co
door consum Dec 17, 2008 om 11:39
Huishouden & energie

Itho afzuigkap draait maar zuigt niet af

Wij hebben een afzuigkap in onze keuken van Itho de d6070

Draait duidelijk en als de afvoer afgekoppeld is stroomt daar ook lucht uit,Maar in huis ruik je de bloemkool of baklucht 2 dagen later nog!

De afvoer is 2  x al veranderd en de monteur van het servicebedrijf HAS die namens Itho

komt kan geen fout constateren maar als je wat sigarettenrook op de kookplaat blaast blijft dat hangen en kringelt de kamer in! Er wordt een A4tje op 5 cm van de kap gehouden en dit wordt dan wel aangezogen.Dit is dan het bewijs dat hij het doet Itho vindt dat ze verder niets kan doen en dus blijf ik met de stank zitten

Als ik vraag of iemand van Itho zelf dan niet kan komen kijken,is het antwoord zo iemand hebben wij niet.

Zijn er meer mensen met dit probleem of ben ik de enige?

23377 18 Rapporteer

fujitsu
door fujitsu - Dec 17, 2008 om 12:39
87 Antwoorden / 60 Vragen

Beste Consum,

Bij een broer van mij, zat er naast het normale rechthoekige filter, ook nog een filter in het eindkanaal naar de afvoer.
Ik bedoel dus in de buurt van de motor, toen we die eruit hadden gehaald zoog de afzuigkap weer voor de volle honderd procent.

Met de vriendelijke groeten van: Fujitsu

ni
door nicobart - Dec 17, 2008 om 13:30
5 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben al zo'n 13 jaar een Itho met randafzuiging, die heeft nog nooit goed gewerkt. Op aanraden hebben wij dit merk gekocht. Daarvoor een Gamma gevalletje gehad wat VEEL goedkoper was maar wel fatsoenlijk werkt. Dus voor mij ook NOOIT een Itho meer ! Waardeloos prul.

wv
door wvenend - Dec 17, 2008 om 13:42
38 Antwoorden / 6 Vragen

Zit er geen vogelnest op je afzuig boven?Willem

Of werkt de snellere toeren niet meer,zodat hij langzaam blijft draaien?

fi
door fier5 - Dec 17, 2008 om 13:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als Uw afzuigkap afgekoppelt wel blaast maar aangekoppelt niet, kan het zijn dat de lucht die U de keuken uit wilt blazen er niet in kan. Met andere woorden, klapraampje of iets dergelijks open zetten. Groet,Dick.

pi
door piet limburg - Dec 17, 2008 om 14:14
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo,

Een afzuigkap is bedoeld om de damp (stoom) tijdens koken ed af te zuigen.De bedoeling is om dan ook meteen de geurtjes mee af te zuigen.Echter is het niet zo dat de afzuigkap alle geur uit de keuken verwijderd.Bij het koken van bloemkool,spruiten en andere sterk geurende groenten is het wel altijd zo dat je ,of je nou een krachtige of zwakkere afzuigkap hebt,altijd nog een tijd na het koken de geur ruikt.Denk ook maar eens aan het bakken van frieten.Welke afzuigkap of filter je ook hebt,op den duur moet je maar eens boven op de kastjes voelen.Plakken je handen aan het vetlaagje vast.Afzuigkap is geen 100% geur of vetafzuiger.Uiteraard is een goede en zo kort mogelijke afvoer naar buiten wel de belangrijkste vereiste.Het goed werken van de motor(schoepen) van de afzuigkap is dan afhankelijk van de snelheid(prijs) waar de afzuigkap mee uitgerust is.3 standen is wel belangrijk.

Groeten van Piet.

bu
door buurjongen - Dec 17, 2008 om 14:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn afzuigkap (geen Itho overigens) vertoonde hetzelfde euvel. De flexibele afvoerbuis achter het filter bleek te zijn losgeraakt. Gevolg: veel valse lucht aanzuigen.

re
door reintje77 - Dec 17, 2008 om 16:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het is te doen gebruikelijk dat een afzuigkap op 2 manieren zijn  afgevoerde lucht kan transporteren - 1/ doormiddel direkt op het afvoerkanaal - 2/ door circulatie waar deze kap waarschijnlijk is op gezet maar dan filtert deze middels koolstoffilters de afgewerkte lucht in de leefruimte.

Haal de kap los en zet de beide schuiven van ventileren af. Ook kan het zijn dat de voeding de min en de plus zijn verwisseld waardoor de kap niet naar boven maar naar beneden blaast.

Kees Weijens

pe
door permanent - Dec 17, 2008 om 16:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo

Hangt de afzuigkap niet te hoog?

poltol
door poltol - Dec 17, 2008 om 17:00
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo beste beantwoorders,

Wat vindt de vraagsteller hier nu van? Tig suggesties, en hele goeie. Maar wat doet ie er nu mee? Ik wacht maar even op nader bericht.

Vr.gr. poltol

co
door consum - Dec 17, 2008 om 17:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil wel een antwoord geven op alle suggesties,in ieder geval is het heel positief dat er een hoop mensen wel willen meedenken!

Maar ik ben bang dat ik hetzelfde moet zeggen als de meneer die al 13 jaar hetzelfde probleem heeft dat Itho met randafzuiging gewoon een waardeloos systeem is.Ik heb al aangegeven dat al 2x de afvoer door de keukenboer is verandert omdat Itho alsmaar de schuld aan het afvoerkanaal geeft.Maar nu dat  niet de oorzaak kan zijn ,De monteur zegt dat de motor prima draait en de enige manier om het afzuigen te verbeteren is om te draaien met de kleppen los naar beneden zodat het door de vetfilters dan nog enigzins weggezogen wordt.De kap hangt op 70 cm hoogte .....Mijn ervaring is dat het meeste vet en luchtjes gewoon langs de kap omhoog gaan Oh ja we praten over een totale tijdsduur van 7 Jaar inmiddels en ben bang dat we de kap maar moeten vervangen door een merk Zonder randafzuiging !

lu
door luxenburg - Dec 17, 2008 om 17:52
45 Antwoorden / 0 Vragen

een afzuigkap werkt op wisselstroom en er zit een kooiankermotor in. dus de motor draait altijd een kant op.

poltol
door poltol - Dec 17, 2008 om 18:05
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste vraagsteller,

Als u voor een nieuwe afzuigventilator kiest neem dan goed de maten op. Met name de diepte [hoogte in de kap] is van belang voor het inbouwen. Het is te overwegen om eerst een nieuwe ventilator te plaatsen en te zien of de afzuig dan beter werkt. Daarna kunt u altijd nog de filter unit en/of de kap vervangen. Ik denk dat u met een nieuwe, krachtigere, ventilator al een heel eind geholpen ben. Neem evt. de oude mee voor de maat voering.

Succes, poltol

johanpc
door johanpc - Dec 17, 2008 om 18:05
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@reintje de motor draait altijd dezelfde klant op ongeacht hoe hij is aangesloten.

Anders zou een stofzuigen gaan blazen als je de stekker omdraait.

hans515
door hans515 - Dec 17, 2008 om 19:40
250 Antwoorden / 117 Vragen

Zorg er wel voor dat de kap voldoende lucht kan aanzuigen,zodat er niet, a.h.w. een vacuum ontstaat. Blaast hij hard genoeg aan de buitenzijde?? Hoogte van de kap voldoende boven het fornuis? 90 cm boven gas of 70 cm boven electr.fornuis?

Succes en gr. Hans.

ma
door matoe - Dec 18, 2008 om 13:19
8 Antwoorden / 1 Vragen

al de goede suggesties ten spijt denk ik dat een belangrijk punt over het hoofd wordt gezien nl het uitlaatsysteem. als de lucht op het westen uitgeblazen wordt zonder terugslagklep kan de lucht bij matige wind al terug de pijp worden ingeblazen.

checkuw schoorsteen!

pi
door piet limburg - Dec 18, 2008 om 19:11
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo,

Vind het toch vreemd dat als een A4-tje op een afstand van 5cm door de kap aangezogen wordt dat dan sigarettenrook zou blijven ronddwarrelen.De meeste afzuigkappen krijgen geeneens een A4-tje op een afstand van 5cm aangezogen.Als de sigaretten-rook over het kooktoestel wordt geblazen en de afstand tot de afzuigkap is bv 75cm,is het logisch dat de sigaretten-rook niet omhooggezogen wordt.Bij het braden of koken stijgt meestal stoom (met geur omhoog).Het meeste van deze stoom wordt door de kap afgezogen.Echter zal ook een gedeelte de keuken in komen of langs de afzuikap gaan.Iemand die zegt dat hij na het koken van sterk geurende groenten of andere ingredienten,niks ruikt moet toch een formidabele afzuigkap hebben.Die van mij (Philips) is in ieder geval in staat zo'n 80% van de geur en stoom af te zuigen.

Groeten van Piet.

pl
door ploeff - Dec 22, 2008 om 16:28
54 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien wel een heel simpele oorzaak:De motor draait goed, maar doet het schoepenwiel dat ook? Kwestie van een of enkele schrofjes op de motoras aandraaien.
Als dat niet goed is dan draait deat schoepenwiel wel een beetje mee maar zonder kracht.
Een vies klusje (vet!) maar de moeite van het proberen waard.

he
door hendrikje21 - Dec 30, 2008 om 14:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb dat probleem dus ook met de afvoer, de wind slaat er terug in omdat het pijpje (soort champignon afvoer) op het platdak, te dicht bij de muur staat. Er komt een tocht doorheen dat is niet normaal meer. nu heb ik vanmiddag een sluitklep gekocht om ergens in de pijp te bevestigen, ik zou het anders ook niet meer weten.

maar waar kan ik dit nu het beste bevestigen? hij zuigt ook niet goed af en de kooklucht van de buren komt zo bij ons naar binnen.