Offerte per mail geaccepteerd, zitten we hier aan vast?
Hallo,
M'n moeder heeft bij een keukenbedrijf een offerte geaccepteerd per email, maar na advies van mij en anderen willen we toch van deze aankoop afzien.
Er is geen (digitale) handtekening geplaats op de offerte zelf.
Op internet heb ik al wel gezien dat een email rechtsgeldig kan zijn en dat het akkoord via mail mijn moeder dus plichtig maakt aan deze aankoop. Maar er is dus geen handtekening (op de offerte) gezet.
Zit ze nu vast aan de aankoop?
We willen af van de verkoop omdat we geen vertrouwen hebben in het bedrijf, om de volgende voorbeelden:
- Geen btw genoemd op offerte (zwarte business), geen factuur ontvangen
- Geen koopcontract moeten ondertekenen met voorwaarden over garantie, betaling etc
- Veel vragen bij de offerte omdat veel zaken ongedefinieerd zijn.
- Geen aanbetaling gevraagd bij een keuken van 15.000+eu, toch raar voor een klein bedrijfje
Al met al zeker geen verstandig besluit om met dit bedrijf in zee te gaan, dus is de vraag of de email van mijn moeder ons plichtig maakt aan de verkoop.
Kunnen jullie daar meer over zeggen?
Stel nou dat het keukenbedrijf de offerte zou intrekken onder de noemer dat een e-mail niet rechtsgeldig is én uw moeder ze wel aan de offerte zou willen houden, zou u/ze het dan accepteren van het keukenbedrijf?
Ter info: http://www.wetrecht.nl/is-e-mail-rechtsgeldig/
En wees blij dat er geen aanbetaling gevraagd/betaald is.
Het is alleen maar toe te juichen dat er geen aanbetaling wordt gevraagd. Ik zou juist niet kopen bij bedrijven die vooraf al grote bedragen vragen.
Waarom zou er btw genoemd moeten worden? Uw moeder is toch een particulier, dan is de prijs inclusief btw.
Geen aanbetaling? Dat is alleen maar gunstig.
Uw moeder zal toch wel in dat bedrijf geweest zijn en daar zaken besproken en uitgezocht hebben?
En waar wilt u nu dan een factuur van ontvangen?
“De vraag ...... ons plichtig”. Ons niet, maar wel uw moeder.
Uw moeder koopt blijkbaar zelfstandig een keuken en nu gaat iedereen zich er tegen aan bemoeien. Rare zaak.
M'n moeder heeft bij een keukenbedrijf een offerte geaccepteerd per email, maar na advies van mij en anderen willen we toch van deze aankoop afzien.
Geaccepteerd en een advies achteraf is net als 'mosterd na de maaltijd', je houdt er zo'n vieze nasmaak aan over. ;-))
Voor particulieren is de prijs inclusief de BTW en dus niets mis mee !
Factuur krijg je achteraf en wel op het moment dat het op betalen aankomt en dat is meestal na de levering/plaatsing !
Wel een koopcontract ondertekend want de offerte is een overeenkomst/koopcontract geworden op het moment dat je die accepteerd !
Geen aanbetaling hoeven doen is alleen maar een pré, je kunt je geld niet kwijtraken als er geen levering mocht plaatsvinden of als de zaak failliet gaat, het risico ligt dus volledig bij de leverancier.
Al met al lijkt mij dit (vooralsnog) geen enkele reden tot paniek.
Dat er BTW wel of niet verekend wordt, moet wel vermeld staan ergens. Dus 'excl. BTW' of 'incl. BTW' - maar dat is dus niet het geval.
Bij een offerte of facturarie naar een particulier moet altijd vermeld zijn hoe de BTW verrekend wordt en dat is niet het geval.
Er is dus geen koopcontract ondertekend, die was er namelijk niet. Er is alleen een 'akkoord' gegeven in een reactie op de mail met de gebrekkige offerte.
.,.
Maar als er niets staat, is het gewoon inclusief btw. Waarom zou er überhaupt moeten staan hoe de btw “verrekend” wordt?
Bedankt voor jullie reacties.
Het gaat uiteindelijk om m'n moeder die een overeenkomst is aangegaan. Ik gebruik 'ons' omdat m'n moeder hulp aan ons vroeg nadat ze inzag geen duidelijkheid te hebben over garantie, betalingsvoorwaarden etc. Alles gebeurd dus uit naam van, en in overleg, met mijn moeder.
Ik ben ook blij dat er geen aanbetaling gevraagd was, dan waren we verder van huis. Maar ik vind het wel gek dat zo'n klein bedrijfje een keuken van zoveel geld uit eigen zak even voorschiet. Hij moest naar eigen zeggen nog besteld worden.
De meneer van het bedrijf is langs geweest met een busje met wat materialen om thuis te bespreken en bekijken hoe de keuken moest worden. Ze hadden namelijk geen showroom of kantoor waar ze verkopen doen.
Dan is het simpel.
Ik koop vorig jaar voor de 3e keer een nieuwe keuken bij een familiebedrijf in ons dorp. Niemand betaalt wat aan, pas als de nstallatie compleet en naar wens is uitgevoerd betaal je met een termijn van 14 dagen.
Klinkt als een financieel gezond bedrijf, ik snap niet waarom al die grote bedrijven al.het geld een week voor installatie al in huis willen hebben en beginnen met aanbetalingen van 30 a 50 procent
Hoe komt uw moeder aan dat ‘bedrijfje’?
En een klein bedrijf is meestal geen nadeel, moet nog klanten winnen dus goed werk en service verlenen is dan wel een vereiste.
Een showroom en kantoor zegt helemaal niets over de vakbekwaamheid en service van het bedrijf.
Zelf lang geleden een keuken gekocht bij een klein bedrijf, geen spijt van gehad.
@freekw: Moeder kan toch zelf vragen stellen aan dat bedrijf of kan ze ook niet praten? Gewoon met een lijstje vragen langs gaan of mailen en klaar. Moeder betaalt de keuken, u toch niet? Moeder gebruikt de keuken, u toch niet?
Stop svp met dat "we", als u uw moeder bedoelt. U gaat niet over haar portemonnee en beslissingen en hier roept het alleen maar verwarring op. Ik schat ook in dat ze vrij jong is als ik uw foto zo zie, dus ze zal zeker zelf kunnen beslissen. Het lijkt nu of 'u en anderen" alles maar van haar overnemen alsof "u en anderen" de rekening betalen enz. en het allemaal precies weten en in ieder geval stukken beter dan zij.
Uw moeder had heel simpel die keukenboer kunnen mailen. Ze had hem toch ook thuis besteld?
Wat u kunt doen is uitzoeken of deze keukenboer goed bekend staat, maar dat heeft uw moeder vermoedelijk al gedaan. Meestal zijn kleine bedrijven wel zo goed. Geen aanbetaling heeft uw moeder ook heel goed gedaan.
U kunt wel zoveel willen maar in uw relaas lees ik dat uw moeder niets in te brengen heeft want u en anderen bepalen wat uw moeder wel of niet mag doen. In uw relaas komt niet naar voren dat uw moeder handels onbekwaam zou kunnen zijn maar wel de keuken van haar keuze heeft gekocht. Ik vraag me af waar u zich mee bemoeid want het is haar geld en zij mag er mee doen wat ze wil. Als er achteraf toch iets mis gaat dan kunt u uw moeder bijstaan in de afwikkeling maar nu al paniek zaaien want het zou wel is mis kunnen gaan is doemdenken.
Nou, dan is het simpel als die keukenleverancier alleen maar bij uw moeder thuis is geweest. Dan kan ze simpel annuleren.
Lees het volgende eens goed door.
https://www.consuwijzer.nl/thema/verkoop-buiten-verkoopruimte
Bedankt voor deze link. Ik dacht in eerste instantie dat dit niet zou gelden als mijn moeder het initiatief nam, maar uit de link die je stuurde blijkt dat dit wel kan.
Het enige wat ik kan vinden over het kunnen annuleren is mbt de bedenktijd. De verkoper heeft niks verteld, op papier gezet of geemaild over de bedenktijd of manieren om van de overeenkomst af te komen waardoor, volgens dit artikel, de bedenktijd met 12 maanden verlengd wordt. In dat geval zou m'n moeder dus prima van de verkoop af kunnen komen, heb ik dat goed?
Dat hebt u correct.
Ik zie net ook dat je geen bedenktijd hebt indien je, onder andere:
"producten speciaal laat maken. Bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp."
Ik vermoed dat een keuken daar ook onder valt aangezien bepaalde kastjes, kleuren en het werkblad naar eigen 'ontwerp' zijn.
Maar er is nog niets gemaakt. Al die keukenkastjes worden toch niet echt gemaakt? Uw moeder zal dat uit iets uitgekozen hebben. En wanneer was dat bezoek? En de koelkast zal hij ook niet echt zelf breien.
Een keuken kun je precies op maat laten maken.
@panter22. Uiteraard kan dat. Maar lijkt me sterk dat dat hier gebeurt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe krijg ik mijn hortensia weer tot leven?
Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan. Lees meer
Vattenfall
vattenfall heeft een fout in de afrekening van mei 2023 gemaakt. ze hebben de meterstanden omgedraaid en daardoor te veel terug betaald.
nu schrijven ze het verschil van 620 euro gewoon per 31 mei 2024 van mijn rekening af.mag dat?
Lees meer
Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer