ee
door eenweet Apr 8, 2010 om 11:07
Huishouden & energie

Kortsluiting

ik heb een huis met een achter in de tuin liggende garage; de electriciteitskabel ligt in de grond van keuken naar de garage; ik kan de verbinding in de keuken niet vinden. bij hevige regenval krijg ik een kortsluiting;door waarschijnlijk een breuk in de kabel ( ligt al 40 jaar); hoe nu te controleren waar de breuk ligt?

1994 6 Rapporteer

magicscanman
door magicscanman - Apr 8, 2010 om 11:40
261 Antwoorden / 0 Vragen

Je doet er verstandig aan de kabel te vervangen gezien de ouderdom , nu nog op een plek straks op meerdere plekken kortsluiting
Als het kan, aansluiten op een aparte groep

mvg

wolfenjong
door wolfenjong - Apr 8, 2010 om 11:50
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Als het om een (huur) huis gaat kan het wel eens zijn dat de kabel aangesloten zit achter een wandcontactdoos in de keuken of berging waar randaarde aanwezig is.
Dit kunt u ook controleren door de groepen in de meterkast een voor een,aan en uit te schakelen.
Kabel kan ook in de meterkast uitkomen bij een lasdoos.

Succes er mee.

knoop4x9
door knoop4x9 - Apr 8, 2010 om 12:08
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo eenweet, waar die kortsluiting zit kan je niet vaststellen, meggeren heeft ook weinig zin want de isolatieweerstand zal wel zo laag zijn dat de megger 0 ohm aan gaat geven.
Dus rest niets anders dan opgraven en een nieuwe erin, wel 60 cm diep leggen,misschien kan je van uit de garage kijken waar de kabel de grond ingaat.
Gebruik wel grondkabel zoals ravo g of vmvkas.

Sukses Nico

ee
door eenweet - Apr 8, 2010 om 12:10
5 Antwoorden / 8 Vragen

bedankt beiden voor de snelle reactie; ik weet op welke groep de aansluiting zit; ook hebben we alle wandcontactdozen in de keuken en de garage open gehad; kunnen echter geen verbinding vinden; ook in de kruipruimte onder de keuken hebben we geen doorverbinding gevonden; garage lag oorspronkelijk naast de woning tijdens de bouw

jftm
door jftm - Apr 8, 2010 om 18:57
182 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben het eens met de voorgangers en adviseer die kabel te vervangen door een YMVKas type 2x1,5 mm2 (met aarde via het aardscherm dus).
Naarmate u aan het graven bent komt u natuurlijk vanzelf achter de loop. Het kan niet anders of u moet het uiteinde vinden.
John

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 9, 2010 om 02:39
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag eenweet,

Vragen:
1. Gaat de zekering er door of komt de aardlekschakelaar in werking?
2. Heb je alle aansluitingen in de schuur, ook waar de kabel binnenkomt, al gecontroleerd, of daar de kort- of aardsluiting misschien vandaan komt?
3. Lekkage?

Vind je daar niets, dan zit er niets anders op dan het volgende:
Vanaf de schuur de oude kabel opgraven en volgen , het huis in. Dan kom je vanzelf de aansluiting tegen. De oude kabel vervangen. Niet doorklungelen!

Wanneer je niet 60 cm diep wilt graven en de kabel ligt onder tegels, leg er dan een schutbuis omheen. B.v. regenwater- of afvoer buis. Zodat er niet in de kabel gestoken kan worden met een schop. Eventueel zou je dan i.p.v. VMVKas 2 x 1,5 mm² ook YMVK 3 x 2,5 mm² kunnen gebruiken. Door de buis kun je dan ook nog eens wat anders leggen naar de schuur. Deurbel leiding of zo, zodat je de bel kunt horen wanneer je in de schuur bent. Of gasleiding. Ik noem maar wat.

Succes met het zoeken en graven.

Hardware ERror MAN.