sm
door smartsys Apr 12, 2012 om 11:27
Huishouden & energie

Kosten vervangen gehuurde energiemeter?

Ik ben vorig jaar energie gaan terugleveren door de plaatsing van Zonnepanelen.
Mijn gehuurde energiemeter was niet geschikt voor terugleveren en moest worden vervangen.
Ik was destijds niet goed op de hoogte van de regels en heb eigenlijk onbewust geaccepteerd dat hier kosten voor in rekening worden gebracht.
Via diverse fora en nieuwe kennissen uit het "zonnestroom" wereldje heb ik ontdekt dat er zo en zo bij Liander met verschillende maten wordt gemeten en dat bij concurrenten helemaal geen kosten in rekening worden gebracht.

Ik ben een mail wisseling met Liander gestart en nu ik naar mijn mening met de juiste "bewijsvoering" ben gekomen dat het in rekening brengen van kosten ontrecht is, kapt Liander de discussie af en doet het verder af als klaar.

Hieronder de laatste email van mij aan Liander:

Geachte heer/mevrouw ?,

Wederom accepteer ik de afwijzing niet.
In de Algemene Voorwaarden 2006 voor aansluiting en transport elektriciteit voor kleinverbruikers (Netbeheer Nederland) wordt in artikel 11 lid 2 wordt het volgende aangegeven:
Tenzij de contractant de netbeheerder te kennen geeft hiervoor zelf te zullen zorgen, zal de netbeheerder er voor zorgen dat er voor rekening van de contractant een erkende meetverantwoordelijke wordt aangewezen die overeenkomstig de in lid 1 bedoelde voorwaarden een meetinrichting plaatst, onderhoudt, vervangt en voor zover van toepassing verplaatst en wegneemt en meetgegevens opneemt, schat, verwerkt en doorgeeft. In het geval de vervanging van de meetinrichting plaatsvindt voor een onderzoek als bedoeld in artikel 13 is echter het bepaalde in dat artikel van toepassing.

In deze situatie is geen sprake van vervanging van de meetinrichting voor een onderzoek. De kosten van plaatsing, onderhoud, vervanging en eventueel verplaatsing of wegneming en het opnemen, schatten, verwerken en doorgeven van meetgegevens zijn voor de contractant. Dit is helemaal juist.

In uw brochure staat het volgende:
3 Meetdienst
In het tarief voor meetdiensten uitgevoerd door Liander zitten de kosten voor de meetinrichting, de opname
van de meterstanden en de controle op de juistheid en volledigheid van de meterstanden (datacollectie).

Onder het kopje kosten vallen de punten plaatsing, onderhoud, vervanging en eventueel verplaatsing of wegneming van de meetinrichting en het opnemen, schatten, verwerken en doorgeven van meetgegevens. Dit is immers vastgelegd bij wet. Liander rekent mij dus nogmaals kosten voor het vervangen van de energiemeter voor. Het maakt dus niet uit of de wet u niet verplicht tot het geschikt maken van de meter zonder kosten, dit gebeurd ook niet, ik betaal er immers maandelijks voor. Er is dus sprake van een misverstand nu er nogmaals kosten voor het vervangen van de energieinrichting in rekening zijn gebracht en dient dit dus te worden gecrediteerd.

Bij deze vraag ik u nogmaals het bedrag van € 126,14 dat in de offerte met uw kenmerk L/ZP 10853488 wordt genoemd en destijds door mij onterecht is betaald terug te storten op ? rekening nummer ??.??.???.??? ten name van ?

Met vriendelijke groet,

?

Kan iemand mij vertellen of Liander hier juist handeld of dat men hun verplichtingen als Meetdienst, Netbeheerder en verhuurder van meetapparatuur niet nakomt en dus onjuist kosten bij klanten in rekening brengt.

2674 13 Rapporteer

geem02
door geem02 - Apr 12, 2012 om 13:41
10 Antwoorden / 2 Vragen

Zeg tegen Liander dat je er een juridische zaak van maakt en dat je het meldt bij kassa en Radar en je zult zien dat ze dan anders gaan piepen anders gewoon er een zaak van maken en hun voor de extrakosten op laten draaien. We pikken teveel van die maatschapijen, hard aanpakken moet vaker gebeuren dan leren ze het misschien nog eens ooit.

webcare liander
door webcare liander - Apr 17, 2012 om 11:32
47 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Smartsys,

We nemen nogmaals uw klacht in behandeling en gaan nakijken of de kosten terecht in rekening zijn gebracht. Wanneer dit het geval is zullen we aan u onderbouwen waarom we de kosten wel in rekening mogen brengen.

Met vriendelijke groet,

Medewerker webcare liander netbeheer

sk
door skyjack - Apr 18, 2012 om 14:05
121 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat er een groot verschil is tusen het vervangen van een meter op verzoek van de eigenaar van de woning terwijl er niets mankeert aan de meter en vervanging van een meter die niet meer functioneert.

Als uw meter prima in orde was en op uw verzoek de meter wordt vervangen omdat u ook energie wil kunnen terugleveren, dan lijkt het me niet meer dan redelijk dat u daarvoor moet betalen. Er is immers geen noodzaak tot vervanging en ook geen verplichting om een meter te leveren die ook voor teruglevering geschikt is.

MHO

sm
door smartsys - Apr 18, 2012 om 14:40
1 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=skyjack schreef op woensdag 18 apr 2012, 14:05]Ik denk dat er een groot verschil is tusen het vervangen van een meter op verzoek van de eigenaar van de woning terwijl er niets mankeert aan de meter en vervanging van een meter die niet meer functioneert.

Als uw meter prima in orde was en op uw verzoek de meter wordt vervangen omdat u ook energie wil kunnen terugleveren, dan lijkt het me niet meer dan redelijk dat u daarvoor moet betalen. Er is immers geen noodzaak tot vervanging en ook geen verplichting om een meter te leveren die ook voor teruglevering geschikt is.

MHO

Ik deel deze mening niet.

De meter welke in mijn woning aanwezig was, registeert onvoldoende. Aangezien de Netbeheerder verantwoordelijk is voor het juist doorgeven van meetgegevens aan de energiemaatschappij dient men dan, dunkt mij, ook te doen als het in hun "nadeel" werkt. Als er ook maar een kleine indicatie is dat een meter te weinig aangeeft en het dus in mijn "voordeel" werkt, duurt het heel kort eer men op de stoep staat om de meter wel GRATIS te vervangen.
Naar mijn mening kon de Netbeheerder niet aangeven hoeveel energie en van en naar mijn woning getransporteerd werd en dus blijft men in gebreke t.o.v. wat ik met hun ben overeengekomen.
Ik betaal voor plaatsing, onderhoud, vervanging en eventueel verplaatsing of wegneming van de meetinrichting en het opnemen, schatten, verwerken en doorgeven van meetgegevens.
Waarom moet ik nou nogmaals voor vervanging betalen omdat er nu sprake is van onjuiste meetgegevens in hun voordeel?

Verder heb je geen keus voor wat betreft de netbeheerder en is Liander de enige netbeheerder die EXTRA kosten in rekening brengt voor het vervangen van een meter wanneer deze niet geschikt is voor terugleveren.

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 18, 2012 om 15:11
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Met 1 paneel en kastje in de achtertuin los op tuinstoel was te zien of mijn meter wel of niet kon terug draaien.

Ik had geluk maar er zijn enkele merken en types die het niet kunnen en als je via www.eigenhuis.nl deze panelen had aangevraagd hadden zij die kosten van normaal €90,- voor geschikte meter van jou overgenomen.

Helaas zitten de panelen bij jou er al dus te laat lijkt mijn.
De netbeheerder hoeft geen rekening te houden met de toekomst.
Nu wel maar toen niet en een nog niet afgeschreven meter is niet meer te herplaatsen omdat er binnenkort digitale komen.

Wel is het zo dat ze als je ook Stroom afneemt deze graag wil weten hoeveel er geleverd is omdat Groene stroom meer waard is dan Grijze.
Daarom doen vele Stroom aanbieders dus niet zelf naar netbeheerder het ook gratis.

Jammer maar achteraf is dit moeilijker te regelen.

gensnet
door gensnet - Mar 13, 2014 om 12:30
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zit dus ook met die meetdienst kosten. Nuon probeert de mensen wijs te maken dat dit wettelijk moet. Om de drie jaar de meterstanden door Liander te laten controleren. Nou verschuilt Nuon zich achter Liander. Liander weet schijnbaar niets door de bal weer naar het Nuon door te spelen en zo worden we met elkaar mooi voor de gek gehouden. Straks verzinnen ze weer een mooie post om te moeten betalen. Wat te denken van lunchkosten medewerkers? Of reis- en verblijfkosten?

Ook vind ik dat we dubbel vastrecht kosten betalen: Aansluiting en transport. Het is gewoon de naam die eraan geplakt wordt, want je betaalt voor hetzelfde vastrecht. Wat te denken voor namen voor vastrecht kosten: Beschikbaarstelling, onderhoud, reparatie of afschrijving?

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2014 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw meetgegevens moeten ook vastgelegd en verwerkt worden. En daar moet voor betaald worden, dus Nuon heeft gelijk.

gensnet
door gensnet - Mar 20, 2014 om 13:11
9 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 13 mrt 2014, 12:42]Uw meetgegevens moeten ook vastgelegd en verwerkt worden. En daar moet voor betaald worden, dus Nuon heeft gelijk.

Onzin dat het Nuon gelijk heeft. Iemand schreef hier eens: Het nieuwe graaien. Als het Nuon nu zo noodlijdend zou zijn, kan ik me bij dit gegevens verwerking wat bij voorstellen. Maar het Nuon bulk van het geld en zoiets hoort gewoon bij de kosten van de energie levering. Je kunt er nu op wachten dat het Nuon straks weer nieuwe kosten verzint. Ik had het er met iemand over hoe het ging toen het PEB nog bestond. Zoveel electriciteit had je verbruikt en zoveel moest je dan bij betalen of kreeg je terug en dat was het dan. Geen meetdienstkosten, niet betalen energiebelasting, geen bedachte kosten. Gewoon een energie rekening hoe het hoort.
Maar helaas zijn de energiebedrijven tegenwoordig heel autonoom in hun bedrijfsvoering en heeft de overheid nog maar een te klein aandeel in zo'n bedrijf om er daadwerkelijk invloed op te kunnen uitoefenen. Dat de overheid maar heel weinig invloed kan uitoefenen daar wordt door die bedrijven gretig misbruik van gemaakt door iedere keer naar wettelijke regels te verwijzen.

Ik heb verleden week een aangetekende brief naar het Nuon gestuurd en jullie raden het waarschijnlijk al: Geen enkele reactie. Het Nuon weet donders goed dat ze fout zijn door nu alleen maar dommertje te spelen door niet te reageren.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2014 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gensnet

Hoe het lang geleden was, is natuurlijk niet relevant, want toen bestelde u olie voor de lamp en kolen voor de kachel.

Of de Nuon nu bulkt van het geld of niet, maakt helemaal niet uit. U moet gewoon betalen voor de meetdiensten, dus u had zich de aantekenkosten ook kunnen besparen.

Die waren trouwens "vroeger" veel lager en men kon er van uit gaan dat de brief aankwam. Das is nu ook niet meer het geval.

gensnet
door gensnet - Mar 22, 2014 om 21:18
9 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 20 mrt 2014, 13:42]@gensnet

Hoe het lang geleden was, is natuurlijk niet relevant, want toen bestelde u olie voor de lamp en kolen voor de kachel.

Of de Nuon nu bulkt van het geld of niet, maakt helemaal niet uit. U moet gewoon betalen voor de meetdiensten, dus u had zich de aantekenkosten ook kunnen besparen.

Die waren trouwens "vroeger" veel lager en men kon er van uit gaan dat de brief aankwam. Das is nu ook niet meer het geval.

Ik kreeg vandaag een briefje met een standaard antwoord. Je kon wel merken dat er meer mensen het niet eens zijn met die meetkosten. Maar de essentiële vragen worden mooi ontweken en krijg je geen antwoord op. En zo worden we met elkaar gen**aid en zo mogelijk dubbel.

gensnet
door gensnet - Mar 24, 2014 om 00:58
9 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 13 mrt 2014, 12:42]Uw meetgegevens moeten ook vastgelegd en verwerkt worden. En daar moet voor betaald worden, dus Nuon heeft gelijk.

Zoals verwacht draait het Nuon om de hete brij heen. Ze proberen klanten te overdonderen met wettelijke verplichtingen. Als je dan vraagt waar dit in een wet staat, is het Nuon niet thuis. Sinds wanneer mogen bedrijven wettelijke regels maken? Je wordt door zowel Liander als het Nuon van het kastje naar de muur gestuurd.

gensnet
door gensnet - Apr 30, 2014 om 10:23
9 Antwoorden / 2 Vragen

Het nuon valt nu genadeloos door de mand. Ze overbluffen klanten met wettelijke voorwaarden. Ik heb expliciteit gevraagd waar die wettelijke voorwaarden staan en nu hoor je dus niets meer van het nuon. Het wordt hoognodig tijd dat we met een hele grote groep eens een proces gaan aanspannen tegen het nuon. Maar het nuon gokt erop dat er niet zo'n grote groep een proces tegen ze gaat aanspannen en daarom lacht het nuon zich in z'n vuistje.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2014 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent niet verplicht energie af te nemen. Zeg uw contracten op, koop een kolenkachel en een petroleumstel. Niets meer te maken met meetdiensten.