di
door dinos Dec 1, 2006 om 15:28
Huishouden & energie

Kat plast in huis

Beste mensen,

Er is vaker een vraag voorbij gekomen over in huis plassende katten, maar tussen de antwoorden heb ik nog geen reactie gezien waar ik iets aan had.

Ik heb 4 gecastreerde katers en die kunnen het redelijk goed met elkaar vinden. Toch besloot 1 van de katten begin dit jaar op andere plekken dan de kattenbak te gaan plassen (overdag gaat hij trouwens ook naar buiten). Deze kat heeft al een penisamputatie ondergaan vanwege aanhoudend blaasgruis. Vanwege het plassen in huis hebben we geregeld bij de dierenarts gezeten. Na een langdurige blaasontsteking heeft hij een chemische castratie gehad, er is een blaasfoto gemaakt (niets vreemds te zien) en hij heeft anti-depressive gehad (Clomicalm). Niets heeft geholpen.

Het is een gedragsprobleem, maar hoe los ik het op? Heeft er iemand goede tips??

4467 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 1, 2006 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een tweede kattenbak misschien? Uw kater wil kennelijk om de een of andere reden niet in de bak die u heeft -- of de andere katers staan het niet toe.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2006 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dinos,

Ik weet niet wat voor kattebakvulling je gebruikt, maar in het verleden
gebruikte wij kattegrit en daar waren we niet zo tevreden over.

Sinds we zijn overgestapt op houtkorrels bevalt het veel beter. Minder
luchtjes en dat is iets waar een kat nu eenmaal niet van houdt, een
kattebak die niet fris ruikt.

Mocht je dus nog geen houtkorrels gebruiken, probeer dat dan eens.
Het gebruik van meerdere kattebakken wil ook nog wel eens helpen.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Dec 1, 2006 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer de kat telkens op een zelfde plek plast moet u deze goed schoonmaken met azijn.
Wanneer het een probleem van de laatste tijd is, is het goed mogelijk dat er toch sprake is van een lichamelijk  probleem, zeker gezien zijn medische achtergrond.
Misschien is het verstandig om de kat een groot gedeelte van de dag of nacht buiten te laten, in de hoop dat wanneer het een gedragsprobleem is dit zich weer vanzelf oplost doordat hij buiten zijn behoefte gaat doen.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2006 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allemaal,

Ik heb al 2 kattenbakken in huis staan, 1 boven en 1 beneden, en daar gaat hij ook geregeld op, hij heeft er dus zeker geen hekel aan. Als vulling gebruik ik houtkorrels.

Mijn 3 andere katten geven er de voorkeur aan hun behoefte buiten te doen, alleen als ze 's nachts binnen zijn gaan ze nog wel eens op de bak, dus mijn plaskat hoeft de bakken bijna niet te delen.

De bakken worden elke dag geleegd.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2006 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas Dinos, het enige wat ik dan eventueel kan suggereren is dat de andere katers deze kater niet toestaan op hun bakken. Een andere verklaring zou ik niet weten. Tenzij het een aandachtsprobleem is van deze kater of wel een manier om aparte aandacht te hebben en houden en dus zoals u zegt een gedragsprobleem. Maar toch sluit ik het eerste niet uit omdat ik aanneem dat deze kater "anders plast" dan de anderen.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2006 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt een rare vraag, maar schreeuwt de kat ook als hij denkt alleen in huis te zijn, bv. 's nachts?

Ik had nl. een kat die ook niet meer op de kattebak wilde en ook een tweede bak bij gezet. Soms ging het goed maar meestal niet. Dus met deze klach naar de dierenarts, daar aangekomen kregen wij dezelfde vraag van de dierenarts. En ja onze kat miauwde (schreeuwend) 's nachts. Haar conclusie was vroege vorm van dementie.  Naar 2 jaar was de dementie overduidelijk en niet meer voor ons te handhaven en hebben we haar moeten laten inslapen.

Ik hoop het niet, maar het is een optie. Heb je al geprobeert de kattenbak te zetten op de plek waar hij / zij in huis plast.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2006 om 23:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is maar even een gedachte maar zou het te maken kunnen hebben met amputatiepijn? Ik heb wel eens gelezen dat dit erg vervelend kan zijn (op zijn minst een erg vreemd gevoel aan iets wat er niet meer is) en wie weet is dat plassen er een gevolg van.
Misschien kan het dan simpel worden opgelost door pijnstillers.
Baad het niet .....

<script type="text/javascript">

ve
door verwijderd - Dec 2, 2006 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Mijn kat heeft dit ook gedaan maar dan in de hondenmand. Dit was een vervelend probleem. Ik ben naar de dierenzaak geweest en heb spul meegekregen wat inderdaad heel erg irritant ruikt. Je ruikt het gewoonlijk niet maar als je dichterbij komt wel. Het heet "Keep off". Je hebt nog iets anders maar dat verjaagt ook honden en had bij mij dus geen effect. Dit heeft na verloop van tijd wel geholpen.

Groetjes Monic

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 09:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

nee, hij schreeuwt niet gelukkig. Hij geeft helemaal geen blijk van ongemak op welke manier dan ook.

Nu zag ik gisteren weer bloed in zijn urine, dus ik moet weer voor een anti-bioticakuur. In augustus/september had hij dit ook en het heeft 6 verschillende kuren gekost voor zijn ontsteking over was. Maar dit lijkt verder niets met het overal in huis plassen te maken te hebben, want hij deed dit al voor zijn ontsteking en ook erna.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is altijd een idee om eens met de dierenarts te bespreken!

ve
door verwijderd - Dec 4, 2006 om 09:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt, dit product (en een aantal andere die bij de dierenwinkel en intratuin) te krijgen zijn om katten vnl uit de tuin weg te jagen, heb ik geprobeerd. Ik heb ze op een aantal plekken gesprayed waar hij graag plast, maar ook dat hielp niet.

Ik zag op internet ook iets over een stekker van Feliway. Ik heb de spray al eens gehad, maar die werkte niet echt. Nu is dat een nogal duur klein flesje, dat heb je zo leeggespoten. Misschien dat die stekker beter werkt. Ik weet het ook niet hoor, probeer gewoon van alles! Op dit moment zit hij met mand en water/voer in de gang opgesloten, scheelt straks weer als ik thuis kom.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 19:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo
Zijn er toevallig kleine kinderen in de buurt met luier,of is iemand in je omgeving zwanger?
Kan namelijk ook een oorzaak zijn .
Mijn schoonzus heeft ongeveer hetzelfde probleem met haar kater gehad.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de kat in de gang zit met water en voer en een andere kattenbak, doet hij dan in de bak plassen of ook ernaast. Als hij nu wel in de bak plast dan kan het zijn dat de andere katten hem "verbieden" op de kattenbak te gaan. Dan is de oplossing dat hij een eigen ruimte krijgt in huis. Dit zou te maken hebben met een verstoring in de groep, bv door ziekte, verzwakking van deze kat.

Doet hij hier ook naast de bak plassen en ben je er 100% zeker van dat het een gedragsprobleem is dan moet je het naast de bak plassen negatief maken voor hem. Dus bv elke keer als je het zietmet de plantenspuit sproeien. Het gevaar hiervan is dat hij een nieuwe plek zoekt.

Hoop dat je hiet iets mee kan.

ve
door verwijderd - Dec 11, 2006 om 09:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, er zijn geen luiers of zwangere vrouwen in de buurt!

ve
door verwijderd - Dec 11, 2006 om 09:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, het verschilt. Over het geheel genomen kan ik zeggen dat als hij apart opgesloten zit, hetzij in de slaapkamer of in de gang, hij wel voornamelijk op de kattebak gaat. Maar heel soms ligt er ook een plasje op een andere plek.

Als ik op vakantie ga, breng ik hem tegenwoordig naar het dierenpension (anders is het echt niet te harden als ik thuis kom!) en daar heeft hij een redelijk groot verblijf en gaat hij uiteraard alleen op de bak. Tenslotte zit hij 24 uur per dag in dat verblijf en er zijn maar weinig katten die in de viezigheid gaan zitten. Thuis kan hij weglopen van de plasplek....

ve
door verwijderd - Dec 14, 2006 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dinos, heel vervelend. Ik heb zelf twee katers, beide gecastreerd en 1 heeft ook een penisamputatie gehad. Beide krijgen sinds enkele jaren speciaal dieetvoer van Urinary Control van Waltham/ Royal Canin. Ondanks dat heeft mijn kater zonder penis om de haverklap toch weer last gekregen van zijn blaas. Naast de bak plassen, persen op een lege blaas, enz. Ik ben vaak naar de dierenarts geweest met hem. Dan kreeg hij een cathete, urineonderzoek, en dan werd er een blaasfoto gemaakt, om te kijken of er sprake was van oxalaatstenen. Uitslag wees uit dat er geen sprake was van een blasonsteking, noch van blaasgruis, noch van oxalaatstenen. Maar ja, het arme beestje had wel ergens last van. Op een gegeven moment kwam de dierenarts met een voedingssupplement, namelijk Cystease. Wat het precies doet, weet ik niet, maar Het is geen medicijn, maar een supplement en sindsdien gaaat het prima. Goede plas, geen klachten en niks meer naast de bak.  Misschien helpt bij uw kat ook. Het valt te proberen. Er zitten 90 pillen in en het kost 30 euro. Die van mij krijgt om de dag een, dus ik doe er een half jaar mee, dat kan financieel wel uit. Veel succes.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2006 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Copacabana,

Bedankt voor de tip! Cystease heeft Tommy ook gehad, ter ondersteuning bij zijn meerdere blaasontstekingen. Toen had het steeds geen effect, maar ik heb er nog een paar liggen, kan het allicht weer eens proberen.

Hij is na al het geharrewar met medicijnen erg gehaaid als het gaat om pillen in zijn voer, zal eens kijken of dat inmiddels weer iets verminderd is ;-)

ve
door verwijderd - Jan 24, 2007 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Als het een gedragsprobleem zou zijn, zou dit kunnen wijzen op een aanwijsbare oorzaak of verandering in de periode voordat uw kat dit probleem ging vertonen.

Voordat ik in kan gaan op uw vraag zou ik dan ook graag willen weten of dit het geval was, op welk gebied dan ook; een andere poes in huis, een verandering van meubels/planten ed, iemand die een poos thuis is geweest, ziekte of operatie van de kat zelf, wat dan ook.

Zonder deze gegevens kunnen er, in mijn ogen, geen goede gedragstips gegeven worden.

mvg

flower

ve
door verwijderd - Jan 24, 2007 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag,

Het punt is dat ik niet met zekerheid meer kan zeggen wanneer het 'illegaal' plassen in huis begonnen is, maar het is sinds een goed jaar. Ik heb al die tijd dezelfde katten gehad, geen nieuwkomers, geen noemenswaardige nieuwe meubels of andere dingen, volgens mij niets bijzonders om van streek van te raken.

Wel is hij dus in januari vorig jaar geopereerd een heeft hij een penisamputatie ondergaan. Volgens mij werd het daarna erger.

Groetjes!

ve
door verwijderd - Jan 24, 2007 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Dinos, nog steeds verbetering dus? Ik heb op een ander forum gelezen dat soms het gebruik van Ammniumchloride kan helpen bij plasproblemen. Het is een volkomen legaal middel, verkrijbaar bij (niet alle) apotheken. Maar informeer wel eerst bij je dierenarts, i.v.m. met de pH-waarde van de urine van je kat. Daar heeft het veel invloed op. Heel veel succes!

ve
door verwijderd - Aug 9, 2007 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er geen medisch probleem is, kan het zijn dat uw kat moeite heeft met de plek van de kattenbak. Ik heb dit probleem al heel vaak meegemaakt bij kennisssen/vrienden. Ik kan u de volgende tips geven.

1. De kat houdt er niet van om de bak te delen met andere katten, vooral niet als hij wat lager in de rangorde staat! 2. De bak staat te dicht bij de plek waar gegeten wordt (katten doen hun behoeften het liefst op flinke afstand van hun voerbakje), 3. De kat vindt de bak te vies of juist te schoon (te sterke geur schoonmaakmiddelen), 4. Rond de bak is er teveel "verkeer", d.w.z. er lopen steeds mensen langs en de kat heeft geen privacy/rust genoeg om zijn behoeften te doen, vooral als hij last heeft van "pijntjes" moet hij zich veilig voelen!

Een kat plast NOOIT zomaar in huis als er niet een goede reden voor is. Het is nl een zeer zindelijk dier. (Tenzij erg oud en dementerend!) Van pesten door de kat is nooit sprake dus gebruik ook nooit een plantenspuit; straffen heeft echt geen effect en maakt alleen maar dat hij zich nog onveiliger voelt!

ve
door verwijderd - Aug 9, 2007 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zet meer kattenbakken in huis neer.o.a waar hij steeds plast.Ook helpt het vaak een beter merk kattengrit te gebruiken,die beter alle geurtjes absorbeerd.Bv. het merk javame,catsan,klontvormende soorten,of Vitakraft kattengrit.Deze is zeer moeilijk te krijgen en wat duurder maar werkt zeer goed.