Isabel_P
door Isabel_P Dec 1, 2022 om 14:58
Huishouden & energie

Jaarnota Eneco

Hallo,

Ieder jaar ontvang ik van Eneco een jaarnota met onder andere een overzicht waar mijn stroom vandaan komt. Ieder jaar is dit nog altijd 100% groene stroom geweest. Sinds de energie prijzen zo fors zijn gestegen, heb ik gevraagd aan de klantenservice van Eneco hoe het komt dat ik meer moet betalen voor 100% groene stroom. Dit zou toch niets te maken moeten hebben met gas. Eneco vertelde mij dat er maar 25% groene stroom (zon en wind) opgewekt wordt en 75% grijze stroom (gas centrale). 

Mag Eneco dan wel op mijn jaarnota vermelden dat ik altijd 100% groene stroom heb ontvangen?

1252 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 1, 2022 om 15:21
16888 Antwoorden / 202 Vragen
2

100% groene stroom van Enecio? Waar baseert u duie info op? Afdgezien daarvan, alle energie is duurder geworden, ook de groene. Hetgeen men u bij Eneco zegt is juist.

Iets anders gezegd: opwekken van groene stroom, aaanleggen panalen, windmolemns, aanleg en verstrekken van leidingen etc. kost ook geld. 
Mogelijk overbofdig deze info: https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/energiebronnen/groene-stroom/ en deze https://www.hier.nu/themas/stroom-en-gas/hoeveel-groene-stroom-wekt-nederland-nu-op

Isabel_P
door Isabel_P Dec 1, 2022 om 15:36
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Heremietkreeft,

Bedankt voor je reactie en advies.

Die informatie is gebaseerd op mijn jaarnota. Ik zal een stukje hieruit citeren.

''Bij Eneco krijgen alle huishoudens en klein zakelijke klanten standaard 100% groene stroom opgewekt door wind en zon. Twee onuitputtelijke duurzame bronnen die het milieu niet belasten. Dat betekent dus 0 gram CO2-uitstoot.''

Dat alles duurder wordt is begrijpelijk in deze tijden. Ik ontvang van Eneco uitsluitend elektriciteit en volgens de informatie op de jaarnota is dit 100% groene stroom. Als ik informatie wil opzoeken hoe het komt dat deze stroom zo veel duurder is geworden, mijn energierekening is maandelijks verdriedubbeld, kom ik alleen maar informatie tegen die betrekking heeft op gas. Dit heb ik nagevraagd bij de klantenservice van Eneco. Zij vertelde mij dat ik geen 100% groene stroom ontvang maar 25%. Heel wat anders dan wat op de jaarlijkse nota vermeld staat. Ik vraag me dus af of ze dit zomaar kunnen doen

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 1, 2022 om 15:58
16888 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt dit melden bij www.consuwijzer.nl (De ACM) omdat indien men dit zijdens Eneco zo stelt dat hoe dan ook onjuist is. Eneco kan geen 100% groestroom levern aan daarvoor geselecteerde adressen. En dat zijn absoluut ooik nieyt alle huishoudens en is indien men dat stelt op de jaarnota deze info misleidend.

Isabel_P
door Isabel_P Dec 1, 2022 om 16:00
Antwoorden / 1 Vragen

Super bedankt voor uw hulp. Ik ga het melden.

mahadma
door mahadma - Dec 1, 2022 om 15:23
11611 Antwoorden / 51 Vragen
2

Je stroom die binnenkomt kan uitsluitend 100% wind zijn als er een privékabel van de windmolen exlclusief naar uw adres komt.

Dit zal dus nooit gebeuren, er zal altijd wel "wat" grijze stroom in de keten die de stroom die u uiteindelijk binnenkrijgt. Dit is niet te voorkomen.

Hoeveel die "wat" grijze stroom betreft is dus niet te zeggen, echter als dit meer als 50% is mag het volgens mij geen 100% groene stroom genoemd worden.

Als er een prijsverschil is wat in je nadeel werkt zou ik juridisch advies inwinnen.

Isabel_P
door Isabel_P Dec 1, 2022 om 15:25
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Mahadma, bedankt voor je reactie en advies.

ro
door ronny530 - Dec 1, 2022 om 15:46
2815 Antwoorden / 41 Vragen
2

Wat Eneco verteld klopt helemaal want als de zon niet schijnt en er geen wind staat zou met 100% groene stroom bij u de stroom uitvallen en om dat te voorkomen wordt de groene stroom met grijze stroom uit centrales opgewekte stroom aangevuld. 100% groene stroom is niets meer dan een reclameslogan omdat een deel van de kale stroomprijs wordt gebruikt om in duurzaam opgewekte stroom opwekking te investeren. Het zou wel eens tijd worden dat energieleveranciers die in reclames pretenderen 100% groene stroom aan te bieden daarmee moeten gaan stoppen want u en vele anderen die een dergelijke vraag eerder hebben gesteld waren er van overtuigt dat de verhoging van de stroomprijs niet voor hen van toepassing kon zijn.

Isabel_P
door Isabel_P Dec 1, 2022 om 15:55
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Ronny,

Bedankt voor je reactie en tips! Ik begrijp het helemaal dat 100% groene stroom niet mogelijk is. Maar mag Eneco dit dan wel op mijn jaar nota vermelden. Het volgende staat op mijn jaarnota van Eneco:

''Bij Eneco krijgen alle huishouders en klein zakelijke klanten standaard 100% groene stroom opgewekt door wind en zon. Twee onuitputtelijke duurzame bronnen die het mileu niet belasten. Dat betekent dus 0 gram CO2-uitstoot.''

ro
door ronny530 Dec 1, 2022 om 17:03
2815 Antwoorden / 41 Vragen

' Dat betekent dus 0 gram CO2-uitstoot.' die bewering is de adder onder het gras de twee onuitputtelijke bronnen belasten het milieu niet maar wat Eneco er niet bij verteld is dat het domweg niet mogelijk is om alle energie die ze verkopen 0 gram CO2 uitstoot maar op uw gevoel om duurzaam bezig te zijn inspelen. Het enige waar u aan meewerkt is investeren in een duurzame energie opwekking in de toekomst en dat siert u maar voorlopig neemt u vooral door gascentrales opgewekte stroom af.

Thecla58
door Thecla58 - Dec 1, 2022 om 15:49
883 Antwoorden / 3 Vragen
5

Er is geen enkele energieleverancier die 100% groene stroom levert. Onlangs was er een uitzending van Radar waarin de goed uitgelegd werd. Heb geprobeerd de juist uitzending te achterhalen maar of dat gelukt is weet ik niet zeker.

groene stroom

Isabel_P
door Isabel_P Dec 1, 2022 om 15:59
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Thecla58, heel erg bedankt voor de link! Vreemd dat dit zo mag en kan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 1, 2022 om 19:47
2141 Antwoorden / Vragen
0

Hebt u altijd gedacht dat groene stroom opwekken goedkoper is dan grijze stroom? Heeft u zich dan nooit afgevraagd waarom dan niet alle stroom groen is? Dat is immers goedkoper. Nee natuurlijk, u snapt dat groene stroom duurder is dan grijze stroom maar u heeft zich nog nooit afgevraagd waarom u niet moest bijbetalen voor groene stroom? Als u zich dat nou allemaal nog nooit heeft afgevraagd, waarom gaat u nu dan wel ineens nadenken over de prijs van groene en grijze stroom?

rj
door rjw - Dec 2, 2022 om 16:50
3300 Antwoorden / 5 Vragen
0

Heb je toen groene stroom veel duurder was om op te wekken dan fossiele stroom ook geklaagd dat je te weinig betaalde? Groene energie is jarenlang onder de kostprijs verkocht.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ta
tango4 - Jan 4, 2024 om 19:50
Vrije tijd & tuin

Hoe kan ik Post nl bewegen om mijn post te leveren

Sinds 25 november 2023 krijg ik al bijna geen post meer van Postnl, terwijl volgens hun app wel post onderweg is en er zijn belangrijke poststukken bij zoals een sim kaart. Heb bij Lebara al 3 keer een sim kaart aangevraagd en terwijl ze op de app van Post nl staan worden ze maar niet geleverd. Het commentaar is dat ze er weinig aan kunnen doen en ik maar gewoon moet afwachten of dat ik teveel vri ... Lees meer

Bi
Biasp - Jun 20, 2024 om 10:41
Elektronica & tv
Tv kan bij plaatselijke ondernemer niet retourneren

Tv kan bij plaatselijke ondernemer niet retourneren

Wel als deze online bij hun gekocht zou zijn.
Er bestaat toch een herroepingsrecht.
Ik zou gewoon deze tweede TV a € 1199, ook moeten kunnen retourneren bij de plaatselijke ondernemer. nadat ik heb gezien dat wij blijkbaar wel een heel oud showmodel hebben gekocht. En het geld terug moeten kunnen krijgen. Lees meer

Be
Bereket - Jun 20, 2024 om 12:19
Vakantie & reizen

Ik wil graag weten of er meer klachten zijn over Canal Digitaal

Hallo ik heb een flex abonnement bij Canal Digitaal. Nu hebben zij in mei bij de Astra Sateliet de transponders veranderd waardoor ik geen ontvangt meer heb. Om weer via de sateliet te kunnen kijken moet eerst de software geupt-date worden via de dealer. Ik heb extra kosten moeten maken om tijdens de vakantie TV te kunnen kijken. Nu krijg ik wel een maand extra voor mijn flex abonnement maar mijn ... Lees meer