sh
door shodan Dec 14, 2004 om 21:48
Huishouden & energie

Kreukels in gordijen

Na de eerste keer wassen van mijn nieuwe glasgordijnen, zaten deze vol met kreukels. Deze ik met de hand heb gewassen en kletsnat op heb gehangen. De gordijnen heb ik moeten strijken. Ik ben met een gordijn terug naar de winkel geweest en kreeg als antwoordt dat dit normaal is. De winkelier bood alleen aan om naar de schillenkommissie te stappen, waar ik geen behoefte aan heb. Nu heb ik ze voor een tweede keer gewassen, nu hangen ze op mijn vensterbank. Is dit normaal of hoe kan ik dit oplossen.

13189 6 Rapporteer

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Dec 14, 2004 om 22:28
763 Antwoorden / 1 Vragen

hallo shodan

Niet alle stoffen zijn kreukvrij, polyester kan inderdaad flink kreuken dus dan is strijken niet zo vreemd,
maar wat je nu hebt is niet normaal waarschijnlijk is het vrij grof matriaal en doordat je ze nat hebt opgehangen is de stof flink uitgezakt de enige manier om dit dan nog goed te krijgen is waarschijnlijk de gordijnen inkorten.

voordat je besluit zelf wat aan de gordijnen te doen zou ik toch eerst nog even met de gordijnen naar de winkel teruggaan om verhaal te halen normaal is het niet natuurlijk

succes en groet tuinfreak

gery
door gery - Dec 15, 2004 om 22:36
504 Antwoorden / 8 Vragen

De winkelier bood alleen aan om naar de schillenkommissie te stappen
Is misschien niet zo'n slecht idee.

Heeft de winkelier ook wastips meegegeven o.i.d.?
Dat ze kreuken zou kunnen, maar dat ze door het natte ophangen ook langer worden.......

btalman
door btalman - Dec 15, 2004 om 22:46
280 Antwoorden / 0 Vragen

Veel stoffen 'rekken' op als deze nat worden opgehangen, wol is hier de
meest bekende van, daar wordt ook liggend drogen aanbevolen. Niet dat
er gordijnen van wol zijn, maar als meest voorkomend voorbeeld. Ook kan
behalve het oprekken van de stof, het 'patroon' uitrekken, nat
materiaal is immers erg zwaar, waardoor de draden die onderling via een
(weef-)patroon de stof vormen, uit verband getrokken worden.

gery
door gery - Dec 15, 2004 om 23:12
504 Antwoorden / 8 Vragen

Tuurlijk is nat materiaal zwaar, maar glasgordijnen???
Bij overgordijnen kan ik me dat voorstellen.
Ik heb glasgordijnen, met de gouden draad, deze kreuken wel na het wassen, maar met kletsnat ophangen worden ze niet langer.

btalman
door btalman - Dec 15, 2004 om 23:14
280 Antwoorden / 0 Vragen

Stomstomstom, sorry mijn fout, het woord glasgordijnen geskipt, alleen
gordijnen gelezen. Nee, dan heb je absoluut gelijk, glasgordijnen
verliezen het patroon absoluut niet, excuses

gery
door gery - Dec 15, 2004 om 23:17
504 Antwoorden / 8 Vragen

kan gebeuren :-)