su
door sunkillmoon Jan 14, 2020 om 10:03
Huishouden & energie

Mag een propaangas leverancier mij verplichten een volle tank af te nemen?

Hoi!

ik woon anti-kraak in een oude boerderij. Deze heeft een 2500 liter propaan gastank in de tuin. Al enkele jaren bestel ik 1 keer per jaar een halve tank, meer dan genoeg voor 1 persoon.
Echter doet nu mijn gas leverancier moeilijk, en wilt mij verplichten een volle tank af te nemen.
Ik heb geen contract met deze leverancier, de eigenaar van het pand (in dit geval de Provincie Utrecht) wel.

Het punt is dat het vrij onduidelijk is wanneer dit pand gesloopt gaat worden, cq verkocht (Hoewel er recent wat bewegingen zijn dat het in elk geval het perceel toch verkocht gaat worden). De 2500 liter die de tank groot is doe ik bijna 2.5 jaar over om op te maken, en ik kan het simpelweg niet betalen, gezien de afrekening al in april komt, en het termijnbedrag wat ik betaal gebaseerd is op mijn verbruik, welke perfect de lading dekt. Mocht de leverancier mij wel een halve tank leveren, kom ik perfect uit en hoef ik niks bij te betalen, en hoeft de levernacier mij niets terug te geven.
Echter kom ik nu dus meer dan 2000 euro te kort aanstaande april.

Ik heb dus de bevoorrading moeten afzeggen, en zit nu bijna zonder gas.
Mag de leverancier mij verplichten veel meer af te nemen dan ik nodig heb?

Alvast bedankt!

1975 8 Rapporteer

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Jan 14, 2020 om 10:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U verplichten? U bent toch niet verplicht bij deze leverancier af te nemen? Hij mag zelf bepalen hoeveel hij leveren wil. Eén grote levering of meerdere kleinere (wat hem meer kost ?).

Waarom zoekt u niet een andere leverancier als deze niet meer bevalt?

su
door sunkillmoon Jan 14, 2020 om 10:23
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank U voor uw bericht. Volgens de leverancier ben ik inderdaad verplicht het gas bij hun af te nemen. (wij van WC eend misschien, ik weet niet.) Ik heb nog even verder gekeken, maar volgens mij werken alle propaan leveranciers met contracten. Iets wat ik dus niet kan afsluiten.

aurora1
door aurora1 Jan 14, 2020 om 13:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan maar eens goed met de Provincie overleggen als er niets over in uw contract geregeld is. Ik zou dat dan middels een afspraak doen en niet via mails e.d.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 14, 2020 om 10:16
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Re-edit n.a.v. adres fout juridisch loket: Volgens mij niet en vooral ook omdat u al lange tijd 1/2 tank afneemt. Neem contact op met https://www.juridischloket.nl/ voor een afspraak bij een kantoor van hen in de ditecte omgeving. Ga ook na wat er exact in de overeenkomst tussen de leverancier  en de eigenaar in deze is geregeld en maak ook daar melding van dit feit en vraag om te bewerkstelligen dat u wel 1/2 tank geleverd krijgt. Het lijkt mij overigens dat u zelf wel degelijk een andere leverancier kunt vragen maar .. tenzij de overeenkomst tussen de leverancier en de Provincie dat in de weg staat. (Zou dan m.i. wel merkwaardig zijn en dus: benader het juridisch loket).

su
door sunkillmoon Jan 14, 2020 om 10:24
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank u voor uw bericht. Ik ga contact opnemen met het loket, bedankt voor uw advies.

marita5
door marita5 Jan 14, 2020 om 10:27
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , De site ( link ) jurischadvies.nl bestaat niet .

sjjoppy
door sjjoppy Jan 14, 2020 om 12:11
7195 Antwoorden / 3 Vragen

De link van @heremietkreeft:
https://www.juridischadvies.nl/

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 14, 2020 om 12:32
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@SHOPPIE, www.juridischloket.nl als ook al gecorrigeerd n.a.v. de tip van @MARITA5. (Niet gezien bij de reacties?)

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 14, 2020 om 10:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u geen contract hebt met die leverancier, hoe kan het dan dat u voorschotten aan hem moet betalen?

su
door sunkillmoon Jan 14, 2020 om 10:38
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor uw bericht. Er is wel een contract, alleen niet met mij, maar de eigenaar/huurder van de tank, de provincie Utrecht. Ik krijg gas van deze leverancier, en om te voorkomen dat ik ineens hoge bedragen moet betalen, hebben we een termijnbedag ingesteld.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 14, 2020 om 10:35
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sunkillmoon ,

Stel uw vraag eens aan Consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer

su
door sunkillmoon Jan 14, 2020 om 10:41
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank u voor uw bericht, ik heb de vraag gesteld, bedankt voor uw advies!

marita5
door marita5 Jan 14, 2020 om 10:42
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6 . Als ik meer dan € 2000,- tekort zou komen , zat ik nu op hete kolen ;-))

Ha
door Halo 04 Jan 14, 2020 om 13:35
11 Antwoorden / Vragen

Haha, geweldig antwoord Maritas....... Ts zou best een hele berg van die hete kolen willen hebben ipv van een volle gastank, denk ik...

marita5
door marita5 Jan 14, 2020 om 13:51
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@Halo 04 , denk ik ook .

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 14, 2020 om 10:40
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Indien u de reacties op mijn reacties niet niet ziet: ik gaf een foutief adres en het moet zijn https://www.juridischloket.nl/ zoals inmiddels ook aangepast. Mogelijk had u de fout al opgemerkt n.a.v. de laatste zin in mijn reactie.

su
door sunkillmoon Jan 14, 2020 om 10:41
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had het gezien, bedankt!

me
door mein33 - Jan 14, 2020 om 11:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

;-))

gerbera
door gerbera - Jan 14, 2020 om 12:09
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Niet u maar de Provincie heeft een contract met de leverancier. Informeer eerst daar eens hoe dat zit en of de Provincie op de hoogte is van wat de leverancier bepaald. Uiteindelijk is het de Provincie die in feite afneemt en dus, mogelijk in overleg met u, de hoeveelheid bepaald.

panter22
door panter22 - Jan 14, 2020 om 12:38
6599 Antwoorden / Vragen

Je zal toch anti-kraak contract hebben gesloten. Met wie?
De provincie rechtstreeks of via een makelaar?
Wat staat  over het gas in je contract.
Je hebt nu gas op afbetaling?
Als de provincie een contract heeft met de leverancier, kun je daar contact mee opnemen.Of eventueel de makelaar,
De provincie heeft er geen belang bij dat als het pand gesloopt wordt, er een volle gastank in de tuin ligt.