de
door dejah Jul 5, 2007 om 10:24
Huishouden & energie

Oprit kleine of grote tegels?

ik ben van plan de oprit te bestraten en krijg nu verschillende adviezen, wat betreft de te kiezen tegels.
Er komt een personenwagen op te staan ( minder dan 1000 kg) en de een zegt dat dit bij kleine tegels (15 x 15 x 6) sneller tot spoorvorming leidt dan bij grotere (20 x 30 x 6). Maar een ander zegt dat grotere tegels sneller kantelen en de kleinere in hun geheel de druk opvangen en dat daarom eerder spoorvorming bij grotere tegels optreedt. De bestrating wordt ingetrild en de eerste week niet bereden. Zelf heb ik het liefst de kleinere tegels. Graag advies van een deskundige.

17206 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 5, 2007 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk maakt het niet zoveel verschil, je gaat mettertijd toch zien waar de auto rijdt en stilstaat.

De ondergrond is het belangrijkste, die moet goed vast en stevig zijn. Eens in de zoveel jaar de ondergrond egaliseren en de tegels opnieuw leggen zal je toch moeten doen.

Grotere tegels hebben een groter draagvlak en een ander verschil is er eigenlijk niet.

Groet,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Jul 5, 2007 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. gebruikte tegel 21x14x6

ve
door verwijderd - Jul 5, 2007 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Groot of kleiner maakt in zoverre uit dat na verloop van tijd een grote tegel meer gaat uitsteken en een onrustiger beeld geven.

Belangrijk is een stabiele ondergrond, het beste is een 15 cm. laag stabilisé aanbrengen oftewel gestabiliseerd zand. (zand met wat cement erdoor) Deze laag intrillen en goed afrijen, let op afwatering, en de tegels kunnen erop gelegd worden. Zand voor de voegen erover en nog even licht natrillen.

Zelf heb ik het 4 jaar geleden laten doen 35M2.

Succes Harrie

ve
door verwijderd - Jul 5, 2007 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt er ook aan waar je woont. Als je op zandgrond woont kan de oprit jarenlang redelijk vlak blijven. Op veengrond moet je je oprit hoe dan ook om de paar jaar opnieuw leggen.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2007 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet niet alleen naar de tegels kijken , je moet ook naar dikke bandjes kijken, want daar blijven de tegels beter op de plaats ,dan  dunne bandjes.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2007 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

de grootte van de tegels niet het enige dat telt.

het is de verhouding tussen dikte en grootte die telt: hoe hoger een tegel in verhouding is, hoe steviger hij zal blijven zitten.

voorbeeld: een tegel van 30x30x6 (standaard stoeptegel) gaat bij belasting door een auto al snel scheefzakken.

een straatklinker, die ongeveer 12x25x8 is, kan daar veel beter tegen en zal veel minder snel scheefzakken.

wel is het zaak de tegels (of klinkers) goed strak tegen elkaar te plaatsen, waardoor ze elkaar ondersteunen.

daaronder een goed stevige basis van ingeklonken zand (zand storten, weekje nathouden, nog meer zand storten, nat houden, enz enz) en je hebt een oprijlaan die STAAT.

als je een goeie, betrouwbare oprit wil, zou ik als ik jou was tegels van 30x30x10 nemen. die zijn speciaal voor plekken waar auto's etc rijden, en het is sneller en makkelijker leggen dan klinkers...

zeskantige tegels zijn overigens nog stabieler, maar wel lastiger te leggen.

groetend,

Richard Faas
(die zijn werkzame leven begonnen is in de betonindustrie)

ve
door verwijderd - Jul 5, 2007 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet het laten bestraten door een vakman ,dat is het belangrijkste.
En niet bezuinigen op het gele zand wat je er onder doet,en minsten 10x2o banden er naast zetten.
Dan maakt het niks uit wat je erin doet.
Veel succes

ve
door verwijderd - Jul 6, 2007 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet eens; welke tegels
maar het is de vraag welke ondergrond! En dat is dan weer afhankelijk van de ondergrond in het gebied waar u woont en of het nieuwbouw is of een al vele jaren bestaand bebouwd gebied.

Bij nieuwbouw moet de grond zit nog 'zetten' en zal verzakken nog geruime tijd plaats vinden, zeker in de randstad of andere veengebieden.

Is het reeds lang bestaand maar toch als ondergrond (met weliswaar een toplaag van zand) veen(achtig) dan is het bed waar tegels in komen te liggen heel erg belangrijk.
Ik persoonlijk zou dan naast eerst een zandbed en daarover grof zand/breekzand met daaroverheen betongaas en cement (los over die ondergrond gestrooit maar wel dat het gaas bedekt is (door het vocht in de ondergrond wordt dit geheel wel hard.
Dan een laag breekzand waarop tegels.
Bij een stevige ondergrond zijn grote (beton/grindtegels (haaks op elkaar) goed mogelijk.
Bij een minder goede ondergrond en de 'gewone' grijze grote tegels is de kans op stukbreken groot hetgeen met de kleinere standaardstraattegels minder is al zullen zulke tegels sneller gaan verzakken (spoorvorming)

Echter, een cement/betongaasondergrond valt een stuk moeilijker te verwijderen als u van plan bent te verhuizen en de volgende bewoner tegen uw constructie aan loopt.

Aan u dus de keuze die u zou moeten bepalen aan de hand van die ondergrond.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jul 7, 2007 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alles valt of staat met de wijze van verdichting van de ondergrond en de bodemsoort op grotere diepte. Uiteraard zullen grote tegels in het geval van verzakking eerder kunnen breken. Om betonnen straatklinkers die in de straat gebruikt worden te breken moet er brute kracht aan te pas komen en geen personenauto van 1.000 kg. Zie wat er gebeurd als een zandauto een plein of trottoir oprijdt dan staan alle tegels 30 x 30 meteen omhoog ook al is er behoorlijk / normaal verdicht e voldoende zand gebruikt.