st
door stijnzeegers Jan 23, 2018 om 15:57
Huishouden & energie
Kan mos tussen de dakpannen kwaad?

Naar mijn idee zit er veel mos tussen mijn dakpannen. Hoe komt het en kan het kwaad? Bij mijn buren aan weerskanten is het aanzienlijk minders.

31204 26 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jan 23, 2018 om 16:00
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt me geen probleem.
Als ik de afbeeldijng bekijk zit het op de randen van de pannen en niet echt onder de pannen

deexpert
door deexpert Jan 26, 2018 om 19:33
104 Antwoorden / 2 Vragen

onzin

ju
door juliomariner Jan 26, 2018 om 19:58
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Lekker gefindeerde eeactie. Gezien de reacties die u op deze en andere vragen geeft, huh whaah etc vraag ik mij af waarom u zich deexpert durft te noemen

tenormin
door tenormin - Jan 23, 2018 om 16:04
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Komt waarschijnlijk door die grote boom dat u er wel (minder zon) en de buren er daar door minder last van hebben. Ja, denk dat het op den duur kwaad kan: het gaat de dakpannen "lichten", dus kan gaan lekken. Maar het staat wel "pittoresk", dat wel.

Edit: zie op Google tegenstrijdige berichten: het kan wel kwaad en ook weer niet. dus vraagteken bij mijn antwoord.

gerbera
door gerbera - Jan 23, 2018 om 16:06
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Het lijkt mij verstandig daar eens naar te laten kijken. Als ik het zo zie zijn er al een paar pannen omhoog gedrukt waardoor mogelijk lekkage onstaat. Ook zouden de pannen op den duur spontaan haar beneden kunnen glijden omdat de nok niet achter de panlat hangt. Mos is net als een spons, het neemt water op waardoor opwaartse druk onder de pannen kan ontstaan. Over de oorzaak kan men alleen gissen maar er zal mogelijk zand op het dak gekomen zijn met daarin sporen van het mos. Zoek wel een erkend dakdekkers bedrijf en vraag vooraf een offerte voor herstel.

deexpert
door deexpert Jan 26, 2018 om 19:34
104 Antwoorden / 2 Vragen

Deels onzin

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2018 om 16:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is geen goede zaak. In het voorjaar of zomer (laten) verwijderen. Let goed op wie u daarvoor inschakelt. Neem een erkend bedrijf en niet de eerste de beste van Google. Controleer of ze bij Vebidak aangesloten zijn.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 23, 2018 om 16:11
7199 Antwoorden / 3 Vragen
getty
door getty - Jan 23, 2018 om 16:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wij hadden op een gegeven last van lekkeage bij ons zolderraam. Bleek dat er rondom allemaal mos zat wat dit veroorzaakte.

Ik zou er in ieder geval even een deskundige naar laten kijken.

aurora1
door aurora1 - Jan 23, 2018 om 17:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mij lijkt het een slecht idee om dat te laten zitten. Ik zou het (laten) verwijderen om lekkage te voorkomen en rotten van het dak onder de pannen.
Ik zou er snel naar laten kijken en iets aan laten doen. Misschien kennen mensen in de straat goede dakdekkers, dus vraag eens rond.

pe
door peentjes - Jan 23, 2018 om 20:55
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ja. Ziet er slecht uit met veel kans op schuivende pannen.

deexpert
door deexpert Jan 26, 2018 om 19:35
104 Antwoorden / 2 Vragen

Huh??

pe
door peentjes Jan 26, 2018 om 22:29
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb precies dezelfde pannen en afgelopen week nog op mijn dak geweest om twee pannen terug te leggen. Elke aantasting geeft risoco op meer problemen.

krezie
door krezie Feb 2, 2018 om 13:27
20 Antwoorden / 0 Vragen

Storm?

hansje klein
door hansje klein - Jan 24, 2018 om 00:28
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mogelijk is dit de noordzijde, waardoor de pannen a. niet goed drogen en b. niet echt heet worden in de zomer.

De pannen zèlf hebben zo te zien een vrij gladde, dichte oppervlakte waardoor algen en mos niet snel hechten. Het mos groeit niet òp, maar tussen de pannen. Voorstel: Maak eens een pan los en onderzoek of er werkelijk al schade door de mosvorming is ontstaan. Vorst zal uw grootste vijand kunnen worden en natuurlijk ontsierd dit uw dak.

Dat de specialisten willen komen reinigen (en misschien willen coaten en impregneren) ... is logisch, die leven hiervan.

Ik denk dat na iedere stortbui in ieder geval uw dakgoot schoongemaakt moet worden.

boppe1943
door boppe1943 - Jan 24, 2018 om 17:30
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Google: de één beweert dat mos op/tussen pannen schadelijk is, de ander vindt het geen bezwaar. Zelf zou ik het laten verwijderen, zelf doen kan ook. Klik: https://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/68604-dakreiniging-zo-maken-we-ons-dak-weer-als-nieuw.html

hansje klein
door hansje klein - Jan 24, 2018 om 17:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Interessant ...

1 - Vijf redenen om alert te blijven ...  HIER

https://huis-en-tuin.infonu.nl/huishoudelijk/97716-vijf-goede-redenen-om-uw-dak-van-mos-te-ontdoen.html

2 - Het dak zelf weer als nieuw maken ...  HIER

https://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/68604-dakreiniging-zo-maken-we-ons-dak-weer-als-nieuw.html

3 - Mogelijk maakt de volwassen boom voor het huis het verschil met de mindere mosvorming bij uw buren. Kappen zou een optie kunnen zijn. Gezien de andere jonge bomen in de straat misschien al een begonnen renovatie door de Gemeente.

oogopslag
door oogopslag - Jan 25, 2018 om 20:10
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ben geen deskundige op dit gebied, maar denk dat het op de lange duur toch beter is al dit mos te verwijderen.
Ik zou het risico niet nemen dat er pannen omhooggedrukt worden.
Maar ... wat ik wel zie op uw dak is dat de twee voorste dakpannen verschoven zijn; die ril die u ziet - zeer duidelijk op de voorste dakpan - moet onder de bovenliggende dakpan liggen want dan ligt die verankerd onder de rand van die bovenliggende pan.
Als deze nog verder weg zakt ontstaat er een opening en heeft het water vrij spel.
En mogelijk zijn er meer zo die 'los' liggen maar kan dat op deze foto niet zien.

st
door stijnzeegers Jan 25, 2018 om 20:32
2 Antwoorden / 2 Vragen

Die ril zit volgens mij overal. Zal morgenochtend wanneer het licht is nog een keer kijken voor de dubbelcheck. Maar heb na de storm juist mijn dak geinspecteerd en alles leek goed te liggen.

Ge
door Genee Jan 27, 2018 om 10:48
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Had uw reactie eerst niet gelezen maar ben zoals u van mening dat er toch iets niet klopt met de ligging van de dakpannen.

st
door stijnzeegers - Jan 25, 2018 om 20:30
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor de antwoorden allemaal. Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat het mos daar weg moet. Ik heb nog in beraad hoe ik het laat weghalen. En misschien ook maar eens met de buurman gaan praten of de boom weg mag.

Verder is de mosvorming ontstaan nadat ik het dak geisoleerd heb. Kan ik natuurlijk als compliment opvatten dat het dak nu minder snel droogt omdat er geen warmte van binnenuit bij kan.

deexpert
door deexpert Jan 26, 2018 om 19:33
104 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik dit lees, zou ik na laten gaan of er voldoene ventilatie onder pannen is. Wellicht dat dat het probleem is.

Succes!

st
door stijnzeegers Jan 26, 2018 om 19:39
2 Antwoorden / 2 Vragen

Aan de ruimte tussen de pannen en het dakbeschot heb ik niks gedaan.

Van dakpan naar binnenmuur zitten deze lagen:

dakpan
Ragelhout waar de pannen op rusten
dakbeschot
+- 5cm vrije ruimte/ragelhout
isolatie
gipsplaat

De eerste 3 lagen zaten er al en heb ik verder niks aan veranderd.

Dus denk je dan nog steeds dat er te weinig ventilatie onder de pannen is?

tijger1
door tijger1 Jan 26, 2018 om 20:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@stijn.

De opmerking van “deexpert” is complete nonsens. Gewoon vergeten.

krezie
door krezie Feb 2, 2018 om 13:28
20 Antwoorden / 0 Vragen

Eens.

Mos lekker laten zitten.

wi
door wil8664 - Jan 26, 2018 om 12:51
9 Antwoorden / 0 Vragen

Zijn, zo te zien, betonpannen. Deze hebben nu eenmaal de eigenschap om mos op te laten groeien. Een keramische, gebakken, pan doet dit niet of alleen onder zeer slechte omstandigheden. In ieder geval laten verwijderen en impregneren overwegen.

bm
door bmwdb007 Jan 26, 2018 om 13:56
3 Antwoorden / Vragen

Dit zij 100% zeker keramische pannen, dus antwoord slaat nergens op

deexpert
door deexpert Jan 26, 2018 om 19:31
104 Antwoorden / 2 Vragen

Dom antwoorden zonder gehinderd te worden door kennis.

er
door ernie eduard - Jan 26, 2018 om 13:10
21 Antwoorden / 0 Vragen

Als het gaat vriezen beschadigen de dak pannen en het water loopt minder goed weg wat ophoping van water geeft en dat kan leiden tot lekkage. Dus weg halen is mij advies.

sm
door smeenk54 - Jan 26, 2018 om 13:25
19 Antwoorden / 6 Vragen

Pannen blijven vogtig en daardoor vriezen ze eerder stuk.en als je geld genoeg hebt geen bezwaar.

De Palestijn
door De Palestijn - Jan 26, 2018 om 16:14
4 Antwoorden / Vragen

Wanneer de eerste pannen van het dak dreigen te vallen moeten er maatregelen getroffen worden. Voor die tijd zou ik niets ondernemen. De aanblik geeft zoiets van vergane tijden en romantiek.

deexpert
door deexpert - Jan 26, 2018 om 19:30
104 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,

Deze pannen impregneren. Zijn de antwoorders gek geworden.

Vraag een na bij een betrouwbaar bedrijf. Ik heb mijn dak (Beton pan en dat is dit zeker niet) laten inspuiten met mosdoder. Azijn help ook al. Probeer het anders zelf eens als u er makkelijk bij kan komen.

Succes!

krezie
door krezie - Jan 26, 2018 om 21:34
20 Antwoorden / 0 Vragen

Graag zou ik fotos zien van een door mos opgelichte pannen en/of vocht toetreding onder de pannen door mos groei.
Durf te stellen dat er geen te vinden zijn. Trek hier uit je eigen conclusie......  :-)

gerbera
door gerbera Jan 26, 2018 om 22:27
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dan zou ik nog maar even goed naar de foto kijken. Ook maar even opzoeken hoe het groeipatroon van mos is.

krezie
door krezie Feb 2, 2018 om 13:23
20 Antwoorden / 0 Vragen

Groeipatroon interesseert me niks, heb het in 41 jaar nog nooit mee mogen maken dat er pannen door mos omhoog gedrukt werden....

gerbera
door gerbera - Jan 26, 2018 om 22:49
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@DEEXPERT,

U kunt zich dan wel expert noemen maar heeft wat dit onderwerp betreft weinig verstand van zaken. Een betonnen pan is heel wat anders dan een keramische of geglazuurde pan Het mos zit niet op de pan, wat bij beton pannen wel is, maar komt tussen de pan naden uit.  Tevens is de groeivorm van mos dusdanig dat de de pannen in deze situatie kunnen lichten.
Dus commentaar geven op anderen is prima maar reageer bij serieuze  reactie's niet met de opmerking onzin want de enige die hier onzin verkoopt bent u. Zoals onvoldoende ventilatie, gebruik van Azijn.  Want van azijn alleen gaat het mos echt niet dood.
Advies aan de Ts, neem de goede raad aan van het merendeel van de reageerders. Dit hoeven dan niet altijd experts op dit vakgebied te zijn maar weten wel waar ze het over hebben.

krezie
door krezie Jan 26, 2018 om 23:06
20 Antwoorden / 0 Vragen

Foto's?

deexpert
door deexpert Jan 27, 2018 om 17:58
104 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Gerbera, bent u een gerbera?? Mijn naam is deexpert, maar niet altijd een expert (wel een gezond verstand)

Thuis heb ik een keramische pan. Ook daarop ontstaat na verloop van jaren (zeker op het noord-oosten) een aanslag van mos. Heel normaal overigens en geen probleem.

U hoeft mij niet uit te leggen wat het verschil is tussen een beton en een keramische pan. Op een ander pand heb ik dus betonpannen. Op deze ontstaat door de structuur veel sneller mos (aanslag). Op de getoonde foto is duidelijk mosgroei te zien. Dit doet mij denken omdat het NA isolatiemaatregelen is ontstaan, dat het probleem wellicht bij de ventilatie gezocht kan worden gezocht. Bij isolatie verander je de constuctie van het dak!

Verder lees ik hier vaker de meest grote onzin (niet door enige kennis gehinderd). Vandaar mijn reactie, kan het af en toe niet laten. Ha ha.

O ja, en azijn werkt wel degelijk als mosdoder. Niet een te verdunde vloeistof nemen.

Vriendelijke groet,
Deexpert

krezie
door krezie - Jan 26, 2018 om 23:06
20 Antwoorden / 0 Vragen

Foto's?

tijger1
door tijger1 Jan 26, 2018 om 23:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de fotograaf.

krezie
door krezie Feb 2, 2018 om 13:17
20 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, snap ik. Maar welke?
Is gewoon een legitieme vraag, dus kun je dit soort "slimme" antwoorden beter voor je houden.

Ge
door Genee - Jan 27, 2018 om 09:54
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is de ligging van het dak t.o.v. het zuiden?
Neem aan dat niet het hele dak gedurende de dag in de schaduw van de boom ligt.
Als het echt na het aanbrengen van de dakisolatie is ontstaan zou ik toch maar eens wat pannen in de buurt van een raam verwijderen en kijken of het onder de pannen wel goed droog is.
Er kan, als de dakpannen niet goed aansluiten regenwater onder de dakpannen komen, in het dakbeschot trekken en een voedingsbodem voor mos zijn.
Sluiten de dakpannen wel goed op elkaar aan?
Zie namelijk aan bovenkant van de dakpannen een opstaande rand.
Dacht dat het de bedoeling was dat deze rand bedekt zou worden door de dakpan erboven.
De dakpan heeft aan de onderkant een rand naar beneden welke achter die opstaande rand haakt.
Hierdoor wordt voorkomen dat harde wind het water onder de dakpannen kan blazen.

gerbera
door gerbera - Jan 27, 2018 om 11:09
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@krezie, De foto van de Ts zegt genoeg, maar ik zal even uitleggen hoe mos onstaat en hoe zich dat aan een dakpan hecht. Bij glazuurpannen, zoals hier, kan het zich niet aan de pan zelf hechten want dan glijd het er gewoon van af. Aan de pan zit links een overlapstrook waar de naastliggende pan overheen gaat. Dat deel van de pan is niet van een glazuurlaag voorzien. Aan dat deel kan mos zich hechten. Mos is een sporenplant waarvan in het voorjaar de sporen door de wind worden verspreid. Deze komen tussen de riggels van de pan en kunnen vervolgens uitgroeien. Omdat het houvast zoekt kruipt het onder de rand door waardoor deze minimaal wordt opgelicht. Mos neemt water op dus bij een regenbui zet het uit met het risico dat de pan verder wordt opgelicht afhankelijk van de hoeveelheid mos. Dit kan tot gevolg hebben dat de nok van de pan van de panlat wordt gelicht en weg glijdt. Gelet op de hoeveelheid mos zal de hoeveelheid mos op het dak, door de sporen, ook bij de buren, alleen maar toenemen en de zaak verergeren. Waar de "expert" het over had is geen mos maar aanslag op zijn betonnen pannen. Het is dezelfde groene aanslag die o.a. ook op straat of tuintegels voorkomt en gewoon met aanslagreiniger verwijderd kan worden. En ja daar zit vaak azijn in verwerkt maar daar heeft mos maling aan, die groeit gewoon verder. En zoals al een paar keer is geschreven, mos voelt zich prettig is half of heel schaduw, dit bevorderd de groei. Op het dak zijn regels gespijkerd met daarop de panlatten. De ruimte tussen dak en pannen, gem. 5 cm, is voldoende ventilatie om het onder de pannen droog te houden. En zolang er geen regenwater tussen de pannen en het dakbeschot komt zal het wel droog blijven. Maar dat is met de huidige hoeveelheid mos niet gegarandeerd.
Biologie en daktechniek doe er je voordeel mee.

krezie
door krezie Feb 2, 2018 om 13:20
20 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaar dat ik hier op heb gereageerd, beetje verstand van daktechiek heb ik namelijk.

gerbera
door gerbera Feb 2, 2018 om 13:46
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Moet u even naar de eerste pan kijken, de rand die u ziet bovenzijde pan hoort onder de bovenliggende pan te zitten. En zo zijn er meerdere die er zo bij liggen.  Zou u dus niet graag op mijn dak hebben.

gerbera
door gerbera - Jan 27, 2018 om 11:27
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@krezie, u wilt foto's, zie de pijltjes, had nog wel ff door kunnen gaan.

krezie
door krezie Jan 28, 2018 om 11:34
20 Antwoorden / 0 Vragen

Maar zo ligt deze soort pannen, helemaal correct, watertoetreding is zo niet mogelijk. En nogmaals, foto's die de pan omhoog drukken zou ik graag zeker zien!

U zegt ook: Dit kan tot gevolg hebben dat de nok van de pan van de panlat wordt gelicht en weg glijdt. Wat een kul en bangmakerij!

Alle pijltjes ten spijt, deze kap ligt er keurig netjes bij.
Cosmetisch misschien niet helemaal, maar over dat mos hoef je je echt geen zorgen te maken.

gerbera
door gerbera Jan 28, 2018 om 11:43
7368 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft er verstand van, houden zo.

krezie
door krezie Feb 2, 2018 om 13:14
20 Antwoorden / 0 Vragen

Als er te veel onzin word uitgekraamt, grijp ik in. :-)

aurora1
door aurora1 Feb 2, 2018 om 13:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zeg: doen.

krezie
door krezie Feb 2, 2018 om 13:24
20 Antwoorden / 0 Vragen

Gedaan.

gerbera
door gerbera Feb 2, 2018 om 13:47
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Moet u even naar de eerste pan kijken, de rand die u ziet bovenzijde pan hoort onder de bovenliggende pan te zitten. En zo zijn er meerdere die er zo bij liggen.  Zou u dus niet graag op mijn dak hebben.

Ge
door Genee - Jan 27, 2018 om 11:49
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Een aanwijzing van de TS is dat het ontstaan is na het isoleren van het dak.
Dus de jaren ervoor, de boom groeit toch niet zo hard, die gaf dus al jaren schaduw op het dak, was er niets aan de hand.
Dus moeten we het toch zoeken bij het isoleren van het dak.
Dat is waarschijnlijk niet de oorzaak maar heeft wel het probleem dat de dakpannen niet goed aansluiten aan het licht gebracht.
Vóór het isoleren kon het regenwater onder de pannen waarschijnlijk weg via het dakbeschot.
Echter door het isoleren van het dak is die uitweg voor het verdampen van het regenwater letterlijk dichtgetimmerd.
Hoe het kan is me een raadsel maar de dakpannen op de foto sluiten niet goed aan.
Dat isoleren van het dak zal niet afgelopen jaar gebeurd zijn maar enkele jaren geleden.
De TS zou ook een gipsplaat kunnen verwijderen, hopelijk geschroefd aangebracht, om te zien hoe het met het dakbeschot is gesteld.
Of een behoorlijk aantal verwijderen en zien of het mos op die plek stukken minder wordt.

tijger1
door tijger1 Jan 27, 2018 om 12:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Regenwater weg via het dakbeschot”.

Had de Ts toch voortdurend lekkage moeten hebben.

Maar persoonlijk vind ik de pannen er ook raar uitzien.

Ge
door Genee Jan 27, 2018 om 12:32
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Er zal niet zoveel regenwater onder de pannen komen dat het echt gaat lekken.

gerbera
door gerbera Jan 28, 2018 om 11:27
7368 Antwoorden / 14 Vragen

De TS zou ook een gipsplaat kunnen verwijderen, hopelijk geschroefd aangebracht, om te zien hoe het met het dakbeschot is gesteld.
Is mij niet duidelijk wat gipsplaten hiermee van doen hebben. Het dak ziet er vrij nieuw uit dus neem ik aan dat deze aan de buitenzijde is geïsoleerd. Dat wordt gedaan met bijv. een soort polystyreen (PIR), of glas/steenwol platen die voorzien zijn van een waterafstotende bovenlaag. De dikte hiervan is afhankelijk van de gewenste isolatie. Op de platen worden de regels aangebracht waarop de panlatten worden bevestigd. Er zit dus altijd zo'n 5 cm ruimte tussen pan en isolatie, voldoende ventilatie. Bij goed liggende pannen kan er normaal geen regenwater onderdoor lopen echter zoals ze er nu bijliggen heb ik ook daar mijn twijfels over.

Ge
door Genee Jan 28, 2018 om 11:43
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera
Kijk eens bij de reactie van @stijnzeegers (TS) van 25 jan. 20.30, dan wordt het wel duidelijk.

gerbera
door gerbera Jan 28, 2018 om 11:48
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Als er inderdaat gipsplaten gebruikt zijn voor isolatie dan is dat van binnenuit gedaan. Dan gaat mijn verhaal niet op. Had dat bericht over het hoofd gezien. Maar lees dat er met de ventilatie niets is veranderd dus dat moet wel goed zitten.

Ge
door Genee Jan 28, 2018 om 12:36
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik lees is dat de TS isolatiemateriaal heeft aangebracht tussen dakbeschot en gipsplaten.
TS moet het nu zelf maar uitzoeken.

hansje klein
door hansje klein - Jan 28, 2018 om 12:12
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Nog enige bevestigende/aanvullende en samenvattende  informatie m.b.t. mosvorming op een belgisch bouw-forum:

òf en hoe mos te verwijderen

https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ruwbouw/dak/wat-als-mos-je-dak-ontsiert/