ta
door tamara81 Feb 18, 2010 om 21:46
Huishouden & energie

Oprit

Goedemiddag,

Wij hebben een beginnende burenruzie.
Wij hebben een opritje van 3 meter van onze voortuin gemaakt.
Wij parkeren al 1 jaar onze auto daarop.
Nu beginnen onze buren te zeuren dat ze niet meer de straat in kunnen kijken, omdat onze auto in de weg staat.
We hebben een lage grijze nissan almera.
Nu dreigen ze met een boete omdat wij niet mogen parkeren.
Voor de goede orde, ons huis hebben wij gekocht, de buren huren van een woningbouwvereniging.
Weet iemand wie er in z'n recht staat?

26218 20 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 18, 2010 om 21:59
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Dat je koophuis hebt doet volgens mij niet veel ter zake, zou eens bij gemeente informeren, vond het volgende;

--De deelgemeente IJsselmonde constateert in de afgelopen tijd een toename aan inrit aanvragen t.b.v. parkeren in voortuinen van eengezinswoningen en een toename in bezwaarschriften tegen geweigerde
inrit aanvrage. De deelgemeente wilt het parkeren in voortuinen tegengaan, omdat dit het groene aanzien van de tuinstad aantast

Je zou wellicht dan ook nog een` Inrit toestemming` moeten aanvragen als ze parkeren in voortuin al toestaan.

Persoonlijk vindt ik het ook beetje geen porum zeg maar ;-) als mensen hun auto`s in hun voortuin gaan stallen, wordt er niet echt fraaier op..........dat zal argument van gemeente ook zijn verwacht ik

stacey
door stacey - Feb 18, 2010 om 22:01
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Sorry, was niet bedoeling dat hele tekst Vet gedrukt zou staan....... ;-(

birdies
door birdies - Feb 19, 2010 om 00:07
6104 Antwoorden / 31 Vragen

............Voor de goede orde, ons huis hebben wij gekocht, de buren huren van een woningbouwvereniging...........

Waarom dit vermelden? Je hebt als koper echt niet meer rechten dan de huurder!

Zou er ook wat van zeggen als mijn buren dit zouden doen. Dit is niet de bedoeling van een voortuintje! Nu heb je een Nissan, misschien koop je volgend jaar wel een SUV.

Te beroerd om een paar meter te lopen?

vladja
door vladja - Feb 19, 2010 om 00:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Birdies,

Te beroerd om een paar meter te lopen?

Wat als er niet genoeg parkeerruimte is? Dat is vaak de reden om je oprit/voortuin om te zetten in een parkeerplaats. Of je kunt niet ver lopen? Zonder verdere info wat kort door de bocht.

Vladja

birdies
door birdies - Feb 19, 2010 om 00:22
6104 Antwoorden / 31 Vragen

...........Wat als er niet genoeg parkeerruimte is? ......... Dan zet je de auto maar een paar straten verder.

.........Of je kunt niet ver lopen?........... Dan had ts dit zeker vermeld! Dan zijn er trouwens andere wegen die bewandeld kunnen worden, zoals een invalide parkeerplaats aanvragen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 19, 2010 om 02:48
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Tamara,

De bestemming van die grond is zeer waarschijnlijk tuin. Parkeerbestemming lijkt me onwaarschijnlijk. Logisch dat buren te hoop lopen.
Afgezien dat een auto op de plek waar de rest van de straat een voortuin heeft, n.m.m. in de straat geen fraai aanzicht is, zul je waarschijnlijk over het trottoir moeten rijden om op die plek te komen.
Dit is een reden temeer om een auto op de plek van een voortuin af te wijzen.

Hardware ERror MAN.

pino123
door pino123 - Feb 19, 2010 om 08:42
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik neem aan dat je voor een inrit in de tuin een aanvraag moet indien. Is dit niet het geval dan neem ik aan dat de auto daar 'illegaal' staat en hebben je buren inderdaad recht tot klagen hebben, anders niet. Ik denk dat de opmerking van Birdies er niet zo toe doet... Flauwe opmerking, zonder antwoord op de vraag te geven.

tdehond
door tdehond - Feb 19, 2010 om 09:04
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Informeert u bij de gemeente of het toegestaan is om op eigen grond ( hier ga ik vanuit) op plaats waar de voortuin was een eigen parkeerplaats te maken zonder vergunning aanvraag vooraf.

ta
door tamara81 - Feb 19, 2010 om 09:42
11 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Allemaal,

Dankjewel voor jullie reactie.
Om nog even een aanvulling te geven, het is idd een probleem met parkeren hier.
En ik ben echt niet te beroerd om een paar passen meer te zetten.
Het is alleen handiger om altijd een parkeerplekje te hebben.
Ik hoef trouwens niet over een trottoir te rijden om op de oprit te komen, die grenst meteen aan de straat.
Ik heb van de week de gemeente al gebeld, die zeggen dat ik bij de politie moet zijn.
Politie gebeld, die zeggen dat ik bij de gemeente moet zijn.
lang leve de bureaucratie!

Groetjes

Tamara

tdehond
door tdehond - Feb 19, 2010 om 09:50
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tamara81 schreef op vrijdag 19 feb 2010, 09:42]Hoi Allemaal,

Dankjewel voor jullie reactie.
Om nog even een aanvulling te geven, het is idd een probleem met parkeren hier.
En ik ben echt niet te beroerd om een paar passen meer te zetten.
Het is alleen handiger om altijd een parkeerplekje te hebben.
Ik hoef trouwens niet over een trottoir te rijden om op de oprit te komen, die grenst meteen aan de straat.
Ik heb van de week de gemeente al gebeld, die zeggen dat ik bij de politie moet zijn.
Politie gebeld, die zeggen dat ik bij de gemeente moet zijn.
lang leve de bureaucratie!

Groetjes

Tamara

Er is ook geen parkeerplaats op de plaats waar u naar parkeerplaats op eigen grond overheen rijdt?

M.i. is het een probleem wat bij de gemeente hoort. In Utrecht heeft u b.v. een "uitritvergunning" nodig.

klik op hier

Klik op hier
om te lezen over dit topic.

sonjaatje
door sonjaatje - Feb 19, 2010 om 09:58
1961 Antwoorden / 1 Vragen

...........Wat als er niet genoeg parkeerruimte is? ......... Dan zet je de auto maar een paar straten verder.

Net of je dat zelf ook zou doen!

.........Of je kunt niet ver lopen?........... Dan had ts dit zeker vermeld! Dan zijn er trouwens andere wegen die bewandeld kunnen worden, zoals een invalide parkeerplaats aanvragen

Voor niet goed kunnen lopen hoef je echt niet gelijk invalide te zijn.

Ik zou de vraagsteller aan raden te informeren bij de gemeente. Dat is de meest logische plek om antwoord op de vraag te krijgen.

tdehond
door tdehond - Feb 19, 2010 om 10:01
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op vrijdag 19 feb 2010, 09:58]...........Wat als er niet genoeg parkeerruimte is? ......... Dan zet je de auto maar een paar straten verder.

Net of je dat zelf ook zou doen!

.........Of je kunt niet ver lopen?........... Dan had ts dit zeker vermeld! Dan zijn er trouwens andere wegen die bewandeld kunnen worden, zoals een invalide parkeerplaats aanvragen

Voor niet goed kunnen lopen hoef je echt niet gelijk invalide te zijn.

Ik zou de vraagsteller aan raden te informeren bij de gemeente. Dat is de meest logische plek om antwoord op de vraag te krijgen.

De gemeente verwijst naar de politie en de politie verwijst weer naar de gemeente.
Leuker kon haar gemeente het niet maken.

pierre60
door pierre60 - Feb 19, 2010 om 12:50
132 Antwoorden / 14 Vragen

Om in je tuin te mogen parkeren moet je in ieder geval een vergunning hebben van de gemeente. Die krijg niet zomaar. Er wordt gekeken hoe de situatie daar is.
Je moet eens kijken op www.trouw/krantenarchief/2000/08/05/2452219/Niet_parkeren_in_de_voortuin.html
of vul bij google het volgende in: parkeren in je voortuin. Daar staat heel wat uitleg.

mebo
door mebo - Feb 19, 2010 om 13:07
153 Antwoorden / 40 Vragen

Mijn ouders hadden ook een dergelijk parkeerprobleem in de wijk en parkeerden ook in de voortuin. Zij konden direct vanaf de straat de tuin inrijden. De buren waren, in eerste instantie, ook tegen. Ik heb derhalve aan beide zijden van de voortuin mooie groenblijvende struiken geplaatst zodat de auto geen storend straatbeeld meer gaf. De buren waren nog steeds hun zgn. uitzicht kwijt,
maar voor dat uitzicht moet wel met de neus tegen het raam worden gestaan en lijkt het op gluren. Toen de gemeente verder geen bezwaren maakte zijn steeds meer buurtbewoners op dezelfde wijze gaan parkeren en men weet nu niet beter.

sanlin
door sanlin - Feb 19, 2010 om 13:12
16 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb ook ooit een aanvraag gedaan bij de gemeente voor een parkeerplaats in de voortuin.
Die is afgewezen, omdat men vond dat er voldoende parkeerplaatsen zouden moeten zijn.
In principe zijn die er ook, maar mensen uit andere straten, waar meer als voldoende plaats is, ztten telkens de auto bij ons neer.
Dit heeft tot gevolg dat ik de auto uit het zicht,
of bij een speelplein (waar helaas veel onopgevoede kinderen spelen)
of aan een smalle doorgaande weg moet parkeren, waar men regelmatig de spiegels er af rijdt.
Ook heeft men op die plaatsen al 2x ingebroken in de auto (gelukkig geen waardevolle spullen in de auto).
Het zou handiger zijn als mensen van de gemeente is kwamen kijken naar hoe de situaties zijn en niet zo star aan regeltjes vasthielden.
Over uitzicht gesproken: mijn buurman heeft een duiventil van 11m.
Ik kan het zien als: weg uitzicht ... ik zie het echter als: hoef geen hoge schutting te plaatsen en zie mijn buren regelmatig.
't Is maar waar je je druk om maakt.

mamamama
door mamamama - Feb 19, 2010 om 14:29
67 Antwoorden / 7 Vragen

Dag Tamara,
Iedereen die op jouw rubriek heeft gereageerd gaat voorbij aan het fijt dat jullie al een jaar lang het tuintje als p.plaats gebruiken zonder ruzie.
Wij zitten met eenzelfde situatie zonder trottoir in een hofje om een parkeerplaats heen. Dus iedereen kan zijn auto daar kwijt behalve in de weekeinden. Toch hebben een aantal mensen ook hun auto's permanent in de tuin gezet. De reden o.a....tweede auto en het overzicht i.v.m. vandalistisch gedrag. Dan de weekeinden dat er van buitenaf veel bezoek gebruik maakt van de p.plekken. Ondanks dat ik het ook geen aangenaam gezicht vind wil ik je een tip geven.
Nodig je buren uit op de koffie 'savonds en vraag hen wat ze er zo vervelend aan vinden na een gedogen jaar. Stel hen eventueel voor er een heggetje of bloembakken tussen te zetten. Ze weten dan dat jullie proberen een oplossing te zoeken.
Kijk, het voordeel daarvan is, de eer die je aan jezelf houd. Want wat er gebeurd als de buren naar de gemeente stappen? Dat jullie de auto daar toch weg moeten halen. Gedogen werkt alleen als er van niemand klachten komen.
Veel succes.

wi
door willemvl - Feb 19, 2010 om 14:41
6 Antwoorden / 12 Vragen

Heb je er al eens aan gedacht om Buurtbemiddeling in te schakelen. Ik werk zelf als vrijwilliger bij zo'n project. Wij hebben al heel wat goede resultaten geboekt.

Willem

user123
door user123 - Feb 19, 2010 om 16:37
1346 Antwoorden / 3 Vragen

[quote]Wij hebben een beginnende burenruzie.

Bij een beginnende burenruzie adviseer ik om niet teveel te kijken naar uw "rechten" maar op onderzoek te gaan naar de achterliggende reden waarom uw buren na 1 jaar gaan klagen.

Staat de auto er het laatste half jaar dagelijks, terwijl in de beginsituatie de auto veel minder vaak op uw terrein stond ?

Zijn de buren meer thuis ?

Is de prive omstandigheid van de buren veranderd (ernstige ziekte in de familie) waardoor men erg prikkelbaar is ?

Ik zou zoeken naar een oplossing in de vorm van (lichte) mediation. En dan samen tot een compromis komen. Bijvoorbeeld : in de weekeinden aan de straat parkeren of zo.

De relatie met uw buren kunt u maar 1x verpesten.
(Dat geldt overigens omgekeerd eveneens!)

va
door vanderwerk - Feb 19, 2010 om 16:56
10 Antwoorden / 0 Vragen

Je zult toestemming moeten vragen aan de gemeente. Het wordt n.l. een in-uitrit en daar mag niet voor geparkeert worden. Doe je dat niet, en ik parkeer mijn auto voor de jouwe op straat, dan heb jij een probleem want je kunt niet weg en de politie doet hier niets aan.
Jopie

mamamama
door mamamama - Feb 21, 2010 om 14:39
67 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo Willem,
Dan zijn we collega's.
Het nadeel is vaak dat niet overal nog een BBM-projekt aanwezig is.
Wij hebben trouwens ook al vele goede resultaten geboekt.
Gr.Mama