diandra
door diandra Jul 13, 2024 om 09:38
Huishouden & energie

Migraine door omvormer

Hallo, sinds 2,5 jr wonen wij in een nieuwbouw woning (huur), vloerverwarming, warmtepomp en zonnepanelen tot zover de 1e paar mand niets aan de hand.
Toen begon de migraine, nooit last van gehad, maar naar verloop van tijd kwamen de aanvallen steeds vaker een heftiger, verleden week zelfs 4 aanvallen in 1 week waarvan 1 heel zware en daardoor zware medicijnen gekregen.
Eerder een beetje rond gekeken op het internet wat nu de oorzaak zou kunnen zijn en vreemd dat het begonnen is sinds ik hier woon.
Ik ben zeer tevreden met mijn woning heb geen stress, geen spanningen enz.
Nu kwam ik een tijdje geleden op een site die de waarschijnlijke oorzaak wist, de straling van de omvormer van de zonnepanelen dus ook dat maar proberen en sinds afgelopen maandag staat de omvormer uit en (nog) geen klachten.
Voor de zekerheid de woningbouwvereniging gebeld dat als dat idd de oorzaak is wat dan te doen, sorry mevrouw maar dat is uw probleem en uw zorgverzekeraar.
Klopt dit ? Vind het wel erg makkelijk afgeschoven.
Wat kan ik doen als de omvormer toch de oorzaak is van mijn migraine ?

6211 20 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Jul 13, 2024 om 10:06
7308 Antwoorden / 3 Vragen

De woningbouwvereniging wil bewijs hebben of het door de omvormer komt.
Het lijkt erop dat de omvormer de boosdoener is.
Misschien met de huisarts overleggen wat u het beste kan doen.

diandra
door diandra Jul 13, 2024 om 10:53
32 Antwoorden / 25 Vragen

De woningbouw heeft mijn verhaal aangehoord en niet eens gevraagd om bewijs het enige wat ze zeiden.....uw probleem.
Al bij de H.A geweest en nog een weekje aankijken

mahadma
door mahadma - Jul 13, 2024 om 10:08
11682 Antwoorden / 51 Vragen

Schakel de (mogelijke) bron eens 24 uur of meer uit en controleer of uw migraine dan minder wordt. Als de omvormer de dader Is dan moet er door een echte technicus onderzoek gedaan worden voor oplossing.

diandra
door diandra Jul 13, 2024 om 10:18
32 Antwoorden / 25 Vragen

Even goed lezen, hij staat v.a afgelopen maandag al uit

@q
door @qwerty@ Jul 13, 2024 om 13:33
85 Antwoorden / 1 Vragen

Voor sommige mensen is eerst lezen en dan reageren erg moeilijk hoor.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jul 13, 2024 om 10:12
11616 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Diandra ,

Mocht de installatie al geplaatst zijn kun je overwegen om deze af te schermen met stralingbeschermende producten. Zo zijn er diverse soorten stralingsvrije textiel op de markt. Dit is textiel waarin koper en/of zilverdraad is geweven.

Creeer met dit textiel een “kooi van Faraday” om de omvormer heen om de straling weg te houden uit jouw leefomgeving.

Zie deze links ,

https://antistralingsticker.nl/zonnepanelen-slecht-voor-de-gezondheid-omvormer-en-emf-emv-electromagnetische-straling/

https://www.penta-power.com/welke-gevolgen-heeft-de-straling-van-zonnepanelen/

rj
door rjw Jul 13, 2024 om 12:03
3341 Antwoorden / 5 Vragen

Twee totaal onzinnige sites met niet kloppende en niet onderbouwde desinformatie. Niet handig om te delen.

marita5
door marita5 Jul 13, 2024 om 12:08
11616 Antwoorden / 15 Vragen

Over onzinnig gesproken , uw reactie is exact hetzelfde . Wat is uw antwoord op de vraag van Ts , als u alles zo goed weet ? Niet handig om te reageren op iemand anders , en zelf geen antwoord geeft , of komt u weer met technisch geleuter waar een vraagsteller niks aan heeft .

Ozymandias
door Ozymandias Jul 13, 2024 om 16:10
208 Antwoorden / Vragen

Zo jammer dat dit een topantwoord is gemaakt want het is 100% onzin. @marita5

Het kan bestaan maar dat is voorlopig onbetaalbaar en redelijk experimenteel. Als je een inhoudelijke onderbouwing wil: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8838001/#sec5-polymers-14-00377title

Het is in het Engels en redelijk technisch. Vrij vertaald, zo simpel is het niet.

En wat die genoemde websites je vertellen moet je negeren. Dat is allemaal onwetenschappelijke onzin zonder onderbouwing om rotzooi te slijten aan de simpele zielen. Iemand met een beetje kennis van zaken prikt daar dwars door heen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 13, 2024 om 12:10
2212 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat er wel enige logica zit in het idee dat u een woning huurt van een woningbouwvereniging die voldoet aan alle wettelijke eisen en dat als u daar dan niet tevreden mee bent dat niet het probleem is van de woningbouwvereniging. Wat zouden zij immers dan verkeerd hebben gedaan?
Hoe denkt uw behandelend arts trouwens over de hypothese dat de oorzaak in de omvormer zit?

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Jul 13, 2024 om 12:20
561 Antwoorden / Vragen

Hallo Diandra, de omvormer staat nu uit. Nog maar kort, geef het de tijd om te onderzoeken of de omvormer wel de oorzaak van uw klachten is.
Samen met de huisarts blijven zoeken, verschillende mogelijke oorzaken op een rijtje zetten etc.
Geef uzelf en de WBV de tijd.
Als uw klachten over een lange termijn wegblijven als de omvormer uit staat dan kunt u met die onderbouwing altijd weer contact opnemen met de WBV.
Sterkte en succes.

Topantwoord

Franske1958
door Franske1958 - Jul 13, 2024 om 12:43
454 Antwoorden / 3 Vragen

Om dit eventueel op te lossen is het allereerst nodig dat U door een goede deskundige laat opmeten of er
van die panelen of van die omvormer straling van af komt en zo ja met welke sterkte.
Pas als dat bekend is dan kunt U eventueel laten testen of U inderdaad daarvoor gevoelig bent en in welke mate.
Houd er echter wel rekening mee dat eventueel storende  signalen tot een bepaalde veldsterkte zijn toegestaan.
Dus al zou er vastgesteld worden dat U voor een bepaalde straling extreen gevoelig bent en die omvormer voldoet
aan de eisen dan hoeven er bij die ovormer geen acties worden ondernomen.
Er is een betrouwbare instantie die de kennis in huis heeft om dergelijke metingen te kunnen doen en dat is  DEZE
Dat is een overheidsinstantie en hun weten het beste van allemaal wat storende signalen eventueel kunnen doen
Ga vervolgens rechtsboven naar die site en zoek daar eens op  "storende panelen"
Echter al deze artikelen gaan over storing op andere apparatuur en niet over storing aan personen.
Ik zou zeggen neem eens contact op met hun en leg uw probleem daar eens goed uit.

wi
door wilhelmina59 - Jul 13, 2024 om 12:58
545 Antwoorden / 0 Vragen
Mabelle
door Mabelle Jul 13, 2024 om 13:08
558 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees daar dat vrouwen er meer last van hebben dan mannen, dus een geslachtsverandering valt te overwegen.

ju
door juliomariner Jul 13, 2024 om 17:08
1363 Antwoorden / 2 Vragen

Tja, ik weet dat u het met een knipoog bedoelt maar om te voorkomen dat TS dit serieus overweegd. Ook een "omgebouwde" man blijft biologisch een vrouw.

Iv
door Ivo W - Jul 13, 2024 om 13:21
763 Antwoorden / Vragen

Als de omvormer inderdaad de oorzaak is, dan kunt u die dus gewoon uit laten staan.

En ja, natuurlijk doen de zonnepanelen dan niets. Dat is het gevolg van het uitschakelen door de huurder. Daar kan de verhuurder niets aan doen, dus hoeft de verhuurder ook niets te vergoeden.

Alleen wanneer om één of andere reden de omvormer niet aan de vereisten voldoet, kan u van de verhuurder verlangen dat zij de omvormer laten vervangen door een exemplaar wat wel aan alle vereisten voldoet.
Bij het niet voldoen aan de vereisten denk ik aan een omvormer die onnodig veel geluid of straling veroorzaakt.

wi
door wim62 Jul 17, 2024 om 12:36
9 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt de omvormer wel uitzetten , maar de huur voor de zonnepanelen gaan gewoon door .
En als je buren ook zonnepanelen hebben , ga je die dat verbieden om de omvormer aan te laten staan .

Iv
door Ivo W Jul 20, 2024 om 09:01
763 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk gaat de huur door. Je huurt het hele huis met alles wat daar op en aan zit.
Als je de verwarming op de slaapkamers nooit aan zet krijg je ook geen korting op de huurprijs en betaal je ook gewoon elke maand voor de radiatoren die daar niets hangen te doen (elke kamer met een radiator levert namelijk extra punten op in de huurprijs berekening).

Ozymandias
door Ozymandias - Jul 13, 2024 om 16:01
208 Antwoorden / Vragen

Niet zo maar dingen gaan verzinnen. Ga naar de dokter.

Dit gedoe wordt je echt niet beter van en gaat ook niets oplossen.

gerbera
door gerbera Jul 13, 2024 om 22:25
7433 Antwoorden / 14 Vragen

er wordt niets verzonnen, lees de onderste link van @marita5 maar.

Ozymandias
door Ozymandias Jul 15, 2024 om 07:45
208 Antwoorden / Vragen

Eh, nee. Want ik heb wel opgelet bij natuurkunde. Zie ook mijn reactie op haar comment. De links verkondigen onzin.

Janzegt
door Janzegt - Jul 13, 2024 om 16:40
147 Antwoorden / Vragen

De meeste omvormers hebben een metalen omkasting die om het elektrisch circuit gebouwd is. Deze metalen omkasting is verbonden met de aarde van het elektriciteitsnet en daardoor komt er geen elektromagnetische straling naar buiten. Soms heeft een omvormer geen metalen omkasting, maar dan is er intern een metalen plaat geplaatst die hetzelfde effect heeft.

De kans dat er een relatie is tussen uw migraine en het inbedrijf zijn van de omvormer van de zonnepanelen is nagenoeg nul. Bedenk ook dat u meer apparaten in huis heeft die elektromagnetische straling geven. Denk u maar eens aan een draagbare huistelefoon, een mobiele telefoon of het wifi signaal van de router. U wordt iedere seconde van de dag bloot gesteld aan die straling, terwijl een omvormer uitgaat indien uw zonnepanelen geen opbrengst hebben.

Er bestaat overigens altijd de kans dat mensen op latere leeftijd last kunnen krijgen van chronische hoofdpijnen. Neem eens contact op met uw huisarts om dit te bespreken en eventueel te laten onderzoeken.

1paul
door 1paul - Jul 14, 2024 om 07:52
3277 Antwoorden / 0 Vragen

uit laten staan is dan de enige oplossing!

zou wel eens de hele zaak (woning)  door laten meten op straling en vooral ook de combinatie daarvan en dan maar eens bezien wat er gbeeurt als de omvormer afgeschakeld word

wi
door witteke - Jul 14, 2024 om 12:13
68 Antwoorden / 14 Vragen

Weet e zeker dat het geen toeval is?
Ben zelf ook migraine patient,en weet daardoor dat dit vaak weersgebonden is
En ja,toen bij mij de migraine begon,had ik de eerste paar ook vaak aanvallen,na de overgang zo goed als niet meer

JMA2
door JMA2 - Jul 15, 2024 om 00:39
140 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb een SMA omvormer en als ik kijk naar de gebruikte afscherming lijkt het me bijna onmogelijk dat hier een hoeveelheid straling vanaf komt die klachten kan veroorzaken.

gerbera
door gerbera - Jul 15, 2024 om 10:46
7433 Antwoorden / 14 Vragen

Er is wel degelijk onderzoek naar magnetische velden gedaan door het RIVM. Dus het is niet helemaal onzin en de een is daar gevoeliger voor dan de ander.

lees hier.

Ozymandias
door Ozymandias Jul 16, 2024 om 11:28
208 Antwoorden / Vragen

En je hebt dat rapport duidelijk niet gelezen want er staat helemaal niets in over de gevoeligheid van mensen of het effect dat ze op ons hebben. Het enige wat het rapport doet is concluderen, ja magnetische velden bestaan. En vervolgens maken ze een vergelijking tussen de verschillende sterktes. En dat ze bestaan is geen verassing.

Dat mensen daar gevoelig voor zijn verzin je zelf. Wist je dat de meeste van die velden zwakker zijn dan het magentische veld van de aarde? Als die mensen er zo gevoelig voor zijn, dan zijn ze op geen enkele plek op aarde veilig.

gerbera
door gerbera Jul 16, 2024 om 12:15
7433 Antwoorden / 14 Vragen

Ik verzin niets, voor ons huis langs is een 10Kv kabel gelegd en sinds die tijd hoort mijn buurvrouw een bromtoon die wij niet horen. Ik heb het rapport goed gelezen, met name waar het de omvormer  betref welke aan bepaalde (goedgekeurde) voorwaarden moeten voldoen en als bij de TS niet aan die voorwaarden is voldaan kan de klacht serieus zijn. En dat het magnetische veld zwakker is dan die van de aarde verzin jezelf ter plekke het gaat dan om heel wat anders. Men heeft het dan over statisch magnetisme.

Ozymandias
door Ozymandias Jul 16, 2024 om 15:47
208 Antwoorden / Vragen

Jouw buurvrouw is niet echt een onderbouwing. Er zijn meer redenen voor het horen van een bromtoon. En de kracht van het magnetische veld in Nederland is gemiddeld 50 microtesla. Als het goed is ben je dat woord ook tegen gekomen in het rapport.

Het enige wat statisch inhoud is dat het veld niet van richting wisselt. Er is nog steeds een meetbaar veld. En nog steeds zegt het rapport niets over dat mensen dat kunnen voelen. Dat maak je er echt helemaal zelf van.

gerbera
door gerbera Jul 16, 2024 om 21:07
7433 Antwoorden / 14 Vragen

Dit is geen discussieprogramma dus ga ik er verder niet op in. Dat u er zo over denkt vindt ik prima☺

Ozymandias
door Ozymandias Jul 17, 2024 om 07:07
208 Antwoorden / Vragen

Okay. Dat is ook een manier om te zeggen dat je er dus niet zo veel vanaf weet en dingen er bij verzint zonder bewijs. Bedankt dat je dit toegeeft.

/s

pino123
door pino123 - Jul 16, 2024 om 09:52
2776 Antwoorden / 14 Vragen

Lijkt mij zeer sterk dat dit van de omvormer komt, indien u de eerste maanden nergens last van hebt gehad.

wi
door wim62 - Jul 17, 2024 om 12:22
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik dat de Ts het beste kan gaan verhuizen naar een woning zonder zonnepanelen .

he
door henkie.penkie - Jul 17, 2024 om 13:27
153 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je ooit al eens gehoord van "aardstralen". Deze kunnen je veel klachten bezorgen zoals hoofdpijn. Migraine enzovoorts. Er zijn mensen die een gave hebben om te kijken of je woning op zo'n aardstraal gebouwd is . De zogenaamde roede lopers. Die kunnen je beter hierin helpen. Maar dat dit van zonnepanelen komt lijkt onmogelijk. Ten eerst wekken deze gelijkstroom op en geen wisselstroom deze wordt later omgezet van gelijkstroom naar wissel stroom verder is ieder omvormer beschermd zodat er praktisch totaal geen straling van vrijkomt. De meeste systemen die door woningverenigingen word gebruikt zijn end fase systemen waar je totaal geen omvormer in huis hebt. Bij deze systemen zitten de zogenaamde omvormers onder de panelen gemonteerd! Dus hier is nog minder straling van. Het kan ook zijn als je te dicht bij een trafo huisje van je energie leverancier woont of bij een hoogspanningsleiding dat dit een oorzaak kan zijn. Maar van de zonnepanelen lijkt mij hoogstwaarschijnlijk dat hier straling van afkomt. Dan ben jij de eerste in Nederland die hier over klaagt maar tussen de oren kan ook veel zitten van foute meningen.

Ozymandias
door Ozymandias Jul 18, 2024 om 09:52
208 Antwoorden / Vragen

Roedelopers en aardstralen zijn echt bewezen onzin. Ik hoop dat het dus sarcastisch was.

Franske1958
door Franske1958 Jul 21, 2024 om 08:07
454 Antwoorden / 3 Vragen

"Heb je ooit al eens gehoord van "aardstralen". Deze kunnen..."

Het enige wat is daarover ooit heb gehoord is bij een TV programma waarin ze nep-artsen opsoren en oppakken.

ma
door mark555 - Jul 17, 2024 om 16:20
3 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zou maar kunnen, zeker als je nooit eerder klachten hebt gehad. En aan veel meer dingen dan waar je nu aan denkt.
Koop eens een Trifield EMF meter. Duur maar geeft goed aan waar de straling zit.
Verdiep je daarna in wat straling met je doet en wat je er aan kunt doen. En bel niet met de gemeente of de woningbouw. Daar krijg je alleen de standaard antwoorden waar je niets aan hebt. Er zal een wereld voor je open gaan.

jantm
door jantm - Jul 20, 2024 om 22:29
8 Antwoorden / 2 Vragen

Jaren geleden stralingsmetingen gedaan. Bij een omvormer sterke straling. Oorzaak sterk wifisignaal. Bij omvormer zonder wifikaart geen straling.

Thijs12
door Thijs12 Jul 21, 2024 om 07:52
589 Antwoorden / Vragen

Ja, Wifi is een straling van 2,4 of 5 GHz. Ja dat kun je natuurlijk meten.

Ozymandias
door Ozymandias Jul 21, 2024 om 12:29
208 Antwoorden / Vragen

Iets met een klok en klepel.