OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed Feb 11, 2009 om 20:15
Huishouden & energie

Koper zink

Wat gebeurt er als ik een zinken plaat met koperen schroefjes vastzet? Gaat het zink dan roesten?

2739 9 Rapporteer

sleutelaar
door sleutelaar - Feb 11, 2009 om 20:29
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo

maak je maar geen zorgen ,koper kan niet roesten!

probeer je werkmethode maar gerust uit

groet van de sleutelaar

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Feb 11, 2009 om 20:52
1163 Antwoorden / 60 Vragen

als koper roest krijg je toch een groen laagje op het koper?

...en wat gebeurt er met het zink? Als ik koper en zink in een citroen oid steek heb ik een klein batterijtje. Het lijkt me dus dat als ik zink met een koperen schroefje vastzet dat daar naar verloop van tijd iets gaat gebeuren.

grindweg
door grindweg - Feb 11, 2009 om 22:03
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het zink gaat kapot. het minst edelemetaal gaat er aan. denk aan oude schepen van hout daar werd vaak een zinke plaat tegen aan gebracht om hout rot te voorkomen.bij alluminium moet je geen roestvrijstaalen schroeven gebruiken.

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 11, 2009 om 23:12
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Om contact corrosie te voorkomen door de potentiaalverschillen van de metalen kunt u een kunststof ring gebruiken tussen de kop van de schroef en de zinken plaat.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 12, 2009 om 01:09
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ deinert:

Met dit dilemma zat ik 20 jaar geleden toen ik besloot de bekleding van
de zijkant van de dakkapellen evenals de daken daarvan in koper uit te
laten voeren.

De aannemer had nog nooit van een chemisch element door zure regen en twee verschillende metalen gehoord.

Nadat hij de koperplaten bloot met messing schroefjes had vastgezet,
heb ik deze laten verwijderen en daar een kunststof ring tussen laten
plaatsen.

Thans zou ik daar kunststof kraagringen  onder de schroeven laten
plaatsen, zoals in de elektronica gebruikt worden om een TO-220
behuizing transistor geïsoleerd op een koellichaam te monteren.

Dan kàn de schroef NOOIT contact maken, ook niet aan zijkant van de schroef, met de vast te zetten metalen plaat.

Hardware ERror MAN.

mi
door miraltje - Feb 12, 2009 om 14:08
462 Antwoorden / 0 Vragen

de koperen schroefjes worden verzinkt door de vochtige weersomstandigheden en het electrolitisch proces waarbij het minst edele metaal wordt opgeoffert.

u zinken plaat komt weer los te liggen omdat het zink rondom de koperen schroefjes opgeoffert (weg gevreten) wordt

grindweg
door grindweg - Feb 12, 2009 om 20:44
2308 Antwoorden / 28 Vragen

dat schreef ik dus

chouffebier
door chouffebier - Apr 22, 2009 om 14:37
32 Antwoorden / 27 Vragen

Tegen de tijd dat het kopje er daar geroest is, ben jij al 101 jaar

chouffebier
door chouffebier - Apr 22, 2009 om 14:37
32 Antwoorden / 27 Vragen

Tegen de tijd dat het kopje er daar geroest is, ben jij al 101 jaar