b0
door b0mm3ltj3 Jul 8, 2013 om 08:37
Huishouden & energie

Mag Portaal zomaar mijn keuken houden zonder vergoeding?

Woningbouwvereniging Portaal heeft in haar huurcontract opgenomen dat er best geklust mag worden maar bij verlaten van de woning moet, in dit geval de keuken, blijven staan. De keuken die 5000 euro heeft gekost. Mag dit zomaar

8129 18 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jul 8, 2013 om 08:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je mag de keuken er ook uit slopen, moet er wel een standaard keuken worden terug geplaatst.

Soms wil een wbv best wat betalen voor een woningverbetering, maar dan staat dit in de algemene voorwaarden. Staat dat er niet in, dan heb je zelf de keuze hiervoor gemaakt.

me
door mein33 - Jul 8, 2013 om 10:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ja dat mag, en niet "zomaar" !!
U kunt ook de keuken meenemen en de oude keuken terugplaatsen.
Die heeft u waarschijnlijk niet meer en zal de huidige keuken moeten blijvenstaan.
U heeft er de nodige jaren plezier van gehad en zult nu uw "verlies" moeten nemen.

halima
door halima - Jul 8, 2013 om 11:58
24 Antwoorden / 0 Vragen

In dit geval is het niet alleen Portaal als WBV; een flat zonder keuken verhuren lijkt me niet zo voor de hand liggend. Dus zoals al gezegd, keuken laten staan, minder werk aan afbreken en een eventuele oude keuken terugplaatsen (die er inderdaad waarschijnlijk niet meer zal zijn).

b0
door b0mm3ltj3 - Jul 8, 2013 om 12:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het was in dit geval een nieuwe woning. Er was geen keuken aanwezig en Portaal heeft 700 euro gegeven als basiskeuken want standaard is. Een keuken met inbouwapparatuur is meer waard en Portaal kan nu een hogere huur vragen omdat de woning nu meer waard is.

b0
door b0mm3ltj3 - Jul 8, 2013 om 12:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

En de keuken is slecht 1 jaar gebruikt dus praktisch nieuw. Als je een woning verlaat laat je je koelkast en gasfornuis toch ook niet staan. Waarom moet dit in zo'n geval wel, en dan ook nog zonder een tegemoetkoming wat een normale woningbouwvereniging altijd wel doet.

arnico
door arnico - Jul 8, 2013 om 13:06
6 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet hoe dan ook een keuken achter laten, neem je hem liever mee, dat mag ook, koop een standaard keukenterug en zet die erin, probleem opgelost

weetnietveel
door weetnietveel - Jul 8, 2013 om 13:25
69 Antwoorden / 2 Vragen

Voor 700 euro een keuken op de kop zien te tikken wat gezien het huidige internet niet zo moeilijk moet zijn. U heeft de vergoeding aanvaard dus moet er een keuken in blijven staan. Aangezien u de keuze wilt maken om deze keuken mee te nemen moet u de werkzaamheden zo wie zo al uitvoeren, dus hup een goedkopere er in.

zoekster
door zoekster - Jul 8, 2013 om 13:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Misschien is in de woning waar de vraagsteller naartoe verhuist al een keuken aanwezig en naar zijn zin. Dan heeft hij er niets aan deze eruit te halen en te vervangen. Keukens zijn vaak op maat gemaakt.
Ik denk dat hij niet veel kan uitrichten tegen Portaal behalve dreigen deze keuken eruit te slopen en er een goedkoop dingetje voor in de plaats te zetten.
Misschien komen ze dan nog over de brug.

to
door tobenja - Jul 8, 2013 om 13:38
16 Antwoorden / 0 Vragen

kijk eens rond op Marktplaats....daar vind je super mooie keukens voor soms nog geen 700euro..
mijn vriendin heeft er een hoek keuken kunnen kopen voor 500euro en super mooi!!!!...

heel veel succes en het moet U zeker lukken en dan kunt U Uw mooie nieuwe keuken weer
mee nemen naar een andere woning of ook verkopen op Marktplaats...

b0
door b0mm3ltj3 - Jul 8, 2013 om 14:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle reacties! Probleem is alleen dat ze ons aan het lijntje hebben gehouden. Per 1 juli is de huur opgezegd, twee weken daarvoor was er voorinspectie en er zou gekeken worden of er iets met de keuken zou worden gedaan. Er zouden papieren gemaild worden die dus niet gemaild werden ondanks meerdere keren vragen van onze kans om die stukken op te sturen.
Bij de oplevering kwamen opeens die stukken wel boven water en daarin stond dat we de keuken moesten laten staan. Een zgn voorhuurovereenkomst ofzo. En toen konden we niets meer.
Dit zaakje stinkt zo enorm maar tegen zo'n grote woningcooperatie doe je waarschijnlijk toch niets. Zaak voor een jurist of toch maar laten gaan?

le
door lecram66 - Jul 8, 2013 om 14:29
7 Antwoorden / 0 Vragen

Als een woningcooperatie vuil spel speelt en je aan het lijntje houdt, ben ik geneigd om de meest gammele rotte keuken die ik maar kan vinden terug te plaatsen. Het kost wat geld, tijd en energie, maar dan heb je ook wat.

En als ze daar wat van zeggen dan laat je de papieren zien waarin staat dat de(ze) keuken moest blijven staan en leg het probleem lekker bij hun neer. (hopend dat ze geen foto's van de goeie keuken hebben gemaakt :-) ).

wimmi20
door wimmi20 - Jul 8, 2013 om 14:43
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ach, de oplossing is heel simpel,
als u de dure keuken meeneemt is de oplossing heel simpel.
Al die adviezen om een goedkope keuken te plaatsen slaan nergens op.
Toen u de woning huurde was er geen keuken, als u weggaat is er weer geen keuken, en betaalt u gewoon de vergoeding terug die u ooit ontving voor de aankoop van een keuken.
Daar moest u indertijd genoegen mee nemen, en nu zijn zij aan de beurt.
Geen rechter zal u ongelijk geven.

Cookies
door Cookies - Jul 8, 2013 om 17:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=b0mm3ltj3 schreef op maandag 8 jul 2013, 12:22]Het was in dit geval een nieuwe woning. Er was geen keuken aanwezig en Portaal heeft 700 euro gegeven als basiskeuken want standaard is. Een keuken met inbouwapparatuur is meer waard en Portaal kan nu een hogere huur vragen omdat de woning nu meer waard is.

Dat bedrag van 700,- euro staat inderdaad op de site vermeld. Je hebt er zelf voor gekozen een duurdere keuken in te zetten. En dat je na 1 jaar al vertrekt, is ook een eigen keuze.

audb
door audb - Jul 8, 2013 om 18:46
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als u kan bewijzen dat de woningbouw u niet tijdig heeft geïnformeerd dan is het een zaak die u moet gaan voorleggen aan de huur commissie.
U had namelijk de mogelijkheid moeten krijgen om een beslissing te nemen en die kans is u ontnomen en er is dus geen sprake van van redelijkheid tot billijkheid.
een keuken van 700 euro of een van 5000 euro is een te groot verschil u had namelijk een keuken terug kunnen plaatsen die het bedrag van 700 euro waard had geweest.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 8, 2013 om 19:19
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Waar slaat dit op ?
Wat bedoelt u met tijdig informeren ?
Dit alles was al geregeld voordat de woning werd betrokken.
Er werd toch betaald voor een nieuwe keuken ?
De huurcommissie heeft met dit soort geschillen niets te maken.
Die gaat alleen over de huur.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==============

=audb schreef op maandag 8 jul 2013, 18:46: Als u kan bewijzen dat de woningbouw u niet tijdig heeft geïnformeerd dan is het een zaak die u moet gaan voorleggen aan de huur commissie.
U had namelijk de mogelijkheid moeten krijgen om een beslissing te nemen en die kans is u ontnomen en er is dus geen sprake van van redelijkheid tot billijkheid.
een keuken van 700 euro of een van 5000 euro is een te groot verschil u had namelijk een keuken terug kunnen plaatsen die het bedrag van 700 euro waard had geweest.

labren
door labren - Jul 9, 2013 om 01:25
862 Antwoorden / 0 Vragen

toen jullie in die woning kwamen stond er toch een keuken in , die moet je dus weer terug plaatsen en als je die vernietigt heeft dan heb je pech , dan moet je de keuken laten staan die er nu in staat of je koopt de zelfde keuken die erin stond weer terug en zet je die er weer in

wimmi20
door wimmi20 - Jul 9, 2013 om 04:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Labren,
het zou handig zijn als u de teksten van de vraagsteller leest voordat u iets opschrijft.
TS heeft duidelijk medegedeeld dat er in de woning geen keuken aanwezig was.
Het was een nieuwe woning.
En ze ontvingen 700 euro om zelf een keukenblok te kopen.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

=labren schreef op dinsdag 9 jul 2013, 01:25: toen jullie in die woning kwamen stond er toch een keuken in , die moet je dus weer terug plaatsen en als je die vernietigt heeft dan heb je pech , dan moet je de keuken laten staan die er nu in staat of je koopt de zelfde keuken die erin stond weer terug en zet je die er weer in

alfatrion
door alfatrion - Jul 9, 2013 om 08:26
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Voor algemene voorwaarden gelden wettelijke regels. Deze mogen niet onredelijk bezwarend voor u zijn. Nu is het beding uit dit huurcontract ook een algemene voorwaarde. Als het beding niet onredelijk bezwarend is, dan kan het nog steeds zo zijn dat de woningbouw een vergoeding moet betalen op grond van de redelijkheid en billijkheid of ongerechtvaardigd verrijking. De vergoeding zal dan niet hoger liggen dan waarmee u verarmt wordt en zij verrijkt.