Ba
door BakkerBoot Nov 8, 2023 om 21:58
Huishouden & energie
Ledlampje koelkast pelgrim

We hebben in maart 2021 een nieuwe koelkast gekocht, twee jaar garantie. Nu is het lampje kapot, en dat kunnen we niet zelf vervangen, zo lijkt het. Het schijnt een ledlampje op een printplaatje te zijn. Als een monteur daarvoor moet komen, kost het minstens 149,-. We vinden het te gek voor woorden, eigenlijk, en niet duurzaam. Zo'n lampje moet toch veel langer meegaan? Is er een andere oplossing?

3917 15 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Nov 8, 2023 om 22:11
856 Antwoorden / 3 Vragen

Maart 2021 gekocht met 2 jaar garantie... dan is de garantie dus afgelopen maart verlopen. Ergo het lampje komt voor eigen kosten.

Alle lampjes komen een keer aan hun einde. Koelkast gaat behoorlijk vaak open en dicht en dat is niet bevorderlijk voor het lampje

tenormin
door tenormin Nov 8, 2023 om 22:50
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ben het vaak wel met je eens @tecla58, maar nu even niet. Ik ben pas aan mijn vierde koelvriescombinatie bezig, en ik kan toch geen uitzondering dat juist het lampje het begeeft? Bij mij begaven de combinaties het, allemaal na, gemiddeld (te lang, te duur maar ja) het zelf na p/m 20 jaar. Nu heb ik een zeer "new age" combinatie en daarvan geloof ik wel dat de PCB het sneller begeeft dan vroeger. Volgens mij ook nog eens expres. (Printet Circuit Board).

marita5
door marita5 - Nov 8, 2023 om 22:21
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bakkerboot ,

Kan ik de lamp van mijn koelkast zelf vervangen ?

Hoe lost u dit probleem op?

Meestal lees je in de handleiding dat je de lamp niet zelf kunt vervangen. Dit komt omdat de verlichting, zoals LED, vastzit op de printplaat.

Vanwege de veiligheid adviseren we dan om de lamp te laten vervangen door een Pelgrim monteur.

Klik hier om een monteursbezoek aan te vragen.

Een uitzondering hierop is een koelkast met een E14 fitting lamp.

Deze lamp kun je wel zelf vervangen.

mahadma
door mahadma - Nov 8, 2023 om 22:25
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Uw koelkast is uit de garantie termijn, dus eventuele kosten = rekening koper.
Als alleen het ledje defect is zal toch de printplaat geheel vervangen moeten worden. En daar helpt geen lieve vader of moeder aan.
Die monteur moet toch vanaf werkadres met de auto naar u toe rijden, kost tijd en km + brandstof. De reparatietijd is ook normaal dat u die betaald, niemand werkt voor niets. Plus dat de nieuwe printplaat ook niet gratis is. Ergo, de door u genoemde € 149, is zeker geen idioot hoge prijs, alles in aanmerking genomen.

Een oplaadbaar zaklampje van nog geen € 10 kan uw probleem ook oplossen. Maar is wel minder handig. Als een veiligwerkende handige harry weet en aan een printplaatje kan komen spaart u wel geld, u zult dan wel alles bij elkaar moeten vinden.

sira
door sira - Nov 8, 2023 om 23:10
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Typ op Google in: Pelgrim + type koelkast + printplaat ledverlichting.
U komt dan op een pagina waarop u verschillende aanbieders ziet, bijv. onderdelen.nl, mijnonderdelenhuis.nl, beekman.nl, onderdelenhuis.nl, fixpart, etc., etc.

Zoek bij die aanbieders naar hetgeen u nodig heeft. Komt u er niet uit bel ze dan even.

Die printplaat is te vervangen, door uzelf of een ander handig iemand.
Meestal worden er afwijkende schroeven gebruikt, ze lijken op Torx en Apple noemt ze Pentalobe schroeven, maar voor ca. € 10,- haalt u bij de bouwmarkt een schroevendraaierset.

Andere vraag, heeft u de koelkast rechtstreeks bij Pelgrim gekocht? Zo niet, neem dan contact op met de winkelier waar u hem wel heeft gekocht, misschien dat hij wat water bij de wijn wilt doen.

Na 2 jaar al een lampje stuk is belachelijk. Ik heb 1x in mijn leven een (gloei)lampje van een koelkast moeten vervangen, maar die was al +40 jaar.

rj
door rjw Nov 9, 2023 om 13:25
3266 Antwoorden / 5 Vragen

"Na 2 jaar al een lampje stuk is belachelijk. Ik heb 1x in mijn leven een (gloei)lampje van een koelkast moeten vervangen, maar die was al +40 jaar."

Wel eens van een Gaussian curve of normaalverdeling gehoord?

sira
door sira Nov 9, 2023 om 13:38
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Je kunt Carl Friedrich Gauss er bij halen, maar laat ik dan een vraag stellen aan het forum

Hoeveel mensen hebben na slechts 2½ jaar het lampje van de koelkast al moeten vervangen? In dit geval niet eens een gloeilampje, maar nota bene een LED-lampje.

Als de vraagsteller al een probleem zou hebben met de kansverdeling dan zouden ze die problemen bij meer apparatuur ondervinden.

sw
door swat1500 - Nov 8, 2023 om 23:35
3786 Antwoorden / 0 Vragen

De fabrieksgarantie moge dan voorbij zijn de wettelijke garantie is dat nog niet. Led lampjes gaan in het algemeen veel langer mee dan normale gloeilampjes. Naar alle waarschijnlijkheid zijn niet de ledjes zelf defect maar zit defect elders op het printplaatje.
Je mag inderdaad verwachten dat een dergelijk printplaatje langer meegaat dan twee jaar.
Voor de wettelijke garantie moet u bij de verkoper zijn en niet bij Pelgrim tenzij rechtstreeks gekocht bij Pelgrim.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 9, 2023 om 18:16
2065 Antwoorden / Vragen

Zo zou ik het ook aanvliegen, stel simpelweg dat bij normaal gebruik zo'n printplaat veel langer dan twee jaar mee moet gaan en dat dit dus onder garantie gerepareerd moet worden maar je hebt grote kans dat zo'n leverancier denkt, nou kom maar op, maak er maar een zaak van en dan haken veel mensen af.

Bo
door Bobot - Nov 9, 2023 om 06:08
28 Antwoorden / 2 Vragen

Als je een beetje handig bent is het vast prima zelf te doen (3 schroefjes losdraaien en uit de connector schuiven? Wel even de stroom uitschakelen).

Het lijkt erop dat het zoiets is (zoek vooral op typenr, maar dit geeft een idee van de prijs van het onderdeel): https://www.partsnl.nl/855837-led-verlichting-koelkast

ro
door ronny530 - Nov 9, 2023 om 14:38
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Als de koelkast nog een zichtbare deurschakelaar heeft vermoed ik eerder dat die schakelaar defect is want die heeft meer van het open en dicht doen te lijden dan de ledlampjes zelf.
De print is middels een torx schroef bevestigd en met wat geluk is die schroef met een passende platkop schroevendraaier ook los te maken.
U kunt dan zoals meerderen al aangaven op basis van merk en modelnummer een nieuwe ledlampprint bestellen voor een fractie van de reparatieprijs.
Beroepen op wettelijke garantie heeft geen nut, kost een boel ergenis en geld en of u gelijk gaat krijgen is niet te voorspellen.

mi
door miennaamishaaz - Nov 9, 2023 om 15:06
725 Antwoorden / 1 Vragen

Het ziet eruit dat het vrij simpel te vervangen is.

Niets meer dan een schroef en een JST connector.

Kijk of je het rezerve onderdeel kan kopen en dit zelf vervangen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 9, 2023 om 23:30
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bakkerboot,

Ik raad u aan om gewoon het licht in uw keuken even aan te doen.

Eventueel een sterkere lamp aansluiten in uw keukenlamp-armatuur...

e-
door e-genius Nov 10, 2023 om 11:32
12 Antwoorden / 1 Vragen

Met dezelfde redenatie kan je ook de koelkast wegdoen want het is toch koud buiten. Sorry maar u geeft geen zinnig antwoord, er zijn gewoon middelen om dit te fixen. Zie de andere antwoorden.

ro
door ronny530 Nov 10, 2023 om 14:17
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Nog zo één, koop bij de bouwmarkt een kastlampje op batterijen met een penschakelaar, plak die met dubbelzijdig plakband aan de binnenzijde van de koelkast tegen de zijwand aan op een plaats bij de deur sluiting.
Deur dicht lampje uit, deur open lampje aan.

atlas1302
door atlas1302 Nov 10, 2023 om 17:32
341 Antwoorden / 13 Vragen

Geweldig, zo zou ik het ook gewoon doen. Waar heb je eigenlijk licht voor nodig om je bier te zoeken, die liggen toch altijd op dezelfde plek toch? Flauwekul zo'n lampje, leuk als het doet waarvoor het gemmakt is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 10, 2023 om 21:14
1767 Antwoorden / 31 Vragen

De meeste vriesvakken hebben geen eens een lampje......

Er
door Erikkkk - Nov 10, 2023 om 12:06
11 Antwoorden / Vragen

Toestellen hebben een economische leeftijd dus je mag verwachten dat een lampje in de koelkast langer dan 2 jaar mee gaat.
Contact met de verkoper opnemen en hem dit uitleggen en zeggen dat je er niet mee accoord gaat.

john devries
door john devries - Nov 10, 2023 om 13:57
219 Antwoorden / Vragen

Een lampje is onderhevig aan slijtage  en valt waarschijnlijk niet onder garantie. De kosten van vervanging valt zeker niet onder de garantie. Een lampje of andere aan slijtage onderhevige onderdelen van een auto moet je na 2 jaar of eerder  ook zelf betalen .

wi
door willems123 - Nov 10, 2023 om 15:15
117 Antwoorden / 16 Vragen

Koop een sensor lamp bij Action, kost nog geen 3 euro, plak ibinnen de koelkast, krijg je zelfde effect. Ik heb een de de kleding kast geplakt

https://www.action.com/nl-nl/p/2571909/sensorlamp/

ro
door ronw - Nov 10, 2023 om 16:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hebt u geen handige Harrie die bijvoorbeeld de print eruit kan halen?

ik zie op de print F1 staan, dit is een zekering, die zou bijv. kapot kunnen zijn.
is redelijk eenvoudig te vervangen.

of kijken of er in uw buurt iemand is die kan helpen?

1paul
door 1paul - Nov 11, 2023 om 08:19
3155 Antwoorden / 0 Vragen

links schroefje losdraaien eruit halen en een nieue bestellen, deze plaatsen en vastschroeven en klaar ben je..

je kunt ook eerst even kijken of de zekering (rechtsboven)  misschien stuk is, lijkt me een smeltzekering kun je dus vrij simpel zien..

Franske1958
door Franske1958 - Nov 11, 2023 om 08:28
428 Antwoorden / 2 Vragen

Knopje blijft hangen ????