eefie
door eefie Mar 10, 2013 om 13:11
Huishouden & energie

Mastocytoma /mastcel tumor bij hond

Hallo,
Onze hond (een flatcoated retriever van 11 jaar) heeft een raar plekje aan de elleboog van een voorpoot.
Daarom vrijdag de dierenarts bezocht.
Volgens hem gaat het vrijwel zeker (80%) om een mastceltumor.
Om deze diagnose te stellen is door hem niks onderzocht,
geen punctie o.i.d. want dat zou niet kunnen.
Alleen operatief verwijderen en labonderzoek zou zekerheid geven.
Nu willen wij komende week wel een second opinion laten doen door een andere dierenarts.
Maar voor het geval het inderdaad foute boel is:
Heeft iemand ervaring met deze kankervorm bij de hond?
Er is wel van alles te vinden op Google,
maar ik zou graag eigen ervaringen lezen.

Alvast bedankt

7254 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo'n vraag kun je natuurlijk beter stellen op een hondenforum.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.kankeronderzoekbijdieren.nl/Site/tumor-soorten/mastcel-tumor.html

Mijn conclusie na het lezen van bovengenoemde site:

Niet zeuren!!! laat het operatief verwijderen als uw beest u lief is!!!

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

tonjakassa schreef op zondag 10 mrt 2013, 14:56:
http://www.kankeronderzoekbijdieren.nl/Site/tumor-soorten/mastcel-tumor.html

Mijn conclusie na het lezen van bovengenoemde site:

Niet zeuren!!! laat het operatief verwijderen als uw beest u lief is!!!

Nou zeg, wat een nare reactie!
Het "beest" is me zelfs meer dan lief.
Voor een flatcoat is 11 jaar oud!
Daarom wil ik weten wat de behandeling voor deze hond betekent
en wat de levensverwachting is.
Ik wil geen lijdensweg voor hem.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@eefie

Nogmaals "na het lezen van de web-site" blijf ik zeggen "niet zeuren"
mijn voorgaande reactie is in het geheel niet naar bedoelt...in de verste verten niet...ik meen te weten wat het met een mens kan doen indien gedwongen afscheid genomen moet worden van een huisdier.

Wachten op de door u /gevraagde/gewenste 'eigen ervaringen' zal u niet ver(der) brengen, ook dat kunt u in het artikel op de site lezen.

Nogmaals laat het gezwel verwijderen en onderzoeken (mijn voorkeur is Utrecht) pas dan kunt u bepalen wat te doen/heeft u zekerheid.

Ik wens u en uw huisdier erg veel sterkte toe.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

........Daarom wil ik weten wat de behandeling voor deze hond betekent en wat de levensverwachting is.......

Ja, dat weet de d.a. dus pas NA het verwijderen van de tumor.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op zondag 10 mrt 2013, 15:37: ........Daarom wil ik weten wat de behandeling voor deze hond betekent en wat de levensverwachting is.......

Ja, dat weet de d.a. dus pas NA het verwijderen van de tumor.

Is het niet als bij mensen dat als er zuurstof bijkomt, dat het dan snel is gedaan?
Wij hebben een Jack-russel gehad en hij kreeg een bobbel op zijn voorpootje. Naar de dierenarts en die zei dat het niet ingekaspeld was. Met andere woorden zijn pootje moest eraf, en dan was het nog niet zeker dat het goed bleef gaan.
We hebben er niets aangedaan(hij had er geen pijn en last van) en onze Bobby heeft nog 2 jaar gerend dat zijn leven er van af hing.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe dat met 'zuurstof bij komen zit', weet ik echt niet. Lees dit artikel eens door.

Je zou zo zeggen, dat de graad van wel/niet kwaadaardig ook te bepalen moet zijn met een punctie. Misschien daarover eens contact zoeken met de Universiteitskliniek voor Gezelschapsdieren KLIK

Met narcose bij oude dieren moet je ook voorzichtig zijn. En ben het helemaal met je eens dat je kijkt naar leeftijd / ongemak van het dier. Mijn 18 jaar oude kat laat ik ook niet meer behandelen voor van alles en nog wat, gewoon omdat ik hem dat niet aan wil doen. Als ik zelf 80+ ben, heb ik ook geen behoefte meer aan allerlei belastende ingrepen.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2013 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tonjakassa

TS vraagt om feiten en niet om (een) mening(en)

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zijn in het bezit geweest van twee [lieve ] boxers met de nodige problemen.
Wat ik je aanraad is om een verwijzing te vragen van je dierenarts om als je het kan naar Utrecht te gaan naar de kliniek voor dieren in de uithof.
Je wordt daar super goed geholpen door leerlingen en een arts erbij Onze dierenarts had een handje van opereren wat wij niet altijd wilde en dan lieten wij ons doorsturen naar utrecht Menig operatie voorkomen en wat ook heel belangrijk is de kosten zijn stukken lager dan bij de dierenarts.
Hebben ook jaren medicijnen voor onze boxer daar gehaald ook minder duur.

veel succes en hoop dat het meevalt met jullie hond ik weet wat het is als je dier ziek is.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds 2009 is er een medicijn op de markt, masitinib, dat de groei van mastcellen stopt. De aanhechting van mastcellen aan weefsels wordt als het ware voorkomen, waardoor er geen nieuwe tumoren ontstaan. Dit medicijn is veelbelovend.

Bovenstaande (en nog meer info hierover) lees ik op dierenkliniek leuven

ve
door verwijderd - Mar 11, 2013 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@eefie: succes en neem vooral het besluit waar je zelf helemaal achter staat. Ben erg benieuwd naar het verdere verloop. Horen we nog?

ve
door verwijderd - Mar 12, 2013 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik zal zeker laten weten hoe het afloopt.
Bedankt!

ve
door verwijderd - Mar 13, 2013 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Vandaag ben ik naar een andere dierenarts geweest.
Deze heeft de plek goed bekeken en gevoeld.
Zijn eerste vermoeden was een ontsteking of wild vlees.
Ik vertelde hem hierna over de diagnose mastceltumor van de andere dierenarts .
Dit was niet zijn eerste gedachte en hij vond deze diagnose bovendien erg voorbarig,
temeer omdat er niets was onderzocht.
Voor alle zekerheid wilde hij wel een punctie doen.Dat kon dus wel!
Vrijdag de uitslag. Weer afwachten, maar met een beter gevoel.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2013 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@eefie: dat klinkt al een stuk minder ingrijpend. Benieuwd!

ve
door verwijderd - Mar 15, 2013 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi allen,

De uitslag is binnen.
Het blijkt een plaveiselcelcarcinoom te zijn.
Wel een kankervorm, maar wat minder agressief dan de andere diagnose.
De DA gaf aan dat de mogelijkheid bestaat dat er uitzaaiingen (o.a. longen) zijn,
maar dat dit onderzoek voor een oudere hond weinig nut heeft.
Dan weet je het zeker, maar kun je er nog niet veel mee.
Zijn advies: zo lang hij er geen last van heeft en nog een vrolijke hond is niets ondernemen.
We hopen nog een tijd van hem te genieten.

Zodra het minder wordt, zullen we over DE beslissing na moeten gaan denken.

Iedereen bedankt voor het meedenken en meeleven.

Groet.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2013 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geniet per dag, en hopenlijk zo lang mogelijk. Lieve gr Kanty.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi allen,

Hier even een update:

Vorige week is met succes de tumor verwijderd.
Het is zo ruim mogelijk gedaan.
De wond van ca. 8 cm. geneest goed.

Of er uitzaaiingen zijn (naar o.a. longen) is niet duidelijk,
maar dat laten we, gezien de leeftijd, niet meer onderzoeken.

Aan de hond zelf merken we niets bijzonders;
vrolijk, speels zoals altijd.

Zolang hij nu nog bij ons is genieten we van hem.
Wie weet: misschien nog wel een paar jaar!

Groet,

ve
door verwijderd - Mar 31, 2013 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

eefie schreef op zondag 31 mrt 2013, 12:12: Hoi allen,

Hier even een update:

Vorige week is met succes de tumor verwijderd.
Het is zo ruim mogelijk gedaan.
De wond van ca. 8 cm. geneest goed.

Of er uitzaaiingen zijn (naar o.a. longen) is niet duidelijk,
maar dat laten we, gezien de leeftijd, niet meer onderzoeken.

Aan de hond zelf merken we niets bijzonders;
vrolijk, speels zoals altijd.

Zolang hij nu nog bij ons is genieten we van hem.
Wie weet: misschien nog wel een paar jaar!

Groet,

Doet mij goed dit te vernemen. Dank voor de update.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2014 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Allen,

Doordat de tumor begon te groeien is deze alsnog succesvol verwijderd.
Daarna ging het weer prima met hem en hebben we van hem genoten.

De ouderdom (bijna 12 jaar) begon in november mee te spelen.
Een enorm versleten heupgewricht zorgde ervoor dat hij bijna niet meer kon lopen.

Met pijn in het hart, maar wetend dat het voor hem beter was,
hebben we op 12 december j.l. afscheid genomen van onze heerlijke flatcoat.

Groet,

ve
door verwijderd - Jan 12, 2014 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gecondoleerd Eefie en veel sterkte. Wij weten wat het is om je geliefde huisdier te moeten laten inslapen. Dat doet pijn.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2014 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je wel, Kanty.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2014 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel naar voor je, maar hij heeft waarschijnlijk wel een mooi hondenleven bij je gehad. Eens gaan ze helaas naar het hondenparadijs.
Sterkte.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2014 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je wel, Zoekster.