so
door soezie81 Feb 10, 2005 om 12:30
Huishouden & energie

Kat met overmatig poetsgedrag

Hallo beste mensen,

Sinds anderhalf jaar ben ik de trotse eigenaresse van twee lieve Europese Korthaar poezen uit het asiel. Een van die twee was behoorlijk kaal toen ze binnenkwam bij het asiel, maar dat is geleidelijk aan beter gegaan. Ook toen ik haar kreeg was ze nog gedeeltelijk kaal, wat na een aantal maanden bijna helemaal weg was getrokken. Helaas is ze hierna weer meerdere keren opnieuw kaler geworden. Na regelmatig dierenartsbezoek en verschillende middelen (behandelingen tegen vlooienallergie en voedselallergie, speciale verdampers tegen stress, etc etc) ben ik er achter gekomen dat ze kaal wordt doordat ze zichzelf kaalknabbelt. Ze trekt de haren niet uit, maar knabbelt ze tot op de huid af. Hierdoor heeft ze regelmatig kale achterpoten, buik en flanken. Soms gaat het tijden goed en groeit het bijna helemaal weer aan, maar op andere momenten begint ze spontaan weer en gaat het weer helemaal mis. Ook qua veranderingen in het huishouden kan ik geen oorzaken vinden voor dit rare gedrag.

Wie heeft hier ervaring mee, en weet misschien nog een mogelijkheid om haar gedrag te verminderen? Alvast bedankt voor jullie reactie.

10390 13 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Feb 10, 2005 om 13:03
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Soezie,

Het is duidelijk dat uw kat stress vertoont. Vaak komt dit door veraneringen in het huishouden, zoals u zelf al aangeeft, maar ook ander factoren kunnen van invloed zijn: te weinig speeltjes, te kleine of te weinig ruimtes. Ook wil een poes graag een plek waar hij zich terug kan trekken. Vrije toegang tot kamers waar zich niemand bevindt bijvoorbeeld of een simpele boodschappenmand, waar hij zich in kan verstoppen. Hoe gaan de 2 katten met elkaar om? Is de ander erg dominant en kan de gestresste kat zich niet rustig terugtrekken?

Aangezien uw dierenarts geen soelaas kan bieden is het misschien verstandig om bij een andere dierenarts een second opinion te vragen, misschien dat hij iets weet.

Er is overigens ook dierenvoer op de markt, die ook tegen stress helpen (beweert de fabricant althans). Bijvoorbeeld "Cat Resist" van Prins, te kijgen in de dierenspeciaalzaak. Door bepasslde ingredienten (kruiden) verbetert dit het immuunsysteem. Te veel stress kan namelijk ook leiden tot vermindering van de weerstand, waardoor de kat in een vicueuze cirket kan belanden. Of het werkt bij uw kat weet ik niet, maar het is zeker het proberen waard. Niet geschoten...

Succes met het herstel van uw kat. Ik hoop dat hij er snel bovenop komt.

Brynnar

so
door soezie81 - Feb 10, 2005 om 13:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Brynnar, hartelijk bedankt voor uw reactie. Mijn probleem is al voorgelegd geweest aan 3 dierenartsen... Ik studeer zelf voor dierenartsassistente en heb zo via stages veel contact met verschillende dierenartsen gehad. Helaas hebben weinig dierenartsen hier veel kaas van gegeten, ze maken dit soort aandoeningen (gelukkig) weinig mee.

Mijn twee katten gaan onderling naar mijn idee goed met elkaar om, er is niet direct sprake van een dominante en een onderdanige kat, ze ravotten met elkaar, en hoeven hun plekjes niet flink te verdedigen, een waarschuwend miauw richting de ander is genoeg om de ander ergens anders heen te sturen. Zo hebben ze ieder hun eigen plekjes in de kamer, en liggen ze soms ook samen op een zogenaamde "gemeenschappelijke plek". Ze heeft genoeg plekjes om zich terug te trekken, ik ben ze beide geregeld kwijt, dan zitten ze weer ergens in, of achter....

Er slingeren vrijwel altijd verschillende soorten speeltjes rond, maar daar heeft zij weinig behoefte aan. Soms heeft ze een gekke bui en leeft ze zich er lekker op uit, maar dat zal hooguit 1 keer per dag zijn.

Waar ik mij soms zorgen om maak is het feit dat ik op een flat woon, overigens is deze voor flat-begrippen vrij ruim (ong 70 m2), maar een tuin heb ik dus niet. Wel heb ik een vrij groot balkon, maar hier maakt zij uit eigen overweging in de winter geen gebruik van. De andere kat overigens wel. Ik kan niet uit haar gedrag opmerken dat ze de ruimte mist, maar dit is vanzelfsprekend erg lastig te achterhalen.

Qua eten geef ik op dit moment Natures Best van Hill's, hiervoor gaf ik Sensible van Royal Canin. Ik zal de voersoort die u aangaf in mijn gedachte houden om eens uit te proberen. Ook probeer ik op dit moment een onderdeel van de Bach Bloesem Remedie. Overigens lijkt het op dit moment weer wat beter te gaan, maar zoals al eerder gezegd gebeurd dit wel vaker...

Nog meer tips zijn welkom!

brynnar
door brynnar - Feb 10, 2005 om 14:03
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Soezie,

Je hebt idd al alles geprobeerd. Vermaak genoeg voor de beestjes en diverse artsen geraadpleegd. Ik kan me (als kattenliefhebber) voorstellen, dat je je zorgen maakt over het welzijn van je viervoetertjes.

Een kat kan natuurlijk niet praten, maar mijn gedachte gaat ook uit naar de wellicht beperkte beschikbare ruimte (flat). Ondanks dat hij misschien niet vaak op het balkon komt, is het misschien wel zo, dat hij lekker buiten achter de vogels aan wil en het balkon misschien wel gewoon saai vindt. Ik weet niet hoe hoog je woont, maar ik zie soms wel eens vanaf balkonnen kattenladdertjes naar beneden lopen. Misschien is dit een idee? Is eventueel nog goedkoop zelf te maken ook (een lange lat van ca. 20 cm breed met daarop dwarslatjes lijmen, een soort loopplankje). Dit heeft natuurlijk weinig zin als je 4 hoog woont, maar als je éénhoog woont is dit misschien ook wel het proberen waard.

Hoe vervelend ik het ook vind, ik ben zelf ook geen dierenarts en kan ook geen diagnose stellen. Probeer eigenlijk gewoon alles uit wat iedereen voor ideeën aanbrengt. Eerlijk gezegd weet ik het ook niet, maar bestaan er geen speciale dierenpsychiaters? (Ik heb er wel eens van gehoord, maar persoonlijk klinkt het voor mij hetzelfde als praten met bomen, maar wie weet?)

Brynnar

bl
door blossom - Feb 11, 2005 om 18:38
2 Antwoorden / 4 Vragen

hallo,

Ik ken het gedrag want mijn katers hebben dat verschijnsel ook gehad en de oorzaak lag in het feit dat hij jeuk had door de erge vette vacht die de een had en bij de ander een kwestie van hormonen na de castratie. Hij at daardoor bij periodes zijn staart op. Toen heb ik een injectie gehaald bij mijn dierenarts met hormonen en pilletjes die hij dagelijks moest hebben. Het heette Moderin. Vooral deed zich dat voor in het voorjaar zo rond april. Dat hielp geweldig en geen last meer gehad. Door de te vette vacht vormt zich al snel roos dat gaat jeuken. Misschien daar eens op letten of hij dat ook heeft.

Verder is er ook Megaderm een preparaat waar vitamines voor een probleemvacht of huid. Te verkrijgen bij de dierenarts.

Vaak kan het zijn dat het gevolg is van verandering in hormonen na de castratie. Bij poezen weet ik dat niet direct maar is te informeren bij je dierenarts. Bij katers kan dat wel zo zijn wat bij een van de mijne het geval was.

Sterkte en succes,

Blossom

zu
door zusie - Feb 11, 2005 om 20:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf ook katten uit het asiel en mijn ervaring is ook dat ze meestal gestresst uit het asiel komen. Het klinkt misschien raar maar ik heb zelf hele goede ervaringen met Bachbloesem. (verkrijgbaar bij de drogist) Proberen kan geen kwaad, het is een natuurlijk product en het helpt de kat echt om weer tot rust te komen.

bi
door bisingels72 - Feb 11, 2005 om 20:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Wij hebben ook zo`n kat thuis. Hij komt ook uit het asiel en hij was toen maar een paar weken oud. Het begon met een vlooien allergie. Na bergen geld weg gebracht te hebben naar de dierenarts kwam Chuck ( zo heet de schat) zelf met het antwoord. Hij wou opeens steeds mee douchen en op een gegeven moment stond ie zo te mauwen dat ik zei, kom dan maar, was ik jouw haartjes ook even. Heb m toen gewassen met een heel klein beetje anti roos shampoo en onder tussen even goed kammen. Dit bleek de simpele en goedkope oplossing. Hij heeft er nu nog maar zelden last van, maar als dat zo is loopt ie eigenlijk vanzelf al mee de douce in. Heerlijk vind ie het dan. Eevn afspoelen met KOUD water daarna (is lekker tegen de jeuk denk ik) en hij is weer helemaal top.  Nou succes en laat even weten of het helpt !!!

Groetjes, Birgit

je
door jeannevk - Feb 11, 2005 om 23:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

mijn dochter had ook een poes die dikwijls kale plekken kreeg van het poetsen.

Volgens hun dierenarts had de poes last van stress en moesten ze een plekje voor haar maken waar ze zich rustig terug kon trekken.

ze hebben toen een vervoersmandje zonder deurtje neergezet en daar lag ze dikwijls in te slapen. en zowaar de kale plekken zijn helemaal verdwenen.

Ik hoop dat het werkt!!

al
door alternatief - Feb 12, 2005 om 11:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou u willen adviseren om bach bloesems te laten samenstellen. Bach bloesems werken op de gemoedstoestanden van mens en dier. Er zijn 38 verschillende bloesems en er kunner en maar 5 tot 7 in een gebruikersflesje. Ik heb er hele goede ervaringen mee met mijn kat die zich veel kapot krabbelt, en zeer humeurige buien heeft.

Kijk ook eens op www.praktijkshanti.nl daar staat ook het een en ander over bach bloesems en is evt. online te bestellen.

Heel veel succes!

he
door hebbeding_1 - Feb 12, 2005 om 13:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ach ach wat een ellende met het poezenbeest. Ik denk toch dat het een stress/allergie reactie ergens van is.

Ik weet wel iemand die er wel een goed antwoord op heeft:

www.kattengedragstherapie.nl

Ene Marcelina is een kattengedragdeskundige.

Ze is ook te vinden op: www.weetjesoverkatten.nl - forum aanklikken, (wel even inloggen) en stel je vragen maar, ben er zeker van dat je een goed antwoord zult krijgen.

Succes met het poezenbeest.

el
door elsberg - Feb 12, 2005 om 18:18
4 Antwoorden / 5 Vragen

 Er zijn ook katten die allergisch voor vlees zijn waardoor ze erg veel jeuk krijgen. Vaak als je stopt met vers vlees of blikvoer, dus alleen droogvoer geeft gaat het al snel een stuk beter. Vergeet niet, dat ze meer water gaan drinken, dus let er op dat ze altijd genoeg vers water voorhanden hebben

poohbear
door poohbear - Feb 13, 2005 om 09:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Het klinkt misschien een beetje vreemd maar sommige katten kunnen ook dit gedrag gaan vertonen door tapijt.

Het materiaal en/of de kleur/verfstoffen dit gebruikt zijn kunnen een allergische reactie veroorzaken.

Ik weet niet of je (ergens in huis) tapijt hebt liggen maar anders kan dit ook een oorzaak zijn.

Veel succes!

so
door soezie81 - Feb 15, 2005 om 15:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo iedereen!

Eerst iedereen bedankt voor de tips en reacties! Blijkbaar zijn er dus zeker meer dieren die er last van hebben.

Van veel mensen hoor ik de reactie dat de kat jeuk heeft. Ik heb echter vrij sterk het vermoeden (en meerdere dierenartsen met mij) dat mijn kat dit niet doet uit jeuk. De meeste katten die last hebben van jeuk gaan door met poetsen, zelfs al gaat de huid ervan kapot. Ze zitten in een vicieuze cirkel doordat de huid meer gaat jeuken als er wondjes op komen. Mijn kat laat haar huid zelf helemaal gaaf, ze knabbelt alleen de haartjes eraf. Ook krabt ze niet overmatig.

Blossom, de vacht van mijn kat is niet echt vettig, ondanks de kale plekken ziet de vacht er mooi glad, dicht aanliggend en glanzend uit. Ze heeft ook geen last van schilfertjes. Ik ken het gebruik van Megaderm, in de dierenkliniek waar ik werk hebben we hier ook goede resultaten mee. Dit moet echter over het voer, en mijn kat is nogal kieskeurig wat voer betreft. Ik probeer dus eerst andere dingen uit. Vooral omdat er dus met de huid/vacht niks mis lijkt te zijn. Maar ik houd het in gedachte.

Zusie en Alternatief, ik ben op dit moment ook bezig met Bachbloesem. Via de dierenkliniek heb ik een flesje Crab Apple gekocht, hiermee hoop ik de "dwangmatige" handelingen van mijn kat tegen te gaan (ik heb het idee dat het een gewoonte van haar is, en ze aan stress in het verleden en misschien ook nog wel nu, een dwangmatige handeling heeft overgehouden). Dit gebruik ik nu reeds 1,5 maand, en heel veel verandering is er nog niet opgetreden, het lijkt er juist erger van te worden. Maar kenmerk van alternatieve geneeswijzes is volgens mij dat het er eerst erger van wordt voordat het beter wordt. We wachten af...

Bisingels72, ik krijg niet het idee dat mijn kat graag onder de douche gaat... De deur naar de badkamer is wel eens open tijdens het douchen, maar ze heeft duidelijk een hekel aan nattigheid.... Fijn dat het bij jouw kat zo goed werkt! Hoor je toch niet zo vaak dat ze onder de douche willen... Ook komt daarbij dat ik dus niet denk dat mijn kat echt jeuk heeft.

Jeannevk, dit was ook het eerste waar ik aan heb gedacht, misschien heeft ze te weinig plekjes voor zichzelf... Ze kruipt erg graag ergens in of tussen. Maar ze zoekt de plekjes altijd zelf uit, we hebben inderdaad ook reismandjes staan, en ze heeft haar eigen speciale plekje op de vensterbank achter het gordijn. Hier zit de andere kat ook nooit, dus daar wordt ze ook niet weggestuurd. Ik vraag me dus af of dit het probleem is... Overigens zit ze nog altijd het liefst op de plek waar wij zitten, op het moment dat je opstaat zit ze op je plek :)

Hebbeding, ik ga zeker eens kijken op die sites die jij aangeeft. Wie weet wat voor oplossingen men mee komt...

Elsberg, mijn katten krijgen eigenlijk nooit blikvoer. Brokjes zijn naast dat ze goedkoper zijn, ook beter voor de tanden, en ze krijgen er minder snel diarree van. Daarnaast heb ik hypoallergeen voer geprobeerd, en hielp dat helaas niks... Ze heeft er drie maanden strikt op gestaan, zonder enig ander voer/snoep/wat dan ook, en ze bleef het doen...

Poohbear, we hebben in één kamer tapijt, de rest van de kamers hebben laminaat. De vraag is alleen, hoe sluit je zoiets uit? Misschien deze kamer voor de kat afsluiten? Vreemd blijft dan alleen, waarom wordt het op sommige momenten minder, en op andere momenten meer? Ze komt elke dag evenveel in aanraking met dit tapijt... Maar goed, je weet maar nooit...

Het lijkt erop dat ik het toch nog eventjes zal moeten afwachten... Ik heb mijn hoop gevestigd op de Bach Bloesem, en hoop daar over wat maanden uitsluitsel van te hebben. Helpt dit niet.... Tja, dan toch weer de volgende stap... Misschien wordt het dan wel echt tijd voor een kattengedragskundige...

Allemaal bedankt!

witchygirl
door witchygirl - Mar 8, 2005 om 20:27
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,

ik heb zelf twee katten echt schatten van beesten. Deze komen niet uit het asiel maar ze hebben wel een raare poets gewoonte. Ze voelen zich soms gewoon vies. mijn ene kat die wast zichzelf door met haar poot in de waterpak van de hond zich te gaan wassen met het water. en die andere is een echte douche fanaat! Maar daar gaat het hier niet om. Het is zo dat katten die uit het asiel komen erg anders zijn dan dieren die uit een huis of uit een boerderij komen. Meestal hebben de katten die uit het asiel komen wat ergs mee gemaakt ze zijn bijvoorbeeld mishandeld door de vorrige eigenaar of opgesloten geweest. Dit is erg frustrerend voor dieren en ze houden er meestal een tik aan over net als mijn kat tijgertje. Zij is toen ze klein was opgesloten in een paardenstal omdat ze weg bij haar moeder moest. toen wij naar de dierenarts gingen was het beesiej  net 4 weken oud en is bijna dood gegaan doordat wij hem kattenvoeding hebben gegeven waar zij niet aan gewend was. De kat ziet mij nu als moeder omdat ik haar tot de 6de week melk heb gevoerd met de fles en iedereen die maar naar mij durft te kijken aanvalt of naar blaast. Ook vertoont ze raar gedrag tegen kinderen omdat er met haar zo veel was gezeuld op de paardenmanege waar wij haar vandaan hadden.

Misschien is het een idee om die plekken waar ze zo aan bijt kaal te laten scheren. Misschien kan je dan zien wat er mis is en misschien stopt ze dan wel helemaal met bijten!