ye
door yenge Nov 20, 2005 om 12:10
Huishouden & energie

Jaarafrekening

bij mij is zonder dar er iemand aan de deur is geweest of een briefje in de bus te hebben gedaan voor de meterstand van het gas en energie een globale schatting gedaan ik heb gelijk de afrekening gekregen kan dit zomaar?

659 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

maryvon
door maryvon - Nov 20, 2005 om 12:33
99 Antwoorden / 44 Vragen
0

Ja hoor dat kan.


Let er wel op dat als er grote verschillen zijn in de afrekening en de werkelijke standen dat je dit wel doorgeeft, anders krijg je, mocht je ooit gaan verhuizen alsnog een flinke naheffing.


En andersom net zo, als je hoger bent ingeschat dan werkelijk het geval is, dan krijg je geld terug.


In mijn vorige woning heb ik nooit iemand gezien, en de schatting was altijd goed, het werkt wel degelijk.


 


 

ijzerbroot
door ijzerbroot - Nov 20, 2005 om 12:42
460 Antwoorden / 6 Vragen
0


Beste yenge,


zoals maryvon al heeft aangegeven: ja dat kan en mag.


Controleer de op de nota gebruikte standen met de werkelijke standen. Mocht daar een duidelijk verschil tussen zitten dan kunt u gewoon contact met de energie-leverancier opnemen en vragen of ze voor u een nieuwe nota willen aanmaken, waarbij dan van de werkelijke standen wordt uitgegaan.


Let er in dat geval op dat u voor de geschatte nota uitstel van betaling krijgt. Overigens: bij slechts een kleine afwijking hoeft uw energiebedrijf u geen nieuwe jaarnota aan te bieden.


Let ook op de nota voor kosten netbeheer: ook deze zijn gerelateerd aan het verbruik (en zal bij afwijkingen ook aangepast moeten worden).


IJzerbroot

scroogy
door scroogy - Nov 20, 2005 om 13:40
367 Antwoorden / 20 Vragen
0

Afhankelijk van de leverancier komt de meteropnemer eens per drie jaar om de stand op te nemen. Voor de andere jaren wordt u gevraagd om de standen zelf door te geven (kaartje in de bus of telefonisch).


Waarschijnlijk hebben ze u vergeten om te vragen de meterstanden door te geven en kon u dat dus niet doen. De leverancier ziet dat als geen reactie en schat uw verbruik op basis van eerdere jaren.


 

hutch
door hutch - Nov 20, 2005 om 13:53
4521 Antwoorden / 29 Vragen
0

Hoi Yenge,


als uw portemonnee het toelaat, is het te hopen dat u te hoog bent ingeschat. Beredenering: energie, in welke vorm dan ook, wordt alleen maar duurder. Bent u te hoog ingeschat, betaald u dus een prijs voor de (dan duurdere) energie, die u pas in de toekomst ge(ver)bruikt. Gaat u verhuizen, wordt alles weer verrekend. Waarschijnlijk is deze theorie zeer discussiabel, maar in feite klopt het wel. Net zoals tanken, als de literprijs steeds omhoog gaat: zo vol mogelijk doen; blijft de prijs zakken, dan de tankbeurt zo lang mogelijk uitstellen c.q. niet te vol doen. Met dit verschil dat de energieleveranciers hun prijzen, zo goed als nooit, verlagen.


Gr. Hutch

medewerker
door medewerker - Nov 21, 2005 om 16:42
120 Antwoorden / 2 Vragen
0

En daarom zit Hutch ook aan de vaste prijs gas en elekriciteit? Dat zou dan immers altijd voordelig zijn als jouw redenering klopt... Maar goed, die discussie is al eens gevoerd.


Over het algemeen ontvangt u een opnamekaartje via de post, of als de meteropnemer is geweest in de brievenbus... Mogelijk is het kaartje niet verstuurd, of had de meteropnemer geen kaartjes meer.. Maar dat maakt op zich niet uit.


Kleine correcties zowel omhoog als omlaag, zijn relatief gewoon te duur om uit te voeren. U kunt als richtlijn +- 50 euro als grens aanhouden. Of 100 kuub gas of 300 kwh elektra als afwijking... Over het algemeen zult u dan geen bezwaar ondervinden bij het aanmaken van een correctie.


En inderdaad stijgen de prijzen op dit moment nog... Het lijkt (tenzij ze ineens omlaag storten, eigen risico) op dit moment inderdaad verstandig een licht te hoog ingeschat verbruik te laten voor wat het is... Wat u nu heeft afgerekend, hoeft straks niet meer.


mvg

cc
door cccnuon - Dec 23, 2005 om 22:41
11 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja, energie bedrijfen kunnen dit niet alleen doen, ze zijn het zelfs verplicht.


Als er om een of andere reden geen standen bekend zijn (welke reden is niet zo belangrijk) dan zal er toch een nota gestuurd moeten worden.
Dus word er een schatting gemaakt op basis van reeds bekende gebruiks gegevens


dit kan natuurlijk afwijken en daarom word u dan ook altijd gevraagt de standen na te kijken


Wat gebeurd er nu als de standen afwijken?


in dat geval stelt u uw leverancier hiervan op de hoogte.
is het verschil zeer klein (enkele euro's) dan zal de nota niet worden aangepast (de kosten hiervan zijn hoger dan de aanpassing).
is het verschil groter dan word de nota gecorigeerd en hoeft u dus niet te betalen tot deze binnen is.
mocht het verschil zeer groot zijn dan word er voor correctie eerst gecontroleerd.
hiervoor word met u een afspraak gemaakt op een tijd die u uitkomt.


kortom, uiteindelijk krijgt u (als u zelf controleerd) altijd een correcte nota

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer

jane55
jane55 - Sep 23, 2024 om 12:04
Geldzaken & recht

Verkeerde Lounge bank geleverd

Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik ... Lees meer

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer