ARH
door ARH Feb 20, 2022 om 18:38
Huishouden & energie

Kan ik van een geaccepteerde offerte voor plaatsing zonnepanelen afzien?

Vier dagen geleden heb ik een offerte geaccepteerd voor plaatsing zonnepanelen.
De aannemer heeft ons persoonlijk een uitleg gegeven. Het leek mij op dat moment een goede aanbieding.
Dat heb ik op dat moment geaccepteerd.
Na de offerte nogmaals in te kijken kwam ik tot de conclusie dat dit niet is wat ik wilde hebben.
Daarom wil ik hier vanaf en mij meer bedenk tijd geven.
Hoe kan ik van deze offerte af komen?

12562 19 Rapporteer

sira
door sira - Feb 20, 2022 om 18:52
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zou zeggen "gewoon proberen", maar misschien krijgt u annuleringskosten. Logisch, de aannemer heeft er werk ingestoken en hij is geen charitatieve instelling.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 20, 2022 om 19:32
7199 Antwoorden / 3 Vragen

Kan zijn dat u extra bedenktijd krijgt en tevens een waarschuwing dat als u daarna van de offerte afziet wat de consequenties daarvan zijn.

tenormin
door tenormin - Feb 20, 2022 om 19:50
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Uiteraard kunt u van de offerte van de zonnepanelen af. Niet zonder kosten uiteraard. Maar dat is volkomen logisch, toch? Draait u de situatie om: u bent de leverancier van en.... u krijgt achteraf: nee, liever toch maar niet. Maar het is uw boterham. Dus zonder kosten gaat het feest wel door, zonder zondepanelen: wel de "aanbieding" betalen.

mahadma
door mahadma - Feb 20, 2022 om 20:05
11553 Antwoorden / 51 Vragen

Zonder kosten niet, met kosten mogelijk wel. Bedenk dat u beter uw idee kan proberen te realiseren bij dezelfde aannemer. Anders gooit u geld in het water en krijgt niets. Bij een andere aannemer moet u toch ook betalen ........

sw
door swat1500 - Feb 20, 2022 om 21:07
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Wt verstaat u onder een "geaccepteerde offerte"?
Een offerte die u uit handen van de aanbieder persoonlijk heeft ontvangen, middels een brief of een email?
Of de aanbieder vertellen (persoonlijk, via een brief, email of handtekening op de offerte) dat u akkoord bent met de offerte.
In het laatste geval heeft u feitelijk de opdracht gegeven de zonnepanelen te plaatsen.

In het eerste geval is er nog geen sprake van een acceptatie van het in de offerte aangeboden werk. Een offerte is echter alleen kostenloos als dit van te voren is verteld of gevraagd door u. U zult dan wel de kosten voor het opmaken van de offerte moeten betalen.

justmeagain
door justmeagain Feb 20, 2022 om 23:05
623 Antwoorden / 8 Vragen

Geaccepteerde offerte....
ik gok dat ts getekende offerte bedoeld.

justmeagain
door justmeagain Feb 20, 2022 om 23:07
623 Antwoorden / 8 Vragen

Edit

sw
door swat1500 Feb 20, 2022 om 23:48
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Een getekende offerte is geen offerte meer maar een opdracht bevestiging. Vioor een offert moet niet getekend worden. Waarom zou je moeten tekenen voor een offerte. Een offerte is niets meer of minder dan een overzicht wat een voorgestelde opdracht zou moeten gaan kosten. Na de offerte kan men besluiten deze accepteren door de opdracht uit te laten voeren of niet door aan te geven niet akkoord te gaan met de offerte. Een handtekening op de offerte betekent dan dat men akkoord is dat de in de offerte beschreven werkzaamheden coform de offerte moeten worden uitgevoerd.

mi
door miennaamishaaz - Feb 20, 2022 om 22:01
725 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij heeft alsnog 14 dagen bedenktermijn, zelfs bij offertes.

Het beste wat ik u kan aanraden, is gewoon proberen of u de "Offerte" ongeldig/ongedaan kan verklaren

tenormin
door tenormin Feb 20, 2022 om 22:50
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@miennnaamishaaz. Er staat wel een geaccepteerde offerte. Door de TS. Een offerte is een offerte: uiteraard, maar deze TS had het geaccepteerd. Dus... ? Volgens u heeft hij toch nog 14 dagen bedenktijd? Ik dacht het toch niet.

justmeagain
door justmeagain Feb 20, 2022 om 23:08
623 Antwoorden / 8 Vragen

14 dagen bedenktijd geldt niet als de zonnepaneel verkoper op uitnodiging van ts bij hem thuis is geweest en daar zaken heeft gedaan. Als alles digitaal is gegaan gelden de 14 dagen wel.

sw
door swat1500 Feb 20, 2022 om 23:52
3792 Antwoorden / 0 Vragen

In een offerte staat in de regel binnen welke termijn men akkoord moet gaan opdat de beschreven werkzaamheden voor de opgegeven prijs zullen worden uitgevoerd.
Gezien de snel stijgende kosten van materiaal en de hoge vraag naar werkzaamheden zal deze termijn op dit moment relatief kort zijn. Voor veel bedrijven geldt momenteel voor jou 10 andere potentiele klanten.

Ja
door JannieBoe - Feb 21, 2022 om 08:53
124 Antwoorden / Vragen

Zoals @SWAT1500 hierboven ook al aangeeft is hier opdracht gegeven voor het uitvoeren van werkzaamheden. Het offertetraject is al voorbij.
Uw vraag is of u van een opdracht af kunt komen.

Consuwijzer
 zegt hierover: 'Bij dienstverleners die iets nieuws voor u maken, iets repareren, verbouwen of aanpassen. Dan mag u niet zomaar annuleren. U hebt bijvoorbeeld een overeenkomst met een meubelmaker, automonteur, aannnemer, kleermaker.

U kunt zo’n opdracht wel annuleren, maar dan mag de dienstverlener annuleringskosten rekenen. Dit is een vergoeding voor zijn schade. Hij mag bijvoorbeeld kosten rekenen voor het bestellen van materiaal, het personeel dat hij al had ingehuurd, de winst die hij is misgelopen'

Ik weet natuurlijk niet wat u overeengekomen bent waar u nu over twijfelt maar kunt u niet in overleg gaan met de aannemer en de opdracht aanpassen aan een installatie die u bij nader inzien wél wilt? En meer bedenktijd zal het probleem niet zijn toch als u de opdracht niet annuleert maar aanpast.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 21, 2022 om 09:44
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Idem. lja, u kunt er altijd van afzien maar er zal dan sprake zijn van aanrekenen van aanulering en dat kan een behoorlijk bedrag zijn.
Zlfs de gehele som van de offerte.

ma
door malty - Feb 21, 2022 om 10:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als u de aannemer niet zelf hebt uitgenodigd kunt u zich beroepen op de colportagewet en heeft u 14 dagen bedenktijd.

Ro
door Roelofs.weurt - Feb 21, 2022 om 11:53
7 Antwoorden / Vragen

Hallo je kunt binnen 14 dagen van de offerte ontvangst alles annulering, zonder dat er kosten er aan zitten.
Dit is een Nederlands recht.
gewoon een mail en een aangetekende brief sturen.

pe
door pedro714 Feb 21, 2022 om 13:00
9 Antwoorden / 1 Vragen

je begrijpt er weinig van. Ze is akkoord gegaan dus rechtsgeldige opdracht. Wellicht opfriscursusje rechtskennis doen.

sira
door sira Feb 21, 2022 om 20:58
2352 Antwoorden / 24 Vragen

@Roelofs Weurt
Als ik u was, zou ik de wetboeken er nog eens op naslaan, want u kent het Nederlands recht niet.

Op
door Opa Eus - Feb 21, 2022 om 12:02
41 Antwoorden / 18 Vragen

[edit off topic bijdrage verwijderd - red.]
Wat betreft die offerte ;  In iedere offerte moet een bepaalde bedenktijd of  lengte geldigheidstijd van deze offerte  staan. Als U binnen die tijd de offerte NIET accepteert zijn hier GEEN kosten aan verbonden, tenzij anders vermeld is.
Dus lees eerst die offerte goed na en pas dan weet U of dit het geval is.

mo
door mof - Feb 21, 2022 om 12:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, een geaccepteerde offerte kan betekenen dat u een leveringsovereenkomst heeft gesloten. Dat hangt van de specifieke voorwaarden rondom de offerte af. Als ik u was zou ik eerst met de aannemer praten. Hij heeft er niets aan om allerlei spullen te bestellen en bij u in rekening te brengen en verder alleen een ontevreden klant over te houden. Misschien is deze aannemer best bereid om nog aanpassingen te doen zodat de boel meer in uw richting komt.
In het ergste geval betaalt u voor de schade die de aannemer lijdt.

mo
door mof - Feb 21, 2022 om 12:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Roelofs.Weurt: wanneer je een offerte hebt geaccepteerd en dit hebt aangegeven bij de aannemer gaat deze laatste aan de slag. Dan is het niet meer mogelijk om zonder schade de offerte af te zeggen tenzij de aannemer er verder geen punt van maakt. De veertien dagen bedenktijd geldt wanneer je iets aan de deur koopt bijvoorbeeld. DAt is het afkoelrecht dat ook geldt bij internetaankoop. Het hangt er helemaal vanaf hoe de offerte is aangedragen: is alles goed doorgesproken, is er voldoende ruimte tot vragen stellen gegeven, is er ruimte tot nadenken geweest?

JAn Lida: er moet een bepaalde bedenktijd in staan, ja, en als u binnen de tijd de offerte niet accepteert dan kunt u er gratis vanaf, ja! Echter ARH heeft de offerte wel geaccepteerd en daarmee de aannemer groen licht gegeeven.

Het hangt nu alleen nog van snelheid van handelen af en hoe de exacte voorwaarden rond deze offerte in elkaar steken of ARH er nog kostenloos vanaf kan.

pe
door pedro714 - Feb 21, 2022 om 12:59
9 Antwoorden / 1 Vragen

Duidelijk is dat U akkoord bent gegaan met het geoffreerde. Oftewel, U heeft een opdracht gegeven. Annuleren kan.....maar voor niets gaat de zon op.

1paul
door 1paul - Feb 21, 2022 om 16:36
3162 Antwoorden / 0 Vragen

offerte is iets anders dan het verstrekken van opdracht, is het offerte kun je aangeven er geen gebruik van te willen maken heb je opdracht gegeven dan zul je annuleringskosten moeten betalen MITS je de voorwaarden van bedrijf hebt gekregen....

panter22
door panter22 - Feb 22, 2022 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Neem contact op met de aannemer en overleg of je nog wat kunt wijzigen.
Als je ergens anders de zonnepanelen goedkoper kunt krijgen, dan ben je nu te laat.
Je zal een handtekening hebben gezet of toch niet?

justmeagain
door justmeagain - Feb 22, 2022 om 23:17
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dit topic loopt ook bij radar . Ts laat niets meer horen terwijl de tijd doortikt Ik heb gevraagd om contract door te nemen ivm annulerings-

mogelijkheden. Geen reactie gehad

Ja
door JannieBoe Feb 23, 2022 om 09:46
124 Antwoorden / Vragen

Hallo @JUSTMEAGAIN, kunt u even een linkje plaatsen naar het onderwerp bij Tros Radar?
Bij de Consumentenbond dezelfde vraag trouwens. Zie hier.

justmeagain
door justmeagain Feb 26, 2022 om 01:43
623 Antwoorden / 8 Vragen

Excuses het was niet Radar maar inderdaad de  Consumentenbond.

ha
door harrybre - Mar 22, 2022 om 13:00
240 Antwoorden / Vragen

Draai de boel eens om:
U heeft getekend voor zonnepanelen; inmiddels uw stroomcontract omgezet naar een bedrijf, waar je heel hoge stroomkosten hebt, doch.. gezien uw vele terugleveren eindigt u toch om minstens 0, dus...
Komt die leverancier enkele dagen later met "Sorry, ik kan niet leveren... "
U lachen net uw stroom tarieven van Delta:

Stroom

Teruglevering

Vaste leveringskosten
85,26 ct.

70,68 ct.

63,74 ct.

51,69 ct.

€ 71,87
per jaar
} }
Normaal tarief

Dal tarief

Normaal tarief

Dal tarief