mo
door moes Mar 23, 2011 om 22:41
Huishouden & energie

Mishandeling of vermingking

,, mijn ,, zwerfkat is opgehaald door de dierenambulance voor castratie ,na zijn terug keer was een van zijn oren voor de helft afgeknipt , de reden , dat hij niet voor een tweede keer word gevangen .is dit mishandeling of vermingking

8192 25 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Mar 23, 2011 om 23:16
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Allereerst is dit niet te geloven, om niet te zeggen absurd. Een verminkende mishandeling, dat zoiets bestaat.

pino123
door pino123 - Mar 24, 2011 om 08:00
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Indien dit verhaal bewijsbaar is, aangifte doen bij de politie betreffende dierenmishandeling.

vladja
door vladja - Mar 24, 2011 om 10:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=druifje01 schreef op woensdag 23 mrt 2011, 23:16]Allereerst is dit niet te geloven, om niet te zeggen absurd. Een verminkende mishandeling, dat zoiets bestaat.

ABSURD! VERMINKENDE MISHANDELING !

Misschien eerst eens verder kijken (en denken) dan het "gerestylde" oor?

Het grootste probleem bij zwerfkatten is, dat zij zich razendsnel vermeerderen. Omdat te voorkomen zijn er castratie en sterilisatieprogramma's gestart. Aangezien er geen eigenaren zijn, worden al de daaraan verbonden kosten, als vangen, operatie (dierenartsen vaak tegen gereduceerd tarief) etc. betaald uit donaties en gedaan door onbetaalde vrijwilligers in hun vrije tijd.

Om dit zo efficiënt mogelijk te kunnen doen, moeten wel de "bokken van de geiten" gescheiden worden, of wel de niet-geopereerden van de geopereerde exemplaren uit elkaar gehouden worden. Dat kan je doen door ze steeds te vangen en dan te kijken of er een operatie plaats heeft gevonden of door een uiterlijk kenmerk aan te brengen (hoekje van een oor "afgeknipt"), zodat dit van een afstand duidelijk is. De meeste zwerfkatten komen niet gezellig handmak naar je toe om te laten zien of ze geholpen zijn.

De beperkte inzet van vrijwilligers levert het meeste op als je alleen achter de niet geholpen exemplaren aan gaat en geen tijd verdoet om iedere keer achter elke kat aan moet om te kijken hoe de vlag erbij hangt.

Een zwerfkat blijft een buitenkat. Die kan je het niet aandoen om op te sluiten in een kooi in een asiel. De meeste worden nooit meer handmak en zijn daardoor ongeschikt voor plaatsing in een gezin. Dan zitten ze de rest van hun leven binnen opgesloten en dat is geen leven. Ze worden trouwens wel allemaal geholpen na binnenkomst, alleen gaat er geen hoekje van het oor af. Zo ging dat vroeger en toen werden ze vaak na verloop van een periode afgemaakt wegens onplaatsbaarheid.

Wat gebeurt er tegenwoordig. Ze worden gevangen, geholpen en dan mogen ze terug naar hun eigen stek om de rest van hun leven te slijten zoals ze dat altijd al hebben gedaan in VRIJHEID. Ze kunnen zich alleen niet meer voortplanten om toename van het aantal zwerfkatten af te remmen.

Voor een moederpoes betekent dat ze geen 5 nesten per jaar mee krijgt, die ze moet voeden en er geen 25 of meer zwerfkatten bijkomen.

De enige prijs, die ze moeten betalen voor het in vrijheid op hun eigen stek de rest van hun leven te mogen afmaken, is een hoekje van hun oor af in gecontroleerde steriele omstandigheden. Zwerfkatten hebben trouwens vaak ook rafelige oren door vechtpartijen (met de daarmee gepaard gaande ontstekingen).

Als ik moest kiezen tussen m'n oorlel missen (waar ik niets van merk onder de verdoving en die niet nodig heb om vrij en blij te kunnen leven) en de rest van mijn leven opgesloten etc. zitten, dan wist ik het wel.

Dus moord en brand schreeuwen over verminkende mishandeling????

Vladja

loreleigil
door loreleigil - Mar 24, 2011 om 10:52
678 Antwoorden / 3 Vragen

Nou, ik vind dit dus wél verminking! Bij een kat een stuk van het oor halen zonder overleg met het baasje? Belachelijk!

Maar ik heb wel even wat kritische vragen voor moes. Als het uw kat is, waarom is het dan een zwerfkat? Is het uw kat maar laat u hem gewoon constant buiten? Is uw kat gechipt? Ent u hem wel in? Waarom laat u uw kat ongecastreerd vrij rondlopen?

vladja
door vladja - Mar 24, 2011 om 10:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Loreleigill,

Moes spreekt over "mijn" zwerfkat. Dus kennelijk een zwerfkat, die bij haar in de buurt verblijft. Zwerfkatten hebben geen eigenaar, dus je kan nergens toestemming vragen.

Wat doe jij liever? Je oorlel missen of de rest van je leven opgesloten zitten in een asiel zonder vooruitzichten met de kans op een spuitje wegens onplaatsbaarheid?

Vladja

tdehond
door tdehond - Mar 24, 2011 om 10:58
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Hoewel dit een verminkende behandeling is voorkomt dit wel dat deze zwerfkat later onnodig onder narcose gebracht wordt.

Ik ga er vanuit de er geknipt is onder narcose, dus is er m.i. geen sprake van mishandeling.

Het bevreemdt mij dat er niet vooraf met u gesproken is over deze extra ingreep. Ik zou daar dus een klacht over indienen.

vladja
door vladja - Mar 24, 2011 om 11:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

tdehond,

De kat is niet van haar, het is een zwerfkat. Ze is geen eigenaar. Dan valt er niets mee bespreken.

Het afknippen van het hoekje van het oor wordt gedaan door de dierenarts, gelijktijdig met de sterilisatie/castratie. De kat merkt er niets van en mist het stukje niet eens. Ze staan niet voor de spiegel.... ;~). Ziet er trouwens beter uit, dan een gerafeld oor van een vechtpartij ... ;~)

Het betekent dat de kat ongestoord verder kan met z'n vrije leven met 1 restrictie (die de kat ook niet mist), namelijk geen nakomelingen.

Vladja

druifje01
door druifje01 - Mar 24, 2011 om 11:57
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Misleidend is het woordje "mijn". Misschien voelt moes het zo als deze lugubere kwestie uberhaupt waar is. Je kunt het weer van veel kanten bekijken. Het is maar welk of wiens belang je nastreeft. Aardig om de gedachten over te laten gaan.

loreleigil
door loreleigil - Mar 24, 2011 om 12:20
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=vladja schreef op donderdag 24 mrt 2011, 10:56]Loreleigill,

Moes spreekt over "mijn" zwerfkat. Dus kennelijk een zwerfkat, die bij haar in de buurt verblijft. Zwerfkatten hebben geen eigenaar, dus je kan nergens toestemming vragen.

Wat doe jij liever? Je oorlel missen of de rest van je leven opgesloten zitten in een asiel zonder vooruitzichten met de kans op een spuitje wegens onplaatsbaarheid?

Vladja

Het ligt er maar aan hoe je 'mijn zwerfkat' interpreteerd. Totdat TS dat beter uitlegt, kan er weinig zinnigs over gezegd worden. Is het zijn/haar kat die rondzwerft? Is het een fulltime zwerfkat en bedoelt TS met 'mijn' dat hij/zij het diertje voert? Of klopt jouw uitleg? Te onduidelijk.
En trouwens, niet elke zwerfkat is onplaatsbaar. Mijn kattenvriend is een voormalige zwerver die nu een fulltime binnenkat is. Geen centje pijn en hij is dik tevreden.

vladja
door vladja - Mar 24, 2011 om 12:26
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Misschien voelt moes het zo als deze lugubere kwestie uberhaupt waar is.

Oh, het is waar. Er lopen een hele hoop zwerfkatten rond met een gerestyled oor.

ZIe: Uitzending RTV Rijnmond Extra op You Tube: tijdstip op tijdbalk 8.40 en volgend over castratie en oorknip.....

Vladja

de motormuis
door de motormuis - Mar 24, 2011 om 12:34
598 Antwoorden / 13 Vragen

Ik vind dat Vladja het heel duidelijk heeft uitgelegd.En mijn dochter die dierenarts is
heeft inderdaad ook verteld dat het bij verschillende ( zo niet de meeste dierenartsen ) zo gebeurt. Van dat stukje dat van het oor is afgeknipt hebben ze
geen last of pijn.
En dat herkenningspunt zorgt er voor dat de dierenambulance niet met weer zo'n kat bij de dierenarts aan komt. Immers een maal "helpen" is genoeg.

Groeten.

loreleigil
door loreleigil - Mar 24, 2011 om 12:49
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=de motormuis schreef op donderdag 24 mrt 2011, 12:34]Ik vind dat Vladja het heel duidelijk heeft uitgelegd.En mijn dochter die dierenarts is
heeft inderdaad ook verteld dat het bij verschillende ( zo niet de meeste dierenartsen ) zo gebeurt. Van dat stukje dat van het oor is afgeknipt hebben ze
geen last of pijn.
En dat herkenningspunt zorgt er voor dat de dierenambulance niet met weer zo'n kat bij de dierenarts aan komt. Immers een maal "helpen" is genoeg.

Groeten.

Ik vind het er maar helemaal van afhangen of de kat nu eigendom is van TS, of dat het een zwerfkat is die TS als zijn/haar kat beschouwd.

de motormuis
door de motormuis - Mar 24, 2011 om 13:00
598 Antwoorden / 13 Vragen

Als de kat je eigendom is, ga je normaal gesproken zelf naar de dierenarts.Ben je niet in de gelegenheid,omdat je bijv. geen vervoer hebt, om daar zeld naar toe te gaan kun je inderdaad de dierenambulance inschakelen om je kat op te halen .
Maar normaal gesproken regel je dat dan toch zelf met je dierenarts wat betreft de behandeling.En als het je eigen kat is zal een dierenarts nooit een stukje van het oor afknippen. Wij hebben zelf ook een kat en die is ook gecastreerd maar geen stukje van het oor afgeknipt.
En deze kat is geen eigendom van TS maar een zwerfkat.

moeder56
door moeder56 - Mar 24, 2011 om 14:20
483 Antwoorden / 2 Vragen

loreleigil donderdag 24 mrt 2011, 12:49

loreleigil , er staat duidelijk "mijn" zwerfkat, en dat betekent een zwerfkat die zich in haar buurt ophoudt. Dus duidelijk genoeg evenals het verhaal van Vladja.

tdehond
door tdehond - Mar 24, 2011 om 14:27
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=vladja schreef op donderdag 24 mrt 2011, 11:13]tdehond,

De kat is niet van haar, het is een zwerfkat. Ze is geen eigenaar. Dan valt er niets mee bespreken.

Het afknippen van het hoekje van het oor wordt gedaan door de dierenarts, gelijktijdig met de sterilisatie/castratie. De kat merkt er niets van en mist het stukje niet eens. Ze staan niet voor de spiegel.... ;~). Ziet er trouwens beter uit, dan een gerafeld oor van een vechtpartij ... ;~)

Het betekent dat de kat ongestoord verder kan met z'n vrije leven met 1 restrictie (die de kat ook niet mist), namelijk geen nakomelingen.

Vladja

Volkomen onnodige toelichting.

mo
door moes - Mar 24, 2011 om 22:13
31 Antwoorden / 87 Vragen

toelichting : mishandeling / verminking
locatie : volkstuin met tuinhuisje en kattenluik ,
naam : MUIS ,gec. kater retour gekomen met half oor
naam : moederpoes . gesteriliceerd retour gekomen met twee oren
schuw voor alle mensen alleen niet voor mij , als ik een slaapje doe op de bank gaan ze boven op mij liggen en ook een slaapje doen ,ik heb ze zelf gevangen en overgedragen aan de dieren ambulance , zonder overleg was zijn oor er af
ik heb een donatie gedaan aan deze stichting
dank voor alle reactie

moes

marsha
door marsha - Mar 25, 2011 om 02:28
36 Antwoorden / 11 Vragen

als mijn kat zo word verminkt breekt de pleuris wel uit! ze lopen alle3 zonder halsbandje rond en 1 kater is ook een keer per ongeluk opgehaald, nou had ik hem al laten castreren maar als ik hem met een half oor terug had gekregen hadden ze een probleem gekregen met me, vind het een goeie organisatie maar had ze wel aangeklaagd in zon geval

loreleigil
door loreleigil - Mar 25, 2011 om 11:08
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=marsha schreef op vrijdag 25 mrt 2011, 02:28]als mijn kat zo word verminkt breekt de pleuris wel uit! ze lopen alle3 zonder halsbandje rond en 1 kater is ook een keer per ongeluk opgehaald, nou had ik hem al laten castreren maar als ik hem met een half oor terug had gekregen hadden ze een probleem gekregen met me, vind het een goeie organisatie maar had ze wel aangeklaagd in zon geval
Sorry, maar dat is toch een beetje raar? U laat uw katten zonder halsband buiten lopen en zou dan boos worden als de dierenbescherming ze markeert? Als u zorgt dat de katten duidelijk herkenbaar zijn als HUISdieren (en dus dieren die niet hele dagen 'wild' horen rond te lopen) dan gebeurt dat niet.
Kijk, draagt een kat nou een bandje, ziet hij eruit als een huiskat, dan kan ik me voorstellen dat u boos wordt. Maar in dit geval kan de dierenbescherming niet ruiken dat het geen zwerfkat is.

marsha
door marsha - Mar 25, 2011 om 15:44
36 Antwoorden / 11 Vragen

markeren kan ook gedaan worden zonder er een oor half af te snijden, een tattoo voldoet ook, de mishandeling is onnodig en allesbehalve diervriendelijk, en dat alleen om sneller te kunnen werken? liever een beest 2x ophalen als 1x en zo toetakelen, en bij een kater is het zo gezien of die gecastreerd is, dus zou dit ook alleen voor vrouwtjes gewenst zijn lijkt me.

fijn als je kat ervandoor gaat met een etterende infectie aan zn oor.... kan ook flink complicaties opleveren (uiteindelijk) een abces is echt geen abnormaal iets hoor, komt genoeg voor.

vladja
door vladja - Mar 25, 2011 om 16:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

marsha,

markeren kan ook gedaan worden zonder er een oor half af te snijden, een tattoo voldoet ook,

Leg mij eens uit hoe je die tattoo van afstand kan zien? En dan tatoeeren is geen verminking? Geen lichamelijke ingreep? Het is pijnloos? Wordt wakker in de werkelijkheid!

Die vrijwilligers die hun vrije tijd besteden aan die zwerfkatten om de uitwas van zwerfkatten binnen de perken te houden, moeten dan maar voor niets op pad. Oh, hebben we hem eindelijk, blijkt die toch al geholpen te zijn. Jammer, verspilde moeite en tijd.

fijn als je kat ervandoor gaat met een etterende infectie aan zn oor.

Die krijgen de katten als ze vechten (etterende infectie) door krabben met vieze nagels en beten. Niet van een schone gedesinfecteerde chirurgische ingreep. Vraag het eens aan een dierenarts, hoe dat gaat!

Vladja

herrdroetker
door herrdroetker - Mar 25, 2011 om 16:37
275 Antwoorden / 10 Vragen

Mit einer rostige Schere vielleicht?

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

mo
door moes - Mar 25, 2011 om 21:22
31 Antwoorden / 87 Vragen

vladja
een uitstekend verhaal helemaal mee eens ,maar moord en brand schreeuwen kan je beter weg laten,ik weet niet of jij een huisdier bezit ,maar ik was behoorlijk emotioneel
toen muis terug kwam met een half oor

moes

vladja
door vladja - Mar 25, 2011 om 22:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=moes schreef op vrijdag 25 mrt 2011, 21:22]vladja
een uitstekend verhaal helemaal mee eens ,maar moord en brand schreeuwen kan je beter weg laten,ik weet niet of jij een huisdier bezit ,maar ik was behoorlijk emotioneel
toen muis terug kwam met een half oor
moes

Ik heb mijn hele leven katten gehad en heb ze nog. Overgeschoten exemplaren uit een nestje, zwervers, die zijn aan komen lopen en door het kattenluik er bij ingetrokken zijn (en daarna gewoon mee verhuisden), gevonden exemplaren, buiten gezet of achtergelaten bij een verhuizing. Ik heb nog nooit "verlegen" gezeten om een kat. Daarbij meestal ook nog wel een hond.

Op het hoogtepunt had ik er 15. Nest van 5 (waarvan zwerfmoeder verongelukt) aan de flessenvoeding, 5 volwassen katten, waarvan er 1 ook een nest had (14 dagen jonger dan het andere nest), want toen ze zwanger bleek werd ze op straat gezet. De hond (teef, nooit nest gehad) adopteerde het nest wezen voor wassen etc.

We woonden toen "buiten" en hadden nog 3 paarden op stal, 1 geit en een "gevonden" zwaar verwaarloosde kleine pony. Die vond ik na het boodschappen doen in het weitje bij de geit. Na een week of 7 meldde de eigenaar zich. Een verre kennis, die het kleintje tussen zijn paarden buiten had lopen. Die grote paarden lieten die kleine niet toe bij het hooi en ander bijvoer wat hij gaf. Toen hij eindelijk tot de conclusie kwam dat het niet goed ging met die pony, dacht hij, weet je wat; Als iemand er 'm nog weer bovenop kan krijgen dan is het Vladja, daar zet ik 'm maar neer. Zoals hij later zelf verklaarde en Maupie weer terug wilde hebben, omdat Maupie boven Jan was.

Vladja

mo
door moes - Mar 26, 2011 om 22:50
31 Antwoorden / 87 Vragen

vladja
met alle respect , helaas heb je mijn reactie van 25 maart niet goed begrepen

moes

eefie
door eefie - Apr 8, 2011 om 22:37
69 Antwoorden / 30 Vragen

[quote=loreleigil schreef op donderdag 24 mrt 2011, 10:52]Nou, ik vind dit dus wél verminking! Bij een kat een stuk van het oor halen zonder overleg met het baasje? Belachelijk!

Maar ik heb wel even wat kritische vragen voor moes. Als het uw kat is, waarom is het dan een zwerfkat? Is het uw kat maar laat u hem gewoon constant buiten? Is uw kat gechipt? Ent u hem wel in? Waarom laat u uw kat ongecastreerd vrij rondlopen?
Deze kat heeft geen eigenaar,
dus kan het daar niet aan gevraagd worden.
Voelt moes zich wel de eigenaar,
dan had ze zelf een castratie moeten regelen.
Het is de enige manier om de populatie zwerfkatten
beheersbaar te houden.

Wat dat oor betreft:
De kat merkt er niet veel van.
Ongecastreerde katers vechten veel met andere katers
en dan missen ze door de gevechten ook vaak stukjes uit de oren.