Lisz01
door Lisz01 Nov 14, 2021 om 19:11
Huishouden & energie

Keuken in verkeerde kleur en geen apparatuur geleverd

Wij hebben in juni 2021 een overeenkomst aangegaan voor een keuken. Zij zijn CBW erkend en we hebben de aanbetaling gedaan. De keuken zou in week 42 geleverd worden. Toen de datum nabij kwam en we nog niets hadden gehoord, hebben wij ze gebeld. We begrepen dat de keuken 3 weken vertraagd zou worden.

Op de nieuwe leverdatum bleek dat de binnenkasten van de keuken in de kleur antraciet waren geleverd in plaats van wit, zoals schriftelijk overeengekomen in de opdrachtbevestiging. De keukenzaak erkent de fout en geeft aan dat het een productiefout is en bieden ons een minimale korting aan om deze kastjes te behouden OF dat ze de witte kastjes komen vervangen in Q32022!!
Vervolgens bleken onze bestelde lades niet te zijn geleverd, waardoor we tijdelijke lades krijgen (weer een andere kleur).
Ook blijkt al het aparatuur wegens leveringsproblemen van de leverancier niet te zijn geleverd. Verwachte leverdatum van de apparaten is onbekend.
Voor wat betreft het blad, daar geven ze aan dat deze pas op maat gesneden wordt als alles is geplaatst.

Voor al het bovenste geven ze aan geen datum aan te kunnen geven wanneer ze de zaken verwachten omdat ze afhankelijk zijn van externe leveranciers (BSH).

Kortom, wij zitten met een verkeerde kleur binnenkasten, geen apparatuur, geen keukenblad en tijdelijke lades. De keuken is half gemonteerd en we weten niet hoe lang we op alle missende onderdelen moeten wachten. De keukenzaak schuift het heel makkelijke af op de externe leveranciers waar zij van afhankelijk zijn, maar wij hebben in juni al de keuken besteld!
Wij hebben netjes het volledige bedrag vooraf betaald en wij kunnen niet zo lang zonder keuken.

Wat zijn onze rechten?

5931 8 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Nov 14, 2021 om 19:24
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Rechten hebben is 1, maar het recht willen halen is iets anders. Het is u wellicht ontgaan, maar er zijn al maandenlang leveringsproblemen vanwege de nasleep van corona. Er zijn geen grondstoffen, er zijn handen te kort om achterstanden bij te werken en er is veel te weinig transport over de wereld om alles verzonden te krijgen.
Het bedrijf waar ik voor werk fabriceert en levert een van de grootste merken ladegeleiders. Menig serie word niet eens geproduceert, het kan simpelweg niet. Voor wit en bruingoed geldt hetzelfde. Kijk online bij een willekeurige winkel en u zult schrikken van de levertijden.

Dus ja, u hebt rechten, namelijk navolging eisen en daarna ontbinden. Maar wat schiet u daar mee op? Bij een andere keukenboer moet u dan ook weer achteraan sluiten.

Lisz01
door Lisz01 Nov 14, 2021 om 19:59
Antwoorden / 1 Vragen

Ben ik helemaal mee eens en ik begrijp de leveringsproblemen volledig. Ik zou alleen verwachten dat ze tijdelijk apparatuur leveren zodat we op z'n minst iets hebben. Daarnaast is de productiefout een fout van hun kant. Maar herstellen in Q32022, lijkt mij niet een redelijk termijn. Wij hebben onze keuken in juni 2022 besteld!

tenormin
door tenormin Nov 14, 2021 om 20:44
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Een typefout: @lisz01, we hebben onze keuken in juni 2022 besteld. Maar herstellen Q32022, welke datum is dat dan?

ne
door neodutchio Nov 14, 2021 om 21:10
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Als er genoeg voorraad is om voor iedereen tijdelijk apparatuur te leveren, dan was er geen tekort geweest.

rj
door rjw Nov 14, 2021 om 21:30
3280 Antwoorden / 5 Vragen

@lisz01: wat is dan wel een redelijke termijn? En waar baseer je dat op? Zelfs extreme grote keukenverkopers als IKEA hebben wereldwijde problemen die nog lang niet opgelost zijn.

Lisz01
door Lisz01 Nov 15, 2021 om 08:33
Antwoorden / 1 Vragen

Ik bedoel juni 2021 besteld. En het kan hersteld worden in Q32022. Ik zou Q12022 vrij redelijk vinden. Dat baseer ik op het feit dat wij tegen die tijd inmiddels bijna 3/4 jaar geleden een keuken bij deze zaak hebben besteld. Zij hebben een productiefout gemaakt door de kasten in een verkeerde kleur te leveren en daar zijn wij nu de dupe van.

panter22
door panter22 Nov 15, 2021 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

Die verkeerde kleur kastjes en laden worden wel vervangen. Daarvoor kun je de keuken wel gebruiken.
Een plank over het aanrecht zal ook wel lukken.
Kun je ook niet koken en heb je geen koelkast, dat lijkt mij een groter probleem.

Topantwoord

getty
door getty - Nov 14, 2021 om 19:37
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bij mij boden ze tijdelijk showroom apperatuur aan ter overbrugging
Wellicht kunt u hier ook om vragen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2021 om 20:03
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Uw rechten? Indien u van mening bent dat u goede gronden heeft kunt u pogen de aankoop te ontbinden en dient u de leverancier eerst in gebreke te stellen en naleving voirderen binnen  bijv. 3 weken. Ik geef u daarvoor verwijzingen naar info daarover maar als ook al gezegddoor @NEODUCHIO en @SHOPPY zal er sprake zijn van het niet kunnen leveren op een eerder dan nu genoemd tijdstip en dat betekent dan dat men zich op overmacht kan beroepen of mogelijk zelfs zal beroepen. Met heeft de fouten erkend en geeft wel een oplossing al vind u dat te laat (waar ik op zich ook wel kan 'inkomen').

U kunt als al gezegd pogen om de aankoop te ontbinden maar of dat dan tot succes leidt is de grote vraag en indien men op de in gebreke stelling negatief reageert zou u verder moeten procderen met alle mogelijk kosten vandie. En dan heeft u toch nog niet de keuken die u wenst. Mijn advies daaro, hoe vervelend het ook is, afwachten of men de nu gedane toezegging nakomt. Zo niet, dan heeft u 'meer vaste grond'.

De verwijzingen:  https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ te benutten. U kunt indien u die heeft ook een beroep doen op uw rechtsbijstandsverzekeraar of indien niet:  Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 14, 2021 om 21:09
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Lisz01,

Problemen met keukenleveranciers zijn hier al vaker behandeld.

Klik op de volgende link :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/problemen-met-de-keukenkampioen-hoe-krijg-ik-mijn-geld-terug

tenormin
door tenormin Nov 14, 2021 om 21:14
16849 Antwoorden / 108 Vragen

dat was van voor de pandemie @GA. Er zijn nu all over the world leveringsproblemen, van wit/bruin apparatuur, tot keukens en... zelfs eten. Niets nieuws onder de zon.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 14, 2021 om 21:16
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Het gaat erom hoe TS het probleem moet aanpakken.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 15, 2021 om 11:14
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Alles betaald?

Wij hebben netjes het volledige bedrag vooraf betaald en wij kunnen niet zo lang zonder keuken.

Je had pas na de eerste aanbetaling na foutloze en complete plaatsing rest moeten betalen en niet dagje voor plaatsen!

Vermoedelijk de Bende van Mandemakers die dit helaas eisen!

Ik las daar ooit jaren terug in offerte,  aanbetaling 50% en rest  dag voor afleveren!

Bedankt voor prima koffie en boos weggelopen.

Zowel aanbetaling als volle bedrag als ik niets gezien heb....

Daar adverteren ze nooit  mee!

Vele uren werk voor niets, maar dat is niet mijn probleem.

U betaalde dus bepaalde en zomaar voor akkoord  die lastig en veel tijd kostende voorwaarden lezen?

Ik pakte leesbril en pen voor doorstrepen en aanpassen...

Naast verkoper ook bedrijfsleider gesproken en dat was niet echt vriendelijke man!

Na volledige betaling en niet volledige levering moet je via rechtszaak de  75% terug claimen en dan beloven dat na foutloze  100% plaatsing die weer naar hun word overgeboekt.

Om er druk op te zetten, en levertijden?

Ik weet niets, zij wel en beloven  na  5 maanden, hun fout!

mo
door mof - Nov 15, 2021 om 11:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt kiezen: of u accepteert het aanbod en de verschillende kleuren, danwel u accepteert de latere levering (waarbij ik zeker ook een deel korting op de aankoopsprijs zou proberen te bedingen u kunt immers langere tijd geen 100% gebruik van uw keuken maken), of: u ontbindt het koopcontract wegens wanprestatie van de leverancier. DAn moet u wel op zoek naar een andere keuken.

mj
door mjurgen - Nov 15, 2021 om 14:38
62 Antwoorden / 19 Vragen

Een actueel bericht van hoe het bij ons ging.
Een week geleden kregen we keuken die we medio dit jaar besteld hebben.

Een van de vier apparaten ontbrak vanwege leverproblemen. Leverancier (BSH [Siemens]) heeft hierover met ons contact opgenomen en houdt ook contact met keukenleverancier. Leverdatum onbekend. (Gelukkig is het de afwasmachine.) Overigens werd al eerder gewezen op mogelijke leverproblemen apparatuur.

Aanrechtblad: we hebben een tijdig aanrechtblad gekregen, omdat de keuken geplaatst is in een schuine hoek en de meting nauwkeuriger zou zijn als de keuken opgebouwd is. Inmiddels heeft bedrijf dat het aanrechtblad maakt een termijn voor inmeting en een termijn voor de plaatsing van het definitieve aanrechtblad doorgegeven.

Er werd door keukenleverancier inmiddels gevraagd of we konden aangeven wat naar onze mening niet goed is aan de geleverde keuken. We hebben alleen maar de ladegeleiders genoemd; de lades lopen gewoonweg niet soepel.