he
door herijgers Sep 10, 2007 om 09:09
Huishouden & energie

Offerte aannemer betalen!?

Mijn ouders hadden een offerte aangevraagd bij een aannemer. Deze is het alleen niet geworden. Omdat hij er zoveel tijd in had gestoken was hij boos dat ze hem niet namen. Hij vroeg daarom 2000 euro. Mijn ouders wilden geen ruzie en hebben betaald. Dit lijkt mij misbruik maken van onwetendheid van mensen! Mag een aannemer geld vragen voor een offerte?? Zo ja wat mag dit kosten?

12572 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 10, 2007 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vraag is naar ik dacht al eens eerder ter sprake gekomen.

Duidelijk is altijd wel dat een offerte nooit gelijk is aan een overeenkomst.
Niet hoeven te betalen was dus de normale gang van zaken geweest.
Dat uw ouders wel hebben betaald maakt het toch moeilijk dit geld terug te halen op de een of andere manier.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 10, 2007 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja, binnen de aannemerswereld is het in rekening brengen van een offerte niet ongebruikelijk en zelfs redelijk normaal. Hij heeft immers als hij zijn werk goed heeft gedaan redelijk veel tijd gestoken in het uitbrengen van een degelijke offerte met bestek etc. Ga na wat zijn algemene voorwaarden hierover zeggen.Als die gemeld zijn, dan is er weinig tegen in te brengen. Zijn ze niet genoemd, dan is het een andere zaak.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2007 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Het is inderdaad mogelijk dat een offerte geld kost, maar dit moet de aannemer wel vooraf kenbaar maken. Als er derhalve niets over vermeld staat in de AV, dan bent u niets verschuldigd.

Overigens is een bedrag van € 2000 wel buitensporig hoog, tenzij het gaat om het bouwen van een nieuwbouwwoning. 1% van de aanneemsom is namelijk niet ongebruikelijk.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Sep 12, 2007 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er niet van tevoren is vastgelegd dat of wat een offerte kost, mag de aannemen vragen voor een offerte wat hij wil. Je bent echter niet verplicht dit te betalen. Ik heb hier enigsinds ervaring mee, soms proberen aannemers geld te rekenen voor de offerte, maar als er niets van tevoren overeen is gekomen kun je dit afwijzen.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2007 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Juupke,

"Als er niet van tevoren is vastgelegd dat of wat een offerte kost, mag de aannemen vragen voor een offerte wat hij wil."

Je stelling is correct, maar aan interpretatie onderhevig. Enige nuancering is op zijn plaats bij deze uitspraak. De aannemer moet eventuele kosten die aan een offerte hangen vooraf duidelijk communiceren met de klant. Als hij dit niet doet, kan hij natuurlijk wel geld er voor vragen (vragen staat vrij), maar omdat er vooraf niets kenbaar is gemaakt, hoef je in dat geval inderdaad niets te betalen.

Net zo zeer als dat ik de VARA kan vragen om aan mij geld over te maken voor elk antwoord dat ik hier neerzet :-) Dat doen ze ook niet.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Sep 13, 2007 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Precies, maar het gebeurd toch erg veel dat een aannemer geld vraagt voor een offerte terwijl er niets van te voren overeen is gekomen. Vaak denkt de aannemer dan niet geprobeerd is altijd mis...

ve
door verwijderd - Sep 13, 2007 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

We zitten op één lijn....