aan brengt, die bijven die zo goed zitten, en je schuift ze goed tegen elkander, heb je niets nodig om ze vast te plakken en of kieren op te vullen.

Sorry maar dit moest ik toch even opmerken.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2009 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ wolvenjong:

Je hebt gelijk. Een plastic handschoen en overall of oud hemd en petje bij werken met PUR boven het hoofd is aanbevelenswaardig, net zoals precies werken met de platen, zodat je zo min mogelijk van dat spul hoeft te gebruiken. Het zou wel dom zijn boven een b.v. parketvloer te gaan werken met PUR,
zonder een kleed (oud gordijn/laken) daarover te leggen.
Dat doe je ook als je het plafond en/of wanden gaat sausen. Zou je daarom af moeten raden te sausen?

PUR is prachtig spul. Het hecht op nagenoeg elke ondergrond zeer goed, droogt snel en je kunt met een klein pufje PUR de platen tussen de plafondbalken er prima mee fixeren zonder latten en spijkers te gebruiken. Dat werkt sneller.

Er zit nog een hangplafond onder, dus hoe het er uitziet is dan niet zo belangrijk. Als het de verdiepingsvloer maar afsluit incl. kieren en hoekjes i.v.m. geluidoverdracht.

H.