ca
door cajjansen Feb 14, 2012 om 20:27
Huishouden & energie

Kapotte electrameter

hallo
Ik moest october 2011 de meterstand doorgeven,de electra en gas voor de eind afrekening,en toen bleek dat de electriciteitmeter 3x zoveel aangaf dan wij al 32 jaar gewoon zijn,dus ik naar enexis gebeld en die zeiden,dat ik 189,81 euro moest overmaken,en als die gestort waren kwamen ze de meter ijken,nou was ik het daar niet mee eens,want tenslotte huren wij dit apparaat,maar als ik niks overmaakte kwamen ze gewoon niet,en moest ik dan toch die rekening die 3x hoger was toch betalen,dus heb ik uit goed fatsoen die rekening betaald,14 dagen daarna kwamen ze inderdaad van enexis langs,en ze hebben hem geijkt,en het bleek dat deze meter een afwijking had van 300%,dus dat komt overeen met wat ik schrijf.Ze hebben middels een nieuwe meter geplaatst en alles is weer goed,dachten we,3mnd daarna krijg ik een brief van enexis,dat het onze schuld is dat die meter kapot was,nou daar schrooken wij nogal van,want wat moet ik dan kapot gemaakt hebben,wij betalen al 32 jaar lang altijd alles netjes,en nu krijgen we een rekening dat we even 187,00 euro over willen maken,want dat waren de kosten van het plaatsen e.d,nou zijn wij het hier absoluut niet met eens,want we hebben niks verkeerds gedaan,hoe los ik dit op,voordat ze ons afsluiten? Ze schrijven dat er of bliksem inslag,of een magnetisch veld of oververhiting moet hebben plaats gevonden,nou sluiten ze zelf uit bliksem en oververhitting is uitgesloten,dus moet het een magnetisch veld zijn geweest,nou weet ik zelf niet wat dit is,wat moet ik me daarbij voorstellen,maar het is onze schuld schrijven ze.hoe los ik dit op? mvg caj jansen

8483 17 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

freya
door freya - Feb 14, 2012 om 22:38
10999 Antwoorden / 1 Vragen
0


Hallo cajjansen,

Dat is wel heel erg makkelij van Enexis, om zo de schuld bij de klant te leggen. Dan ben je als klant toch een hele knappe jongen, als je in staat bent om een elektrameter dusdanig kapot te maken dat deze 300% 'meet' inplaats van 100%...... Mijns inziens gewoon een elektronisch defect waar de klant niets aan kan doen.

Ik heb inmiddels via twitter een berichtje gestuurd naar Enexis, met een 'link' naar dit topic. Wellicht melden ze zich hier om je probleem 'echt' op te lossen.

m.vr.gr. Freya

en
door enexiswebcare - Feb 15, 2012 om 08:35
17 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste cajjansen,

Uit uw bericht begrijp ik dat u uw meter hebt laten ijken en dat Enexis u de schuld geeft van de uitgekomen afwijking. Graag wil ik uw situatie uitzoeken.

Hiervoor heb ik wel persoonlijke gegevens van uw nodig. Ik vraag u daarom een e-mail te sturen naar webcare@enexis.nl, met daar in uw telefoonnummer en eventuele aanvullende adresgegevens. Ik of mijn collega zal dan op korte termijn telefonisch contact met u opnemen.

Ik zie u gegevens graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Sarena
Enexis Webcare

freya
door freya - Feb 15, 2012 om 09:53
10999 Antwoorden / 1 Vragen
0


Ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden en ik hoop dat de TS dat hier ook nog even komt posten....

Freya

ca
door cajjansen - Feb 15, 2012 om 10:01
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

We gaan het afwachten Freya,erg bedankt dat u daar zo snel op reageerde,ik heb middels enexis een bericht gehad, ze vroegen om een adres en wat persoonlijke gegevens,ze zouden het uitzoeken, en zouden dan zo snel mogelijk contact opnemen met mij telefonisch,dus als ik iets meer weet laat ik het u gelijk weten.
mvg cees jansen.

getty
door getty - Feb 15, 2012 om 11:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen
0

Mocht u toch moeten betalen, misschien even contact opnemen met uw eigen inboedelverzekering? Misschien kunnen die het vergoeden.

Cookies
door Cookies - Feb 15, 2012 om 11:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

[quote=getty schreef op woensdag 15 feb 2012, 11:26]Mocht u toch moeten betalen, misschien even contact opnemen met uw eigen inboedelverzekering? Misschien kunnen die het vergoeden.

Wat zou de inboedelverz. moeten vergoeden dan?

De meter bleek kapot, dus 1. moeten de kosten van de monteur worden terug betaald door Enexis; 2. de kosten voor vervanging v.d. meter zijn voor rekening Enexis; 3. De eindnota hoort gecorrigeerd te worden door het gemiddelde te berekenen van het verbruik over de 3 laatste jaren.

ma
door mahonie - Feb 15, 2012 om 15:10
11 Antwoorden / 2 Vragen
0

Als Enexis verschillende mogelijke oorzaken opgeef, betekent dat gewoon dat men u uitprobeert. Intimidatie als eerste wapen om toch de centjes binnen te krijgen. Pas als men één duidelijke oorzaak aangeeft zóu het kunnen dat de oorzaak aan omstandigheden bij u ligt. Dat betekent overigens nog niet dat het door uw handelingen komt of dat het uw schuld is. Het feit dat Enexis Webcare reageert zegt genoeg. Ze willen vast ook de Belbus niet langs zien komen.

Em
door Emmap - Feb 15, 2012 om 15:28
162 Antwoorden / 8 Vragen
0

Wat een rare reactie van Enexis! Maar ik begrijp dat door een snelle, sympathieke en to-the-point actie van Freya de zaak nu bij Enexis ligt, en nu met hopelijk een betere reactie..

Maar waar ik nog wel even nieuwsgierig naar ben;
-je huurt een meter;
-als er iets mee is wordt bijna 200 Eur. 'voorrij- en onderzoekskosten' gevraagd;
-nu is gebleken dat er inderdaad iets mee is, moet u nóg een keer bijna 200 Eur. voor een nieuwe meter incl. plaatsing betalen?

Wat houdt huur van een meter dan in? Dan is iem. anders de eigenaar, die is toch verantwoordelijk voor storingen en event. vervanging?

Hoe lang hoort een meter mee te gaan, wanneer is de 'normale' vervangingstermijn, heb je nog keuze in het soort meter dat er terugkomt, kan je een 'eigen' meter hebben (dus eigendom ipv huur) (bestaat dat).

Succes met de zaak!

ca
door cajjansen - Feb 15, 2012 om 16:02
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

beste freya
enexis heeft mij gebeld en heeft gezegd dat ik toch moet betalen,omdat ik verantwoordelijk bent voor de electrische meter,ze zeggen dat hij kapot is gegaan door een magnetisch veld,maar ik weet echt niks van een magnetisch veld af zei ik tegen hem,dat maakte niet uit zei hij,u bent gewoon verantwoordelijk voor de meter,misschient heeft het een ander gedaan zei hij,waarop ik zei dat ik zeker wist dat dit niet waar is,dat ik al 33 jaar hun meter gebruik en nooit iets en nu dit,daarop zei hij,maakt niet uit wie,u bent verantwoordelijk,en tijdens hun onderzoek weten hun zeker dat dit zo is gebeurd,dus door een magnetisch veld,en nu weet ik eigelijk helemaal niet meer wat ik moet doen met hun stelling,ik weet voor 100% zeker dat er niks met die meter is gebeurd,ik zou niet eens weten hoe,maar hun zeggen van wel,dus betalen of straks afsluiten denk ik.Wat moet ik hiermee?

ca
door cajjansen - Feb 15, 2012 om 16:08
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

oja vergeet ik ff te zeggen,hij zei ook dat die meters nooit kapot kunnen gaan.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 15, 2012 om 16:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen
0

Mijn antwoord in goed Nederlands:
De meter is van hunnie.
Dus hunnie hun meter is kaduuk.
En de meter is niet van jullie.

Als de meter kaduuk is gegaan door blikseminslag of een magnetisch veld dan
valt dit niet onder de inboedelverzekering.
De meter is namelijk niet uw eigendom, sterker nog, alles na de meter
is pas verzekerd op uw polis.

Het was zelfs onslim om de driedubbele rekening te betalen.
Ik had het gebruikelijke bedrag overgemaakt, dan kunnen ze je voorlopig echt niet afsluiten van energie levering.
TS vraagt zich af wat Enexis bedoelt met een magnetisch veld.
Enexis bedoelt een electro magnetisch veld.
Bij een directe bliksem inslag in uw woning is nagenoeg alle electrische apparatuur kapot, mogelijk ook de electrameter.
Bij een bliksem inslag vlak bij u in de buurt wordt er een sterk electro magnetisch veld opgewekt dat ook nog schade aan uw apparatuur kan veroorzaken.
Dit wordt ook wel inductie schade genoemd.
Dit electomagnetische veld wordt voornamelijk opgevangen door de electra draden in uw woning, die het weer doorsturen naar uw apparatuur, en mogelijk de meter.
Is er bij u in de buurt dus geen blikseminslag geweest dan is het slappe excuus van Enexis pure kletskoek.
Want een ander magnetisch veld dan van de bliksem is uitgesloten.
Bovendien zijn de electrameters ongevoelig voor magneten en dergelijke, dit om beinvloeding van de meter en fraude te voorkomen.
Hun excuus van oververhitting is helemaal een lachertje, dat kan niet.
Als er teveel stroom wordt afgenomen dan knallen de zekeringen eruit.
Een electra meter kan niet heet worden.
Enexis belazert u !

freya
door freya - Feb 15, 2012 om 16:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=cajjansen schreef op woensdag 15 feb 2012, 16:08]oja vergeet ik ff te zeggen,hij zei ook dat die meters nooit kapot kunnen gaan.
Tja, zo'n opmerking slaat natuurlijk helemaal nergens op. Elk apparaat kan, buiten je schuld om, kapot gaan..... Erg goedkoop om met zo'n uitspraak alle schuld meteen maar bij de klant neer te leggen.

Persoonlijk zou ik eerst eens een aangetekende klachtenbrief schrijven naar Enexis. Mocht dat niets oplossen, dan kun je naar de Geschillencommissie *[u]klik[/u]*.
En wellicht kun je ook naar Kassa een brief/email sturen. Misschien een leuk item voor de Belbus....

Freya

erik9472
door erik9472 - Feb 15, 2012 om 16:47
50 Antwoorden / 1 Vragen
0

Toen Enexis zich hier meldde, dacht ik: ze gaan het netjes oplossen. Dus niet. Raar bedrijf..... Freya's advies opvolgen en vooral telefonisch niets meer regelen. Email en papier dat kun je bewaren. Maar zo'n telefoon gesprek stelt niets voor.
Als het hun niet aanstaat hebben ze het niet gevoerd.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 15, 2012 om 17:20
2189 Antwoorden / 14 Vragen
0

Enexis moet nu aantonen dat er ooit een magnetisch veld was.
Wie eist bewijst en stuk gaan kan altijd.
Normaal worden meters die te oud zijn vervangen en deze was gezien de levensduur dus afgeschreven.

Zowel de montage nieuwe als onderzoek / ijken meter moeten indien zij niet kunnen aantonen dat het door de klant gedaan is terug betaald worden.

Ook het stroomverbruik zal over afgelopen 3 jaren berekend worden.
De meter was dus defect en zolang zij niet kunnen aantonen dat het door de klant veroorzaakt is moet deze vervangende meter geheel gratis zijn voor deze consument.

du
door duclucas - Feb 16, 2012 om 06:40
3 Antwoorden / 0 Vragen
0

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 15 feb 2012, 16:13]Bij een directe bliksem inslag in uw woning is nagenoeg alle electrische apparatuur kapot, mogelijk ook de electrameter.
Bij een bliksem inslag vlak bij u in de buurt wordt er een sterk electro magnetisch veld opgewekt dat ook nog schade aan uw apparatuur kan veroorzaken.


Enexis bedoeld een magnetisch veld, er zijn methoden om de meter met behulp van een magnetisch veld langzamer te laten lopen, er is 1 probleem of te wel risico het magnetisch veld moet blijven anders loopt de kwh-meter bij verwijdering van het veld harder. En dit is te controleren.

Na een blikseminslag loopt een kwh-meter normaliter helemaal niet meer.

En de betaling van 189€ is om een kalibratie te laten doen op kosten van gelijkheid, dus heb je gelijk krijg je de kosten terug.

avhelvoort
door avhelvoort - Feb 18, 2012 om 16:15
82 Antwoorden / 1 Vragen
0

Misschien heel stom maar als ze zeggen dat dat ding nooit kapot kan, waarom moet dat ding dan wel gekalibreerd worden?
Ik vindt het een grote onzin wat ze zeggen, natuurlijk kan zn meter kapot en als ze eerlijk zijn zouden ze het gemiddelde nemen van andere jaren of het zelfde als het vorige jaar en verder niks in rekening brengen, ik zal snel overstappen naar een andere maatschappij met zijn klanten service, wel na dat alles netjes geregeld is.

du
door duclucas - Feb 18, 2012 om 16:55
3 Antwoorden / 0 Vragen
0

[quote=avhelvoort schreef op zaterdag 18 feb 2012, 16:15]Misschien heel stom maar als ze zeggen dat dat ding nooit kapot kan, waarom moet dat ding dan wel gekalibreerd worden?
Ik vindt het een grote onzin wat ze zeggen, natuurlijk kan zn meter kapot en als ze eerlijk zijn zouden ze het gemiddelde nemen van andere jaren of het zelfde als het vorige jaar en verder niks in rekening brengen, ik zal snel overstappen naar een andere maatschappij met zijn klanten service, wel na dat alles netjes geregeld is.

De meter moet gekalibreerd worden om te controleren wie gelijk heeft: Enexis (de netbeheerder) of de klant. En als de klant wil overstappen naar een andere netbeheerder dient hij te verhuizen. Echter alle netbeheerders zullen geen kosten terugbetalen zonder dat de meter gekalibreerd is. Eigenlijk wel logisch.

Niet alle Nederlanders zijn eerlijk..............

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Do
Doraf - May 17, 2024 om 04:33
Vakantie & reizen

Wunderland Kalkar onterechte kostem

Mogen personeelskosten  zo worden doorberekend ? Lees meer

JTA
JTA - May 14, 2024 om 12:22
Huishouden & energie

Servicecontract voor warmtepompverwarming kost E 481 pj ???

Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract  heb betaald? 
Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!

Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar)
Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedri ... Lees meer

wi
witteke - May 14, 2024 om 10:47
Computers & telefonie

Windows life mail mappen verdwenen

Ook goede morgen,ik gebruik windows life mail,en ja,ik weet het,dat is oud,maar werkt nog prima
Echter nu zie ik de submappen plots niet meer bij het hoofdaccount
En ik snap dat ik iets verkeerd heb gedaan,maar ik had ze heel graag terug
Ze zijn schijnbaar niet weg,maar onzichtbaar
Ik draai onder windows 10
Ik hoop en duim dat iemand een makkelijke oplossing weet
Beda ... Lees meer