ro
door roaheks Jan 6, 2006 om 20:37
Huishouden & energie

Nuon Rekeningen jaren na overlijden

Op 18 mei 2004 overleed de vader van mijn kinderen. De jongste zoon bleef op het zelfde adres wonen. Omdat hij dislexy heeft regel ik zijn (financiële) correspondentie. Ondanks het feit dat we trouw vanaf mei 2004 het maandbedrag hebben overgemaakt kregen we het laatste jaar steeds te horen dat we blijkbaar in 2005 iets niets hadden betaald. In augustus 2005, vlak voor mijn zoon zou worden afgesloten kwam er persoonlijk iemand van de Nuon bij me langs. Het was hem heel gauw duidelijk dat wij geen wanbetalers waren. Er zou zo spoedig mogelijk een overzicht komen van hetgeen we volgens de Nuon wel en niet hadden betaald. Niets gekregen maar ook een paar maanden geen aanmaningen meer en brieven van Interum Justitia. Net voor de Kerst weer bericht van afsluiting, alleen te voorkomen als we betaalden. Weer een uur aan de telefoon gehangen en op hun verzoek een overzicht gemaakt van wat er allemaal is voorgevallen sinds het overlijden van hun vader. Het afsluiten werd door ingrijpen van de meneer die in aug. 2005 was geweest over de feestdagen heen getild. Na het ontvangen van de brief met uitleg voor het eerst met een medewerkster van de Nuon gesproken die wilde luisteren en excuses aanbood voor met name de opmerking van een andere medewerker die zei: "Het is niet onze schuld als er iemand doodgaat, dat is uw probleem.

En toen kwam 2 dagen voor Kerst een eindafrekening over 2003 binnen van bijna 1000,00 euro. Ik kan niet geloven dat een bedrijf als de Nuon die razendsnel zijn met grote monden geven en dreigen met afsluiten bijna 2 jaar te laat ontdekt dat er nog een rekening van deze hoogte openstaat. Over die periode is voor eind december 2005 nooit gesproken. Ook over 2004 schijnt nu nog bijna 700,00 euro betaald te moeten worden.

Mijn vraag is: Mag dit, kan dit? Wij hebben vanaf het allereerste begin om overzichten gevraagd en weten niet meer hoe we deze financiele strop te boven moeten komen.

Wie weet raad?

(schriftelijkwe werden afgeslotenachterliepen overgemaakt en pas

843 5 Rapporteer

ijzerbroot
door ijzerbroot - Jan 9, 2006 om 16:06
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste roaheks,

Rottige situatie...

Op zich had u moeten melden aan het energiebedrijf dat u uit de oude woning ging verhuizen. Dan had er een eindafrekening voor dat adres behoren te komen. Uw zoon, die alleen op dat adres achter zou blijven, zou zich dan als nieuwe bewoner van dat adres bij het energiebedrijf moeten melden. Daarmee zou er een leveringscontract op zijn naam zijn gekomen.

Uw zoon had dan nota’s aangepast aan zijn leef-situatie ontvangen en zou dan ook eigen jaar-afrekeningen hebben horen te krijgen... (Wanneer op dat adres de jaarnota’s in december worden aangemaakt, had hij zijn 1e jaarnota in december 2004 behoren te krijgen)

Heeft u zich destijds afgemeld voor dat adres, of heeft u dat leveringscontract gewoon op uw naam laten doorlopen? Is dat anders intussen wel geregeld?

Nu begrijp ik uit uw verhaal dat u in december 2005 een jaarnota over 2003 ontving en dat ook 2004 nog niet financieel is afgesloten...

Hoewel eea absoluut geen schoonheidsprijs verdient, is het wel zo dat de verbruikte energie moet worden betaald. Wat mij betreft had NUON de jaarnota’s 2003 en 2004 "gewoon" op tijd moeten maken. Omdat dat niet gebeurt is -waardoor u nu ineens toch forse bedragen op moet hoesten- zouden ze u op z’n minst een ruime regeling mogen geven om die kosten te betalen.

Dat er ook over 2004 zou moeten worden bijbetaald kan natuurlijk wel, maar een 1 persoons huishouden gebruikt in het algemeen minder dan een gezin... Weet u zeker dat de op de verschillende nota’s genoemde meterstanden ook daadwerkelijk kloppen en niet geschat zijn?

IJzerbroot

ro
door roaheks - Jan 9, 2006 om 16:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Reactie aan IJzerbroot,

Dank voor het antwoorden. Wij hebben een week na het overlijden (dus in mei 2004) dit al bij de Nuon gemeld. Daarna ook meerdere keren. Nogmaals, pas in december 2005 kregen wij te horen dat er nog een eindafrekening van 1000 euro over het jaar 2003 bestond.

De fout of onwil zit niet bij ons maar bij incompetent personeel van de Nuon. Met name hun boekhouding en klantvriendelijkheid moet op de schop. Ik heb nu al 2 vervelende gesprekken bij de bank achter de rug om te kunnen lenen, iets wat gezien ons inkomen niet makkelijk is.

P.s. De nieuwe eindafrekening over 2003 staat op naam van mijn zoon iets wat niet kan want zijn vader was de huurder. Wij hadden om een kopie van de orginele rekening gevraagd.

Groet, Roaheksje

ijzerbroot
door ijzerbroot - Jan 10, 2006 om 08:41
460 Antwoorden / 6 Vragen

Best roaheksje,

helaas weet ik maar al te goed hoe die administratie in elkaar zat/ zit en hoe sommigen zich aan de telefoon weten te misdragen... (Om die reden is mijn eerste vraag aan hen steeds de vraag naar hun naam en werklokatie).

U heeft recht op correcte nota?s,zeker op correcte eind-afrekeningen. Maar: zodra deze nota?s correct zijn, dienen ze wel degelijk betaald. Controleer de nota?s: let zeker op de meternummers en de vermelde meterstanden.

Heeft NUON u geen betalingsregeling voorgesteld? Mocht dat niet zo zijn, dan kunt u daar wel om verzoeken. (Let er dan wel op dat u die maandelijkse extra betaling ook inderdaad kunt doen).

Wanneer u in "voormalig NUON gebied" woonde, dan is NUON ook de netwerkbeheerder (Onder de naam "Continuon"). Ook van die NUON-tak hoorde u nota?s te krijgen. Sluit dat ook nog even kort met hen, voordat u (wanneer NUON Continuon heeft wakkergeschud) weer zo?n verlate onplezierige verassing krijgt...

IJzerbroot

ro
door roaheks - Jan 12, 2006 om 18:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Goedenavond  Ijzerbroot, Wij hebben altijd om alle namen gevraagd. Lening is nu rond dankzij een goede vriendin. Hebben om betalingsregeling gevraagd en weer om de juiste papieren. Om namen is door ons altijd gevraagd en genoteerd. Plus tijd en datum van de gesprekken. Vandaag kwam er een brief binnen met de mededeling dat de Nuon hard werkt aan een goede dienstverlening aan haar klanten.Omdat wij recent een klacht hadden ingediend die  volledig was afgehandeld volgens hun klachtenprocedure. Ze hoopten dat het probbleem nu naar tevredenheid was opgelost en of we een paar vraagjes wilden beantwoorden. Ik ben echt niet zo heel gauw kwaad en redelijk vredelievend, maar mensen die dit soort brieven schrijven moet ik geloof ik niet voor mijn fiets krijgen.   De betalingen gaan nu wel starten maar wel met een begeleidende brief dat het onder protest is, dat wij het er nog steeds niet mee eens zijn en dat we een advocaat hebben ingeschakeld. Door het idioot late versturen van deze eindafrekening kon het nl niet meer bij de rekeningen gevoegd worden die door de bank werden betaald na het overlijden. Wij hebben nu ook van hen een verklaring dat er geen enkel probleem zou zijn geweest als de rekning een jaar eerder aan ons was gestuurd. Groet, Roaheksje

cc
door cccnuon - Jan 16, 2006 om 00:46
11 Antwoorden / 0 Vragen

formeel gezien mag nuon tot 3 jaar na dato een correctie doorvoeren.
daardoor is de gestuurde nota technisch correct

sociaal is alleen anders en de reacties die u beschrijft kunnen gewoon weg niet (ik hoop dat u over deze reacties een klacht wilt indienen en de namen van de collega's waar het om gaat wilt toevoegen).
Voor deze reacties schaam ik me en ik wil u dan ook namens het overgrote deel van het nuon CCC onze excusses aanbieden.

wat er waarschijnlijk is gebeurd is dat er een aantal jaren eindstanden zijn geschat (terug tot 2003) en dat er nu blijkt dat er een grote jaarnota komt

op dat moment komen de nota's terug tot 2003 te vervallen en word u over deze periode het total verbruik opnieuw in rekening gebracht.
van dit bedrag word het reeds betaalde afgehaald waarna het verschil bij u in rekening word gebracht.
de reden on dit te doen heeft te maken met tarieven.
als alles op de laatste rekening in rekening word gebracht bent u duurder uit

gezien de situatie en de gamaakte fouten zou u zonder problemen een betalingsregeling over meerdere jaren moeten krijgen waardoor u de opgelopen achterstand zonder grote problemen zou kunnen inlopen.

dan heeft u nog een brief gehad waarin wij u een aantal vragen stellen over de afhandeling van uw klacht.
deze vragen worden gesteld om dit soort blunders de kop in te drukken en ik vraag u dan ook met klem om uw mening te geven.
de antwoorden die u geeft worden naar de teamleider van de persoon die u geholpen heeft teruggekoppeld en deze zal mijn collega daar dan ook op aanspreken.

nogmaals mijn excusses voor de afhandeling