Ri
door Rieks Swarte Aug 20, 2024 om 14:50
Huishouden & energie

Eneco heeft ongevraagd een slimme meter voor de stadsverwarming geplaatst.

We kregen een mail waarin onderhoud voor onze aansluiting op stadsverwarming werd aangekondigd.
In een bijzin onderaan de mail stond dat er tegelijk en slimme meter werd geplaatst.
Er kwam een monteur en die heeft geen onderhoud gepleegd, alleen een slimme meter geplaatst.
Eneco reageert niet op de mail die we toen hebben opgestuurd.

7625 19 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 20, 2024 om 15:03
2238 Antwoorden / Vragen

Wat vreemd, enkel een slimme meter voor stadverwarming en niet voor stroom? Wat is uw vraag nu?

Iv
door Ivo W - Aug 20, 2024 om 15:10
765 Antwoorden / Vragen

Het periodiek vervangen van een meter behoort ook tot het onderhoud, dus er is wel degelijk onderhoud gepleegd.

mahadma
door mahadma - Aug 20, 2024 om 15:18
11702 Antwoorden / 51 Vragen

Als de keuringsdatum van uw meter bereikt is moet u toestaan dat er een nieuwe meter komt in de plaats van. En hier u kunt kiezen voor een "slimme" meter met uitlezing op afstand waar u toestemming via een handtekening voor moet geven. Bij plaatsingen van een "domme" digi meter moet u gewoon als eerder de standen door te geven. U kunt de "slimme" meter eenvoudig "dom" maken door melding  maken bij eneco. Bel ze en stuur een gelijke brief en email waarin u duidelijk stelt dat u geen toestemming heeft gegeven of wil geven voor uitlezing op afstand.

Thecla58
door Thecla58 - Aug 20, 2024 om 15:35
912 Antwoorden / 3 Vragen

Ik snap niet wat jij en zoveel anderen zoveel moeite hebben met het plaatsen van een slimme meter. Het kan zomaar zijn dat je de privacykaart gaat spelen, persoonlijk vind ik dat grote kul. Ze weten toch al genoeg van je...

But on topic;
Ze hebben je via de ail op de hoogte gesteld dat je een slimme meter krijgt voor de stadsverwarming. Guess what... dat mogen ze zomaar doen, zeker aan het einde van de levensduur (zoals @Mahadma al tikte) van de domme meter (die overigens helemaal zo dom niet is ;-)). Je kunt de nieuwe meter inderdaad 'dom' maken maar je waarom zou je dat doen... Het scheelt je in de gaten houden (ook al krijg je daar een verzoek toe) wanneer je de meterstanden moet doorgeven. Nog een voordeel is mij gebleken, ik heb ook een slimme meter voor de stadsverwarming, dat het opmaken van de jaarrekening veel sneller gaat.

mahadma
door mahadma Aug 20, 2024 om 16:49
11702 Antwoorden / 51 Vragen

Gelukkig kan men in NL kiezen slim of dom, maar welke keuze ook: Respecteer aub de mening van anderen als de uwe.

Thecla58
door Thecla58 Aug 20, 2024 om 16:51
912 Antwoorden / 3 Vragen

@Mahadma,

bedoel je?

Waar respecteer ik de mening van wie niet? Enlighten me ajb.

mahadma
door mahadma Aug 20, 2024 om 17:16
11702 Antwoorden / 51 Vragen

Je schrijft: Ik snap niet wat jij en zoveel anderen zoveel moeite hebben met het plaatsen van een slimme meter..

Respecteer aub de mening van de mensen die GEEN slimme meter willen, vooral als er een keuze is.

Thecla58
door Thecla58 Aug 20, 2024 om 17:49
912 Antwoorden / 3 Vragen

Dus ik mag niet zeggen dat ik iets niet snap? Hmmm, that is new for me. Ask and you shall be answered...

Je weet ook wel dat er geen keuze is voor een domme of slimme meter. Het is de netbeheerder die dat bepaalt. De enige keuze die, in casu, TS heeft is om de tip die hier genoemd wordt te gebruiken om het slimme gedeelte uit te zetten.

gerbera
door gerbera Aug 21, 2024 om 10:42
7449 Antwoorden / 14 Vragen

Mag ik het ff niet snappen, wat is er mis met de opmerking van @THECLA58, ook ik snap het probleem met de "slimme"meter niet. Er is al zoveel over gezegd en geschreven en als men bericht krijgt dat de oude meter vervangen moet worden staat daarin voldoende informatie wat de mogelijkheden zijn t.a.v. de "slimme" meter.  En dat gezever over de "slimme" meter moet gewoon eens stoppen, er is niets mis met die meter.

rj
door rjw Aug 21, 2024 om 12:11
3354 Antwoorden / 5 Vragen

Dus een mening ergens over hebben is al tegen het zere been van de snowflakes van tegenwoordig? Het wordt wel heel erg met woorden op een zilveren schaaltje moeten leggen.....

Thecla58
door Thecla58 Aug 21, 2024 om 13:29
912 Antwoorden / 3 Vragen

@Gerbera en @RJW,

thanks for the support.

Het is net zoals RJW zegt dat je tegenwoordig alles op een goudschaaltje moet leggen. Je zou haast bang worden om ook maar iets te antwoorden. :((

djfox741
door djfox741 Aug 21, 2024 om 21:43
44 Antwoorden / 3 Vragen

@thecla58

Dat jij niet [kan] begrijpt waarom mensen geen vertrouwen hebben of domweg geen behoefte hebben aan zo'n slimmeklootzak, vind ik een gebrek aan relativatie en hersenloosheid [soms kunnen mensen daar niets aan doen hoor]

Er zijn ook een heleboel mensen die niet van automatische betalingen houden en zelf de betalingen van rekeningen in eigen hand willen houden, dus zal jij zeggen ...

"snap niet wat daar nou mis mee is om je rekeningen automatisch te laten uitvoeren door je bank"  misschien gaat er een lichtje branden.

Een slimmeklootzak zoals ik die ondingen noem, ben je niet verplicht af te nemen, bij STEDIN mijn netbeheerder staat er voor mij in hun systeem dat ik geen slimmeklootzak wil.

Nu wil het geval dat er Vrijdag de 23e een gasmeter vervangen moet worden en die zal vervangen worden voor dezelfde traditionele meter die er zit de elektrische energiemeter is een aantal jaren geleden al vervangen.

Nog een fijne dag.....

1paul
door 1paul Aug 22, 2024 om 08:19
3298 Antwoorden / 0 Vragen

+1, komt er bij mij ook niet in of ik moet een keer verhuizen waar ie al hangt en dan nog laat ik deze vervangen voor een electronische meter die niet "slim" is..

mahadma
door mahadma Aug 22, 2024 om 15:08
11702 Antwoorden / 51 Vragen

+1 1Paul,, komt er bij ons niet in!

Thijs12
door Thijs12 - Aug 20, 2024 om 15:37
599 Antwoorden / Vragen

Of anders die mooie meter maar met een rolletje alufolie inpakken. Dan komen ze vanzelf wel vragen wat  de standen zijn.

hereistom
door hereistom - Aug 20, 2024 om 15:48
753 Antwoorden / 1 Vragen

Eneco vervangt geen meters voor stroom en/of gas, dat doet de netbeheerder.
Als u nog een oude meter had, dan is het logisch dat die vervangen wordt dus zie het probleem niet.

Iv
door Ivo W Aug 20, 2024 om 19:33
765 Antwoorden / Vragen

Maar Eneco vervangt wel meters voor stadsverwarming...
Of heb je de openingpost niet gelezen?

wi
door wilhelmina59 - Aug 20, 2024 om 17:28
547 Antwoorden / 0 Vragen

Eneco heeft niets te vertellen over het vervangen van uw meter. Dat is de netbeheerder, ga dus daar uw ongenoegen deponeren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 20, 2024 om 17:46
2238 Antwoorden / Vragen

Dit is "stadsverwarming" daar heeft de netbeheerder niets mee van uitstaande.

Thecla58
door Thecla58 Aug 20, 2024 om 17:51
912 Antwoorden / 3 Vragen

Het warmtenet heeft ook netbeheerders. Hier bij mij is dat Ennatuurlijk bijvoorbeeld en die bepalen wanneer je een slimme meter krijgt.

Iv
door Ivo W Aug 20, 2024 om 19:35
765 Antwoorden / Vragen

Pffft, Eneco beheert ook stadsverwarmingsnetten.

In elk geval in de regio's Utrecht en Rotterdam is wat ik binnen 10 seconden met Google vind.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 20, 2024 om 21:58
2238 Antwoorden / Vragen

En bovendien zegt TS zelf dat Eneco de meter heeft vervangen. Zonder signalen van het tegendeel neem ik wat mensen beweren vooralsnog maar voor waar aan.

rj
door rjw Aug 21, 2024 om 12:13
3354 Antwoorden / 5 Vragen

@thecla58: Een beheerder van een (warmte)net is wat anders dan een netbeheerder.....

Thecla58
door Thecla58 Aug 22, 2024 om 10:57
912 Antwoorden / 3 Vragen

@RJW,

Ennatuurlijk beheert hier in Brabant het vierde grootste warmtenet van Nederland. Dan zijn ze in mijn ogen een netbeheerder toch? ;-)) Want het is tcih echt Ennatuurlkijk die het onderhoud doet aan het warmtenet(werk) ;-))
Je zou de parallel kunnen trekken met een net(werk)beheerder in de IT. ;-))

Ik ga je, alvast, een fijn weekend wensen. :-))

marita5
door marita5 - Aug 20, 2024 om 21:55
11635 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rieks Swarte ,

Veelgestelde vragen ,

Wanneer krijg ik een slimme meter ?

Een slimme meter (de slimme warmtemodule) kan je niet aanvragen. Al onze warmteklanten krijgen er een. We nemen contact met je op zodra jouw woning aan de beurt is voor de installatie van de slimme warmtemodule.

Ik wil geen slimme warmtemodule . Wat moet ik doen ?

Al onze klanten met warmte krijgen een slimme warmtemodule. De Europese warmteleveranciers zijn namelijk allemaal verplicht om de warmtemeters voor 2027 te verslimmen.
Wat je kan doen, is na het plaatsen van de slimme warmtemodule de uitleesfunctie uitzetten. Dit kan via onze Klantenservice. Je geeft je meterstanden dan gewoon elk jaar zelf aan ons door .

https://www.eneco.nl/duurzame-energie/warmte-koeling/slimme-warmtemodule/

https://www.eneco.nl/klantenservice/slimme-warmtemodule/.

djfox741
door djfox741 - Aug 21, 2024 om 21:43
44 Antwoorden / 3 Vragen

[edit bijdrage, off topic en i.v.m. taalgebruik - redactie]

gerbera
door gerbera - Aug 21, 2024 om 22:12
7449 Antwoorden / 14 Vragen

[edit - redactie]. Er is niets mis mer die slimme meter en kunt u hem gewoon uit laten zetten zodat deze als een  normale meter werkt en u dan zelf de meterstanden moet doorgeven.

R.
door R. de Souverein Aug 22, 2024 om 00:52
8 Antwoorden / Vragen

Als we die dingen niet hadden gehad was er nu ook geen gezeur over dat er nu kosten in rekening worden gebracht voor terugleveren van energie. Beetje ziende blind al die lui die denken dat er niks mis is met die meters. Ook kan men aan het energiepatroon nagaan welke zender je op de TV aan hebt staan, zou ook niet kunnen met een domme meter. Dat kon jaren terug al wie weet wat er tegenwoordig allemaal aan bespieden kan. En dan heb je ook een zoveelse stralingsbron in huis. Heb jij al eye floaters? Gezond is het iig niet (genoeg onderzoek dat dat uitwijst) en uiteindelijk nergens voor nodig.

gerbera
door gerbera Aug 22, 2024 om 13:55
7449 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje ziende blind al die lui die denken dat er niks mis is met die meters. Ook kan men aan het energiepatroon nagaan welke zender je op de TV aan hebt staan,

Dat bedoel ik nou, waar heeft u deze wetenschap vandaan?, kan het energiebedrijf zeker ook zien wat ik met mijn PC doe, ik in mijn blootje voor mijn (digitale) filmkamera sta, mijn telefoongesprekken afluisteren dit is natuurlijk de groots mogelijke onzin. Een slimme meter doet niets anders dan de oude draaistroommeter nml het verbruik registreren. En als u wilt dat deze niet wordt uitgelezen zet u dat gewoon uit. En die stralingsbron, hoeveel andere heeft u er in huis dat de slimme meter net even te veel is.

la
door lagerweij - Aug 22, 2024 om 11:41
36 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben ook een oude meter die werkt nog prima en wij geven die stand gewoon door (digitaal foto) voor de rekening.

Ons is verteld dat wij, als wij zelf besluiten om toch een slimme meter aan te schaffen die moeten betalen, dat zien we dan wel weer dat vinden wij geen probleem..

Dat iemand ongevraagd een slimme meter plaatst in uw huis kan echt niet (wet op de privacy) daarvoor zou u toestemming moeten geven of u heeft op voorhand toestemming gegeven daarvoor??

gerbera
door gerbera Aug 22, 2024 om 13:57
7449 Antwoorden / 14 Vragen

Als uw oude meter aan vervanging toe is krijgt u de slimme meter gratis. Wilt u tussentijds een slimme meter moet u daar voor betalen.

ro
door ronny530 - Aug 22, 2024 om 13:05
2877 Antwoorden / 41 Vragen

Zoals ik de vraag lees is wel de meter voor een digitale vervangen maar is er geen onderhoud aan de stadsverwarming gepleegd.
Waar gaat de vraag eigenlijk over dat wordt niet duidelijk, gaat de vraag over het vervangen van de meter of het niet uitgevoerde onderhoud.
Vraagsteller is na het stellen van de vraag niet meer actief geweest maar als in de openingstitel het woord slimme meter staat gaat iedereen er iets van vinden terwijl de vraag ook om niet uitgevoerd onderhoud zou kunnen gaan.
Nu loopt de vraag uit tussen de voor of nadelen van de digitale meter discussie want alleen al het noemen van een slimme meter maakt dat de vraag niet meer inhoudelijk gelezen wordt want zo te lezen is het geen onderhoud plegen nagelaten.
Bij stadsverwarwarming is geen jaarlijks onderhoud vereist omdat er geen onderhoudsgevoelige delen in de woning aanwezig zijn hooguit een verdeel unit die de radiatoren van warmte voorziet die enkel een controle behoeft.

snel0026
door snel0026 - Aug 22, 2024 om 16:36
62 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Rieks Swarte.
Is het niet Enexis in plaats van Eneco.
Enexis is de netbeheerder die de meters plaatst.
Eneco is een gewone energieleverancier die zeker geen nieuw meters plaatst.

gerbera
door gerbera Aug 23, 2024 om 22:25
7449 Antwoorden / 14 Vragen

het is allemaal wat verwarrend maar het betreft hier vervanging van de meter voor de stadsverwarming. En de stadsverwarming wordt door Eneco geleverd, en dus ook die meter vervangt. Dus niet verwarren met netbeheerder voor gas en stroom.