ma
door marnix1 Jun 19, 2021 om 18:51
Huishouden & energie

Kunststof-ovenrooster

Bestaat er een rooster voor in een combi-oven dat zowel geschikt is voor magnetronfunctie en ook voor warme lucht?
ijzeren roosters doen het goed bij warme lucht,
plastic varianten zijn goed bij magnetron,

Is er nu echt niets dat beiden vervangt?

5719 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2021 om 19:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik gebruik in de magnetron gewoon de metalen roosters. Helemaal niets mis mee.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 19, 2021 om 19:24
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Dat geldt alleen als het speciaal met de magnetron is meegelevrd. Niet alle roosters.

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2021 om 19:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, geen kachelrooster, of schoenenrooster van de voordeur.

Natuurlijk wordt dat meegeleverd.

ma
door marnix1 Jun 20, 2021 om 09:12
256 Antwoorden / 22 Vragen

Er is een rooster bijgeleverd, maar ik dacht eigenlijk dat je dat enkel  bij grill/hete lucht mocht gebruiken,
heb het er wel eens heel kort in bij de magnetron-functie.

dan gebeurt er idd weinig verkeerds

panter22
door panter22 Jun 20, 2021 om 09:49
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je de gebruiksaanwijzing wel gelezen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 19, 2021 om 19:23
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Uit deze info is af te leiden dat een metalenrooster alleen ok is als het met de magnetron is meegeleverd. https://www.samsung.com/nl/support/home-appliances/kan-ik-het-metalen-rooster-in-de-magnetron-gebruiken/  Ze betaan dus wel maar specifiek er voor gemaakt. Indien dat niet zo is zie dan bijv. deze : https://www.coolblue.nl/advies/mag-metaal-in-de-magnetron.html

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2021 om 19:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Speciale afmeting? Ja,het moet wel passen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 20, 2021 om 08:52
16870 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1  ?? Ik schreef dit: Uit deze info is af te leiden dat een metalenrooster alleen ok is als het met de magnetron is meegeleverd. Helaal niets anders. En een met de magnetron meegeleverd rooster zal dus altijd passen. Amen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 19, 2021 om 19:49
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marnix,

Het antwoord op uw vraag is : nee.

Ik raad u geen combimagnetron aan: deze vind ik teveel lawaai maken.

Ik gebruik al jaren een aparte elektrische oven en een aparte magnetron : dit heeft ook als voordeel, dat je tegelijk een hotdogbroodje kunt opwarmen in de oven en het worstje in de magnetron.

ma
door marnix1 Jun 20, 2021 om 09:13
256 Antwoorden / 22 Vragen

Dank voor de reactie, ik zal de dure oven wegdoen.

ik heb helaas meer geld dan ruimte,

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 20, 2021 om 11:11
1389 Antwoorden / 10 Vragen

[edit-redactie]

aurora1
door aurora1 - Jun 19, 2021 om 20:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dit al eens in een onderdelenzaak gevraagd of bij de Handyman?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 19, 2021 om 20:27
2074 Antwoorden / Vragen

Rare vraag, bij een Combimagnetron wordt het juiste rooster gewoon meegeleverd. TS moet gewoon eens bij de lokale witgoed zaak langs.

rj
door rjw - Jun 19, 2021 om 22:03
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Als je bij jouw oven een metalen rooster voor de oven hebt gekregen en een kunststof rooster voor de magnetron zal je die moeten gebruiken. De fabrikant zal het beste weten wat goed werkt voor jouw combimagnetron.

ma
door marnix1 Jun 20, 2021 om 09:16
256 Antwoorden / 22 Vragen

edit

ma
door marnix1 Jun 20, 2021 om 09:36
256 Antwoorden / 22 Vragen

Het betreft deze oven:
Ik kreeg hem van iemand die hem te ingewikkeld vond,
Voor de puzzelaars onder u, de gebruiksaanwijzijng hier,
op bladz 4 staat bij bijgeleverde spullen dat het rooster gebruikt kan worden bij een aantal functies, daarbij staat iets van "dubbel", maar ze noemen niet expliciet de magnetronfunctie,
als ik die manier van koken (dubbel)verder opzoek, kom ik "dual" tegen, waarvan ik denk dat ze hetzelfde bedoelen,
op bldz. 16 blijkt dat bij "dual" de magnetron gebruikt wordt bij het koken,

concludeer ik hieruit dat het rooster er gewoon in mag blijven, ook bij enkel magnetron?

Lijkt erop dat jullie gelijk hebben, ik ga het vandaag eens proberen, iets nuken, met het rooster er in,
dank voor alle wijsheden.
https://www.gebruikershandleiding.com/Sharp-R971-IN/preview-handleiding-547699.html

sira
door sira Jun 20, 2021 om 09:37
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Als het metalen rooster is meegeleverd, zal dat ook gebruikt kunnen worden met de magnetronfunctie. Staat er hierover niets in de handleiding?

sira
door sira Jun 20, 2021 om 09:41
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Uw reactie en mijn reactie kruisten elkaar.

Bij twijfel, bel maandag even met Sharp Nederland in Utrecht: 030-6359500, dan weet u het helemaal zeker.

ma
door marnix1 - Jun 20, 2021 om 09:40
256 Antwoorden / 22 Vragen

edit

ma
door marnix1 - Jun 20, 2021 om 09:44
256 Antwoorden / 22 Vragen

Het betreft deze oven:
Ik kreeg hem van iemand die hem te ingewikkeld vond,
Voor de puzzelaars onder u, de gebruiksaanwijzijng hier,
op bladz 4 staat bij bijgeleverde spullen dat het rooster gebruikt kan worden bij een aantal functies, daarbij staat iets van "dubbel", maar ze noemen niet expliciet de magnetronfunctie,
als ik die manier van koken (dubbel)verder opzoek, kom ik "dual" tegen, waarvan ik denk dat ze hetzelfde bedoelen,
op bldz. 16 blijkt dat bij "dual" de magnetron gebruikt wordt bij het koken,

concludeer ik hieruit dat het rooster er gewoon in mag blijven, ook bij enkel magnetron?

Lijkt erop dat jullie gelijk hebben, ik ga het vandaag eens proberen, iets nuken, met het rooster er in,
dank voor alle wijsheden.
https://www.gebruikershandleiding.com/Sharp-R971-IN/preview-handleiding-547699.html

Donuts
door Donuts - Jun 20, 2021 om 09:52
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote @Marnix1: concludeer ik hieruit dat het rooster er gewoon in mag blijven, ook bij enkel magnetron?

Correcte conclusie!

ma
door marnix1 Jun 20, 2021 om 10:03
256 Antwoorden / 22 Vragen

Mooi!

gerbera
door gerbera - Jun 20, 2021 om 09:54
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk dat u iets verward, dat plastic het goed doet in de magnetron is niet juist. Net als het meegeleverde rooster van de magnetron moet ook plastic aan bepaalde eisen voldoen om in de magnetron te kunnen. Dit heeft te maken met het materiaal waarvan ze gemaakt worden (PP), de temperatuur die de magnetron bakjes kunnen hebben, zo rond de 110-120 graden, waarbij microgolven voor opwarming zorgen in de "bakjes". Ovenbakjes, (gemaakt van CPET) kunnen tot 220 graden verwarmd worden maar zijn weer niet geschikt voor de magnetron. De magnetron roosters zijn van hoogwaardig roestvrij staal die ook zeer goed tegen warme lucht kunnen dus ook in een combi-oven gebruikt kunnen worden.

panter22
door panter22 - Jun 20, 2021 om 10:01
6599 Antwoorden / Vragen

Het is al een oude combi-magnetron, uit 2013,  en de reviews zijn niet geweldig. Er zijn problemen met het draaiplateau. Draait die van jou wel?
Eerst maar eens even proberen met bv een magnetronbroodje.  Dat valt wel mee,
En een klein broodje opwarmen in de oven waarvan het draaiplateau het niet meerdoet gaat verbranden.
https://www.kieskeurig.nl/magnetron/product/1443999-sharp-r-971inw/reviews

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 20, 2021 om 11:26
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Voor mijn Etna  Combi geld;

Met de glazen plaat mag er wel een rooster op.
Voor diepvries te ontdooien is dat dan de opvang plaat voor vocht, pure noodzaak.

De magnetrons met stalen  schaal moet je rooster met kunststof voetjes hebben.

Het mag en kan bij de meeste Magnetrons.

Maar borden met klater gouden randjes en zo?
Dat kan  wegens  beetje metaal poeder erin Bliksem geven en  schade veroorzaken.
Een lepel of vork van metaal geeft zelfde fouten.

Maar een groot speciaal gemaakt RVS rooster kan bij de meeste wel.
Dan verdeel je de  spanning over gehele rooster en kreeg je Pizza ook van onder warmte bij  Combi stand.

Ook vaak Alufolie  voor  bepaalde delen af te dekken toegestaan om niet te gaar/verbranden.
dit dunne is voor remmen teveel Magnetron straling  maar  wel  de hete lucht toelaten.

Vaak is het lezen van een instructie net als mijn verhaal.
Ik schreef veel maar volgorde als loterij!

Mijn Advies;

Luister nooit naar verkopers die provisie willen.
Ga eerst thuis een merk en type uitzoeken online en lees dat PDF boekje eerst door!

Is een apparaat  makkelijk te bedienen en duidelijk of leuk doolhof voor Paracetamol  gebruik?

Nu weet U ook waarom ik voor een Philips TV koos!
Allemaal in mijn familie zelfde merk en  de oude Glasbak afstand bediening kan zelfs een 59" (1½M van M. Rutte maat) bedienen.
Allemaal hetzelfde en  kanalen instellen of nieuwe bijvoegen zonder  eerst  instructie moeten doorlezen!
Deze Philps is niet de beste maar  14x zelfde merk is handiger dan  andere er tussen doen.

Zo ook met Magnetron en zo.... zorg dat je geen vreemde hoe werkte dit nu weer ging kopen op G A. Advies!

ma
door marnix1 - Jun 20, 2021 om 12:56
256 Antwoorden / 22 Vragen

Net de proef op de som gedaan,
kopje water met magn. aan de kook gebracht,op het rooster,
idd, geen probleem,
rooster was beetje warm, maar geen vonken ofzo,
Een goede dag zo!

tijger1
door tijger1 Jun 20, 2021 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat rooster is dus echt geen probleem in de magnetronstand.

Maar nog wel een advies. Als u een vloeistof verwarmt in de magnetron, water, koffie, thee, melk, zet dan altijd een lepeltje in dat kommetje, mag rustig van metaal zijn.

U voorkomt daarmee dat er grote bellen ontstaan in die vloeistof als het tegen het kookpunt aankomt.

Du
door Duc7 Jun 21, 2021 om 12:06
35 Antwoorden / Vragen

En de boel gaat spatten :) dat lepeltje zorgt voor minder schoonmaken :)

gerbera
door gerbera - Jun 20, 2021 om 14:22
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zie nu welke combi het is, deze heb ik ook en als het goed is zijn daar ook 2 ronde roosters bij welke in alle combi-standen gebruikt kunnen worden. Het vlakke rooster wordt geadviseerd deze voornamelijk in de ovenstand (hete lucht), gril of combinatie te gebruiken waarbij de hoogte van het rooster veelal op de verpakking van het voedsel staat. Magnetron voeding kunt u het beste alleen op het draaiplateau zetten. Het gebruik van de automatische (kook)programma's is even een kwestie van uitproberen maar werken prima.

hier de originele handleiding welke normaal meegeleverd wordt.

mo
door mof - Jun 21, 2021 om 11:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U moet voor een magnetron iets gebruiken dat niet elektrisch geleidend is. Dus geen metalen roosters of carbon roosters.
blijft over kunstof, of glas. Kunstof heeft een lage warmtecapaciteit en koelt snel af. Glas zou een idee kunnen zijn, word erg heet, niet geleidend, maar is uitraard kwetsbaar.

ik weet niet of je zoiets kunt kopen, een glazen rooster, of plaat of zo als alternatief voor een oven rooster.

Du
door Duc7 Jun 21, 2021 om 12:05
35 Antwoorden / Vragen

Niet helemaal waar, tegenwoordig worden er metalen roosters met kunststof dopjes meegeleverd die gewoon in de magnetron kunnen. Zie foto bij mijn post

Du
door Duc7 - Jun 21, 2021 om 12:04
35 Antwoorden / Vragen

Zitten er kunststof voetjes aan de pootjes van het rooster en kunststof dopjes op het rooster. Zo ja dan kun je deze in de magnetron gebruiken. Deze zaten bij mijn magnetron en ik gebruik deze zowel voor de hete lucht als magnetron functie. Geen probleem.

ma
door marnix1 Jun 26, 2021 om 09:09
256 Antwoorden / 22 Vragen

@duc, nee, rooster heeft gewoon ijzeren voetjes,

maakt toch ook niet uit?
rooster staat op stenen(?) draaiplateau.

Het werkt formidabel.