va
door vandalisme47 Jan 12, 2024 om 11:37
Huishouden & energie

Moet verhuurder verfschade aan woning door vandalisme herstellen?

Beste forumleden,

Onlangs is de gevel van de woning beschadigd door vandalisme. De buitenmuur is besmeurd met dikke, gekleurde verf. Het betreft een pand dat is opgesplitst en waarvan verschillende vertrekken / etages door meerdere huishoudens worden bewoond. De bewoners huren allemaal bij dezelfde eigenaar.

De omvang van de verfschade is van zo'n aard dat het de aandacht trekt van veel passanten, en dat is uitsluitend negatieve aandacht. De verfvlekken zorgen namelijk voor een armoedige, vervallen, verloederde uitstraling.

Het betreft een particuliere huurwoning waar flink voor wordt betaald, en dus is de vraag: is het de verantwoordelijkheid van de verhuurder om deze schade aan het pand te laten herstellen? Valt dit soort schade onder de verantwoordelijkheid die de verhuurder heeft met betrekking tot het garanderen van woongenot, net zoals het verhelpen van lekkages, vochtige ruimtes of iets als een gebroken ruit? Wie heeft advies of weet raad?

4532 7 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Jan 12, 2024 om 12:14
858 Antwoorden / 3 Vragen

heb je het al aan de verhuurder gevraagd of hij dat gaat doen. Lijkt mij dat hij, als eigenaar, een beroep op zijn opstalverzekering kan/moet doen. Neem aan die je verhuurder die een heeft. Maar... misschien staat er in die polis een clausule dat vandalisme hiervan is uitgesloten.

Weet niet of je een beroep kunt van gederfd woongenot. Het vandalisme heeft zich beperkt tot het besmeuren van de buitenmuur en niet van je ramen o.i.d.

Tot slot:
Stel met de andere huurders een brief waarin jullie vragen of hij het gaat herstellen of zo niet waarom niet.

sira
door sira - Jan 12, 2024 om 12:17
2351 Antwoorden / 24 Vragen

Feitelijk is het voor de verhuurder, maar mogelijk is het niet verzekerd.

Maar als het de bewoners zo enorm stoort, wat let u om gezamenlijk met de buren de hogedrukspuit ter hand te nemen?

Is er overigens aangifte gedaan, door de bewoners of verhuurder?

Thecla58
door Thecla58 Jan 12, 2024 om 12:22
858 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat, in casu, de verhuurder/eigenaar aangifte moet doen van vandalisme. Het is tenslotte zijn eigendom.

sira
door sira Jan 12, 2024 om 12:27
2351 Antwoorden / 24 Vragen

In feite klopt dat, maar ik kan uit het topic niet opmaken hoe de communicatie tussen de bewoners en de verhuurder is. Zouden de bewoners zich bij de politie melden dan horen ze vanzelf of er al aangifte is gedaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 12, 2024 om 12:26
16875 Antwoorden / 202 Vragen

idem als @THECLA58 al aangaf.
Het is de verhuurder degene die dit dient op te lossen tenzij de vverhuurder overduidelijk zou kunnen aantonen dat huidige huurders de schade zouden hebben veroorzaakt. . Het valt gewoon onder verhuurdersplicht m.b.t. onderhoud etc. En de verhuurder zal ongetwijfeld verzekerd zijn. Voor ventueel nader advies of een voorbeeldbrief: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Zie o.a. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-kosten-zijn-voor-de-huurder-en-welke-voor-de-verhuurder en https://www.huurwoningen.nl/huis-verhuren/verhuurder/orienteren/onderhoud-aan-je-woning---wat-zijn-je-plichten-als-verhuurder

mo
door mof - Jan 12, 2024 om 13:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

HEt woongenot wordt niet aangetast door verf op de buitenmuren. Als de verhuurder de zaak niet herstelt kan het wel zijn dat hij lastiger nieuwe huurders vindt. Maar dat heeft met uw huurcontract niets van doen. U huurt de binnenkant van uw woning. Meer niet.

in
door inno1 Jan 13, 2024 om 12:52
119 Antwoorden / Vragen

Zolang u daar zelf niet woont lijkt het me een zaak van de bewoner om te bepalen of zijn woongenot wordt aangetast.

ze
door zeemannetje - Jan 12, 2024 om 15:40
120 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of het moet maar de verhuurder waar ik bij woon heeft al meerdere keren graffitti laten verwijderen. De kosten zijn niet op ons verhaald, blijkbaar hebben ze daar een potje voor.

1paul
door 1paul - Jan 12, 2024 om 15:52
3162 Antwoorden / 0 Vragen

is voor de verhuurder, is zijn eigendoem tenslotte!!

rj
door rjw Jan 13, 2024 om 09:56
3270 Antwoorden / 5 Vragen

En het is ook aan de verhuurder om te bepalen of hij zijn eigendom wil laten verloederen of netjes wilt houden. Als het teveel verloederd merkt hij dat op een gegeven moment vanzelf aan z'n inkomsten. Overigens is de ervaring van verloedering erg subjectief. In veel gebieden kijkt niemand op van tags op muren en kan je nog gewoon de hoofdprijs vragen voor woningen. Elders worden er bij wijze straatwachtclubs opgericht om graffitispuiters weg te jagen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 12, 2024 om 22:25
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Vandalisme47,

Kunt u een foto maken van de verfschade?

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.