ye
door yenge Nov 20, 2005 om 12:10
Huishouden & energie

Jaarafrekening

bij mij is zonder dar er iemand aan de deur is geweest of een briefje in de bus te hebben gedaan voor de meterstand van het gas en energie een globale schatting gedaan ik heb gelijk de afrekening gekregen kan dit zomaar?

659 6 Rapporteer

maryvon
door maryvon - Nov 20, 2005 om 12:33
99 Antwoorden / 44 Vragen

Ja hoor dat kan.

Let er wel op dat als er grote verschillen zijn in de afrekening en de werkelijke standen dat je dit wel doorgeeft, anders krijg je, mocht je ooit gaan verhuizen alsnog een flinke naheffing.

En andersom net zo, als je hoger bent ingeschat dan werkelijk het geval is, dan krijg je geld terug.

In mijn vorige woning heb ik nooit iemand gezien, en de schatting was altijd goed, het werkt wel degelijk.

ijzerbroot
door ijzerbroot - Nov 20, 2005 om 12:42
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste yenge,

zoals maryvon al heeft aangegeven: ja dat kan en mag.

Controleer de op de nota gebruikte standen met de werkelijke standen. Mocht daar een duidelijk verschil tussen zitten dan kunt u gewoon contact met de energie-leverancier opnemen en vragen of ze voor u een nieuwe nota willen aanmaken, waarbij dan van de werkelijke standen wordt uitgegaan.

Let er in dat geval op dat u voor de geschatte nota uitstel van betaling krijgt. Overigens: bij slechts een kleine afwijking hoeft uw energiebedrijf u geen nieuwe jaarnota aan te bieden.

Let ook op de nota voor kosten netbeheer: ook deze zijn gerelateerd aan het verbruik (en zal bij afwijkingen ook aangepast moeten worden).

IJzerbroot

scroogy
door scroogy - Nov 20, 2005 om 13:40
367 Antwoorden / 20 Vragen

Afhankelijk van de leverancier komt de meteropnemer eens per drie jaar om de stand op te nemen. Voor de andere jaren wordt u gevraagd om de standen zelf door te geven (kaartje in de bus of telefonisch).

Waarschijnlijk hebben ze u vergeten om te vragen de meterstanden door te geven en kon u dat dus niet doen. De leverancier ziet dat als geen reactie en schat uw verbruik op basis van eerdere jaren.

hutch
door hutch - Nov 20, 2005 om 13:53
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Hoi Yenge,

als uw portemonnee het toelaat, is het te hopen dat u te hoog bent ingeschat. Beredenering: energie, in welke vorm dan ook, wordt alleen maar duurder. Bent u te hoog ingeschat, betaald u dus een prijs voor de (dan duurdere) energie, die u pas in de toekomst ge(ver)bruikt. Gaat u verhuizen, wordt alles weer verrekend. Waarschijnlijk is deze theorie zeer discussiabel, maar in feite klopt het wel. Net zoals tanken, als de literprijs steeds omhoog gaat: zo vol mogelijk doen; blijft de prijs zakken, dan de tankbeurt zo lang mogelijk uitstellen c.q. niet te vol doen. Met dit verschil dat de energieleveranciers hun prijzen, zo goed als nooit, verlagen.

Gr. Hutch

medewerker
door medewerker - Nov 21, 2005 om 16:42
120 Antwoorden / 2 Vragen

En daarom zit Hutch ook aan de vaste prijs gas en elekriciteit? Dat zou dan immers altijd voordelig zijn als jouw redenering klopt... Maar goed, die discussie is al eens gevoerd.

Over het algemeen ontvangt u een opnamekaartje via de post, of als de meteropnemer is geweest in de brievenbus... Mogelijk is het kaartje niet verstuurd, of had de meteropnemer geen kaartjes meer.. Maar dat maakt op zich niet uit.

Kleine correcties zowel omhoog als omlaag, zijn relatief gewoon te duur om uit te voeren. U kunt als richtlijn +- 50 euro als grens aanhouden. Of 100 kuub gas of 300 kwh elektra als afwijking... Over het algemeen zult u dan geen bezwaar ondervinden bij het aanmaken van een correctie.

En inderdaad stijgen de prijzen op dit moment nog... Het lijkt (tenzij ze ineens omlaag storten, eigen risico) op dit moment inderdaad verstandig een licht te hoog ingeschat verbruik te laten voor wat het is... Wat u nu heeft afgerekend, hoeft straks niet meer.

mvg

cc
door cccnuon - Dec 23, 2005 om 22:41
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, energie bedrijfen kunnen dit niet alleen doen, ze zijn het zelfs verplicht.

Als er om een of andere reden geen standen bekend zijn (welke reden is niet zo belangrijk) dan zal er toch een nota gestuurd moeten worden.
Dus word er een schatting gemaakt op basis van reeds bekende gebruiks gegevens

dit kan natuurlijk afwijken en daarom word u dan ook altijd gevraagt de standen na te kijken

Wat gebeurd er nu als de standen afwijken?

in dat geval stelt u uw leverancier hiervan op de hoogte.
is het verschil zeer klein (enkele euro's) dan zal de nota niet worden aangepast (de kosten hiervan zijn hoger dan de aanpassing).
is het verschil groter dan word de nota gecorigeerd en hoeft u dus niet te betalen tot deze binnen is.
mocht het verschil zeer groot zijn dan word er voor correctie eerst gecontroleerd.
hiervoor word met u een afspraak gemaakt op een tijd die u uitkomt.

kortom, uiteindelijk krijgt u (als u zelf controleerd) altijd een correcte nota