Ne
door Neeltje19 Aug 23, 2024 om 14:14
Geldzaken & recht

Torenhoge rekening vodafone door criminelen die bel,en vanuit sri lanka

Gebeld vanuit sri lanka. Abusievelijk opgenomen. Na melding vodafone over kosyen (na 1 min) direct opgehangen en nr. grblokkeerd. Nog tig maal gebeld. Niet opgenomen. Alles geblokkeerd . Hoorde v vodafone dat criminelen een systeem hebben ontwikkeld waardoor het lijkt of je wel 30 min belt. Vlgs medewetker lopen kosten soms op tot € 1000. Bieden me een verlaging van 25% aan als coulance. Wat valt hieraan te doen%.

1292 8 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Aug 23, 2024 om 14:24
2511 Antwoorden / 24 Vragen

U heeft dus teruggebeld? Anders had u nooit een rekening kunnen krijgen. Graag het juiste verhaal vertellen.

Als zij u hebben gebeld, kunt u, zolang de accu dat toelaat, gewoon aan de lijn blijven, want de beller (degene die het gesprek tot stand heeft gebracht) betaalt, niet de ontvanger.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 23, 2024 om 14:48
2238 Antwoorden / Vragen

Onzin, je kunt geen rekening krijgen voor gebeld worden ook niet door "criminelen die systemen ontwikkelen".

Franske1958
door Franske1958 - Aug 23, 2024 om 15:20
456 Antwoorden / 3 Vragen

lees dit artikel eens van deze site acht jaar geleden.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/hoge-telefoonkosten-door-buitenlandse-nummers

Lijkt er op dat U ooit iets hebd gedownload waardoor uw toestel zelf dit soort nummers gaat bellen.
Mogelijlk dat een goede deskundige kan zien of dit soort software op uw telefoon staat.
En zelfs al zou U dat kunnen, dan nog bent U zelf verantoordelijk voor belkosten die gemaakt zijn
alks gevolg van het bellen naar dure nummers.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 23, 2024 om 15:33
2238 Antwoorden / Vragen

Denk je? Zou de kans dat TS een rekening heeft gekregen omdat hij zelf terug heeft gebeld niet aanzienlijk waarschijnlijker zijn?

sira
door sira Aug 23, 2024 om 15:45
2511 Antwoorden / 24 Vragen

Terugbellen lijkt ook mij het meest voor de hand liggen

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 23, 2024 om 15:23
7333 Antwoorden / 3 Vragen

sri lanka belt en legt zodra men opneemt neer om de nieuwsgierigheid op te wekken en zo hopen zij dat u terugbelt.
Belt u terug dan gaat gelijk de teller lopen want de beltoon die u te horen krijgt is een bandje.
Dat gebeurt ook als u bij thuiskomst ziet dat er gebeld is en wilt weten wie gebeld heeft.
Ook ik word regelmatig door hen gebeld en krijg meteen een waarschuwing van een telefoniste dat dit telefoontje veel geld zal gaan kosten dus beëindigen is de boodschap.
Goed dat u niet meer opneemt en het gesprek verwijderd.

De link van @franske1958

Ne
door Neeltje19 - Aug 23, 2024 om 17:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sira vraagt wel de waarheid te zeggen. Ik kan me echt niet hetinneren teruggebeld te hebben maar stel dat ik dit in een moment van onachtzaamheid gedaan heb en toen melding van vodafone kreeg over kosten: wat ik zeker weet dat ik direct opgehangen heb. Opgezocht welk landen erbij hoorde en geblokkeerd. Dit alles kan hooguit  1/2 minuten hebben geduurd. Er is door vodafone inderdaad gezegd dat zij irts hebben ontwikkrld waardoor het lijkt ofje heel lang belt. Kosten € € 193,13/ duur gesprek 2.34.30. Ik voel me al heb ik wellicht fout gemaakt zwaar gestraft

Ja
door JannyBoe Aug 24, 2024 om 07:47
566 Antwoorden / Vragen

Hallo @NEELTJE19, heel sneu geld en een hele vervelende ervaring.
Mocht u nog twijfelen over dat terugbellen dan kunt u dat zien -en Vodafone ook uiteraard- in de belllijst op uw telefoon.
Probeer het te vergeten en maak er een mooi weekend van.

sw
door swat1500 - Aug 23, 2024 om 17:52
3847 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals al gezegd ontstaan de kosten door het feit dat er teruggebeld is. Of u nu bewust, onbewust, opzettelijk of niet opzettelijk heeft teruggebeld verandert niets aan het feit dat de kosten zijn ontstaan door terugbellen met uw telefoon en telefoonnummer. Nergens in de voorwaarden van uw abonnement of in de Wet staat dat u alleen bewust gemaakte telefoonkosten zou moeten betalen.
De kosten zijn gemaakt met uw telefoon en uw telefoonnummer en zijn niet ontstaan door een gebrek bij de provider en zullen dus bvetaald moeten worden.
Dat Vodafone u een deel van de kosten onverplicht voor haar rekening wil.nemen is mooi meegenomen.
Ik zie geen mogelijkheid om onder de betaling van het restant van de rekening uit te komen.

Re
door Reinier182 - Aug 23, 2024 om 22:21
228 Antwoorden / Vragen

Gebeld worden kost nooit geld maar ik denk dat je smartphone besmet is met malware wat belt naar Sri Lanka. Gooi er een antivirus app overheen om te controleren welke apps besmet zijn.

sw
door swat1500 Aug 24, 2024 om 07:16
3847 Antwoorden / 0 Vragen

Niet erg waarschijnlijk want dan zou deze gebeurtenis aker moeten plaatsvinden. Of de maker van de malware is zo slim om de malware maar 1x te laten bellen. Gezien het verdienmodel is dat laatste tamelijk onwaarschijnlijk.

sira
door sira Aug 24, 2024 om 10:22
2511 Antwoorden / 24 Vragen

Een malware-besmetting lijkt mij ook niet waarschijnlijk.

Hoe vaak ik niet gebeld wordt door kennissen die de telefoon in de broekzak o.d. hebben en ik maar hallo hallo roepen en uiteindelijk zelf verbreek, want ze horen het niet. De telefoon staat dan ingesteld dat die niet automatisch vergrendelt en door een drukpunt gaat de telefoon (veelal het laatste) nummer bellen.

Re
door Reinier182 Aug 24, 2024 om 10:51
228 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet hoevaak er gebeld is maar het is maar een idee. Anders heeft hij zelf gebeld naar het nummer? Hij weet het beste wat er gebeurt is?