sc
door scakir1 May 10, 2008 om 10:10
Huishouden & energie

Offerte ontbinden

4 weken geleden heb ik een offerte getekent voor een keuken, op mijn offerte staat totale bedrag wat ik moet betalen en wat ik allemaal krijg zonder afzonderlijke bedragen. Mijn keuken is anders gepland dan de huidige, dat eist aanpassingen zoals bij gas, elektriciteit en waterleidingen. De verkoper vond niet nodig om offerte verder te uit te werken het ging om de totale bedrag wat ik moest betalen inclusief het monteren ik zou alleen de materiaal kosten betalen van 100-150 euro. Later kwam ik achter dat ik ook voor de aanpassingen moet betalen van water, gas en elekticiteit. Dat wist ik niet ik had aan verkoper gevraagd wat de monteer kosten waren, daar hoefde ik me geen zorgen om  te maken dat zouden ze allemaal regelen. Het ging om de totale bedrag. Later blijkt dat de verkoper mij niet volledig geinformeerd heeft en ook niet de juiste informatie heeft versterkt. Ik wil offerte ontbinden maar ik moet dan 30 % betalen, dit vind ik wel erg veel ook omdat de keuken nog niet besteld is. Ik weet niet wat mijn rechtten zijn ik vind een zeer vervelende situatie. op de offerte staat ook dat ik aantal kasten mag veranderen, als ik de offterte ga ontbinden kan ik ze dan op nul brengen, liefst wil ik het ontbinden om dat ik mijn vertouwen in de bedrijf volledig kwijt ben.

6962 2 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - May 10, 2008 om 12:13
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Het is niet ongebruikelijk dat de offerte een totaalprijs bevat, maar dat wel de afzonderlijke leveranties en diensten omschreven zijn. Uiteraard is het normaal dat het verleggen van leidingen voor gas, water, electra voor uw rekening komt. Als u de voorwaarde had gesteld dat u een volledig gespecificeerde offerte wil hebben dan zou de verkoper daaraan best wel tegemoet zijn gekomen, want anders zou u niet akkoord zijn gegaan. Daarvan is geen sprake en kennelijk heeft u de offerte ondertekend en daarmee is die offerte een overeenkomst geworden die u verplicht bent na te komen (op detail aanpassingen na). Bij ontbinding van de koop is een bedrag van 30% annuleringskosten verschuldigd en dan zult u wel bijzonder goede redenen moeten hebben om dat niet te hoeven voldoen. Voor dwaling of bedrog moet u het bewijs leveren en dat lijkt me een moeizame zo niet onmogelijke opgave. Kortom u zit eraan vast en zult u naar de letter van de koop moeten schikken. Maak er het beste van en zorg voor een goede verstandhouding. Dat komt nakoming van de koop door beide partijen ten goede.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 10, 2008 om 12:49
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik het lees heeft u geen offerte getekend maar een opdracht.

Het probleem waar u nu tegen aan loopt is bij sommige keukenboeren niet onbekend. Het is nu voor u een kwestie of u duidelijk hard kunt maken dat u foutief ben voorgelicht of wel dat sprake is van misleiding. Eevals tonnyboy vrees ik dat u zult worden gehouden aan: koop = koop tenzij u er een procedure voor over heeft en de misleiding kunt bewijzen.

U kunt wel de leverancier houden aan het plaatsen van de bestelde keuken op basis van de getekende offerte/opdracht als daar tenminste niet ook nog sprake is van kleine lettertjes. De verkoper heeft dan met u die prijs als totaalprijs afgesloten. Komt de leverancier het leveren dan niet na op basis van die getekende overeenkomst, dan kunt u stellen dat sprake is van

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/265.html tekortkomen in naleven van een overeenkomst

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html   tekortkomen in naleven van overeenkomst geldelijke consequentie

En dan staat u veel sterker. Ik adviseer u derhalve om een brief op te stellen, aangetekend verzenden waarbij u stelt dat u er van uitgaat dat de keuken volledig volgens de ondertekende offerte/overeenkomst wordt geleverd.