da
door danny1968 Jul 16, 2011 om 11:54
Huishouden & energie

Megahoge energierekening Nuon

Al 3 jaar zitten we met onze handen in het jaar.
Onze energierekening is al jaren mega-hoog.
We "verbruiken" ong. 6600 kwh per jaar.
( een gemiddeld GEZIN zit rond de 3000/3500 per jaar)
Maar..... wij zijn met zijn 2-en, geen kinderen, vaak van huis, beide fulltime werkend, 3 x per jaar op vacantie.
we hebben geen zonnebank, wasdroger, waterbed of andere energievretende apparaten.
We betalen nu maandelijks 240 euro per maand !!
We hebben alle apparaten opgemeten en die vertonen geen rare afwijkende waardes.
Ook de meter is nagekeken door installeur en deze is niet stuk.
En toch 6600 per jaar. Worden we dan afgetapt ?? Je gaat je bijna van alles in je hoofd halen....
Ook een maand lang geprobeerd bijna zonder energie te leven, door zo zuinig mogelijk te doen met stroom ( geen pc, geen lampen aan s'avonds, maar kaarzen, en 3 minuten douchen ipv 10 etcetcetc.. )
Dit scheelde wel wat , maar zou alsnog op 5400 kwh komen per jaar.
Geen lampen,cv en pc etc aan, en toch nog 5400 ??? Dit KAN toch gewoon niet ?

We weten het nu niet meer. Nuon is op geen enkele manier behulpzaam geweest en blijft maar roepen dat 6600 per jaar best mogelijk is.
Maar Nuon is de enige die daar zo over denkt, ALLE mensen in onze omgeving vinden het ronduit belachelijk voor een stel zonder kinderen.
Ik zou graag eens 1 op 1 willen zitten met iemand van NUON, ipv altijd maar weer die vage telefoongesprekken of mailtjes waar ik maar blijf vastlopen.
En aangezien dit nu al 3 jaar speelt, kunt u begrijpen dat we ten einde raad zijn. We wonen nu 5 jaar met veel plezier in dit huis, maar het onderwerp "VERHUIZEN" is door dit probleem al wel op tafel gekomen, en dat vind ik treurig, want dan wint de onmacht............. HELP !!!

13535 42 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jul 16, 2011 om 12:05
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Worden we afgetapt is een optie
Andere vraag bij mij: lekt er ergens na de energiemeter stroom weg?

Heeft u al eens de electriciteit meterstanden gemeten: elke morgen bij opstaan en 's-avonds voor het slapen gedurende b.v. een week?
Waarbij u een log aanlegt van welke apparaten die dag in gebruik waren?

Dan inderdaad naar Nuon om dit stroomverbruik volgens de meters te bespreken.

freya
door freya - Jul 16, 2011 om 12:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo danny1968,

Een test die je zou kunnen proberen is de volgende.
1. Schakel alle groepen uit, zodat er géén verbruik is.
2. Controleer na b.v. 1 uur of de meter inderdaad géén verbruik heeft geregistreerd.
3. Schakel 1 groep in en let er op dat er geen verbruikers op die groep zijn aangesloten.
4. Controleer na b.v. 1 uur of de meter inderdaad géén verbruik heeft geregistreerd.
5. Neem een elektrisch kacheltje van b.v. 1kW, sluit die op de betreffende groep aan en laat dit kacheltje 1 uur branden.
6. Controleer of de meter na 1 uur daadwerkelijk 1kWh heeft verbruikt.
(mocht het kacheltje 2,5kW zijn, dan dient er in 1 uur uiteraard een verbruik geregistreerd te zijn van 2,5kWh)

Als bovenstaande test goed wordt doorlopen, is er met de meter hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand en zul je dus opzoek moeten naar de schuldige verbruiker(s).

En uiteraard de bedrading van de installatie (laten) nakijken of er niet toch ergens iets afgetapt wordt.

m.vr.gr. Freya

valerius-2
door valerius-2 - Jul 16, 2011 om 13:45
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U heeft het over douche, heeft u warm water via een electrische boiler?Die kan behoorlijk wat stroom gebruiken

ro
door ron530 - Jul 16, 2011 om 14:14
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat er na de meter wordt afgetapt lijkt me stug want dan zal er ingebroken moeten zijn. Een defecte boiler is een optie als die blijft opwarmen en niet zoals bedoelt bij ingang van het lage tarief heb je zo vele kwh's meer gebruikt. Freya geeft de voortgang van onderzoeken al aan. Als dat onderzoek uitwijst dat er met de meter niets mis is wordt het tijd voor een installateur. Zelfs een kleine close in boiler doet meer dan 1 kwh per uur.

da
door dalanjo - Jul 16, 2011 om 14:36
23 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals freya al aangaf, meten is weten.
Misschien dat dit stukje je kan helpen: Pak dat stroomverbruik eens aan!. Hier vind je een stappenplan om per kamer te kijken wat het verbruik is, en ook vind je daar een excel bestand wat je kunt downloaden om e.e.a te noteren.

Wat ook zinvol is, om middels een verbruiksmeter eens te meten wat een apparaat nu precies verbruikt per periode.

succes!

ph
door philip36 - Jul 16, 2011 om 15:02
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Was het verbruik 4 jaren wel redelijk?
U praat namelijk over de laatse 3 jaar.
Kunt u zich herinneren of er 3 jaar geleden wat aan de electrische installatie is veranderd? Bijv. vervanging of plaatsing van schakelaar, stopcontact of armatuur.
Als ergens de stroomdraad contact maakt met bijv. een muur krijg je een lekstroom.
Als alle groepen beveiligd zijn met een aardlekschakelaar, mits deze goed werkt, kan er geen lekstroom zijn.

ph
door philip36 - Jul 16, 2011 om 23:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Was het verbruik 4 jaren wel redelijk? moet zijn
Was het verbruik 4 jaren geleden wel redelijk?

da
door danny1968 - Jul 17, 2011 om 10:26
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle reacties :
Allereerst , ja, de 1e drie jaar was het stroomverbruik minder dan de laatste 3 jaar. ( al waren de waardes toen wel geschat, alleen de laatste 3 jaar zijn ze doorgegeven ipv geschat )
We hebben wel in 2008 een nwe CV ketel laten plaatsen, die energiezuinig "zou" zijn.
Maar, heel eerlijk, het lijkt wel of de problemen toen zijn begonnen, al kan dit toeval zijn natuurlijk.
Kan het dan aan de nwe CV ketel liggen misschien ?

Buiten de algemene airconditioning in het gebouw, en de keramische kookplaat, hebben we geen energievretende apparaten in huis, zoals wasdroger,zonnebank of waterbed.

Ik zal idd eens beginnen de meterstand op te nemen s'morgens en s 'avonds.
Kijken wat daar uitkomt.
En anders een installateur ? Wat moet ik hem vragen dan > Of hij kan zien of ik afgetapt wordt, of dat er ergens een lekstroom is ?

ro
door ron530 - Jul 17, 2011 om 10:52
4084 Antwoorden / 17 Vragen

per dag kom je aan 18 Kwh = 0,75 Kwh per uur, de nieuwe cv ketel en de kookplaat zijn dan vrijwel uit te sluiten. Blijft over de airco is die wel algemeen of toch niet?, als er een koel module in huis is geplaatst zal die toch ook van elektriciteit voorzien moeten worden, verklaart wel het hoge verbruik.

ba
door bas00049 - Jul 18, 2011 om 12:27
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben over het jaar 2010/2011 6177 kwh gebruikt en betalen €.214.19 per maand.Wij zijn een ouder echtpaar maar hebben wel een zonnebank en ander verslindende apparatuur en wonen in een 2 onder 1 kapwoning dus volgens ons lekt het ergens bij U

kaneeltje
door kaneeltje - Jul 18, 2011 om 12:52
18 Antwoorden / 0 Vragen

Schakel alle aparatuur in huis eens uit .
(Vergeet daarbij geen wekkers)
En kijk dan even of het wieltje in de electra meter blijft door draaien.
Let op! Het duurt heel even tot het wieltje daadwerkelijk stopt.
Het kan zijn dat de meter opnieuw ge-eikt moet worden.
Vraag eens na wat uw directe buren verbruiken.
Die in zo'n zelfde situatie leven.
Misschien is een ander electriciteits bedrijf bereid om het eens voor u na te kijken.
( Zij willen maar wat graag dat je naar hen overstapt )
Veel succes.

tp
door tpgmeijer - Jul 18, 2011 om 12:58
4 Antwoorden / 0 Vragen

Tip: Leen of koop een Wattcher (~100Euro). Dit apparaat laat het actuele stroomverbruik zien van het gehele huis op een display dat je in een willekeurig stopcontact kan steken. Je kunt dan direct zien of er sprake is van een extreem sluipverbruik ook kun je actief gaan zoeken naar het verbruik van individuele stroomverbruikers. Bij de verschillende bouwmarkten kun je voor circa 10 euro een stroommeter kopen die je tussen de stekker en het stopcontact zet om het verbruik van dat apparaat te meten. Zelf verdenk ik jullie boiler maar een vijverpomp, aquarium, sier(buiten)verlichting of een elektrische vloerverwarming kan ook de oorzaak zijn.

freya
door freya - Jul 18, 2011 om 13:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tpgmeijer schreef op maandag 18 jul 2011, 12:58]Tip: Leen of koop een Wattcher (~100Euro). Dit apparaat laat het actuele stroomverbruik zien van het gehele huis op een display dat je in een willekeurig stopcontact kan steken.
....
Dit is een apparaat dat alleen maar kan werken in combinatie met een digitale (z.g.n. slimme) energiemeter en dan moet die het gebruik van die Watcher ook nog ondersteunen. Het apparaat 'communiceert' dan met de energiemeter en kan zodoende de verbruiksgegevens presenteren. Als je dus een 'gewone' analoge energiemeter hebt, dan heb je niets aan zo'n Wattcher....

Freya

wimmi20
door wimmi20 - Jul 18, 2011 om 13:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Er is een nieuwe hr ketel geinstalleerd.
Dus de adviezen over een boiler zijn overbodig.
Bij de nieuwere hr ketels zijn er verschillende manieren waarop
je de ketel kunt instellen.
Er is een zgn zelflerende modus, dan onthoud het "geheugen" van de ketel wanneer er meestal warm water wordt getapt.
Dan verwarmt de ketel van te voren op.
Ook is er de modus die ervoor zorgt dat het water constant warm is, als je de kraan dan opendraait geeft de ketel meteen warm water.
Beide standen kosten extra energie.
Hiermee is het grote energieverbruik van ts niet verklaard.
Maar er kan wel worden bespaard.
Want beide voorverwarm standen kosten wel veel energie.
In de handleiding kunt u lezen hoe dit is uit te schakelen (als het is ingeschakeld)

tp
door tpgmeijer - Jul 18, 2011 om 13:42
4 Antwoorden / 0 Vragen

De Wattcher kan op alle meters. Hij maakt gebruik van het knipperende ledlampje (digitale meters) of het streepje dat voorbij komt op de schijf (analoge meter). Het telt de tijd tussen twee knipperingen en berekent dan het verbruik. Ik heb zo'n Wattcher een maand in bruikleen gehad en het installeren was eenvoudig. Een sluipverbruik van meer dan 150W is veel te noemen. In combinatie met zonnepanelen moet je rekenschap houden met het feit dat je meter dan relatief langzamer loopt en dus het verbuik te laag wordt weergegeven.

freya
door freya - Jul 18, 2011 om 14:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tpgmeijer schreef op maandag 18 jul 2011, 13:42]De Wattcher kan op alle meters. Hij maakt gebruik van het knipperende ledlampje (digitale meters) of het streepje dat voorbij komt op de schijf (analoge meter).
....
Als dat zo is, heb ik niks gezegd.... ;-)

Freya

da
door danny1968 - Jul 18, 2011 om 15:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

wow, wat een reacties allemaal, dank daarvoor.
ik ga aan de slag en begin met de groepen te controleren.
Groep voor groep, kijken welkegroep de meeste stroom trekt.
En daarvanuit verder .
Dat er een lekstroom zit, is idd wel waarschijnlijk .
De meter klopt namelijk precies en wijkt niet af van de meterijking.
Het ligt dus aan "ons"of hetgene wat er binnen gebeurt.
De Cv ketel laten nakijken op evt beter afstelling is misschien ook nog een optie.
Ik zal de standen smorgens en s'avonds opnemen en bijhouden.
Kijken wat daar uit komt.
Bedankt alvast voor ieder zijn reactie. Wordt vervolgd...

wimmi20
door wimmi20 - Jul 18, 2011 om 15:47
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Danny,
de cv ketel na laten kijken kun je ook zelf.
Waar ik het over had is op de display af te lezen.
Kijk in de handleiding.
============================================

=danny1968 schreef op maandag 18 jul 2011, 15:37: wow, wat een reacties allemaal, dank daarvoor.
ik ga aan de slag en begin met de groepen te controleren.
Groep voor groep, kijken welkegroep de meeste stroom trekt.
En daarvanuit verder .
Dat er een lekstroom zit, is idd wel waarschijnlijk .
De meter klopt namelijk precies en wijkt niet af van de meterijking.
Het ligt dus aan "ons"of hetgene wat er binnen gebeurt.
De Cv ketel laten nakijken op evt beter afstelling is misschien ook nog een optie.
Ik zal de standen smorgens en s'avonds opnemen en bijhouden.
Kijken wat daar uit komt.
Bedankt alvast voor ieder zijn reactie. Wordt vervolgd...

ro
door ron530 - Jul 18, 2011 om 16:45
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Sorry maar Danny heeft op trosradar de zelfde vraag gesteld en daar komt de airco als boosdoener uit de bus, hier rept hij er niet over. Het complex waar Danny woont beschikt over een centrale airco met waarschijnlijk een splitunit die hij het hele jaar op automatisch laat staan, hij kan hem ook uitzetten middels de stekker uit het stopcontact te halen. Waarom hij dat hier niet meldt is mij een raadsel.

1paul
door 1paul - Jul 18, 2011 om 17:10
3261 Antwoorden / 0 Vragen

Alles lezende moest ik daar ook gelijk aan denken inderdaad die airco, die dingen vreten energie ook als ze zogenaamd niet werken...

Als ik u was TS zou ik inderdaad die stekker er eens uit trekken en dan kijken wat uw verbruik doet, goede kans dat u dan ineens veel minder verbruik heeft...

Wij hebben appartement, veel energie zuinige apparaten en verbruiken "slechts" zo een 2000 KWH per jaar...

Ook een gezin van 2...

jo
door jobsoer - Jul 18, 2011 om 17:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Danny,

Wij hebben een twee-persoons huishouden.
Voorts hebben wij twee koelkasten aan staan, twee PC's, twee industrieprinters en gebruiken vaak een wasdroger.
Douchen, koken en verwarming is via gas.
Wij verbruiken jaarlijks maar 2000 Kwh.
Bij 6600 Kwh moet er ergens toch iets fout gaan.
Met vriendelijke groet,
Jakob

lo
door loesepoes18 - Jul 18, 2011 om 17:49
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=danny1968 schreef op zondag 17 jul 2011, 10:26]Dank voor alle reacties :
Allereerst , ja, de 1e drie jaar was het stroomverbruik minder dan de laatste 3 jaar. ( al waren de waardes toen wel geschat, alleen de laatste 3 jaar zijn ze doorgegeven ipv geschat )
We hebben wel in 2008 een nwe CV ketel laten plaatsen, die energiezuinig "zou" zijn.
Maar, heel eerlijk, het lijkt wel of de problemen toen zijn begonnen, al kan dit toeval zijn natuurlijk.
Kan het dan aan de nwe CV ketel liggen misschien ?

Buiten de algemene airconditioning in het gebouw, en de keramische kookplaat, hebben we geen energievretende apparaten in huis, zoals wasdroger,zonnebank of waterbed.

Ik zal idd eens beginnen de meterstand op te nemen s'morgens en s 'avonds.
Kijken wat daar uitkomt.
En anders een installateur ? Wat moet ik hem vragen dan > Of hij kan zien of ik afgetapt wordt, of dat er ergens een lekstroom is ?

Wat trek je toch aan het kortste eind als consument! Ik heb vorig jaar veel ellende gehad met Eneco! Maar dan over het gasverbruik. Ik ben een vrouw alleen die veel weg is en toch moest ik, buiten mijn maandbedrag van 150 euro om toch nog 2.666,14 euro bij betalen! ja, je leest het goed! Het is absoluut onmogelijk dat ik dit verbruikt heb in mijn 1tje! Alles is doorgemeten, verschillende keren, maar toch.... bij Eneco zeggen ze 'het lijkt onmogelijk maar het is toch zo, bewijs maar dat het niet zo is". Ik heb een kleine uitkering, dus ik heb een regeling moeten treffen om te betalen, dus ben ik nu iedere maand bijna 300 euro aan het betalen voor mijn energie. Overigens heb ik in 2007 ook een energiezuinige ketel van de woningbouw vereniging gekregen..... ik wens jullie sterkte! O ja, dit jaar kreeg ik bijna 900 euro terug, wat in mindering is gebracht en is mijn maandbedrag op 90 euro gezet. Wat ik zelf wel weer omhoog heb gedaan wegens het gas dat zo duur aan het worden is! Sterkte, ik hoop dat jullie het wel kunnen oplossen!

wimmi20
door wimmi20 - Jul 18, 2011 om 18:09
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik kan het niet nalaten om te reageren op de inzenders die een hoog maandbedrag moeten betalen.
TS wordt niet echt geholpen met mijn bijdrage, maar zet misschien enkelen wel aan het denken.
Ik woon in een volledig gerenoveerd benedenhuis.
Vloeroppervlakte : 100 m2
Betonnen vloer, dubbel glas in de ramen.
HR ketel is enkele jaren oud.
Overal bespaarlampen, een douche, gaspitten, CV, wasmachine, wasdroger, computer, ladyshave.
Mijn Nuon rekening : 98 euro per maand.
Bij mijn buurvrouw in dezelfde soort woning : 90 euro per maand.
Het kan dus wel, een prettige energie rekening.

da
door danny1968 - Jul 18, 2011 om 18:57
4 Antwoorden / 1 Vragen

@ Ron : De reden dat ik de airco niet benoem hier, is omdat het geen airco bleek te zijn maar een algemeen ventilatiesysteem. Geen airco dus. De ventilatie trekt volgens de huismeester rond de 600 stroom per jaar, dus dat kan niet het grote probleem zijn. Dus... zoeken we verder... wat het dan moet zijn.

lo
door loesepoes18 - Jul 18, 2011 om 19:09
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=danny1968 schreef op maandag 18 jul 2011, 18:57]@ Ron : De reden dat ik de airco niet benoem hier, is omdat het geen airco bleek te zijn maar een algemeen ventilatiesysteem. Geen airco dus. De ventilatie trekt volgens de huismeester rond de 600 stroom per jaar, dus dat kan niet het grote probleem zijn. Dus... zoeken we verder... wat het dan moet zijn.

Ik hoop echt dat je het snel vindt! Succes!

tp
door tpgmeijer - Jul 18, 2011 om 19:37
4 Antwoorden / 0 Vragen

600 kWh per jaar voor alleen een ventilator is vreselijk veel.
Omgerekend €150 per jaar. Koop een zuinigere of zet je ramen smorgens even open.

bennieol
door bennieol - Jul 18, 2011 om 22:17
64 Antwoorden / 3 Vragen

240 euro per maand?
zit daar gas ook bij in.
stroom moet ongeveer 6600x0,25:12=137,5 euro per maand
denk eens aan over stappen

wimmi20
door wimmi20 - Jul 18, 2011 om 22:52
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Bennieol,
wat geef jij een raar advies.
Denk eens aan overstappen, adviseer je.
Draait de meter bij een andere leverancier opeens een stuk langzamer ?
Worden eventuele stroomvreters dan een stuk zuiniger ?
Een iets goedkoper tarief is echt niet de oplossing.
====================================================

=bennieol schreef op maandag 18 jul 2011, 22:17: 240 euro per maand?
zit daar gas ook bij in.
stroom moet ongeveer 6600x0,25:12=137,5 euro per maand
denk eens aan over stappen

mieke474
door mieke474 - Jul 18, 2011 om 23:10
29 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo,

Als ik in uw schoenen stond, zou ik een verzoek indienen om de meter te laten eiken en uitzoeken of er idd niet wordt afgetapt!

succes!

wimmi20
door wimmi20 - Jul 19, 2011 om 00:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Eiken heeft geen zin.
Wat moet je met een houten meter.
Doe maar ijken.
Geeft niks Mieke.
================================

=mieke474 schreef op maandag 18 jul 2011, 23:10: Hallo,

Als ik in uw schoenen stond, zou ik een verzoek indienen om de meter te laten eiken en uitzoeken of er idd niet wordt afgetapt!

succes!

1paul
door 1paul - Jul 19, 2011 om 09:19
3261 Antwoorden / 0 Vragen

Als het niet een airco is maar een ventilatie systeem dan kan dat niet de veroorzaker zijn nee of er moet een defect (lekstroom) in zitten maar dan nog...

Dan zou ik inderdaad doen wat freya al voorstelde, alle groepen uitschakelen en daarna een aanzetten en kijken wat de meter doet, begint ie als een gek te draaien dan zit in die groep een probleem....

Wel 1 aanzetten de rest uit daarna de volgende aanzetten en de anderen allemaal uit en zo door tot je ze allemaal gehad hebt...

Er moet ergens een verschrikkelijke stroomvreter tussen zitten dat kan niet anders, wat misschien ook nog een mogelijkheid is is dat er ergens bij u een aansluiting zit van het gebouw zelf, zal ook niet de eerste keer zijn en dat kan u op deze manier oplossen...

Kijk wel eerst even wanneer de meter als een gek rond draait voer dan bovenstaande uit, kan zijn dat ie overdag zijn gemak houd en savonds niet of vice versa....

Als je dit gedaan hebt laat het dan nog even weten wat je bevindingen zijn...

da
door danny1968 - Jul 19, 2011 om 10:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

@1paul : Ja, ga ik zeker doen, ik zal uitslag hier posten.

NUON heeft toevallig gisterenavond gebeld, ze konden er niets meer aan doen, omdat de meter niet stuk is ,en hun alleen de leverancier van de energie zijn.
Ze raden me nu aan om een " BINNENHUIS INSTALLATIE TECHNICUS " te laten komen/ in te huren om alles in huis na te gaan en te kijken of er ergens een lekstroom zit, en tevens de CV ketel eens grondig te controleren op lek.
Iemand enig idee waar ik een goede binnenhuis technicus kan inhuren rond Amsterdam ?
Ik heb er zelf nog nooit van gehoord, of bedoelt hij gewoon een elektricien ( maar dan met een sjiek woord ) ?
Dan zou ik dat eens kunnen proberen, als er bij ons niets uitkomt na de testen die ik ga uitvoeren.

ph
door philip36 - Jul 19, 2011 om 10:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als de groepen met een aardlekschakelaar beveiligd zijn kan er geen lekstroom zijn, mits de aardlekschakelaar goed werkt, hij moet uitschakelen als de testknop wordt ingedrukt. Als de heen- en teruggaande stroom gelijk aan elkaar zijn schakeld de aardlek niet uit, bijv. bij sluiting.
Op de electriciteitsmeter staat het aantal omwentelingen van de schijf wat overeenkomt met 1 Kwh. Een getal bij r/Kwh.
Tel gedurende zeg 5 minuten het aantal omwentelingen vd schijf en deel dit door het getal bij r/Kwh. Dit is het verbruik in Kwh gedurende die 5 minuten. Vermenigvuldig de uitkomst met 12 en je hebt het vermogen in Kw wat gedurende die 5 minuten aangesloten was.
Wat ook kan is de meterstand opnemen als je naar bed gaat en 'smorgens als je opstaat. Dit zijn zo'n 8 uren waarbij het verbruik minimaal zou moeten zijn.

mieke474
door mieke474 - Jul 19, 2011 om 12:57
29 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 19 jul 2011, 00:39]Eiken heeft geen zin.
Wat moet je met een houten meter.
Doe maar ijken.
Geeft niks Mieke.
================================

u heeft helemaal gelijk... excuses voor deze typefout

bennieol
door bennieol - Jul 19, 2011 om 16:04
64 Antwoorden / 3 Vragen

leo36 dinsdag 19 jul 2011, 10:58

Als de groepen met een aardlekschakelaar beveiligd zijn kan er geen lekstroom zijn, mits de aardlekschakelaar goed werkt, hij moet uitschakelen als de testknop wordt ingedrukt. Als de heen- en teruggaande stroom gelijk aan elkaar zijn schakeld de aardlek niet uit, bijv. bij sluiting.

lekstroom kan ook lopen van + naar - dan gaat hij niet door de aardlekschakelaar.
dit kun je proberen op te sporen met een wattmeter wat je in een stopcontact kunt steken en dan de stekker van een aparaat erin.
moet je wel iets verstand hebben van het een en ander.

tp
door tpgmeijer - Jul 19, 2011 om 17:20
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wisten jullie dat er leveranciers van zonnepanelen zijn die als service het monitoren van het energieverbruik aanbieden?
Ze waarschuwen je als er iets niet goed functioneert.
Tegenwoordig zijn zonnepanelen sterk in prijsgedaald (Euro 2,50/Wp). Omdat de Wet van Samsom energieleveranciers verplicht tot salderen van de opgewekte stroom met jouw verbruik kun je zonnepanelen in circa 10 jaar terugverdienen. Ze gaan veel langer mee en produceren daarna gratis groene stroom. Doen dus.

ph
door philip36 - Jul 20, 2011 om 00:36
2275 Antwoorden / 4 Vragen

bennieol

lekstroom kan ook lopen van + naar - .

Inderdaad kan dat, ik had het beter aardlekstroom kunnen noemen.
De aardlekschakelaar reageert als er stroom weglekt naar aarde.
+ is in dit geval dus de stroomdraad en - is de nuldraad.
De stroomdraad en de nuldraad lopen wel degelijk door de aardlekschakelaar.
Hoe kan de aardlekschakelaar anders reageren als er een aardlek is?
Hij vergelijkt de heengaande stroom (stroomdraad) en de stroom die terugkomt (nuldraad). Als er een aardlek is zal de terugkomende stroom kleiner zijn dan de heengaande. Als het verschil >30mA is schakeld de aardlekschakelaar uit.

bennieol
door bennieol - Jul 20, 2011 om 00:51
64 Antwoorden / 3 Vragen

leo 36

OK begrijpelijk en eigenlijk wist ik dit ook ik ging ervan uit dat je bedoelde lekstroom alleen via de aarde maar een machine kan ook lekstroom verbruiken naar de nul draat.
daarbij zijn er ook aparaten ik snap niet dat ze het zo nog maken zoals ik met een nieuwe infarood sauna die als alles uit is nog 5 a 6 watt verbruiken.
en je gebruikt ze zoals nu zelden maar het verbruik is daarom wel
5x24x365=43,8 kilowatt op jaarbasis

nb
door nbw - Jul 20, 2011 om 00:56
521 Antwoorden / 24 Vragen

Iedereen kan je 100derden tips geven waar het aan kan liggen hier maar dat lost je probleem niet op. Het verbaast me dat Nuon niet mee wenst te denken. Als je echt dit probleem hebt zou ik adviseren aangifte doen en rechtshulp inschakelen in plaats van hier wachten op antwoorden. Immers je hebt al het mogelijke al gedaan als consument. En en het werkt pas echt als je het officieel maakt.

rj
door rjw - Jul 20, 2011 om 10:43
3326 Antwoorden / 5 Vragen

Deze discussie loopt nu al dagen, maar ik heb nog steeds niet gezien dat TS de simpelste check (even alle groepen uitschakelen) heeft gedaan en wat het resultaat daarvan is. 2 minuten werk en je hebt zoveel meer informatie....

ro
door ron530 - Jul 20, 2011 om 14:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Tja Danny is nogal traag maar hij heeft blijkbaar het buskruit ook niet uitgevonden. Centrale airco wordt afzuiger en de groepenkast heeft hij ook nog niet gevonden. Ik wordt er een beetje kriegel van, wel tijd om twee topics te onderhouden maar oplossingsgericht te werk gaan ho maar. Ik ga er van uit dat de hoogte van het gebruik wat ongemakkelijk, maar geen aanslag op het budget is, anders was er allang actie ondernomen. 6600 Kwh per jaar daar doe ik normaal gesproken 3 jaar over en ik heb nogal wat verbruikers in huis staan. Buiten dit alles als er maar één apparaat is die de Kwh's opslurpt kun je er op wachten dat de bedrading een keer spontaan in de hens gaat.

pe
door petram - Sep 22, 2011 om 17:26
33 Antwoorden / 31 Vragen

heb hetzelfde probleem.het gekke is hoe meer aparaten je weg doet hoe meer stroomverbruik.Tja en ik betaal 250 euro wel dubbele meter berekend op enkel tarief.gekke is toen we dubbele meterverbrui hadden hebben we bewust gekozen voor enkel tarief doordat het voor ons niet haalbaar was enkel in de avond of weekend te wassen dus zou je denken doordat de stroom overdag dan veel hoger is dat je verbruik meer is niet dus.Ik ben nu meer kwijt vreemd he.
Ook nieuwe aparaten met aaa+ hebben geen verschil gemaakt.heb soms het idee dat degene waarvan we geleverd krijgen af en toe die meter sneller en langzamer kan draaien.hwt gasverbruik is onder het gemiddelde en de stroom wat eigenlijk minder zou moeten zijn dan gemiddeld gezin is 6 x zoveel.en dan te bedenken dat ik geeneens een afwasmocjine droger diepvries etc hebook geen waterbed en ook geen zonnebank.de vijver en aquarium zijn er ook niet meer.tja zou ook bijna denken ik word afgetapt.wat zou ik blij zijn als we een nieuwe meter kregen maar ja dat zal nog wel lang duren.mvg p