M2
door M2022 Jan 4, 2023 om 22:21
Huishouden & energie

Nieuwe keukenkraan Handson druppelt

Hallo,
Ik zou graag jullie advies horen. Ik heb vorige week bij gamma een keukenkraan gekocht, merk Handson, type Thomas. Na aansluiten druppelde hij licht ( uit de kraan zelf). Echt heel weinig, maar toch elk half uur tot uur een druppel. Ik heb hem geruild voor n nieuw exemplaar. Deze druppelt niet zo vaak, maar na gebruik blijft er toch telkens 1 druppel hangen, die er later afvalt. En soms later spontaan nog eentje. Het is een kraan met keramisch binnenwerk, waar ik geen ervaring mee heb ( ik heb verder alleen 'ouderwetse types met kraanleertjes) dus misschien hoort dat wel bij deze kranen??
Wat is nu wijsheid??
Erop vertrouwen dat het hierbij blijft, en het zo laten? Of is deze druppel een voorbode van snel meerdere gebreken/lekken? Dan misschien toch beter nu meteen retourneren,  en kiezen voor een ander merk? Ik las nu ook in de reviews bij gamma meer meldingen over druppelen/lekken bij deze kraan, en dat zijn er niet heel veel maar genoeg om mij te laten twijfelen nu haha. Er zit weliswaar 5 jaar garantie op, maar ik heb weinig zin om hem na een jaar weer te moeten demonteren, en bovendien hebben bouwmarkten nog wel eens de neiging km dan moeilijk te doen en het te gooien op ' tja, zeker verkeerd gebruikt of te hard water'.
Hebben jullie ervaringen met deze kraan, of keramische kranen in het algemeen,  en wat raden jullie me aan in dit geval? Alvast dank voor het meedenken.

3015 8 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 4, 2023 om 22:34
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte M2022,

Ik raad u een Grohe keukenkraan aan zoals op bijgevoegde foto.

Dit soort keukenkraan is het betrouwbaarst ,is mijn ervaring.

M2
door M2022 Jan 4, 2023 om 22:40
33 Antwoorden / 3 Vragen

Ha, dank voor de snelle reactie :)
Die op de foto is niet geschikt, want dat lijkt een te zijn voor tegen de achterwand. En ik heb er eentje nodig met onderuitloop. Maar een Grohe zit ik inderdaad ook aan te denken, als betrouwbaar merk.
(ik zag de Grohe Costa ergens op de site van Toolstation).

M2
door M2022 Jan 4, 2023 om 22:42
33 Antwoorden / 3 Vragen

Oh haha jij stuurt ook n foto van de Costa zie ik nu pas, alleen dan in de versie van wandmontage.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 4, 2023 om 22:44
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte M2022,

Ik heb vorig jaar een nieuwe keuken gekregen met zo'n opgebouwde kraan van Grohe zoals op bijgevoegde foto.

Die aan de muur heb ik 10 jaar gehad.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 5, 2023 om 10:53
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies is niet meer en minder: ga er mee terug naar de Gamma vestiging waar de kraan is gekocht. Het is volgens wetgeving aan de verkoipoer te bewijzen dat de oorzaak van het lekken niet aan een productiefout is te wijten. Dat heeft niets met 5 jaar garantie te maken maar is simpelweg op basis van de hierop gebaseerde wetgeving (die helaas ook nog wel eens bij verkopers onbekend lijkt of wordt genegeerd):
U heeft recht op reparatie en als dat niet kan een nieuwe wel adequate kraan.

Zie o.a.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en verder

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

En zie dit voor de wettelijke onderbouwing:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

Hopoelijk niet nodig maar indien toch:  U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

M2
door M2022 Jan 5, 2023 om 11:02
33 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de reactie. Ik verwacht geen problemen bij gamma als ik er nu mee terugga. De eerste kraan deden ze ook niet moeilijk over. Maar als ik over een jaar bij ze aanklop, mocht deze kraan ook meer gaan lekken, dan levert dat waarschijnlijk meer gedoe op. Ik vroeg me dus meer af of het verstandig is om deze te houden, of dat ik voor de zekerheid toch voor een ander merk zal kiezen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 5, 2023 om 11:27
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Goedemorgen (opnieuw(, ik gaf aan dat u wettelijk recht heeft op een adequaat product en dat kan dus heel goed een kreaan zijn van een ander merk.
Zo dat een kraan is die niet geheel dezelfde prijs zou hebben doch iets duurder is kan men uiteraard wel een bijbetaling vragen.

Het kan zinvol zijn om vooraf even op het I-net te zoeken naar een alternatief in dezelfde prijsklasse.

Mabelle
door Mabelle - Jan 5, 2023 om 11:49
436 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk heb je deze kraan gekocht https://www.gamma.nl/assortiment/handson-keukenkraan-thomas-2-knops-onderuitloop-chroom-15-cm/p/B516181 Bij de reviews lees ik veel klachten over lekken.

Zou hem omruilen voor een beter merk zoals Grohe.

M2
door M2022 Jan 5, 2023 om 17:33
33 Antwoorden / 3 Vragen

Heb ik zojuist gedaan. Fijn zo'n forum, helpt als je iets echt niet weet of ergens over twijfelt, dank dus.

rj
door rjw - Jan 5, 2023 om 12:51
3270 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals anderen al zeggen, ga voor een beter merk. En als budget een probleem is dan zou je kranen van IKEA kunnen overwegen. Die zijn ook gewoon goed, maar er is een beperkte keuze aan modellen, waardoor ze het goedkoper kunnen aanbieden.

M2
door M2022 Jan 5, 2023 om 17:31
33 Antwoorden / 3 Vragen

Dank. Heb mijn voorgevoel, en jullie advies, opgevolgd en ben voor een andere kraan  gegaan.

Janzegt
door Janzegt - Jan 5, 2023 om 13:07
129 Antwoorden / Vragen

Op zich zijn kranen met keramisch binnenwerk zeer betrouwbaar en lekken niet.
Je schrijft dat dat na een half uur er een druppel uitkomt. Dit kan ook komen in het geval het water erg koud is, terwijl het in de keuken warm is. Het water in de kraan zet dan na verloop van tijd iets uit, omdat het water warmer wordt en dat kan dan de oorzaak zijn dat er 1 á 2 druppeltjes uitkomt. Na ca 2 uur zal het water in de kraanuitloop dezelfde temperatuur als de omgeving hebben en dan zal het euvel over zijn.
Dit verschijnsel komt bij elke kraan voor als het water erg koud is.
Of de kraan echt lekt kun je controleren door 's avonds ca 1 uur na laatste gebruik een bakje onder de kraan te plaatsen en in de ochtend kijken of er water in zit.

gerbera
door gerbera Jan 5, 2023 om 15:01
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Zoals ik zie is het een 2 knops mengkraan maar dan nog kan die weleens nadruppelen.

M2
door M2022 Jan 5, 2023 om 17:30
33 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor je antwoord. Keramische kranen zijn dus wel betrouwbaar,  dat is fijn om bevestigd te krijgen. Tempverschil kan ik wel uitsluiten denk ik, warme keuken is niet aan de orde. Ik heb alsnog n andere kraan besteld vanmiddag want er blijven druppels vallen dus ik heb er geen vertrouwen in.

Ja
door JannyBoe - Jan 5, 2023 om 13:18
520 Antwoorden / Vragen

Hallo, ik zou de kraan terugbrengen. Ik zou er steeds op gaan letten en voor dat je het weet is het een vervelend 'dingetje' tussen de oren in het dagelijkse leven.
Misschien kan een badkamerspecialist en/of installateur u meer vertellen.
Succes.

M2
door M2022 Jan 5, 2023 om 17:24
33 Antwoorden / 3 Vragen

Ja haha precies dat! Ik betrapte me er vandaag al op dat ik telkens ga checken als ik langs het aanrecht loop, op zoek naar nieuwe druppels...
Dus toch maar een andere kraan besteld vanmiddag, om mezelf rust te geven.

gerbera
door gerbera - Jan 5, 2023 om 14:55
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Om uit de paniek te komen, ik heb al zo'n 5 jaren een Handson badkraan en nog geen lekkage ontdekt. Ja soms hangt er een druppel aan na afsluiten maar dat heeft alles te maken met de watertemperatuur. Dus zo slecht is het merk nog niet terwijl ik mijn Grohe douche mengkraan na een jaar of 3 heb moeten vervangen wegens het niet goed mengen, en dat kwam niet door kalk maar gewoon slecht werkend binnenwerk. Als ik het juist heb heeft u een 2 knops kraan waarbij het vooral in het begin nog wel eens voor komt dat deze na druppeld. Dat komt omdat de leertjes zich moeten zetten en is vaak na een paar keer open en dicht draaien, maar niet te strak, over.

M2
door M2022 Jan 5, 2023 om 17:22
33 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor je reactie. Ik heb idd een 2knops kraan. Ik dacht eerst ook aan nieuwigheid,  dat had ik nog nagevraagd bij de gamma toen ik het eerste exeplaar ging ruilen maar dat zou niet  moeten kunnen. Het druppelen kan m.i. ook niet komen door leertjes die zich nog moeten zetten want bij een keramische kraan zitten juist geen leertjes toch?
Maar goed, in elk geval is Handson dus niet standaard slecht blijkt uit jouw verhaal

gerbera
door gerbera Jan 5, 2023 om 21:35
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Voor zover mij bekend is het geen keramische maar een mengkraan met leertjes.

M2
door M2022 Jan 5, 2023 om 22:53
33 Antwoorden / 3 Vragen

Nee hoor het is toch echt een keramische ;)

gerbera
door gerbera Jan 6, 2023 om 13:38
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@M2022, U heeft gelijk, sorry