rufus1
door rufus1 Oct 16, 2024 om 16:53
Huishouden & energie

Keukenmessen

Na een paar keer, keukenmessen te hebben gekocht, die binnen de korste keren bot waren, ook die van A - H, en het laten slijpen is duurder dan de aanschaf, de vraag: Welk merk keukenmessen moeten wij kopen?

3919 13 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Oct 16, 2024 om 17:04
584 Antwoorden / Vragen

De Consumentenbond heeft koksmessen getest. Wellicht hebt u daar iets aan.
Als u lid bent of iemand kent die lid is kunt u de resultaten bekijken.

1paul
door 1paul - Oct 16, 2024 om 17:11
3345 Antwoorden / 0 Vragen

Japans mes, een zogenaamd santokumes, gemaakt van harder staal en dunner dan de meeste reguliere messen, let op, hangt ook een prijskaartje aan!!

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 16, 2024 om 17:49
7384 Antwoorden / 3 Vragen

Scherp mes

Een scherp mes hangt samen met de hardheid van het mes. Maar welke messen hebben een hoge hardheid? Alle messen met een hardheid vanaf ongeveer 56-58° HRC (en natuurlijk alles daarboven) hebben een langdurige scherpte. We hebben het dan onder andere over de messen van Chroma, Diamant Sabatier, Global, Opinel en Robert Herder.

De hardere messen zullen in aanschaf wat duurder zijn, maar zullen uiteindelijk langer mee gaan. Hierdoor zijn de messen duurzamer en heeft u langer plezier van dit mes.

https://www.e-messen.nl/blog/welke-messen-blijven-het-lang-scherp/

rj
door rjw - Oct 16, 2024 om 20:30
3387 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb de duurste van ikea. Voor ikea begrippen duur, vergeleken met merkmessen goedkoop. En die gaan al heel lang mee. Ieder jaar even op het slijpblok en ze zijn weer als nieuw. AH levert rommel, zeker als het via zo'n spaaractie gaat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 16, 2024 om 23:11
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Rufus,

Hoe ouder ik word, hoe kritischer ik word op keukenmessen.

Sinds ruim een jaar heb ik het merk WMF ontdekt bij een outletcentrum.

Ik raad u aan om bij een outletcentrum (bijvoorbeeld in Roermond, Bataviastad/Lelystad of Halfweg) in uw buurt even zo'n fabriekswinkel binnen te stappen en die WMF messen goed te bekijken en voelen.

Ik ben begonnen met een "instap" model van rond de € 20, - per stuk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 16, 2024 om 23:15
1876 Antwoorden / 32 Vragen
@H
door @HENK@ Oct 21, 2024 om 19:47
159 Antwoorden / 1 Vragen

roest op wat men noemt roestvrij staal (wat al een foute naam is want het moet zijn roestvast staal) komt vaak voor wanneer het in b.v. de vaatwasser ergens tegenaan heeft gelegen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 22, 2024 om 10:25
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Henk,

Die messen van WMF zijn echt een niveau hoger.

Ik heb zelf geen vaatwasser.

Vanaf zo'n € 20,- begint de kwaliteit pas echt.

gerbera
door gerbera - Oct 18, 2024 om 12:15
7478 Antwoorden / 14 Vragen

Het is niet zo welke messen maar hoe u ze gebruikt, op wat voor ondergrond gebruikt u ze. Ik heb ooit eens  een messenblok kado gekregen die ik inmiddels al zo'n 40 jaar gebruik en het enige wat ik voor gebruik doe is even over de slijpstaal, zo'n ding wat koks ook gebruiken, halen en ze "vliegen" overal doorheen en gebruik ik houten snijplanken. De messen hebben een hardheid van X40 CR13 en in de meeste gevallen is het laten slijpen niet de beste oplossing. Het snijvlak wordt dan vaak te warm waardoor het mes zijn hardheid verliest. Ik zie al een aantal merken dus mag ik mijn merk ook wel noemen nml Amefa stainless steel

@H
door @HENK@ Oct 21, 2024 om 19:38
159 Antwoorden / 1 Vragen

kleine kanttekening, X40 CR13  is een staalsoort, geen hardheid

Hardheid word vaak opgegeven in Rockwell C waarbij rond de 20 normaal goed maar niet hard  staal is en rond de 60 erg hard (pas op, vaak (meestal) ook hoe harder hoe brosser)

Slijpen is zeker wel een oplossing maar dient gekoeld te gebeuren,  bij warm moet je dan denken aan temperaturen boven de 250 graden en meestal zelfs meer

ro
door ronny530 - Oct 18, 2024 om 13:55
2904 Antwoorden / 41 Vragen

Dat is het nadeel van keukenmessen van welke kwaliteit ze ook zijn bot gaan ze worden.
Gerenomeerde koks gebruiken een soort van slijpstaaf om het mes scherper te maken maar dat behoeft de nodige kennis en vooral ervaring.
Mijn ouders zaliger kenden het probleem van het bot worden van messen in de jaren 70 van de vorige eeuw al en kochten heel slim een elektrische messenslijpapparaat van een bekend Nederlands merk.
Anno nu zijn die messenslijpapparaten nog te koop en aanmerkelijk goedkoper dan destijds het geval was.

@H
door @HENK@ Oct 22, 2024 om 00:30
159 Antwoorden / 1 Vragen

echt slijpen met een slijpapparaat is vaak ontzettend overkill!

enkel de snijkant af en toe even aanzetten met een aanzetstaal, wetsteen of b.v. een heel fijn schuurpapier is meestal ruim voldoende om de scherpte te behouden.

Echt slijpen betekend snelle slijtage en vereist ook enig vakmanschap, zelfs op de meeste doe het zelf slijpertjes!!

ro
door ronny530 Oct 22, 2024 om 11:35
2904 Antwoorden / 41 Vragen

Overkill zou ik het niet willen noemen omdat een elektrische messenslijper ook een soort slijpsteen bevat en vergelijkbaar is met een wetsteen waar de snijkant van het mes overheen gehaald wordt.
Echt overkill wordt het pas als het mes per slijpbeurt meerdere malen langs de slijpsteen wordt gehaald met de gedachte hoe scherper hoe beter en dat is een verkeerde gedachte omdat het mes bij de eerste keer al scherp genoeg is.

ir
door irma_1 - Oct 21, 2024 om 10:52
4 Antwoorden / 0 Vragen

Grappig, ik heb de goedkope die regelmatig bij de Lidl in de aanbieding zijn: nog nooit zulke fantastische messen gehad! Blijven scherp en kunnen ook nog gewoon in de afwasmachine...

.a
door .aagje - Oct 21, 2024 om 11:07
21 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien een andere ondergrond gebruiken want  ook het alle duurste mes wat je op verkeerde ondergrond gebruikmaakt bot worden

fc
door fcllaan - Oct 21, 2024 om 12:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als U echt scherpe messen wil hebben koop dan via internet Victorinox. Dat is de fabriek van de wereld beroemde zakmessen.
ze mogen in de vaatwasser, ik doe het nooit want dat is echt niet oké. Zwarte handgreep en kartelmes, ik gebruik ze overal voor,
enigste nadeel is dat er geen pleisters worden bijgeleverd.

@H
door @HENK@ Oct 22, 2024 om 00:44
159 Antwoorden / 1 Vragen

victorinox is inderdaad een goed merk zakmessen maar tamelijk overprijsd.

Dat messen bot zouden worden in de vaatwasser is een fabel, er zijn in een normale vaatwasser zeker geen temperaturen die daar invloed op kunnen hebben.

wel is het mogelijk dat (alle!) rvs bestek soms roestplekjes krijgen want ook rvs (zelfs het betere soort) kan roesten!

Deze plekjes zijn over het algemeen goed weg te wrijven en om ze te voorkomen is een handwas inderdaad aan te raden.

Ton 54
door Ton 54 - Oct 21, 2024 om 12:56
1 Antwoorden / Vragen

Gewoon jappanse messen kopen we duur maar geweldig scherp

heb ze al jaren

agapon1951
door agapon1951 - Oct 21, 2024 om 13:10
202 Antwoorden / Vragen

regelmatig aanscherpen met een slijpsteen kun je vrijwel ieder mes (geen katrtel) scherp houden en voor gebruik even aanzetten op een aanzetstaal. Gebruik a jaren een slijpsteen en is effectief. Mijn voorkeur voor messen gaan wel NIET flecibele messen, over het algemeen troep.