Co
door Colorus33 Sep 12, 2024 om 16:25
Huishouden & energie

Mag Rochdale weigeren een woning te verhuren wanneer je alleen paspoort toont en geen copie afstaat?

Zij zeggen dat zij de kopie wettelijk moeten opslaan. Ik zie de wet nergen en zij kunnen die ook niet noemen. Ideeen? Rochdale staat bekend om diverse fraude zaken in de eigen organisatie.

2232 8 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Sep 12, 2024 om 16:28
11705 Antwoorden / 51 Vragen

Het is correct dat zij een (bewerkte) kopie moeten hebben. Zonder (bewerkte) kopie geen huis. Bewerken = op de kopie vermelden uitsluitend voor Rochdale.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 12, 2024 om 16:41
920 Antwoorden / 3 Vragen

Lees deze link. Daarin staat dat er maar een paar bedrijven c.q.organisaties een kopie mogen hebben van je id of paspoort.

Rochdale kan je dus niet verplichten een kopie af te staan. Maar het zit er dan dik in dat je de woning niet krijgt.

Nog een link. Deze is van APG

rinuszwam
door rinuszwam - Sep 12, 2024 om 16:49
24 Antwoorden / 3 Vragen

Een copie van het paspoort is uiteindelijk verplicht om een woning te huren !

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 12, 2024 om 16:53
2244 Antwoorden / Vragen

Dat ze je identiteit moeten vaststellen is denk ik wel terecht en dat ze als bewijs een kopie willen maken vind ik persoonlijk altijd onzin maar is wel toegestaan, echter mogen ze volgens mij niet je BSN verwerken dus die moet afgeschermd worden.

Mischien heb je hier nog wat aan: www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/identificatie/paspoort-en-identiteitskaart/identiteitsbewijs-bij-koop-huur-of-verkoop

sira
door sira - Sep 12, 2024 om 18:23
2520 Antwoorden / 24 Vragen

Gebruik KopieID van de overheid. Er worden dan zaken afgeschermd en er wordt een watermerk aan toegevoegd. Dat watermerk wordt er dwars overheen gezet.

Hier een filmpje hoe het werkt: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/videos/2023/09/04/hoe-werkt-de-kopieid-app

En hier een voorbeeld:

KopieID-app overheid: voorkom misbruik en identiteitsfraude - PTVDD

marita5
door marita5 - Sep 12, 2024 om 19:52
11640 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Colorus33 ,

Veilige kopie van uw indentiteitsbewijs

Soms vragen wij u op een kopie van uw identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart).
Bijvoorbeeld bij het tekenen van een huurcontract en het wijzigen van een bankrekeningnummer. Wij hebben deze kopieën nodig om te controleren wie u bent. Dit zijn we wettelijk verplicht. Stuur of mail altijd een veilige kopie van uw legitimatiebewijs. Zorg ervoor dat uw legitimatiebewijs niet verlopen is .

Maak uw papieren kopie veilig .

Zo maakt u een veilige kopie: Schrijf op de kopie 'kopie voor Woningstichting Rochdale'.
Schrijf op de kopie de datum waarop de kopie is gemaakt.
Zorg ervoor dat uw naam, handtekening en de datum tot wanneer uw legitimatiebewijs geldig is goed zichtbaar zijn.
De rest van uw gegevens mag u doorstrepen. U hoeft geen kopie te maken van de achterkant van uw legitimatiebewijs.
U mag de kopie zowel in kleur als in zwart/wit maken.

Of maak een veilige digitale kopie :

Met de KopieID app van de Rijksoverheid maakt u met uw mobiele telefoon of tablet een veilige kopie van uw identiteitsbewijs (ID-bewijs). Met de KopieID app kunt u de identiteitsgegevens doorstrepen die we niet nodig hebben. Ook zet uw met deze app een watermerk in de kopie. U verstuurt de kopie daarna digitaal.

Bron : Rochdale.nl

1paul
door 1paul - Sep 13, 2024 om 14:49
3305 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat mag maar scherm je burgwer nummer af en zet er duidelijk kopie op over de gegevens heen dus..

ro
door ronny530 - Sep 13, 2024 om 15:44
2882 Antwoorden / 41 Vragen

De fraude betrof de bobo's in het bestuur die creatief met beleggingen o.i.d. omgingen.
Iedere verhuurder dient de identiteit van de nieuwe huurder vast te stellen en daarvoor dient de huurder bij het tekenen van het huurcontract het paspoort/ id bewijs te tonen en die wordt door een medewerker ook gekopieert niet alleen om vast te stellen dat u bent wie u zegt te zijn maar ook voor de eventuele toekenning voor de huurtoeslag en zo meer.
dacht u nu werkelijk dat een woning corporatie uw ID ging misbruiken want als u er zo in staat kan uw werkgever/uw bank uw ID ook misbruiken want die heeft ook een kopie van uw ID bewijs.
Voorzichtigheid om niet zomaar aan iedereen die er om vraagt een kopie van de id kaart te geven is begrijpelijk maar in dit geval noodzakelijk om de woning te mogen huren.
Uw keuze, toch maar een onbewerkte kopie in leveren of van de woning afzien en weer onderaan de lijst van woningzoekenden belanden.