li
door lillybooms Feb 1, 2017 om 20:43
Huishouden & energie

Mag ik hogere temperatuur eisen van Eneco?

Sins de renovatie (o.a. dubbele ramen) zijn de 4 ketels (blokverwarming) vernieuwd en overgenomen door Eneco. Voorheen hadden we ( 11 flats) warmte van de corpos', Eigen Haard en Ymere. Voor de renovatie werd er gestookt op 90 gr. doorvoer en was het altijd en bij iedereen behaaglijk warm. We betaalde de warmte onder het kopje, servicekosten. We kregen ieder jaar ook geld terug. We betalen nu individueel maandelijks een bedrag aan Eneco.We zijn nu afhankelijk van een weersensor die bepaald hoe warm we het mogen hebben.
Er was ons een doorvoer van 65 gr. beloofd waar ze later op terug zijn gekomen en nu heet het "pas als het miin 10 is". De doorvoer wordt nu geregeld door de sensor en komt niet hoger dan tussen de 48 en 56 gr. afhankelijk van de temp. buiten. De temp. in huis wordt ook niet warmer dan 22 gr. Heel veel bewoners met mij in onze wijk klagen steen en been over kou in huis en kou langs de grond. Mijn vraag is, kan ik van Eneco eisen dat ze de ketels op 65 gr. zetten? Ik wil zelf bepalen hoe warm het is in mijn huis en hoeveel ik wil betalen voor die warmte. Vast bedankt.
Met vriendelijke groet, Lilly

2464 7 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2017 om 20:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry hoor, maar 22 graden in huis is toch al erg warm?

tenormin
door tenormin Feb 1, 2017 om 20:52
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien voor jou maar echt niet voor iedereen. Zeker na een renovatie (6 jaar geleden) is het ook hier stervenskoud geworden. Na isolatie en dubbele  HR++ ramen. Ook ik heb aan 22 graden niet altijd genoeg.

simon55
door simon55 Feb 1, 2017 om 20:54
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bij mij in huis is t 20 graden en vindt ik t al puffen

tijger1
door tijger1 Feb 1, 2017 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Wat een wonderlijke zaken dan. Na een renovatie met isolatie en dubbel glas is het vanzelf al behagelijker in huis. Maar u hebt toch een eigen cv ketel?

tijger1
door tijger1 Feb 1, 2017 om 20:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@simon55. Inderdaad.

li
door lillybooms Feb 1, 2017 om 21:45
43 Antwoorden / 20 Vragen

Ik schrijf dat we blokverwaming hebben dus geen eigen ketel. En onze woningen dateren van voor 1970 en dit systeem zou goed werken bij nieuwbouw of een wijk bestaande uit hooguit 3 flats, zo werd gezegd door deskundige. Dan heb je ook te maken met gevoelstemperatuur en veel oudere bewoners met reuma of andere aandoeningen die het gewoon warmer willen hebben, vandaar mijn vraag of ik kan eisen dat de doorvoer hoger moet. En ja, je zou denken met die energiezuinige en milieuvriendelijke aanpassingen dat het behaaglijk zou zijn, niet dus, de tocht langs de grond is vreselijk. Heel veel bewoners zitten 's avond met dekens om op de bank, ik ook trouwens. Dat komt om dat de rest van het huis niet is aangepast. Na 40 jaar wonen is van enig woongenot geen sprake meer.

tijger1
door tijger1 Feb 1, 2017 om 21:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan kunt u dus beter iets aan die tocht doen, dan eisen dat het ketelwater warmer moet zijn.

li
door lillybooms Feb 1, 2017 om 22:42
43 Antwoorden / 20 Vragen

Aan deze tocht is helaas niet te doen.

tijger1
door tijger1 Feb 1, 2017 om 22:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waar komt die tocht dan vandaan?

tenormin
door tenormin Feb 2, 2017 om 12:10
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien van de (ook??) aangebrachte ventilatie roosters? Hier tenminste wel. En nee, het is, integendeel, ook hier veel kouder geworden met nu eigen CV ketel. De blokverwarming, qua warmte, was veel plezieriger, hoefde zelfs de radiatoren destijds niet open te doen; de ouderwets dikke pijpen (en de dikke verwarminspijpen die onder de kelders liepen, woon op 1ste verdieping) zijn nu verwijderd en daardoor, heel koud geworden. Als ik 22 º wil halen staat het ding de hele dag te loeien, waar ik dan denk: KASSA, niet voor hier maar voor Eneco. Dus ook hier fleece deken overdag. Sommige ouderen hebben het nu eenmaal snoei-koud. Net dus kennelijk als @lillybooms.

Topantwoord

fa
door familyman - Feb 1, 2017 om 20:50
888 Antwoorden / 1 Vragen

U bent niet de enige in de flat, ik denk dat als u een petitie onder de bewoners zou hebben dat "men" het warmer wil hebben tegen "meer kosten" u daarmee naar Eneco kunt gaan. En daar uw verhaal doen. Alleen begint u nada, nakkes, niets. Als er een meerderheid is voor warmer maakt u een kans.

ne
door neodutchio - Feb 1, 2017 om 22:34
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Het probleem van na-isoleren is dat er geen ventilatie meer is. Alles wordt dicht gemaakt waardoor tocht ontbreekt. Niet dat tocht goed is, maar het gaf ventilatie en droogde de lucht. Droge lucht is beter te verwarmen dan vochtige lucht. Probeert u eens op gezette tijden een raam open te zetten.

De kou bij de grond, is dat echt kou, of een verschil in temperatuur op bv ooghoogte. Warme lucht stijgt op dus als het al kouder zou zijn, voelt het aan de benen nog kouder.

U zelf kunt van alles eissen, maar of Eneco naar u gaat luisteren is een tweede. Zoals al eerder aangegeven, zorg voor medestanders en probeer gezamelijk in gesprek te gaan met Eneco om een oplossing te zoeken.

li
door lillybooms Feb 1, 2017 om 22:52
43 Antwoorden / 20 Vragen

Is zowel tocht als verschil van temperatuur. De retour afvoer van het water in de cv moet zijn bv 35 gr. maar is maar 26 waardoor de ondekant van de cv koud blijft. De knop van de cv die wij hebben gaat van 1 t/m 5 maar op 3 doet ie niks en gaat de cv uit. Ach, zo kan ik nog wel even doorgaan. Waar het mij om gaat is dat er een energiemaatschappij is die ons dicteert hoe we moeten stoken en hoeveel graden het moet worden in huis. Dat zou hetzelfde zijn als dat bv de Nuon zegt, u mag maar 3 lampjes aan doen. Het is mijn huis en als ik voor 200 euro p.m. wil verstoken is dat mijn keus en als een andere bewoner in de kou wil zitten of de boel verwarmt met een elektrisch kacheltje is dat een keuze die we moeten kunnen maken. Ik vind het een dictatoriaal systeem en iedereen mag daar het zijne of hare van vinden.

ne
door neodutchio Feb 2, 2017 om 09:17
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Bij het isoleren wordt een berekening gemaakt hoeveel energie er nodig is om het huis te verwarmen. Als u kunt aantonen dat dit niet voldoende is zal u dit, samen met andere bewoners, kunnen aankaarten. Maar dan zult u eerst moeten onderzoeken of het echt de ketel is die niet warm genoeg is, of dat, zoals eerder gezegd, de luchtvochtigheid te hoog is, of andere zaken die invloed hebben op de verwarming.

Maar een ketel standaart op 65 graden zetten is een enorme energieslurper. Dat betekend dus ook dat medebewoners die de verwarming lager hebben staan moeten gaan meebetalen aan uw tropische temperaturen. Dus nogmaals, eerst onderzoeken of het wel de ketel is.

AWYeah28
door AWYeah28 - Feb 2, 2017 om 09:47
355 Antwoorden / Vragen

Beste Lilly,

Wat een ontzettend vervelende situatie. Helaas speelt iets dergelijks ook in mijn omgeving. Naast de hierboven voorgestelde oplossingen, zou u ook eens bij de medebewoners rond kunnen vragen of er iemand een rechtsbijstandverzekering heeft en daar de zaak in behandeling geven.

Uit het Gebrekenboek van de Huurcommissie komt de volgende passage (pagina 14, cat. C2):

"een verwarmingsinstallatie die onvoldoende warmteafgifte in een of meer verwarmde vertrekken van de woonruimte levert zodat adequate verwarming voor het gebruik waartoe dat vertrek of die vertrekken bestemd is of zijn, niet mogelijk is; Uitgangspunt is de feitelijk gehuurde situatie of de bij ingang van de verhuring bedoelde bestemming van de diverse ruimten. In elk geval behoort de temperatuur te worden gehaald die is berekend ten tijde van de aanleg van de installatie."

Veel sterkte en succes!

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2017 om 10:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar 22 graden voldoet echt aan de norm.

AWYeah28
door AWYeah28 Feb 2, 2017 om 11:33
355 Antwoorden / Vragen

Beste Tijger1, Dat is correct. Naar ik begrepen heb moet in de huiskamer een temperatuur van ten minste 21 graden kunnen worden bereikt en in de slaapkamers is zelfs 16 graden al voldoende. De tekst uit het gebrekenboek die ik plaatste kan misschien uitkomst bieden, als er tijdens aanleg van de installatie een hogere temperatuur werd berekend.

li
door lillybooms - Feb 3, 2017 om 22:08
43 Antwoorden / 20 Vragen

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. Er loopt nu een buurtonderzoek en heel veel bewoners hebben geklaagd over de kou in huis. Dus ik hoop dat de corpo's en Eneco dat serieus gaan nemen en de temp. gaan verhogen Ik snap best dat 22gr voor veel mensen een heerlijke temperatuur is vooral als je in een eengezinswoning woont met eigen ketel maar de warmte die wij nu ervaren is geen "lekkere" warmte. Moeilijk uit te leggen want er is ook nog zoiets als een gevoelstemperatuur. Ben je bezig in huis dan is dat een ander verhaal dan als je stil voor de buis 's avonds bv. Ook oudere willen soms een hogere temp.
Maar kort en goed, Eneco bepaald hoe we stoken, wat we stoken en wanneer we stoken en dat vind ik niet kunnen. Het zou toch ook heel vreemd zijn als de Nuon bv gaat bepalen hoeveel licht ik mag gebruiken en daar gaat het mij om. Nogmaals bedankt en fijn weekend. Warme groet, Lilly

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2017 om 22:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als het werkelijk in alle gevallen, dus ook als het buiten echt koud is, in de woonkamer 22 graden kan worden, gaat Eneco echt niets doen.

tijger1
door tijger1 Feb 3, 2017 om 22:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie trouwens niet waarom 22 graden in een eengezinswoning een heerlijker temperatuur is dan 22 graden in een flat,

jo
door jorisw Feb 8, 2017 om 17:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het klinkt lullig, maar je woont in een complex met blokverwarming dus leg je je lot in handen van een ander. Als ze de boel po een hogere temperatuur zetten (en dus meer energiekosten hebben) zijn er wellicht buren die daar weer tegen gaan protesteren.

ne
door neodutchio - Feb 4, 2017 om 09:21
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Misschien iets te recht voor z'n raap, maar zit het niet tussen de oren? U bent een situatie gewend, maar deze is nu aangepast. Uw woning wordt netjes verwarmd tot een zeer behagelijke temperatuur. In de nieuwe situatie wordt zuiniger gestookt waardoor met een veel lagere stooktemperatuur toch dezelfde warmte binnenkomt. Dit is dus een enorme besparing.

Dat u de warmte anders ervaart is vreemd te noemen. 22 graden in het ene huis is hetzelfde als 22 graden in het andere huis. Maar wie zegt dat het 22 graden is? Heeft u een termometer hangen, of geeft de installatie aan dat er 22 graden binnenkomt? Nogmaals, droge lucht is beter te verwarmen dan vochtige lucht. Als er 22 graden wordt afgegeven door de radiatoren en u ventileerd niet kan de radiator echt niet de kamer verwarmen.

Ander 'probleem' van u, zeg ut, als u lange tijd op de bank zit dat het kouder aanvoelt. Ook al is het 30 graden, als u voor lange tijd stil zit voelt het vanzelf kouder aan. Dat heeft ook niets met de temperatuur in uw huis te maken, maar met de gevoelstemperatuur.

Ik hoor u alleen maar zeggen dat het aan Eneco ligt, maar onderbouwen doet u niet. Er zijn verschillende tips gegeven, maar u blijft maar op Eneco afgeven. Als u toch al zo zeker bent van uw zaak, waarom hier dan de vraag stellen?

li
door lillybooms Feb 8, 2017 om 16:14
43 Antwoorden / 20 Vragen

Zo, knap van u Neodutchio dat u weet hoe "netjes" onze woningen worden verwarmd. Er is dus ook geen besparing maar kennelijk weet u hoeveel wij betalen p.m. aan Eneco en dat is meer dan in de oude situatie. Ook knap dat u weet hoe wij ventileren Ook moet u leren lezen kennelijk want die kou komt van de tocht langs de grond. En tips? Er bestaan geen tips voor dit probleem dan alleen het verhogen van de doorvoer. Maar dat kost Eneco teveel geld. Dus halen ze dat bij de bewoners. Gelukkig is er nu overleg met de corpos want ze zijn er nu van doordrongen dat ze aan die berg klachten niet meer voorbij kunnen gaan. Ik denk dat u voor Eneco werkt want u neemt het wel erg voor ze op. Mijn vraag was simpel, kan ik van Eneco eisen dat ze de temp. verhogen? Dus hoezo zeker van mijn zaak? En ja meneer alles zit tussen mijn oren gelukkig zou ik zeggen, maar kennelijk is alles tussen uw oren weg.

jo
door jorisw Feb 8, 2017 om 17:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar als de kou van tocht komt, dan is het toch idioot om de verwarmingsinstallatie hoger te willen instellen? Dus terug naar je vraag: het lijkt me logischer om de woningbouwcorporatie te vragen om de tochtproblemen op te lossen dan van Eneco te eisen om meer gas te gaan verbranden. Daarmee gaat echt de tocht niet weg. Sterker nog: door de grotere temperatuurverschillen zou de tocht sterker kunnen worden.

ne
door neodutchio Feb 8, 2017 om 18:03
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Klopt, ik werk vandaag voor Eneco. Maar ook voor veel andere bedrijven, net zoals vele van de vrijwilligers hier die willen helpen. Helaas zijn er altijd vragenstellers die niet geholpen willen worden, maar enkel het gelijk aan hun kant bevestigd willen hebben.

Uw woning is nageisoleerd en desondanks is er tocht. Dit zou niet moeten kunnen. Er is een zuinigere verwarming geplaatst die u koste wat kost meer wil laten stoken. U haalt nu een temperatuur van 22 graden binnen terwijl de uitgang in de ketel verlaagd is. Om die reden heb ik meerdere keren gevraagd of het wel aan de verwarming ligt. Eneco levert enkel de warmte, maar heeft geen invloed om andere zaken die de warmte kan beïnvloeden.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2017 om 16:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lillybooms

Wat een onfatsoenlijke reactie van u richting Neodutchio.

U stelt hier een vraag en krijgt daar verschillende reacties op.

Maar goed, u wilt blijkbaar alleen maar weten of u ern en ander kunt eisen van Eneco.

Het antwoord daarop is nee.