Lu
door Lucvm Feb 14, 2023 om 10:13
Huishouden & energie

Keuken niet volgens tekening

Goedendag,

Pas geleden hebben ze de keuken geplaatst.
Echter blijkt dat de over 4 cm lager hangt dan volgens de tekening.

Alles zou 1 rechte lijn zijn met het keukenblad volgens de tekening van de offerte.
Nu hangt de oven lager en de frontjes van de onderkast en inbouw koelkast ook.
Hier heb ik melding van gemaakt en kreeg ik het volgende antwoord.

Hij heeft de melding doorgezet naar de fabrikant, volgens het verkoopboek zijn deze kasten met fronten in die maat leverbaar zijn.
De tekening is een indicatie en niet bindend, dit kan een fout zijn in het teken programma.

Het lijkt mij sterk dat je zomaar akkoord moet gaan met een verandering in de keuken die je zelf niet wilt.
Kan dit zomaar of heb ik recht op de keuken die is uit getekend is naar mijn wensen ?

6267 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 14, 2023 om 10:29
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Wat staat er in de voorwaarden? Als er echt staat "Indicatie" dan ligt het geheel anders als "exact volgens tekening". Daarbij, is het mogelijk qua keukenbouw? Ik kan mij voorstellen dat (voorbeeld) een confectie keuken iets anders is als een "op maat" keuken.

Ja
door JannyBoe - Feb 14, 2023 om 11:04
520 Antwoorden / Vragen

Hallo, inderdaad, wat staat er in de voorwaarden? Van uw leverancier welteverstaan want u heeft met uw leverancier te maken en niet met de fabrikant.
Als er sprake is van een fout in een tekenprogramma bij de fabrikant zou ik ook nogal verbaasd zijn.
Dat is niet uw probleem natuurlijk.
U kreeg een ontwerp voor een strakke keuken, en die heeft u nu niet.
Als u er met de leverancier niet uitkomt zou u de brancheorganisatie CBW kunnen raadplegen waar de leverancier hopelijk bij aangesloten is.
En sowieso de site van Consuwijzer waar u alles over consumentenonderwerpen vindt.
Succes.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 14, 2023 om 12:18
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Luc,

Kunt u,ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om welk bedrijf gaat het?

Kunt u een foto plaatsen van de offerte/koopovereenkomst?
Uiteraard uw privé gegevens afdekken.
U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

Dit soort problemen zijn al vaak hier aan de orde geweest,klik op de volgende link voor een voorbeeld :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/keuken-14

Lu
door Lucvm - Feb 14, 2023 om 13:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de antwoorden.

Heb in de documenten gekeken wat ik ondertekend heb maar zie daar nergens staan dat het niet bindend of een indicatie is alleen algemene voorwaarden CBW.

bijgevoed nu de foto's hoe het uitziet en hoe het op de tekening zou zijn.

Lu
door Lucvm - Feb 14, 2023 om 13:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

En hoe het nu uitziet

ro
door ronny530 - Feb 14, 2023 om 14:03
2785 Antwoorden / 41 Vragen

De keuken zoals die geleverd is wijkt te veel van de tekening af en de twee kasten waarin de koelkast en de oven zich bevinden verpesten de gehele lijn van de keuken opstelling. Al zou de tekening een indicatie zijn het geeft nog geen vrijbrief om u met zo'n keuken op te zadelen. Daarbij heeft u op basis van die tekening de keuken aangeschaft en al zou die iets van de werkelijkheid afwijken mag u verwachten dat tenminste de getekende lijn gelijk loopt. Daarbij is de maatvoering ook nog een duidelijk zichtbaar en dient voor de fabrikant als basis voor het fabriceren van de keuken. De verkoper is gehouden de keuken volgens tekening af te leveren en dient de fabrikant op de gemaakte fout te wijzen want zoals de keuken is afgeleverd kan echt niet. Ik heb wel eens foto's van keukens waar mensen klachten over over hadden gezien maar deze spant de kroon. Nooit akkoord gaan ook niet met een geldelijke compensatie want uw droom keuken gaat een grote ergenis worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 14, 2023 om 18:59
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Luc,

Ik heb even de algemene voorwaarden opgezocht.

U kunt beginnen om het bedrijf een aangetekende brief te sturen met uw klachten (bewaar uiteraard een kopie voor uzelf).

Zie de bijgevoegde foto en klik op de link hieronder voor uitleg hoe verder :

https://www.cbw-erkend.nl/winkel-reageert-niet-meer-is-vertrokken-of-opgeheven-maar-is-niet-failliet

marita5
door marita5 - Feb 15, 2023 om 08:47
11519 Antwoorden / 15 Vragen
gerbera
door gerbera - Feb 15, 2023 om 14:01
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik de foto bekijk van de huidige opstelling heb ik het donkerbruine vermoeden dat beide hoge kasten niet bij de officiële keuken behoren. De hoogte van het blad is 92 cm, normale hoogte, en in dit geval heeft men in de lijn van de frontjes 8 cm minder gerekend zijnde 2x de dikte van het blad terwijl dit goed op de tekening staat. Dit is geen afwijking van het tekenprogramma maar duidelijk een fout hetzij door de verkoper verkeerd opgegeven hetzij een fabricagefout. Zelf zou ik dit niet accepteren en de verkoper hier op aanspreken en eisen dat het wordt opgelost door b.v de frontjes, boven en onder, te vervongen door de juiste maat

wa
door walsum107 - Feb 15, 2023 om 17:00
54 Antwoorden / 0 Vragen

Als u het zelf heeft gemeten heeft u geen punt. Volgens tekening en offerte en meting door bedrijf? en ja u heeft alleen verhaal bij de leverancier. Niet met de fabrikant, zoals iedereen immers moet weten.

1paul
door 1paul - Feb 16, 2023 om 09:35
3156 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft simp[el gezegd een overeenkomst getekend aan de hand van de tekening, nu de werkelijkheid afwijkt van hetgeen u ondertekend heeft mag de verkoper dit oplossen en NIET de fabrikant.

u moet dan ook de verkoper aanspreken en hen het op laten lossen, maak ze dit ook echt duidelijk.

als men aangesloten is bij een organisatie en u komt er met de verkoper niet uit kunt u die ook nog aanschrijven trouwens!

Lu
door Lucvm - Mar 1, 2023 om 22:05
3 Antwoorden / 1 Vragen

Na 3 weken bericht gehad.
Hij is nog in gesprek met de fabrikant over de kasten. Echter wilt die wel dat er 90% aanbetaald moet worden omdat dit wettelijk is vastgesteld. Klopt dit ? Want ben eerder bang dat hij na betaling niet meer komt of reageert. Want de keuken is ook nog niet af kwa verlichting

marita5
door marita5 Mar 1, 2023 om 22:57
11519 Antwoorden / 15 Vragen
1paul
door 1paul Mar 2, 2023 om 08:29
3156 Antwoorden / 0 Vragen

er is geleverd maar niet naar uw zin en tekening, u mag dat deel achterhouden waarover u niet tevreden bent, het is ook geen aanbetaling maar gewoon een betaling voor geleverde dienstan.

kijk dus wat de niet overeenkomende kasten kosten, kijk wat het kost om deze kasten te vervangen (schat dit in) en hou dat gedeelte in.

kijk ook even de voorwaarden na, hier staat ook vaak in welk percentage betaald dient te worden en wanneer, hierop mag u dus dit bovenstaande deel inhouden.

persoonlijk zou ik niet meer dan 70 % betalen trouwens, heeft u al wel een schriftelijke ingebreke stelling gestuurd naar de verkoper? zo niet doe dit dan alsnog en geef hem nog een levertijd van 14 dagen om de afgesproken levering na te komen!

Ja
door JannyBoe Mar 2, 2023 om 09:51
520 Antwoorden / Vragen

Die 90% lijkt me veel. Zoveel dat maar de vraag is of u de verkoper nog wel terugziet want die heeft z'n geld misschien voldoende binnen.
Maar goed, wat staat er in de voorwaarden zoals MARITA5 en 1PAUL ook al aangeven.

Het CBW zegt er in elk geval dit over: 'De winkelier is gerechtigd een aanbetaling te vragen bij het aangaan van een overeenkomst met een consument. Alleen zijn er maximum percentages vastgesteld voor CBW-erkende winkeliers (wettelijk gezien mogen ondernemers soms tot wel 50% aanbetaling vragen).'

Lu
door Lucvm Mar 2, 2023 om 10:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf is er al de vastgestelde 15% aanbetaald aan de keukenboer. Alleen eist die nu nog 90% van het resterend bedrag.

De rest percentage is niet heel veel meer. Genoeg om te zeggen tot nooit meer.

Ik heb hem schriftelijk laten weten dat ik niet meer als 50% nog wil aanbetalen en dat ik een datum wil voor de nieuwe kasten. Ook dat de lampen onder de kast moet voor te zien wat je kookt. En niet boven waar die zich nu beroept op de offerte.
Dit was duidelijk aangeven bij het opstellen van de keuken.

Vind lastig om het terug te vinden in de voorwaarden wat wel en niet geld in deze situatie. De wettelijke 15% aanbetaling van keukens is al voldaan alleen product is niet volledig / conform afspraak .