jo
door jose09 Mar 17, 2011 om 13:46
Huishouden & energie

Lekstroom

Al jaren heb ik met Eneco een meningsverschil over mijn Nota's cq jaarafrekening.
Het is zelfd zo erg geweest dat ik na een hersenbloeding 2 jaar practisch nooit thuis was ,dus niet thuis at en woonde behalve slapenen toch €3000 bij moest betalen terwijl ik na met 5 personen gewoond te hebben nog hetzelfde maandbedrag betaalde.
Wat scherts mijn verbazing dat ik gisterenavond doordat er een electriciën een ledlamp aansloot en de stroom eraf was toch mijn lamp bleef branden.
Daarna heeft hij wat lichtpunten doorgemeten met profesionele apparatuur en nu blijkt dus dat ik op vele punten in mijn huis lekstroom heb.
Maar om Eneco te laten komen huiver ik een beetje omdat ze het rustig ontkennen en dan € 600 in rekening mogen brengen.
Is er iemand die voor mij een oplossing weet of kan helpen?
Ik heb ook al een keer alles maar dan ook alles van de stroom afgehaald en toch bleef de meter lopen???

Hoop dat iemand mij kan helpen.
[edit - redactie]

Groetjes Jose

35168 9 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Mar 17, 2011 om 17:39
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft u alle zekeringen afgezeter uit gehaald of uitgezet. Dus direct na de meter, zo niet moet u het op die manier is kijken of de meter doordraait. Zo ja dan ligt het aan u meter, zo niet dan is er dus ergens in de bedrading van de installatie van u huis ergens een stroomlek b.v naar aarde. Als u een aardlek in de meterkast heeft zitten kan dat dus ook niet, er moet daar een defect inzitten. Of een aftakking (ilegaal kan ook nog een rede zijn.

jo
door jose09 - Mar 17, 2011 om 19:52
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel voor de reactie

eneco mdw
door eneco mdw - Mar 18, 2011 om 07:23
70 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jose09,

U schrijft in uw bericht op dit forum dat u € 3.000,00 heeft bijbetaald, terwijl u door een hersenbloeding weinig thuis bent geweest. Ik kan me voorstellen dat u hier een verklaring voor wilt. Daarnaast geeft u aan dat er problemen zijn met de toevoer van elektriciteit.

Ik kijk graag samen met u naar deze vervelende situatie. Als u dit op prijs stelt, stuur dan uw contactgegevens naar onlineservice@eneco.nl.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijk groet,

Marjolein, medewerker Eneco

1paul
door 1paul - Mar 18, 2011 om 14:19
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Heel vervelend voor u dit allemaal maar het is wel zo dat u verantwoordelijk bent voor de installatie NA de meter, dit wil zeggen dat als er een mankement aan de installatie in huis is dit ook voor uw rekening is en daarbij horen dus ook de gevolgen zoals eventueel meer stroom verbruik (lekstroom in dit geval)..

Het is dus zaak dat u inderdaad alle stoppen uitschakelt en dan kijkt wat de meter doet, blijft deze lopen kan de meter stuk zijn of het defect nog zitten in het stukje installatie tussen meter en stoppen in...

Als ik u was zou ik dit zeker uit (laten) zoeken...

Succes ermee...

kooikers
door kooikers - Mar 18, 2011 om 14:50
43 Antwoorden / 0 Vragen

jose09: heeft u in uw installatie geen aardlekschakelaar? Die zit bij mij tussen de meter en de smelveiligheden in de groepenkast (door installateur van de woningbouwver. geinstalleerd). Als er dan een lekstroom in mijn huisinstallatie zou lopen vliegt de aardlekschakelaar er gelijk uit en zou uw situatie nooit voor kunnen komen door een lekstroom. Hooguit door een defecte meter die tor. draait als er geen verbruik is.
gr.

yz
door yzerboud - Mar 18, 2011 om 17:37
5 Antwoorden / 0 Vragen

beste jose09.
€3000,- bijbetalen in twee jaar is waarschijnlijk ±15 kWh per dag.
Het kan zijn dat iemand, tijdens uw afwezigheid, een illegale tap heeft gedaan.
Ga als volg te werk.

Verwijder alle verbruikers welke zijn aangesloten op de wcd ( stopcontacten) en doe alle verlichting uit, ja ja,doe dit dus overdag.
Vergeet niet de schuur, kelders, onderverhuurders en aanverwante ruimte,s bijv. w...plantage.

-Draai de hoofdschakelaar uit en kijk ofdat de meter nog een verbruik aan geeft.
Heeft U geen hoofdschakelaar draai dan alle schroefpatronen (stoppen) eruit, heeft U geen schroefpatronen zet dan de schakelaars van de automaten uit ( dat zijn die dingen met de wipschakelaar , niet de aardlekschakelaar uitschakelen).
- Kijk weer of dat de meter een verbruik aangeeft.
Als het goed is geeft de meter geen verbruik aan.

Ga nu stap voor stap telkens 1 automaat inschakelen cq stop terug plaatsen.
Wanneer tijdens deze kontole de meter verbruik gaat aangeven, zit het verbruik in die groep, ga op onderzoek uit en vindt de verbruiker.

Pas op, ga niet zelf aan de installatie zitten knutselen maar laat het aan de vakman over.
Die electriciën met die professionele apparatuur, als hij zijn vak verstaat is het voor hem een koud kunstje het probleem te achterhalen.

confix
door confix - Mar 18, 2011 om 17:55
10 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jose,

met een beetje rekenwerk levert het een heel vreemd verhaal:
Voor 3000 euro koop je 15.000 kWh energie want een kWh kost (laten we zeggen) 20 cent. Dat betekent dat er gedurende het hele jaar (=365x24 uur = 8760 uur) een apparaat met een vermogen van 15.000/8760 = 1,7 kW aan heeft moeten staan. 1,7 kW = 1700 W en daarvoor is bij een spanning van 230V een stroom van 1700/230V = 7,4 A nodig.
Dat gaat dus echt niet om een lekstroom.

Daarnaast: je meter draait (meestal) 600 rondjes voor 1kWh energie. Als dit apparaat een uur aanstaat (of als het een lekstroom zou zijn) dan zou er 1,7 kWh energie moeten zijn afgenomen en dat betekent dan dus dat je meter in 1 minuut 1,7x600/60 = 17 rondjes moeten hebben gedraaid en dat zie je echt wel, daar heb je geen professionele apparatuur voor nodig.

Dus iets klopt hier niet.....

Als je lampen blijven branden terwijl je de stroom eraf hebt (en dus je meter niet meer draait??) komt er dus ergens anders stroom vandaan zodat er nog ergens anders een spanningsbron moet zijn (zonnepanelen?? haha).
Of iemand heeft twee installaties aan elkaar geknupt.....
Je professional moet er nog maar eens goed naar kijken.

Heeft iemand misschien een cijfertje verkeerd afgelezen? Of is dit een jaarlijks terugkerend fenomeen (elk jaar 3000 euro bijbetalen??)

Trouwens 3000 euro bijbetalen? Dat is 5x het jaarverbruik van een gemiddeld gezin. Ook Eneco moet dat kunnen snappen en dan tenminste een vraag stellen over deze rare sprong in uw energie verbruik! Gelukkig leest Marjolein ook mee in dit forum (wat een service hè....) dus dat gaan ze vast en zeker uitzoeken.

Succes.

freya
door freya - Mar 18, 2011 om 17:59
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo jose09,

Natuurlijk heel vervelend dat je met een nabetaling van €3000 wordt geconfronteerd, maar laten we eerst even de fabels uit de wereld helpen. Met 'lekstroom' heeft het absoluut niets te maken. Dat LED-lampen na uitschakelen nog een tijdje kunnen nagloeien is een bekend verschijsel. LED's zijn uitermate gevoelig en al loopt er maar één milliampère (mA) door zo'n LED, dan gloeit deze al. Al zou zo'n lamp een jaar lang nagloeien, dan kost dat je aan energiekosten niet meer dan €0,50 voor het hele jaar. Het verbruik wat verantwoordelijk is voor die €3000 is dus van een hele andere orde.

Kortom, neem dus contact op met 'eneco mdw' en dan wordt het probleem wellicht snel opgelost.

m.vr.gr. Freya

er
door erky - Mar 19, 2011 om 11:50
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Jose09,
De elektricien heeft met een ledlamp gemerkt dat terwijl de schakelaar uit was de lamp toch brandde. Als die ledlamp gewoon bedoeld is voor 230volt, dan heb je te maken met een fout in de bedrading of een apparaat dat zorgt voor dit ongelofelijk hoge gebruik.

Wat voor jou belangrijk is, is dat je er achter komt of het in jouw huis fout zit. Zoals hierboven al gezegd: als de elektriciteitsmeter (in de meterkast) draait terwijl niets elektrisch aan staat dan zit het probleem na de meter en dus ben jij zelf in principe verantwoordelijk. Het wil ook wel eens dat een wasmachine (die zitten meestal niet met een steker verbonden) de boosdoener is. Door een niet technisch iemand gemaakt snoer kan ook wel eens een probleem geven. Gebruik van oud cellotape als isolatie is ook gevaarlijk.

Er is bij de eerdere antwoorden van uit gegaan dat je een oud model elektriciteitsmeter hebt, zo'n ding met een wieltje met een rode vlek die ronddraait als er stroom gebruikt wordt. Ga stap voor stap te werk, kijk welke verdieping (of welke groep) de stroom vloeit en kijk dan binnen die groep welk stopcontact als dat mogelijk is.

Aan de andere kant denk ik dat het met een bijbetaling van 3000 euro per jaar de moeite loont om en elektricien uit te nodigen.

Groet en succes!
Erky